BANT |
skratka pre Budget (rozpočet,
zdroje), Authority (možnosť, splnomocnenie rozhodnúť o kúpe), Need (potreba
- potenciálny zákazník pociťuje potrebu ponúkaného riešenia, produktu),
Time (čas - potenciálny zákazník má dosť času na vyriešenie daného
problému, resp. rozhodnutie o kúpe); táto schéma sa používa na klasifikáciu
možných kupcov z hľadiska ich perspektívnosti |
B2B |
business to
business; medzipodnikový, (komunikácia, vzťahy) medzi organizáciami; b-to-b |
B2C |
business to
consumer; vzťahy, komunikácia medzi organizáciou, podnikom a spotrebiteľom;
b-to-c |
b-roll |
obrazový (filmový) materiál ako podklad na televíznu správu / reláciu, ktorý si môže každá stanica upraviť po svojom |
baby boomers |
generácia detí narodená v r. 1946-1964 (USA)
v rámci populačnej explózie po II. svetovej vojne (78 miliónov ľudí) |
baby boomlet |
generácia detí narodená po roku 1976 (USA), nazývaná aj Generation Y alebo Net Generation |
back matter |
materiál v knihe za hlavným textom - napríklad príloha, bibliografia, slovník, index, poznámky a pod. |
back translation |
spätný preklad - kontrolný preklad slova alebo vety do pôvodného jazyka iným prekladateľom |
background information |
rozširujúca, doplňujúca informácia (backgrounder) |
background package |
tlačené alebo vizuálne materiály, posielané novinárom pred rozhovorom cez satelit, napr. news releases, videokazety a pod. |
backgrounder |
rozširujúca, doplňujúca informácia o pozadí nejakej skutočnosti |
badge |
odznak, menovka |
bait and switch advertising |
reklama typu nalákať a vymeniť - vábenie zákazníkov do obchodu produktmi, ktoré firma nehodlá predávať a potom ponúkanie produktov drahších |
bait and switch pricing |
cenotvorba typu nalákať a
vymeniť - nezákonná predajná technika, pri ktorej obchodníci lákajú do
obchodu zákazníkov prísľubom veľmi nízkej ceny, a potom sa usilujú predať
iné, drahšie výrobky namiesto tých "vypredaných" |
balance of payments |
platobná bilancia - výkaz
všetkých medzinárodných transakcií krajiny za určitý čas, spravidla jeden
rok |
balance of trade |
obchodná bilancia - rozdiel medzi nominálnou hodnotou exportu a importu krajiny
za určité obdobie |
ban |
zakázať, cenzurovať |
bandwagon effect |
veľký záujem vyvolaný atraktívnymi módnymi aktivitami |
bank run |
"beh" do banky,
útok na banku - hromadný výber hotovosti z bankovej inštitúcie, ktorá
stráca dôveru klientov; run on the bank |
banner ad |
reklamný prúžok alebo iný
priestor na web stránke alebo v aplikácii, vyhradený na reklamu -
najbežnejšia forma digitálnej reklamy; môže obsahovať statickú grafiku,
videá a/alebo interaktívne médiá; ad banner |
Barcelona Declaration of
Research Principles |
Barcelonská deklarácia o
výskumných princípoch - štandardy vzťahov s verejnosťou v oblasti merania
výsledkov; Barcelona Principles |
Barcelona Principles |
Barcelonská deklarácia o
výskumných princípoch - štandardy vzťahov s verejnosťou v oblasti merania
výsledkov; Barcelona Declaration of Research Principles |
bar code |
čiarový, čiarkový, prúžkový kód
- znak, kód na predmete alebo výrobku, ktorý umožňuje automatizáciu
manipulácie pomocou výpočtovej techniky, napr. snímanie ceny pri pokladni a
pod. |
bargain |
príležitostná výhodná kúpa;
obchod uzavretý na burze; jednať sa; dohadovať cenu; rokovať o obchode |
barrier |
bariéra, prekážka |
barriers to entry |
prekážky, bariéry vstupu - obchodné praktiky alebo podmienky, ktoré sťažujú novým firmám vstup na trh |
barter |
výmenný obchod, barter - výmena
výrobkov a služieb za iné výrobky a služby, nie za peniaze |
barter advertising |
bártrová, výmenná reklama -
vzájomné obchodovanie s reklamou, napr. medzi vydavateľstvami novín a
