daily |
denník |
daily fee |
denný honorár, agentúrny poplatok za jeden deň práce |
DAP (delivered at place) |
dodacia doložka s dodaním
podľa Incoterms 2012: prepravné a poistné vyplatené do určitého konečného
miesta; všetky riziká znáša predávajúci; predávajúci nehradí colné vybavnie
pri importe; určené pre hocijaký druh dopravy |
DAT (delivered at terminal) |
dodacia doložka s dodaním
podľa Incoterms 2012: prepravné a poistné vyplatené do určitého konečného
prepravného terminálu; všetky riziká znáša predávajúci; určené pre hocijaký
druh dopravy |
data |
neusporiadané "surové" informácie; informácie v kódovanej alebo číselnej podobe z istého zdroja, napr. prieskumu; fakty a čísla týkajúce sa daného
problému, pozostávajúce z primárnych a sekundárnych dát |
databank |
banka údajov, databanka |
database |
databáza, súhrn údajov |
database marketing |
databázový marketing - snaha organizácie zozbierať demografické, mediálne a spotrebiteľské profily zákazníkov s cieľom oslovovať ich účinnejšie |
dateline |
posledný, termín (časový); dátumová čiara (poludník); dátumový riadok v publikácii; domicil s miestom a dátumom |
DBI |
dull but important (novinový článok) |
DDP (delivered duty paid) |
dodacia doložka s dodaním
podľa Incoterms 2012: prepravné a poistné vyplatené do určitého konečného
miesta, predávajúci hradí aj importné clá a dane; všetky riziká znáša
predávajúci; kupujúci je zodpovedný len za vyloženie; určené pre hocijaký
druh dopravy |
deadline |
uzávierka; časový limit |
deal |
dohoda, dohovor, obchodná transakcia, obchodné rokovanie, obchod; podpora predaja, ponúkajúca krátkodobé zníženie ceny |
dealer |
díler, predajca, distributér |
dealer advertising |
dílerská reklama, reklama
dílerov (napr. automobilov) smerom k zákazníkom, alebo reklama orientovaná
na dílerov - reklama výrobcov zameraná na sprostredkovateľov |
dealer imprint |
meno a adresa dílera vytlačené na vyhradenom mieste publikácie |
dear money |
deahé, vzácne,
ťažko dostupné peniaze - situácia na finančnom trhu, keď nie sú k
dispozícii peniaze ani úvery, a ak sa podarí vybaviť úver, úrok je zvyčajne
veľmi vysoký; tight money |
debentures |
dlžobné úpisy, dlhopisy |
debrief |
hlásenie o bojovej akcii; vypočutie hlásenia; referovanie o výsledkoch |
debt |
dlh, záväzok, pasívum |
debtor |
dlžník |
debt financing |
financovanie podnikania dlhom
- bankovou pôžičkou alebo vydaním dlžobných úpisov |
debt security |
dlžobný cenný papier |
deceptive pricing |
klamlivá cenotvorba - praktiky tvorby umelo nafúknutých cien a potom ich znižovania pod zámienkou výpredaja |
decider |
ten, čo rozhoduje - človek v nákupnom
oddelení (systéme) organizácie, ktorý má formálnu alebo neformálnu moc
vyberať alebo schvaľovať konečných dodávateľov |
decision |
rozhodnutie, rozhodovanie - vedomý výber z dvoch alebo viacerých možností |
decision factors |
rozhodovacie činitele - rozličné skupiny premenných - alternatívnych a neistých - ktoré v kombinácii dávajú výsledok rozhodnutia |
decision-making process |
rozhodovací proces, rozhodovanie - akt vedomého výberu z možností |
decision-making unit (DMU) |
rozhodovacia jednotka - ľudia v domácnosti alebo v nákupnom oddelení organizácie, ktorí sú zapojení do rozhodovania o nákupe produktu |
deck |
riadok alebo skupina riadkov vo viacriadkovom titulku novín; javisko (slang) |
deck head |
titulok novín zložený z dvoch alebo viacerých skupín riadkov; decker |
decker |
titulok novín zložený z dvoch alebo viacerých skupín riadkov; deck head |
decline |
odmietnutie, odmietnuť; pokles, úpadok, klesanie |
decline stage |
