gag |
gag, vtipná pointa, tvorivý nápad; organizovaná udalosť, niekedy fiktívna, ktorá má pritiahnuť pozornosť médií |
gagman |
autor gagov, improvizátor |
gain |
prírastok, zisk; sila zvukového alebo obrazového signálu |
galley proofs |
stĺpcové obťahy, korektúra |
galloping
inflation |
rýchla
inflácia, hyperinflácia, ktorú je takmer nemožné obmedziť |
gamification |
gamifikácia,
"poherňovanie" - uplatňovanie prvkov hry a herného myslenia na "neherné"
oblasti s cieľom ich zatraktívnenia, priblíženia ľuďom a učenia, tréningu a
pod. formou zábavy; môže ísť o zbieranie bodov, pretekanie sa s inými,
rozmanité herné pravidlá, atď., často v online prostredí, na zvýšenie
príťažlivosti výrobkov alebo služieb a motiváciu cieľových skupín opäť sa
vracať k obľúbeným činnostiam |
Gantt chart |
postupový diagram - grafické zobrazenie času potrebného na vykonanie rozličných častí projektu |
gap |
medzera, štrbina, rozchod v názoroch; schodok, deficit |
gap analysis |
diferenčná analýza - hodnotiaci nástroj porovnávajúci očakávania o určitej službe so skutočnou skúsenosťou zákazníka s toutto službou |
gatekeeper |
človek kontrolujúci tok informácií v organizácii alebo v sieti;
osoba v nákupnom oddelení organizácie, ktorá kontroluje informačné toky
a prístup k
ostatným, najmä ľuďom, ktorí rozhodujú a ovplyvňujú nákupné
rozhodnutia |
GATT (General Agreement on Tariffs and Trade ) |
Všeobecná dohoda o clách a obchode - medzinárodná dohoda s cieľom odstraňovať obchodné bariéry a podporovať svetový obchod pomocou zníženia taríf |
gearing |
pomer dlhového
a účastinného kapitálu podniku |
gender segmentation |
rodová segmentácia - delenie trhu na
rozličné skupiny podľa rodu (pohlavia) |
General Agreement on Tariffs and Trade (GATT) |
Všeobecná dohoda o clách a obchode - medzinárodná dohoda s cieľom odstraňovať obchodné bariéry a podporovať svetový obchod pomocou zníženia taríf |
general-line
wholesaler |
špecializovaný
veľkoobchodník - sústreďuje sa na určitý typ produktov, napr. potraviny,
železiarsky tovar a pod., pričom vykonáva menej funkcií ako všeobecný
veľkoobchodník; single-line wholesaler |
general manager |
generálny riaditeľ |
general (merchandise)
store |
obchod so zmiešaným tovarom - ponúka širokú paletu tovarov, avšak s obmedzenou hĺbkou ponuky,
často na vidieku, pričom najväčší podiel majú potraviny |
general merchandise wholesaler |
všeobecný veľkoobchodník - veľkoobchod s komplexnými službami, ktorý ponúka široký výber tovarov a plní všetky funkcie marketingového kanála |
general need description |
všeobecný opis potreby - štádium nákupného
procesu organizácií, v ktorom organizácia opisuje všeobecné charakteristiky
a množstvo potrebných položiek |
Generation X |
generácia X - generácia detí -
45 miliónov ľudí - narodených v r. 1965-1976 v USA počas poklesu
pôrodnosti po tzv. baby boome |
Generation Y |
generácia Y - generácia detí -
72 miliónov ľudí - narodených "baby boomerom" v r. 1977-1994 v USA; Net Generation; baby boomlet |
generational marketing |
generačný marketing - využívanie marketingových programov zacielených na rozličné postoje a spotrebiteľské správanie sa skupín alebo generácií, ktoré
vytvárajú trh |
generic brand |
všeobecná, generická značka - stratégia presadzovania značky, ktorá neuvádza žiadne názvy produktov, ale len opis obsahu |