časopisov alebo medzi inými médiami a subjektami |
basing-point pricing |
základňová cenotvorba -
geografická cenová stratégia, pokúšajúca sa štandardizovať dopravné náklady: výber jedného alebo viacerých zemepisných miest (základní), odkiaľ sa
všetkým kupujúcim vyrubuje cena, zvýšená o dopravné náklady z týchto bodov
bez ohľadu na východiskové miesto prepravy |
BBDO Worldwide Network |
nadnárodná sieť reklamných agentúr s pobočkami po celom svete, sídlo
materskej agentúry je v New Yorku. Slovenská agentúra s nazýva MARK BBDO a
sídli v Bratislave. |
bear(s) |
medveď, (medvede) - burzový
špekulant, ktorý vsádza na pokles ceny akcií; opak bulls |
bear market |
medvedí trh - trh cenných
papierov, na ktorom prevláda pokles ich ceny; opak bull market |
beat |
náplň práce, špecializácia, orientácia určitého novinára alebo oddelenia v redakcii; exkluzívny príbeh, výhradná správa, "bomba", "sólokapor" (scoop) |
beeper |
zariadenie pripojené k telefónu, ktoré pípa každých 14 sekúnd a signalizuje, že hovor je nahrávaný (požiadavka komunikačného úradu USA); nahratý
telefonický rozhovor v rozhlase alebo televízii |
behaviour/behavior |
správanie sa, konanie |
behaviour/behavior pattern |
opakujúci sa spôsob konania voči určitému predmetu alebo v danej situácii |
behavioral segmentation |
behaviorálna segmentácia - členenie trhu na
spotrebiteľské skupiny s podobnými znalosťami o produkte, postojmi k nemu,
používaním alebo reakciou na produkt |
behavioral targeting |
behaviorálne cielenie,
zacieľovanie na základe správania sa - cielenie reklamy v online prostredí
pomocou sledovania správania sa návštevníkov internetových stránok |
belief(s) |
subjektívne vnímanie rozličných čŕt produktu alebo značky zákazníkom, založené na osobnej skúsenosti, reklame a rozhovoroch s inými ľuďmi;
opisné vnímanie čohokoľvek |
below-market pricing |
cena nižšia než trhová - určenie ceny pod úrovňou trhovej ceny |
below the line (BTL) |
podlinkový, pod linkou - zvyčajne taký prvok komunikačného mixu, ktorý nepatrí do
klasickej reklamy a snaží sa komunikovať priamo s adresátom, napr.vzťahy s
verejnosťou (public relations) priamy
marketing, aktivity na mieste predaja, letáky a pod. |
below-the-line
cost |
podlinkové výdavky
- ktoré v rozpočte výroby reklamy namajú svoje osobitné položky; na rozdiel
od nadlinkových výdavkov, ktorými sú akékoľvek výdavky výroby reklamy,
ktoré sú konkrétne vymenované v rozpočte - above-the-line cost |
ben day |
proces pomenovaný po svojom vynálezcovi, umožňujúci fotorytcom vytvárať bohatstvo tieňov pomocou liniek |
benchmark |
štandard, s ktorým
sa porovnáva nejaký výsledok |
benchmarking |
porovnávanie sa s (naj)lepšími - odhaľovanie lepšej praxe iných organizácií, firiem, podnikov,
a to aj v iných odvetviach, umožňujúce ich predstihnúť alebo napodobniť v
kvalite, výkone alebo v iných parametroch |
benefit |
úžitok, prospech, osoh, ktorý
produkt prináša spotrebiteľovi |
benefit segmentation |
rozdelenie trhu na skupiny
podľa rozličných úžitkov, ktoré spotrebitelia od produktu očakávajú |
betacam |
TV záznam s vysokým rozlíšením |
bias |
skreslenie, deformácia (správy, faktov) |
bid |
ponuka, návrh -
napr. na kúpu cenných papierov, nehnuteľností a pod., prípadne vo
výberovom konaní |
bidder´s list |
zoznam kvalifikovaných dodávateľov, považovaných za schopných dodať daný výrobok alebo službu |
big business |
veľký podnik,
veľká organizácia, korporácia |
Big Three |
traja najväčší -
napr. výrobcovia automobilov, poradenské firmy v manažmente, ratingové
agentúry, televízne stanice a pod. |
bill |
účet, zmenka,
bankovka |
bill of lading |
dopravný list -
potvrdenie o prevzatí tovaru na prepravu |
billboard |
veľký plagát, billboard |
billing |
