G

 

DOMOV

Dátum pridania posledného slova: 29. 05. 2016 

  A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

gag gag, vtipná pointa, tvorivý nápad; organizovaná udalosť, niekedy fiktívna, ktorá má pritiahnuť pozornosť médií
gagman autor gagov, improvizátor
gain prírastok, zisk; sila zvukového alebo obrazového signálu
galley proofs stĺpcové obťahy, korektúra
galloping inflation rýchla inflácia, hyperinflácia, ktorú je takmer nemožné obmedziť
gamification gamifikácia, "poherňovanie" - uplatňovanie prvkov hry a herného myslenia na "neherné" oblasti s cieľom ich zatraktívnenia, priblíženia ľuďom a učenia, tréningu a pod. formou zábavy; môže ísť o zbieranie bodov, pretekanie sa s inými, rozmanité herné pravidlá, atď., často v online prostredí, na zvýšenie príťažlivosti výrobkov alebo služieb a motiváciu cieľových skupín opäť sa vracať k obľúbeným činnostiam
Gantt chart postupový diagram - grafické zobrazenie času potrebného na vykonanie rozličných častí projektu
gap medzera, štrbina, rozchod v názoroch; schodok, deficit
gap analysis diferenčná analýza - hodnotiaci nástroj porovnávajúci očakávania o určitej službe so skutočnou skúsenosťou zákazníka s toutto službou
gatekeeper človek kontrolujúci tok informácií v organizácii alebo v sieti; osoba v nákupnom oddelení organizácie, ktorá kontroluje informačné toky a prístup k ostatným, najmä ľuďom, ktorí rozhodujú a ovplyvňujú nákupné rozhodnutia
GATT (General Agreement on Tariffs and Trade ) Všeobecná dohoda o clách a obchode - medzinárodná dohoda s cieľom odstraňovať obchodné bariéry a podporovať svetový obchod pomocou zníženia taríf
gearing pomer dlhového a účastinného kapitálu podniku
gender segmentation rodová segmentácia - delenie trhu na rozličné skupiny podľa rodu (pohlavia)
General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) Všeobecná dohoda o clách a obchode - medzinárodná dohoda s cieľom odstraňovať obchodné bariéry a podporovať svetový obchod pomocou zníženia taríf
general-line wholesaler špecializovaný veľkoobchodník - sústreďuje sa na určitý typ produktov, napr. potraviny, železiarsky tovar a pod., pričom vykonáva menej funkcií ako všeobecný veľkoobchodník; single-line wholesaler
general manager generálny riaditeľ
general (merchandise) store obchod so zmiešaným tovarom - ponúka širokú paletu tovarov, avšak s obmedzenou hĺbkou ponuky, často na vidieku, pričom najväčší podiel majú potraviny
general merchandise wholesaler všeobecný veľkoobchodník - veľkoobchod s komplexnými službami, ktorý ponúka široký výber tovarov a plní všetky funkcie marketingového kanála
general need description všeobecný opis potreby - štádium nákupného procesu organizácií, v ktorom organizácia opisuje všeobecné charakteristiky a množstvo potrebných položiek
Generation X generácia X - generácia detí - 45 miliónov ľudí - narodených v r. 1965-1976  v USA počas poklesu pôrodnosti po tzv. baby boome
Generation Y generácia Y - generácia detí - 72 miliónov ľudí - narodených "baby boomerom" v r. 1977-1994  v USA; Net Generation; baby boomlet
generational marketing generačný marketing - využívanie marketingových programov zacielených na rozličné postoje a spotrebiteľské správanie sa skupín alebo generácií, ktoré vytvárajú trh
generic brand všeobecná, generická značka - stratégia presadzovania značky, ktorá neuvádza žiadne názvy produktov, ale len opis obsahu
generic business strategy všeobecná, generická podnikateľská stratégia - stratégia, ktorá môže byť uplatnená v každom podniku, bez ohľadu na produkt alebo priemyselné odvetvie, a priniesť komparatívnu výhodu
generic market všeobecný, generický trh - zákazníci so všeobecnými spoločnými potrebami, ktoré uspokojujú viacerí výrobcovia rozličnými spôsobmi
generic product všeobecný, neznačkový, generický produkt, ktorému chýbajú niektoré parametre zbnačkových produktov a sú spravidla lacnejšie
geographic information systems (GIS) geografické informačné systémy - technológia, ktorá reprezentuje na mape rozličné vrstvy dát
geographic segmentation zemepisné rozdelenie, geografická segmentácia trhu - rozdelenie trhu na rozličné zemepisné jednotky, ako napr. krajiny, štáty, regióny, okresy, mestá alebo oblasti
geographical groupings geografické zoskupenia - organizačná štruktúra, v ktorej sú jednotky podrozdelené podľa ich zemepisnej polohy