štádium poklesu - štvrté a posledné štádium životného cyklu produktu, v ktorom predaj a ziskovosť klesajú |
decoding |
dekódovanie, dešifrovanie - proces, v ktorom prijímač / prijímateľ množinu symbolov, správu transformuje naspäť na abstraktnú ideu |
dedication |
venovanie, dedikácia; obetavá oddanosť, horlivosť, nadšenie |
defamation (slander + libel) |
ohováranie, hanobenie; všeobecný termín zahrnujúci slovné ohováranie (slander) aj písomné očierňovanie, hanopis (libel); akákoľvek komunikácia, ktorá
vystavuje osobu pohŕdaniu, nenávisti, posmechu alebo opovrhnutiu |
defensive marketing |
obranný, defenzívny marketing, vyznačujúci
sa úsilím obrániť vedúcu pozíciu na trhu, napr. lepším produktom,
zdôrazňovaním účinnosti vlastného produktu a pod.; opak offensive marketing |
deficient products |
menejcenné, deficitné produkty - produkty,
ktoré nemajú ani okamžitú príťažlivosť, ani dlhodobé prínosy, benefity |
degauss |
odmagnetizovať; elektronicky zmazať audio/videopás pred jeho opätovným použitím |
degree |
hodnosť (akademická), spoločenský stav, diplom |
delegate |
splnomocniť, splnomocnenec, poveriť, vyslať |
deletion |
vymazanie; vyradenie - stratégia vypustenia výrobku z produktovej línie, zvyčajne v poklesovom štádiu životného cyklu produktu;
abandonment; elimination |
deliver |
doručiť, dodať, odovzdať, predniesť (reč) |
delivered pricing |
cenotvroba vrátane dopravy - metóda tvorby ceny, pri ktorej predajca zahrnuje do ceny všetky náklady na dopravu |
Delphi forecast |
delfská predpoveď - dotazovanie ľudí, ktorí poznajú predmet predpovede s cieľom získať sériu anonymných odhadov |
Delphi Model |
delfský model, spôsob - technika dosahovanie konsenzu rozosielaním dotazníkov |
demand |
dopyt, žiadosť, pohľadávka, odber, nárok, záujem
- množstvo produktov, ktoré je trh ochotný kúpiť za danú cenu |
demand curve |
krivka dopytu - sumácia bodov, reprezentujúca maximálne množstvo produktov, ktoré spotrebitelia kúpia pri rozličných cenových úrovniach;
krivka opisujúca počet jednotiek, ktoré trh kúpi v danom časovom období za
rozličné ceny |
demand elasticity |
pružnosť dopytu - odpoveď
dopytu na pohyb ceny |
demand factors |
faktory dopytu - činitele, ktoré podmieňujú silu vôle spotrebiteľov kupovať a ich schopnosti platiť za tovary a služby |
demand-backward pricing |
dopytová cenotvorba - tvorba ceny na základe odhadu, koľko by boli spotrebitelia ochotní zaplatiť z tovary alebo služby |
demands |
požiadavky - ľudské želania podložené
kúpnou silou |
demographic segmentation |
demografická segmentácia - rozčlenenie trhu
na skupiny podľa premenných, akými sú napríklad vek, pohlavie, veľkosť
rodiny, životný cyklus rodiny, príjem, zamestnanie, vzdelanie,
vierovyznanie, rasa, generácia a národnosť či štátna príslušnosť |
demographics |
charakteristiky cieľovej skupiny, resp. obyvateľstva - vek, pohlavie, veľkosť rodiny, ekonomický status, zamestnanie, národnosť, príjem |
demography |
demografia - štúdium obyvateľstva z
hľadiska počtu, hustoty, umiestnenia, veku, pohlavia, rasy, zamestnania a
ďalších štatistických ukazovateľov |
demonstration |
ukážka ako sa niečo robí alebo funguje; prejav nesúhlasu alebo podpory voči niečomu aktuálnemu; požadovanie zmeny praxe alebo politiky |
demurrage |
zdržné, náhrada za zdržanie
pri vykladaní/nakladaní, používaní - poplatok za oneskorené
vyloženie/naloženie, vrátenie vozidla alebo lode |
department |
oddelenie, odbor, útvar, sekcia, ministerstvo |
department store |
obchodný dom - maloobchodná organizácia,
ktorá predáva širokú paletu produktových radov - každý typ produktov sa