fakturácia |
bivariate analysis |
bivariantná
analýza - skúmanie vzťahov medzi dvoma premennými |
black box |
čierna skrinka -
prístroj, sytém alebo predmet, ktorý môžeme charakterizovať z hľadiska jeho
vstupu, výstupu a prenosových vlastností, nevieme však, ako funguje; takýto
model dáva odpoveď na riešenie zložitých problémov bez vysvetlenia
vnútorných procesov a príčin |
black economy |
čierna, tieňová
ekonomika - podnikanie, vyhýbajúce sa zdaneniu; underground economy |
black market |
čierny trh -
ilegálny predaj ilegálneho alebo nedostatkového tovaru |
blackout |
výpadok,
prerušenie elektrického prúdu; zatemnenie; strata vedomia - v televízi
úplné vypadnutie svetla; v rozhlase a v televízii, prípadne počas
moderovania rozličných udalostí zajakávanie sa alebo trápne mlčanie
hlásateľa, moderátora a pod. |
blackboard |
tabuľa |
blanket branding |
súborné presadzovanie značky; mnohoproduktový branding; rodinné presadzovanie značky, rodinný branding - stratégia presadzovania značky, pri ktorej
firma používa jeden názov pre všetky produkty; multiproduct branding; family branding |
blended family |
zmiešaná rodina (z dvoch manželstiev) v jednej domácnosti |
blog |
webstránka, ktorú
udržiava zvyčajne jednotlivec, s pravidelnými komentármi, opismi, úvahami v
kombinácii textu, videa, obrázkov, zvuku, odkazov a pod. |
blow-up |
zväčšenina; zväčšenie vizuálneho prvku fotografickou reprodukciou |
blue chip(s) |
doslova modrý(é)
žetón(y) podľa farby najhodnotnejších hracích kameňov v hre poker - akcie
najhodnotnejších spoločností, resp. tieto spoločnosti samotné |
blue collar (worker) |
modrý golier -
pracovník, vykonávajúci manuálnu, ručnú prácu |
blue screen of death |
typická modrá obrazovka počítačov s operačnými systémom Windows v okamihu, keď "zamrznú" a treba ich reštartovať |
blues |
fotografická kópia (na vrstvu chloridu strieborného); obťah negatívnej alebo ofsetovej platne na svetlocitlivý papier; vandyke; silver
print |
blurb |
propagačné stručné rezumé správy alebo reportáže na prvej stránke publikácie, určené na pritiahnutie pozornosti |
board |
výbor, rada, kolégium |
board of directors |
správna,
riaditeľská rada - najvyšší orgán účastinnej, akciovej spoločnosti |
body |
hlavná časť článku v novinách, časopise; orgán, úrad |
body type |
bežné textové, tzv. chlebové tlačiarenské písmo, zvyčajne veľkosti 8-14 bodov |
boiler-plate |
štandardný text; materiály poskytované syndikátmi menším, zvyčajne regionálnym a lokálnym periodikám na vyplnenie voľného priestoru;
stručná charakteristika firmy, organizácie na konci tlačovej správy;
boilerplate |
boldface type |
tučné písmo na zvýraznenie textu |
bond |
dlžobný úpis,
dlhopis, obligácia, cenný papier |
bond paper |
kancelársky papier
s gramážou nad 50 (g/m2) |
bonded warehouse |
colný sklad, colné
skladisko - zariadenie na skladovanie, manipuláciu, prípadné výrobné a iné
operácie bez povinnosti platiť clá; môže byť prevádzkované štátom alebo
súkromnou organizáciou |
book flap |
záložka prebalu knihy |
book jacket |
prebal knihy; dust cover; dust wrapper; dust jacket; jacket |
boomerang effect |
bumerangový efekt v propagande, keď presviedčaní reagujú opačne než komunikátor predpokladá |
booklet |
brožúra, knižôčka, zvyčajne zviazaná kovovými sponami; brochure, pamphlet |
bots |
elektronické nákupné roboty, ktoré prečesávajú web stránky s cieľom porovnávať ceny a vlastnosti výrobkov a služieb |
bottom line |
čistý príjem,
dôchodok, zisk - výnos predaja/podnikania po odrátaní všetkých nákladov;
uvádzaný ako posledný, spodný (bottom) riadok výkazu; net income |
bottom line
message |
podstata, jadro,
hlavná myšlienka dlhšieho posolstva, správy |
bounce rate |
miera odskoku,