generic business strategy |
všeobecná, generická podnikateľská stratégia - stratégia, ktorá môže byť uplatnená v každom podniku, bez ohľadu na produkt alebo priemyselné odvetvie,
a priniesť komparatívnu výhodu |
generic market |
všeobecný,
generický trh - zákazníci so všeobecnými spoločnými potrebami, ktoré
uspokojujú viacerí výrobcovia rozličnými spôsobmi |
generic
product |
všeobecný,
neznačkový, generický produkt, ktorému chýbajú niektoré parametre
zbnačkových produktov a sú spravidla lacnejšie |
geographic information systems (GIS) |
geografické informačné systémy - technológia, ktorá reprezentuje na mape rozličné vrstvy dát |
geographic segmentation |
zemepisné rozdelenie, geografická
segmentácia trhu - rozdelenie trhu na rozličné zemepisné jednotky, ako
napr. krajiny, štáty, regióny, okresy, mestá alebo oblasti |
geographical groupings |
geografické zoskupenia - organizačná štruktúra, v ktorej sú jednotky podrozdelené podľa ich zemepisnej polohy |
geographical pricing |
zemepisná, geografická cenotvorba -
stanovenie cien pre zákazníkov na rozličných miestach krajiny alebo sveta |
ghostwriter |
anonymný autor (ktorý píše za iných),
nádenník, "černoch", neger;
pisateľ prejavov, článkov a pod. pre zamestnávateľa alebo klienta |
gift |
nadanie, talent, dar |
gilt-edged
securities |
pozlátené
akcie - dlhodobo vysokovýnosné akcie alebo obligácie, vydané štátom alebo
firmou |
gimmick |
vtipný nápad, trik. zlepšovák |
give-away literature |
prospekty |
global competition |
globálna konkurencia - konkurenčná situácia, v ktorej firmy navrhujú, vyrábajú a obchodujú svoje produkty a služby po celom svete |
global consumers |
globálni spotrebitelia - skupiny zákazníkov, žijúce v mnohých krajinách alebo regiónoch sveta, ktoré majú podobné potreby alebo hľadajú podobné
vlastnosti a prínosy produktov a služieb |
global firm |
globálna firma, svetový podnik - firma,
ktorá pôsobiac vo viac než jednej krajine získava výhody vo výskume a
vývoji, výrobe, marketingu a financiách i v nákladoch a povesti, ktoré nie
sú dosiahnuteľné pre čisto domácich konkurentov |
global marketing strategy |
globálna marketingová stratégia - štandardizácia marketingových činností v podmienkach kultúrnych podobností a ich prispôsobovanie v prípade, keď sa
kultúry líšia |
glossy print |
hladká, lesklá fotografia, najvhodnejšia na reprodukciu |
glossy magazine |
luxusný časopis |
GNP |
gross national
product - hrubý národný produkt |
goal |
cieľ, zámer, medzník; presnejší výraz pre poslanie alebo účel; bránka, gól; cieľová úroveň výkonu práce stanovená v predstihu |
going green |
snaha správať sa ekologicky zodpovedne |
going public |
premena firmy na akciovú spoločnosť; prvá ponuka akcií na burze |
gold fixing |
stanovenie
ceny zlata na londýnskej burze zlata |
gold (mutual)
fund |
zlatý
(spoločný) fond, ktorý investuje najmä do spoločností ťažiacich zlato |
gold standard |
zlatý štandard
- peňažný systém, umožňujúci vymeniť peniaze za zlato |
golden mean |
zlatý stred,
zlatý pomer, zlatý rez - geometricky stanovený optimálny pomer na určenie
optického stredu novinovej, čosopiseckej alebo knižnej stránky, stanovujúci
najpríťažlivejšie miesto výkladu, predajného miesta a pod.; golden ratio |
golden ratio |
zlatý pomer,
zlatý stred, zlatý rez - geometricky stanovený optimálny pomer na určenie