predáva v osobitnom oddelení, riadenom špecializovanými nákupcami alebo
odbornými predajcami |
dependent variables |
závislé premenné - zmena správania sa predmetu štúdia |
deposit |
vklad, depozit - peniaze alebo
iné cennosti uložené vo finančnej inštitúcii |
depth interview |
hĺbkový rozhovor - interview,
ktoré sa pokúša skúmať postoje alebo názory respondentov konverzačným
spôsobom bez použitia formálneho dotazníka |
depth of field |
hĺbka poľa; rozsah, v ktorom sa objekty ocitnú v zábere |
depth of product line |
hĺbka produktového radu - sortiment každej položky, ktorú vedie veľkoobchodník |
derived demand |
odvodený dopyt - predaj produktu (typicky priemyselného), ktorý vyplýva z predaja iného produktu (často spotrebného);
veľkoobchodný dopyt, podmienený (odvodený od) dopytom po spotrebnom tovare |
descriptive research |
opisný (deskriptívny) výskum - marketingový
výskum s cieľom lepšie opísať marketingové problémy a príležitosti,
situácie alebo trhy, ako napríklad trhový potenciál pre určitý produkt
alebo demografiu a postoje spotrebiteľov |
design |
návrh, plán, vzor, dizajn; navrhnúť, plánovať, určiť, tvoriť |
design manual |
dizajn manuál, príručka
navrhovania rozličných projektov a systémov; v užšom chápaní manuál
vzhľadovej totožnosti, vizuálnej identity organizácie - logo, písmo, farby,
materiály a pod. |
desirable products |
žiaduce (žiadané) produkty - produkty
poskytujúce veľké okamžité uspokojenie aj dlhodobé prínosy |
desk jobber |
veľkoobchodník od stola - veľkoobchodník, ktorý vlastní tovar, ktorý predáva, ale ním fyzicky nenarába, neskladuje ho ani nedodáva; drop shipper |
desk research |
výskum spoza stola, spracovanie dostupných sekundárnych údajov |
desktop publishing |
stolný editačný/typografický systém na vydávanie publikácii vlastnými silami bez využitia komerčných tlačiarní; DTP |
development |
vývoj - fáza procesu vzniku nového produktu, v ktorej sa idea mení na prototyp; zahrnuje výrobu a laboratórne a spotrebiteľské testy |
dialog marketing |
dialogický (dialógový) marketing - forma
priameho marketingu, vytvárajúca a udržiavajúca trvalý dialóg so
zákazníkom, napr. e-mailom alebo telefonicky: pružné reagovanie na otázky pripomienky,
dodatočné ponuky, spresnenia a vysvetlenia, vytvárajúce komplexnú pozitívnu
skúsenosť zákazníka; používa sa v slovenčine aj ako elektronický dialógový marketing,
využívajúci špeciálny komunikačný softvér |
dichotomous question |
dichotomická otázka - fixne alternatívna otázka, ktorá dovoľuje iba odpovede "áno" alebo "nie" |
differentiated (segmented) marketing |
diferencovaný (segmentovaný) marketing -
stratégia pokrytia trhu, pri ktorej sa podnik rozhodne sústrediť na
niekoľko trhových segmentov a pre každý z nich navrhne odlišnú ponuku |
differentiation |
odlíšenie, rozlíšenie, diferenciácia -
skutočné odlíšenie ponuky podniku s cieľom vytvoriť pre zákazníka lepšiu
hodnotu |
differentiation focus strategy |
stratégia sústredenia sa na rozdiely - využitie významných rozdielov v ponuke firmy na získanie jedného alebo viacerých trhových segmentov |
differentiation positioning |
diferencované poziciovanie - poziciovanie produktu v menšej trhovej nike s menšou konkurenciou |
differentiation strategy |
diferenciačná stratégia - využívanie inovácie a významných rozdielov v ponuke, vyššej kvality, pokrokových technológií alebo prvotriednej služby vo
veľkom počte trhových segmentov |
diffusion of information |
rozširovanie, rozptyl informácií - spôsob, akým sa informácie šíria v publiku |
diffusion of innovation |