opustenia, návratu - pri sledovaní návštevností web stránok miera opustenia
znamená percento návštevníkov, ktorí stránku ihneď opustili a nesnažili sa
ju preklikať hlbšie; pri sledovaní účinnosti e-mailových kampaní miera
"odskoku" značí percento mailovým serverom vrátených e-mailov |
boundary spanner |
preklenovateľ hraníc - jednotlivec v organizácii, zodpovedný za komunikáciu s inými organizáciami |
boundary spanning |
preklenutie hraníc; termín z komunikácie organizácií a firiem, opisujúci správanie sa organizácií alebo ich zložiek k susedným
organizáciám a zložkám - toto správanie sa zvyčajne smeruje k rozširovaniu rozhodovacích právomocí a posilňovaniu mocenských pozícií |
box |
rámček, okienko; tlačový prvok uzavretý rámikom |
brainstorming |
metóda tvorivého myslenia a generovania nápadov; technika skupinovej diskusie používaná na vytváranie veľkého množstva tvorivých
alternatív alebo nových myšlienok - aj nemožných a kurióznych, pričom sú v
tejto fáze absolútne zakázané znehodnocujúce poznámky k návrhom iných osôb |
branch store |
obchod patriaci do
väčšej siete; pobočkový obchod obchodného reťazca |
brand |
(obchodná) značka; črty, odlišujúce produkt od produktov konkurencie
- názov, pojem, výraz, znak, symbol alebo dizajn, alebo ich kombinácia,
ktoré odlišujú produkt alebo jedného predajcu alebo skupinu predajcov od ich konkurentov |
brand awareness |
povedomie o značke, vnímanie značky
- stupeň poznania výrobku alebo služby cieľovou skupinou |
brand equity |
hodnota značky - pridaná hodnota, ktorú dodáva produktu značka;
pozitívny odlišujúci účinok, ktorý má znalosť značky na odozvu zákazníka na
výrobok alebo službu |
brand extension |
rozšírenie značky na celkom inú triedu produktov |
brand franchise |
výsada, výhoda
značky, ku ktorej majú ľudia vytvorené merateľné pozitívne pocity, nielen
neutrálnu znalosť značky |
brand image |
imidž, obraz značky
- kvalita, vlastnosť, ktorú s ňou spájajú vnímatelia |
brand loyalty |
vernosť značke - priaznivý postoj a sústavné kupovanie jednej značky v dlhom časovom období |
brand manager |
manažér značky, značkového výrobku |
brand name |
obchodná značka, značka produktu - slovo alebo vlastnosť (dizajn, tvar, zvuk alebo farba) využívané na odlíšenie produktov firmy od
konkurencie |
brand personality |
množina ľudských vlastností, spojených s obchodnou značkou; osobnosť značky |
brand recognition |
miera poznania
značky - percento ľudí, ktorí rozoznávajú danú značku alebo o nej počuli |
branding |
pôvodne vypaľovanie značiek do kože dobytka; vštepovanie značky do povedomia verejnosti - aktivity využívajúce názov, slogan, dizajn,
symbol alebo ich kombinácie na stotožnenie produktov s firmou, organizáciou a odlíšenie od konkurencie |
brandstanding |
budovanie značky - firemná podpora špeciálnych udalostí ako cesta získavania publicity a získavania goodwillu |
BRE (business reply envelope) |
obálka na odpoveď s predplateným poštovným |
breadth of product line |
šírka ponuky - rozmanitosť ponuky produktov obchodu alebo veľkoobchodu |
break bumper |
programový predel,
upútavka - krátke oznámenie v televízii, zvyčajne v trvaní od 2 do 15
sekúnd, označujúce reklamnú pauzu na jej začiatku a/alebo konci, môže
obsahovať logo, znelku, text, obraz, živý vstup, môže byť aj upútavkou na
ďalší program televíznej stanice a pod. |
break-even analysis |
analýza nulového bodu; analýza rovnováhy nákladov a výnosov; analýza vzťahu medzi celkovými výnosmi a celkovými nákladmi, určujúca
rentabilitu na rozličných úrovniach produkcie |
break-even chart |
diagram rentability; graf rovnováhy nákladov a výnosov |
break-even point (BEP) |
nulový bod; hranica rentability - množstvo, pri ktorom sú rovné celkové výnosy a celkové náklady, a za ktorým nastáva zisk |