geographical pricing zemepisná, geografická cenotvorba - stanovenie cien pre zákazníkov na rozličných miestach krajiny alebo sveta
ghostwriter anonymný autor (ktorý píše za iných), nádenník, "černoch", neger; pisateľ prejavov, článkov a pod. pre zamestnávateľa alebo klienta
gift nadanie, talent, dar
gilt-edged securities pozlátené akcie - dlhodobo vysokovýnosné akcie alebo obligácie, vydané štátom alebo firmou
gimmick vtipný nápad, trik. zlepšovák
give-away literature prospekty
global competition globálna konkurencia - konkurenčná situácia, v ktorej firmy navrhujú, vyrábajú a obchodujú svoje produkty a služby po celom svete
global consumers globálni spotrebitelia - skupiny zákazníkov, žijúce v mnohých krajinách alebo regiónoch sveta, ktoré majú podobné potreby alebo hľadajú podobné vlastnosti a prínosy produktov a služieb
global firm globálna firma, svetový podnik - firma, ktorá pôsobiac vo viac než jednej krajine získava výhody vo výskume a vývoji, výrobe, marketingu a financiách i v nákladoch a povesti, ktoré nie sú dosiahnuteľné pre čisto domácich konkurentov
global marketing strategy globálna marketingová stratégia - štandardizácia marketingových činností v podmienkach kultúrnych podobností a ich prispôsobovanie v prípade, keď sa kultúry líšia
glossy print hladká, lesklá fotografia, najvhodnejšia na reprodukciu
glossy magazine luxusný časopis
GNP gross national product - hrubý národný produkt
goal cieľ, zámer, medzník; presnejší výraz pre poslanie alebo účel; bránka, gól; cieľová úroveň výkonu práce stanovená v predstihu
going green snaha správať sa ekologicky zodpovedne
going public premena firmy na akciovú spoločnosť; prvá ponuka akcií na burze
gold fixing stanovenie ceny zlata na londýnskej burze zlata
gold (mutual) fund zlatý (spoločný) fond, ktorý investuje najmä do spoločností ťažiacich zlato
gold standard zlatý štandard - peňažný systém, umožňujúci vymeniť peniaze za zlato
golden mean zlatý stred, zlatý pomer, zlatý rez - geometricky stanovený optimálny pomer na určenie optického stredu novinovej, čosopiseckej alebo knižnej stránky, stanovujúci najpríťažlivejšie miesto výkladu, predajného miesta a pod.; golden ratio
golden ratio zlatý pomer, zlatý stred, zlatý rez - geometricky stanovený optimálny pomer na určenie optického stredu novinovej, čosopiseckej alebo knižnej stránky, stanovujúci najpríťažlivejšie miesto výkladu, predajného miesta a pod.; golden mean
Golden World Award Zlatá svetová cena - hlavná cena IPRA za najlepší projekt PR
good/goods statky, tovary, vyrobené na spotrebovanie; výrobky, produkty
goods receipt oficiálny dokument, potvrdzujúci prijatie vymenovaných tovarov; receipt of goods (R.O.G.)
good-value pricing cenotvorba formou dobrej ceny - ponuka najprimeranejšej kombinácie kvality a dobrých služieb za slušnú cenu
goodvertising dobrá reklama, "neklama" - tvorivá reklama, šíriaca pozitívne posolstvá o svete, smerujúca k udržateľnosti, autentickosti, starostlivosti, dobru; pojem sa čiastočne prekrýva so sociálnou reklamou, ktorá sa v rámci sociálneho marketingu usiluje o zbavovanie ľudí zlozvykov, závislostí a pod.; zloženina slov "dobrý" (good) a "reklama" (advertising)
goodwill goodwill, kredit, (dobrá) povesť, dobré meno, dôvera; priaznivý postoj k osobe, inštitúcii, organizácii alebo skupine; v účtovníctve rozdiel medzi účtovnou hodnotou majetku podniku a jeho kúpnou cenou, daný nemateriálnymi hodnotami, napr. povesťou, zákazníkmi, know-how, pozíciou značky na trhu a pod.
government enterprise štátny podnik
government market vládny trh - vládne úrady - celoštátne, federálne, štátne, regionálne alebo miestne - ktoré kupujú alebo si prenajímajú výrobky a služby, aby mohli vykonávať hlavné funkcie vlády
government relations vzťahy s vládou; špeciálny druh komunikácie
government securities vládne cenné papiere, kryté daňovými príjmami štátu
government units vládne zložky - federálne, štátne a miestne organizácie, ktoré kupujú tovary a služby pre organizácie, ktorým slúžia
grade labeling označovanie akostnej triedy na etikete produktu
grading triedenie - proces posudzovania a triedenia produktov do tried podľa určených noriem, napr. veľkosti, kvality a pod., zvyčajne vo veľkoobchode alebo maloobchode; štandardizácia
grant finančná podpora, grant - príspevok od vlády alebo inej organizácie či súkromnej osoby na uskutočnenie nejakého projektu
grapevine neoficiálna, nepotvrdená informácia, šuškanda; neformálne šírenie informácií