rozptyl inovácie - proces, pomocou ktorého ľudia dostávajú nové informácie a prijímajú nové myšlienky a produkty |
digital marketing |
digitálny, elektronický
marketing - strešný pojem pre cielený, merateľný a interaktívny marketing,
využívajúci digitálne technológie, výpočtovú techniku, internet,
elektronické médiá, osobnú elektroniku, hardvér aj softvér (napr. rozličné
aplikácie) a ďalšie nástroje, a to spravidla v reálnom čase, on line |
digital still store |
zariadenie na ukladanie jednotlivých záberov videa v digitálnej podobe na disk; electronic still store (ESS) |
digital video effects (DVE) |
vizuálne efekty vyrobené zariadeniami, ktoré menia normálny videosignál na digitálny |
diminishing marginal utility |
zmenšujúca sa hraničná
užitočnosť - ekonomická zákonitosť, podľa ktorej každá ďalšia jednotka
produktu menej a menej uspokojuje pôvodnú potrebu |
diminishing returns |
klesajúca návratnosť -
ekonomická zákonitosť, podľa ktorej každá ďalšia jednotka zdrojov vložených
do produkcie prináša čoraz menší prírastok produkcie |
DIN format |
formáty papiera podľa normy
DIN, dnes ISO 216 - napr. A0-A10, B0-B10; výhodou je škálovateľnosť |
direct cost |
priame náklady, ktoré vstupujú
do výrobku alebo služby, najmä materiál, práca a výdavky |
direct channel |
priamy kanál (distribúcie) - marketingový kanál, v ktorom výrobca a konečný spotrebiteľ vzájomne priamo pôsobia jeden na druhého;
distribučná cesta bez sprostredkovateľov |
direct exporting |
priamy export - priamy predaj doma vyrobeného tovaru v zahraničí bez medzičlánku |
direct forecast |
priama predpoveď - odhad predpovedanej hodnoty bez použitia sprostredkujúcich krokov |
direct investment |
priama investícia - v globálnom marketingu domáca firma, ktorá investuje do zahraničnej pobočky alebo oddelenia a vlastní ich;
vstup na zahraničný trh vytvorením montážnych alebo výrobných zariadení |
direct mail |
presne na meno konkrétnej
osoby adresovaná alebo konkrétnej osobe osobne doručená pošta, direct
(direkt) mail - klasická, doručená poštou alebo kuriérom alebo
elektronická, e-mail |
direct-mail marketing |
marketing priamou poštou, direkt mail
marketing - priamy marketing využívajúci posielanie ponúk, oznámení,
pripomienok alebo iných správ osobe na určitú adresu |
direct marketing |
priamy (direkt) marketing - predaj produktov cestou interakcie spotrebiteľov s rozličnými reklamnými médiami bez osobného stretávania sa s predajcami;
priame spojenia so starostlivo vybranými jednotlivými spotrebiteľmi s
cieľom získať okamžitú reakciu a šľachtiť trvalé zákaznícke vzťahy |
direct marketing channel(s) |
kanál(y), cesty priameho marketingu - umožňujú spotrebiteľom kupovať produkty interaktívne pomocou rozličných reklamných a informačných médií bez osobného
stretnutia s predajcom; marketingová distribučná cesta bez medzičlánkov |
direct orders |
priame objednávky - výsledok ponúk priameho marketingu, obsahujúci všetky nevyhnutné informácie pre perspektívneho kupujúceho, aby sa mohol rozhodnúť
pre nákup a uskutočniť transakciu |
direct ownership |
priame vlastníctvo - v medzinárodnom obchode domáca firma, ktorá investuje do zahraničnej pobočky alebo oddelenia a vlastní ich |
direct-response television marketing |
televízny marketing s priamou reakciou
(odpoveďou) - priamy marketing cez televíziu, zahrnujúci televíznu reklamu
s priamou reakciou, odpoveďou (alebo reklamno-informačné programy -
infomercials) a teleshoppingové televízne kanály alebo programy |
direct sale |
priamy predaj |
direct salesperson |
priamy predajca - kontaktuje zákazníkov v ich domovoch s cieľom predávať; door-to-door; podomový predavač |