break-even pricing (target
profit pricing) |
cenotvorba zohľadňujúca plánovaný zisk - stanovenie ceny na základe určitého plánovaného ročného objemu zisku;
cena pokrývajúca náklady na produkciu a marketing a prinášajúca aj zisk |
breaking news |
mimoriadne aktuálna alebo dôležitá správa; správa, pre ktorú sa preruší bežné vysielanie rozhlasu alebo televízie |
bridge |
slovné spojenie alebo veta spájajúce časti vysielania |
bridging |
špeciálny postup pri spájaní otázky s posolstvom, ktoré chceme tlmočiť |
brief |
oboznámiť, inštruovať;
zadanie, náčrt obsahu projektu, komunikačného programu, reklamnej kampane a
pod. |
briefing |
briefing; inštruktáž |
briefing book |
stručný materiál obsahujúci otázky a primerané odpovede ako príprava na tlačovú konferenciu alebo iné stretnutie s médiami |
broadcasting |
vysielanie (rozhlasové, televízne) |
broadside |
leták, plagát so základnými údajmi a posolstvami; dodger; flyer, handbill |
brochure |
brožúra spracovaná podrobnejšie ako booklet, knižôčka, leták; booklet, pamphlet |
broker(s) |
sprostredkovateľ v marketingovom kanáli, ktorý profituje na províziách a poplatkoch z vyjednávania kontraktov medzi predávajúcimi a
kupujúcimi; veľkoobchodník, ktorý nevlastní tovar a jeho úlohou je dať
dovedna kupujúcich a predávajúcich a pomáhať im pri vyjednávaní |
browser |
softvér s
grafickým prostredím, umožňujúci prezerať súbory v prostredí internetu |
BTL |
below the line: podlinkový, pod linkou - zvyčajne taký prvok komunikačného mixu, ktorý nepatrí do
klasickej reklamy a snaží sa komunikovať priamo s adresátom, napr.vzťahy s
verejnosťou (public relations) priamy
marketing, aktivity na mieste predaja, letáky a pod. |
b-to-b |
business to business; medzipodnikový, pre organizácie;B2B |
b-to-c |
business to
consumer; vzťahy, komunikácia medzi organizáciou, podnikom a spotrebiteľom;
B2C |
budget |
rozpočet; plán manažmentu zdrojov |
buildup forecast |
kumulatívna predpoveď - sumarizácia predpovede predaja každej zložky s cieľom dôjsť k celkovej predpovedi |
built-in |
vstavaný; neodmysliteľný; zakorenený (predsudok) |
bulk mailing |
poštová kategória Poštovej služby USA, umožňujúca lacnejšie doručenie |
bull(s) |
býk (býci) -
burzový špekulant, ktorý vsádza na vzostup ceny akcií; opak bear |
bull market |
býčí trh - trh
cenných papierov, na ktorom prevláda vzostup ich ceny; opak bear market |
bulletin |
spravodaj, prehľad
správ, noviniek, súhrn informácií - príležitostný alebo pravidelný
spravodaj, časopis alebo jeho elektronická podoba s poslednými novinkami |
bulletin board, notice board |
nástenka; miesto elektronickej výmeny informácií |
bundle pricing |
predaj viacerých výrobkov v jednom celku - marketing dvoch a viacerých produktov v jednej "balíkovej" cene |
burnout |
vyhorenie, zovšednenie - myšlienka, že posolstvo stráca prieraznosť, ak ho publikum počuje pričasto alebo veľmi skoro pred udalosťou |
business |
profesia, podnikanie, obchod |
business analysis |
obchodná
(podnikateľská) analýza - špecifikácia čŕt produktu, marketingová stratégia na jeho uvedenie na trh a nevyhnutné finančné predpoklady;
posúdenie možností predaja, nákladov a predpokladov ziskovosti nového
produktu s cieľom zistiť mieru zhody týchto činiteľov s cieľmi podniku |
business analysis stage |
fáza obchodnej analýzy - 4. krok procesu marketingu nového výrobku, ktorá zahrnuje špecifikáciu čŕt produktu, marketingovú stratégiu na
jeho uvedenie na trh a nevyhnutné finančné predpoklady |
business buyer behavior |
nákupné správanie sa
organizácií, ktoré kupujú výrobky a služby na produkciu ďalších výrobkov a
služieb alebo na ďalší predaj či prenájom s cieľom dosiahnuť zisk, prípadne