optického stredu novinovej, čosopiseckej alebo knižnej stránky, stanovujúci
najpríťažlivejšie miesto výkladu, predajného miesta a pod.; golden mean |
Golden World Award |
Zlatá svetová cena - hlavná cena IPRA za najlepší projekt PR |
good/goods |
statky,
tovary, vyrobené na spotrebovanie; výrobky, produkty |
goods receipt |
oficiálny dokument,
potvrdzujúci prijatie vymenovaných tovarov; receipt of goods (R.O.G.) |
good-value pricing |
cenotvorba formou dobrej ceny - ponuka
najprimeranejšej kombinácie kvality a dobrých služieb za slušnú cenu |
goodvertising |
dobrá reklama,
"neklama" - tvorivá reklama, šíriaca pozitívne posolstvá o svete, smerujúca
k udržateľnosti, autentickosti, starostlivosti, dobru; pojem sa čiastočne
prekrýva so sociálnou reklamou, ktorá sa v rámci sociálneho marketingu
usiluje o zbavovanie ľudí zlozvykov, závislostí a pod.; zloženina slov
"dobrý" (good) a "reklama" (advertising) |
goodwill |
goodwill, kredit, (dobrá) povesť,
dobré meno, dôvera; priaznivý postoj k osobe, inštitúcii, organizácii alebo skupine;
v účtovníctve rozdiel medzi účtovnou hodnotou majetku podniku a jeho kúpnou
cenou, daný nemateriálnymi hodnotami, napr. povesťou, zákazníkmi, know-how,
pozíciou značky na trhu a pod. |
government
enterprise |
štátny podnik |
government market |
vládny trh - vládne úrady - celoštátne,
federálne, štátne, regionálne alebo miestne - ktoré kupujú alebo si
prenajímajú výrobky a služby, aby mohli vykonávať hlavné funkcie vlády |
government relations |
vzťahy s vládou; špeciálny druh komunikácie |
government
securities |
vládne cenné
papiere, kryté daňovými príjmami štátu |
government units |
vládne zložky - federálne, štátne a miestne organizácie, ktoré kupujú tovary a služby pre organizácie, ktorým slúžia |
grade labeling |
označovanie
akostnej triedy na etikete produktu |
grading |
triedenie -
proces posudzovania a triedenia produktov do tried podľa určených noriem,
napr. veľkosti, kvality a pod., zvyčajne vo veľkoobchode alebo maloobchode;
štandardizácia |
grant |
finančná
podpora, grant - príspevok od vlády alebo inej organizácie či súkromnej
osoby na uskutočnenie nejakého projektu |
grapevine |
neoficiálna, nepotvrdená informácia, šuškanda; neformálne šírenie informácií |
graphic design |
grafický
dizajn, návrh - tvorivý proces navrhovania prezentácie alebo komunikácie v
najrozmanitejších podobách: novín, časopisov, kníh, internetových
prezentácií a pod. |
graphics |
grafika; ilustračný materiál pre všetky médiá |
grass roots |
podstata, korene, vidiek, radoví voliči |
grass roots lobbying |
lobovanie organizovaním radových voličov s cieľom ovplyvniť ľudí vo vláde, ktorí rozhodujú |
gravure |
hĺbkotlačová platňa |
gray market |
sivý, šedý trh - stav, keď sa
legálne produkty predávajú prostredníctvom
legálnych, ale neautorizovaných distribučných kanálov
- na rozdiel od čierneho trhu, kde ide spravidla o nelegálny predaj
nelegálnych produktov; paralelný import |
green marketing |
zelený marketing - marketingová snaha vyrábať, propagovať a znovu spracúvať environmentálne citlivé produkty |
Green River Ordinance |
vyhláška Green
River - nariadenie mesta alebo obce o zákaze podomového predaja alebo
agitácie bez výslovného predbežného súhlasu domácnosti; pomenované podľa
miesta Green River v USA, kde ho prvýkrát prijali |
greeting |
pozdrav, privítanie |