director |
riaditeľ, režisér, člen predstavenstva, člen správnej rady |
directory |
adresár, zoznam, katalóg, príručka |
disaster communication |
komunikácia v situáciách ohrozenia a nešťastí; krízová komunikácia |
disadvantage |
nevýhoda, škoda, ujma |
discontinuous innovations |
diskontinuitné inovácie - nové produkty, ktoré vyžadujú celkom nové spotrebné vzory |
discount(s) |
zľava(y) - zníženie(a) cenníkových cien, ktoré poskytuje predávajúci kupujúcemu za určité priaznivé aktivity;
priama redukcia kúpnej ceny v určenom časovom úseku |
discount bond |
diskontovaný dlžobný úpis -
dlžobný úpis, obligácia, predávané pod nominálnu hodnotu |
discount house |
diskontná predajňa - nákupné
centrum zväčša na predmestí, maloobchodná
prevádzka, ktorá predáva bežný tovar za nižšie ceny uplatňovaním nižšej
marže a predajom väčších množstiev; discount store |
discount store |
diskontná predajňa - maloobchodná
prevádzka, ktorá predáva bežný tovar za nižšie ceny uplatňovaním nižšej
marže a predajom väčších množstiev; discount house |
discretionary income |
voľne použiteľný príjem (po zdanení a zaplatení nevyhnutností) |
disposable income |
disponibilný dôchodok - peniaze, ktoré spotrebiteľovi zostanú po zdanení na stravu, bývanie a ošatenie |
discussion |
diskusia |
dish |
tanier; parabolická anténa na vysielanie a príjem satelitných signálov |
disintermediation |
obídenie sprostredkovateľa, člena marketingového kanála a predaj a nákup priamo;
odstránenie medzičlánkov na distribučnej ceste od pôvodcov výrobku alebo
služby ku konečnému spotrebiteľovi, alebo nahradenie tradičných predajcov
(priekupníkov) celkom novými druhmi sprostredkovateľov |
display |
výstavka, vystavovať; obrazovka terminálu, monitor; prehliadka |
display face |
typografické písmo na titulky (zvyčajne väčšie než 14 bodov) |
display stand |
stánok |
disposable (personal) income |
disponibilný (osobný) dôchodok, peniaze, ktoré spotrebiteľovi zostanú po zdanení na stravu, ubytovanie a oblečenie |
dissonance-reducing buying behavior |
nákupné správanie, obmedzujúce disonanciu,
nesúlad - správanie sa spotrebiteľa v situáciách typických veľkou
zainteresovanosťou, ale s malými vnímanými rozdielmi medzi značkami |
distribution |
distribúcia, rozdelenie, rozvoz, rozšírenie,
spôsob predaja alebo faktického sprístupnenia produktu (výrobku alebo/a
služby) koncovému zákazníkovi |
distributor |
distribútor, predajca -
sprostredkovatelia, ktorí umožňujú výrobcom predávať ich produkty |
distribution center |
distribučné centrum - veľký, vysoko
automatizovaný sklad, určený na prijímanie tovarov z rozličných závodov a
od mnohých dodávateľov, ktorý prijíma objednávky, efektívne ich vybavuje, a
doručuje tovary zákazníkom tak rýchlo, ako je to len možné |
distribution channel |
distribučný kanál, distribučná
cesta - ľudia a firmy, vzájomne prepojené organizácie, zainteresované v procese sprístupňovania
výrobku alebo služby na použitie alebo spotrebu pre konečného zákazníka
alebo priemyselného používateľa;marketing channel |
distribution cost analysis |
rozbor distribučných nákladov
- analýza a určenie nákladov alebo ziskovosti rozličných distribučných
ciest alebo spôsobov |
distribution list |
rozdeľovník na rozosielanie tlačových informácií alebo iných materiálov médiám a iným cieľovým skupinám |
diversification |
rozšírenie, diverzifikácia - stratégia vývoja nových produktov a ich predaj na nových trhoch;
podnikateľská rastová stratégia, založená na zakladaní alebo získavaní
podnikov mimo jestvujúcich produktov a trhov danej spoločnosti |
diversified company |