tiež na vlastnú spotrebu |
business buying process |
nákupný postup organizácií -
rozhodovací proces, pomocou ktorého nakupujúce organizácie určujú, ktoré
výrobky a služby potrebujú kúpiť, a potom hľadajú a hodnotia alternatívnych
dodávateľov a značky a vyberajú si spomedzi nich na základe určených
kritérií |
business card |
navštívenka, vizitka;
visit card |
business culture |
podnikateľská, obchodná kultúra - zahrnuje účinné pravidlá hry, hranice medzi zdravo konkurenčným a neetickým správaním a kódexy
obchodovania |
business ethics |
etika podnikania -
morálne zásady podikania, vylučujúce nekalé praktiky |
business firm |
firma, obchodná firma, podnik - súkromne vlastnená organizácia, ktorá slúži svojím zákazníkom s cieľom dosahovať zisk |
business goods |
priemyselné
výrobky, tovary, určené na ďalšiu výrobu alebo predaj |
business literacy |
podnikateľská
gramotnosť, znalosť organizácie - nevyhnutný predpoklad kvalitného výkonu
profesie vzťahov s verejnosťou či už pre zamestnávateľa alebo klienta |
business marketing |
obchodný marketing, marketing pre organizácie - marketing tovarov a služieb pre komerčné organizácie, vlády a iné ziskové a neziskové
organizácie s cieľom vyvinúť tovary a služby, ktoré tieto subjekty potom predávajú a poskytujú iným obchodným zákazníkom, jednotlivcom a konečným spotrebiteľom; business-to-business marketing |
business plan |
podnikateľský plán - obchodný výhľad celej organizácie na jeden až päť rokov |
business portfolio |
podnikateľské portfólio - súbor
predmetov podnikania a produktov, ktoré tvoria podnik |
business portfolio analysis |
analýza podnikateľského portfólia - rozbor strategických obchodných jednotiek firmy, akoby to bola paleta samostatných investícií;
analýza predmetov podnikania a produktov podniku |
business promotion tools |
nástroje podpory podnikania -
nástroje podpory predaja, používané na zisťovanie možných zákazníkov,
podnecovanie predaja, odmeňovanie zákazníkov
a motiváciu predajcov |
business publications |
periodiká pre podnikateľské a finančné skupiny |
business to business
(B2B) |
medzipodnikový, pre organizácie;b-to-b |
business-to-business (B2B)
online marketing |
medzipodnikový on line
marketing - využívanie medzipodnikových web stránok, e-mailu, on line
katalógov produktov, on line obchodovacích sietí a iných on line zdrojov na
získanie nových organizačných zákazníkov, lepšiu obsluhu súčasných
zákazníkov, a dosiahnutie nákupnej efektívnosti a lepších cien |
business-to-consumer (B2C)
online marketing |
on line marketing organizácie
voči spotrebiteľovi - predaj výrobkov a služieb prostredníctvom internetu
konečným spotrebiteľom - jednotlivcom, rodinám a domácnostiam |
business unit |
obchodná jednotka - časť firmy, ktorá ponúka súbor súvisiacich produktov jasne definovanej skupine zákazníkov |
business unit competencies |
možnosti obchodnej jednotky - špeciálne možnosti, vyplývajúce z personálnych, zdrojových alebo funkčných jednotiek firmy |
business unit goal |
cieľ obchodnej jednotky - výkonnostný cieľ obchodnej jednotky smerujúci k naplneniu jej poslania |
business unit level |
úroveň obchodnej jednotky - úroveň, na ktorej stanovujú manažéri obchodnej jednotky smery ich produktov a trhov |
business unit mission |
poslanie obchodnej jednotky - vyhlásenie, určujúce trhy a produktové línie, v ktorých bude obchodná jednotka podnikať |
buttonholing |
neodbytné
otravovanie, ponúkanie, niekedy spojené doslova s držaním za gombík;
hučanie do niekoho |
buy classes |
nákupné triedy - skupiny troch špecifických nákupných situácií organizácií: prvonákup so značným prvkom potenciálneho rizika (new buy),