grilling |
grilovanie,
intenzívne kladenie otázok, vypočúvanie alebo výsluch, napr. v parlamente a
pod. |
gross domestic product |
hrubý domáci produkt - peňažná hodnota všetkých tovarov a služieb vyprodukovaná v krajine za jeden rok |
gross earnings |
hrubý plat -
celkový zdaniteľný zárobok osoby pred úpravami |
gross income |
hrubý dôchodok, príjem - celková suma peňazí, ktorú za rok zarobila osoba, rodina, domácnosť
alebo organizácia pred zdanením a ďalšími povinnými odvodmi |
gross margin |
hrubý zisk,
hrubé rozpätie, marža - čistý predaj mínus náklady na predané tovary;
gross profit |
gross national
product (GNP) |
hrubý národný
produkt - celková ročná trhová hodnota výrobkov a služieb, vyprodukovaných
v národnom hospodárstve určitej krajiny |
gross profit |
hrubý zisk,
hrubé rozpätie, marža - čistý predaj mínus náklady na predané tovary;
gross margin |
gross profit
margin |
ziskovosť,
miera zisku, rentabilita |
gross rating points (GRPs) |
body hrubej sledovanosti - vzťahové číslo (vytvorené násobením percenta dosahu frekvenciou), ktoré zadávateľovi reklamy hovorí o účinnosti pôsobenia |
gross revenue |
hrubý obrat,
hrubý predaj, hrubý objem predaja bez nákladov na reklamácie a zľavy; gross
sales |
gross sales |
hrubý predaj,
hrubý obrat, hrubý objem predaja bez nákladov na reklamácie a zľavy; gross
revenue |
ground-breaking ceremonies |
kladenie základného kameňa, slávnostný výkop základov stavby |
ground station |
pozemná stanica - vysielač originálneho signálu na satelity a prijímač; earth station |
group |
skupina - dvaja a viacerí ľudia, ktorí vo
vzájomnom pôsobení dosahujú individuálne alebo spoločné ciele |
group buying |
skupinové
nakupovanie - spôsob kolektívneho kupovania združených nezávislých
obchodníkov alebo jednotlivcov s cieľom dosiahnuť vďaka veľkosti objednávky
zľavu z bežnej ceny; v súčasnosti na takéto účely čoraz častejšie slúži
internet |
Group of Ten
|
skupina
desiatich, G 10 - jedenásť priemyselne vyspelých krajín, ktoré koordinujú
finančnú politiku |
growth-share matrix |
matica rastu a podielu na trhu - plánovacia
metóda firmy Boston Consulting Group podnikateľského portfólia, ktorá
hodnotí strategické podnikateľské jednotky spoločnosti podľa ich trhového
rastu a pomerného podielu na trhu; strategické jednotky (produkty) sa
opisujú ako hviezdy, dojné kravy, otázniky a psy |
growth stage |
štádium rastu - druhá fáza životného cyklu produktu, charakteristická rýchlym rastom predaja a objavením sa konkurencie |
GRPs (gross rating points) |
body hrubej sledovanosti - vzťahové číslo (vytvorené násobením percenta dosahu frekvenciou), ktoré zadávateľovi reklamy hovorí o účinnosti pôsobenia |
guarantee |
záruka,
garancia - záväzok vymeniť alebo opraviť chybný produkt |
guaranteed
security |
cenný papier
so zárukou, garantovaný cenný papier - za ktorý ručí niekto iný než jeho
vydavateľ |
guerrilla marketing |
netradičný,
"partizánsky" marketing, využívajúci relatívne lacné, tvorivé,
prekvapivé, nárazové a efektívne metódy oslovovania cieľovch skupín |
guest |
hosť |
guest speaker |
pozvaný rečník |
guide (for tour) |
sprievodca |
guided tour |
zájazd so sprievodcom |
guideline/s |
smernice, direktívy |
guild |
cech, spoločnosť, združenie |
gutter / s |
časti pri ohybe tlačenej stránky, vnútorné okraje - rieka, medzera v sadzbe |