graphic design grafický dizajn, návrh - tvorivý proces navrhovania prezentácie alebo komunikácie v najrozmanitejších podobách: novín, časopisov, kníh, internetových prezentácií a pod.
graphics grafika; ilustračný materiál pre všetky médiá
grass roots podstata, korene, vidiek, radoví voliči
grass roots lobbying lobovanie organizovaním radových voličov s cieľom ovplyvniť ľudí vo vláde, ktorí rozhodujú
gravure hĺbkotlačová platňa
gray market sivý, šedý trh - stav, keď sa legálne produkty predávajú prostredníctvom legálnych, ale neautorizovaných distribučných kanálov - na rozdiel od čierneho trhu, kde ide spravidla o nelegálny predaj nelegálnych produktov; paralelný import
green marketing zelený marketing - marketingová snaha vyrábať, propagovať a znovu spracúvať environmentálne citlivé produkty
Green River Ordinance vyhláška Green River - nariadenie mesta alebo obce o zákaze podomového predaja alebo agitácie bez výslovného predbežného súhlasu domácnosti; pomenované podľa miesta Green River v USA, kde ho prvýkrát prijali
greeting pozdrav, privítanie
grilling grilovanie, intenzívne kladenie otázok, vypočúvanie alebo výsluch, napr. v parlamente a pod.
gross domestic product hrubý domáci produkt - peňažná hodnota všetkých tovarov a služieb vyprodukovaná v krajine za jeden rok
gross earnings hrubý plat - celkový zdaniteľný zárobok osoby pred úpravami
gross income hrubý dôchodok, príjem - celková suma peňazí, ktorú za rok zarobila osoba, rodina, domácnosť alebo organizácia pred zdanením a ďalšími povinnými odvodmi
gross margin hrubý zisk, hrubé rozpätie, marža - čistý predaj mínus náklady na predané tovary; gross profit
gross national product (GNP) hrubý národný produkt - celková ročná trhová hodnota výrobkov a služieb, vyprodukovaných v národnom hospodárstve určitej krajiny
gross profit hrubý zisk, hrubé rozpätie, marža - čistý predaj mínus náklady na predané tovary; gross margin
gross profit margin ziskovosť, miera zisku, rentabilita
gross rating points (GRPs) body hrubej sledovanosti - vzťahové číslo (vytvorené násobením percenta dosahu frekvenciou), ktoré zadávateľovi reklamy hovorí o účinnosti pôsobenia
gross revenue hrubý obrat, hrubý predaj, hrubý objem predaja bez nákladov na reklamácie a zľavy; gross sales
gross sales hrubý predaj, hrubý obrat, hrubý objem predaja bez nákladov na reklamácie a zľavy; gross revenue
ground-breaking ceremonies kladenie základného kameňa, slávnostný výkop základov stavby
ground station pozemná stanica - vysielač originálneho signálu na satelity a prijímač; earth station
group skupina - dvaja a viacerí ľudia, ktorí vo vzájomnom pôsobení dosahujú individuálne alebo spoločné ciele
group buying skupinové nakupovanie - spôsob kolektívneho kupovania združených nezávislých obchodníkov alebo jednotlivcov s cieľom dosiahnuť vďaka veľkosti objednávky zľavu z bežnej ceny; v súčasnosti na takéto účely čoraz častejšie slúži internet
Group of Ten skupina desiatich, G 10 - jedenásť priemyselne vyspelých krajín, ktoré koordinujú finančnú politiku
growth-share matrix matica rastu a podielu na trhu - plánovacia metóda firmy Boston Consulting Group podnikateľského portfólia, ktorá hodnotí strategické podnikateľské jednotky spoločnosti podľa ich trhového rastu a pomerného podielu na trhu; strategické jednotky (produkty) sa opisujú ako hviezdy, dojné kravy, otázniky a psy
growth stage štádium rastu - druhá fáza životného cyklu produktu, charakteristická rýchlym rastom predaja a objavením sa konkurencie
GRPs (gross rating points) body hrubej sledovanosti - vzťahové číslo (vytvorené násobením percenta dosahu frekvenciou), ktoré zadávateľovi reklamy hovorí o účinnosti pôsobenia
guarantee záruka, garancia - záväzok vymeniť alebo opraviť chybný produkt
guaranteed security cenný papier so zárukou, garantovaný cenný papier - za ktorý ručí niekto iný než jeho vydavateľ
guerrilla marketing netradičný, "partizánsky" marketing, využívajúci relatívne lacné, tvorivé, prekvapivé, nárazové a efektívne metódy oslovovania cieľovch skupín
guest hosť
guest speaker pozvaný rečník
guide (for tour) sprievodca
guided tour zájazd so sprievodcom
guideline/s smernice, direktívy
guild cech, spoločnosť, združenie
gutter / s časti pri ohybe tlačenej stránky, vnútorné okraje - rieka, medzera v sadzbe

                        A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z