diverzifikovaná spoločnosť,
firma, ktorá má viacero nesúvisiacich predmetov podnikania alebo ponúka
rozličné výrobky a služby rozličným koncovým zákazníkom v rozličných
krajinách |
dividend |
dividenda; pomerná časť výnosu firmy rozdelená investorom podľa ich podielu |
do´s and don´ts |
príručka typu čo robiť a čo nerobiť |
documentary |
dokumentárny, preukázateľný, písomný; dokumentárny film/program |
documentation |
dokumentácia |
dodger |
leták, plagát so základnými údajmi a posolstvami; broadside, handbill, flyer |
dog |
pes - jedna zo štyroch pozícií
v tzv. bostonskej matici: (dojná) krava (cow), otáznik (question mark),
hviezda (star); pre psa sú typické nízky rast a malý trhový podiel |
dolly shot |
sledovací, pohyblivý záber -
pri snímaní pohyblivého obrazu záber z pohybujúceho sa vozidla/vozíka
(dolly) s kamerou; tracking shot; trucking shot |
donation |
dar, venovanie, donácia |
door-to-door-selling/ sale |
priamy, podomový predaj - "od
dverí k dverám", bez ohlásenia alebo po dohode; house-to-house-selling |
double-decker |
novinový titulok zložený z dvoch riadkov alebo skupín riadkov |
double entry accounting |
podvojné účtovníctvo |
double taxation |
dvojité zdanenie |
double truck |
stredná dvojstrana publikácie; centre spread |
downlink |
satelitná prijímacia anténa, určená na retransmisiu signálu zo satelitu na zem, na príjem pozemnými stanicami |
downsizing |
zmenšovanie - prax obmedzovania obsahu balenia bez zmeny veľkosti balenia a zachovanie alebo zvýšenie jeho ceny;
obmedzovanie podnikateľského portfólia odstránením produktov tých častí
podniku, ktoré nie sú ziskové, alebo ktoré už nezapadajú do podnikateľskej
stratégie spoločnosti |
draft |
náčrt, koncept, návrh, nákres, plán, skica |
drive |
motivácia, podnet - potreba, stimul, ktoré poháňajú jednotlivca do akcie;
motive |
drop shipper |
veľkoobchodník od stola - veľkoobchodník, ktorý vlastní tovar, ktorý predáva, ale ním fyzicky nenarába, neskladuje ho ani nedodáva; desk jobber |
dry-run |
nácvik, skúška |
DTP |
stolný editačný/typografický systém na vydávanie publikácii vlastnými silami bez využitia komerčných tlačiarní; desktop publishing |
dual distribution |
dvojitá distribúcia - usporiadanie, pri ktorom firma dosahuje kupujúcich pomocou dvoch alebo viacerých rozličných distribučných kanálov pre ten istý
produkt |
dub |
prepis z jedného média na iné; kopírovať alebo nahrávať audio alebo video materiál; dabovať |
dub master |
kópia prvej generácie z originálneho pásu |
dubbing |
dabovanie, dabing, osekávanie, zarovnávanie |
dummy |
maketa, atrapa; model publikácie,
ukážkové, nulté čislo; pokusná figúra v bariérových testoch automobilov |
dumping |
damping - predaj v zahraničí za cenu nižšiu ako doma,
prípadne za cenu nižšiu ako výrobné náklady |
durable good |
tovar dlhodobej spotreby, ktorého životnosť dovoľuje mnohonásobné použitie |
dust cover |
prebal knihy; dust jacket; dust wrapper; book-jacket; jacket |
dust jacket |
prebal knihy; dust cover; dust wrapper; book-jacket; jacket |
dust wrapper |
prebal knihy; dust cover; dust jacket; book-jacket; jacket |
DVE |
digital video effect; vizuálne efekty vyrobené zariadeniami, ktoré menia normálny videosignál na digitálny |
dynamic pricing |
dynamická cenotvorba, pohyblivé ceny -
priebežné prispôsobovanie cien s cieľom vychádzať v ústrety vlastnostiam a
potrebám jednotlivých zákazníkov a situáciám |
dynamically continuous innovations |
dynamická kontinuálna inovácia - produkty, ktoré porušujú normálnu spotrebiteľskú rutinu, ale nevyžadujú osvojiť si celkom nové správanie |