znovuobjednanie jestvujúceho produktu od kvalifikovaných dodávateľov bez dodatočných zmien a špecifikácií (straight rebuy) a pozmenené znovuobjednanie, pri ktorom používatelia, ovplyvňovatelia
alebo tí, čo rozhodujú, zmenia špecifikáciu produktu, cenu, rozvrh dodávok alebo dodávateľa (modified rebuy) |
buy out |
vykúpenie, nákup
akcií firmy, skúpenie akcií firmy, nákup podielu vo firme |
buyer(s) |
nákupca(ovia) - vyberá produkty, ktoré obchod predáva, robí prieskumy zákazníckych trendov, vyhodnocuje úspešnosť produktov a výkon dodávateľov;
ľudia v nákupnom oddelení organizácie, ktorí vykonávajú konkrétny nákup;
kupujúci, zákazník; človek v nákupnom oddelení organizácie, ktorý má na
starosti administratívu nákupu |
buyer behavior |
nákupné správanie
sa - kroky, ktoré nakupujúci podniká pri kúpe, ich motivácia a fázy |
buyer-readiness stages |
štádiá ochoty nakupovať -
štádiá, ktorými bežne zákazníci prechádzajú na ceste ku kúpe: znalosť
výrobku/služby (awareness), ich podrobnejšie poznanie (knowledge), sympatia
(liking), uprednostňovanie (preference), presvedčenie (conviction) a kúpa (purchase) |
buyer turnover |
frekvencia vstupu na trh nových nakupujúcich, ktorí kupujú produkt |
buyer's market |
trh kupujúceho -
situácia na trhu, keď ponuka prevyšuje dopyt |
buying |
kupovanie,
nakupovanie, nákup, kúpa - jedna z marketingových činností, pozostávajúca z
výberu dodávateľa, určenia množstva a kvality nakupovaných produktov a
dojednania podmienok kúpy |
buying agent |
nákupný agent,
sprostredkovateľ, ktorý vyhľadáva dodávateľské zdroje pre svojho
zmocniteľa, príkazcu, často najmä pri nákupe nehnuteľností |
buying centre/center |
oddelenie / úsek nákupu - skupina osôb v organizácii, ktorí sa zúčastňujú na procese nákupu, a zdieľajú spoločné ciele, risk a znalosti
dôležité pre tento proces; všetci jednotlivci a oddelenia, čo majú podiel
na nákupnom rozhodovacom procese organizácie |
buying behavior |
nákupné správanie
sa, nákupné zvyky - postupy a formy, ako ľudia kupujú - častosť nákupov,
ich veľkosť, vzdialenosť, ktorú sú ochotní prejsť za nákupom a pod.; buying
habits |
buying criteria |
nákupné kritériá - meradlá, ktoré používa organizácia pri vyhodnocovaní možných dodávateľov, prípadne pri predaji |
buying habits |
nákupné zvyky,
nákupné správanie sa - postupy a formy, ako ľudia kupujú - častosť nákupov,
ich veľkosť, vzdialenosť, ktorú sú ochotní prejsť za nákupom a pod.; buying
behavior |
buying motives |
nákupné motívy -
dôvody, prečo ľudia kupujú výrobky alebo služby (produkty); za týmito
motívmi je snaha uspokojiť potreby ľudí aleb organizácií; niekedy sa
nákupné motívy rozdeľujú na emociálne a racionálne |
buying power |
kúpna sila -
schopnosť určitých ľudí alebo skupín ľudí kupovať ponúkané produkty;
purchasing power |
buyout |
skúpenie,
vykúpenie - kúpa kontrolného balíka akcií a získanie kontroly nad
spoločnosťou |
buzz marketing |
marketing využívajúci osobné
šírenie informácií, povestí, chýrov - šľachtenie ovplyvňovateľov verejnej
mienky (opinion leaders) a ich podnecovanie, aby rozširovali informácie o
výrobkoch alebo službách v ich spoločenstvách; ak šíriteľ nepriznáva
spätosť so zadávateľom komunikácie, ide o tzv. skrytý marketing - stealth,
covert, undercover |
by-law |
nariadenie, predpis, stanovy |
by-line |
autorská značka, podpis;
materiály pre médiá, ktorých autormi sú ľudia z organizácie; byline |
byliner |
autorský článok,
článok s podpisom - článok, podpísaný predstaviteľom organizácie, ktorého
autorom býva často profesionál vzťahov s verejnosťou |
by-product |
vedľajší produkt,
odpadový produkt, koprodukt |
by-product pricing |
stanovenie ceny vedľajšieho
produktu s cieľom urobiť cenu hlavného produktu konkurencie schopnejšou
|
|
|