habitual buying behavior |
zvyčajné nákupné správanie - nákupné
správanie sa spotrebiteľa v situáciách, keď je jeho zainteresovanosť nízka
a nevníma významné rozdiely medzi značkami |
halftone |
poltón, klišé, autotypia; sieťovaná reprodukcia fotografie, maľby alebo kresby |
hammering the market |
masový predaj akcií tými
špekulantmi, ktorí sa domnievajú, že cena ich akcií klesne |
handbill |
leták, plagát so základnými údajmi a posolstvami; dodger; flyer, broadside |
handbook |
príručka, rukoväť, učebnica, kompendium |
handle |
zaobchádzať, narábať, nakladať, zvládnuť, viesť; rukoväť, držadlo; zámienka |
handling |
zaobchádzanie, narábanie, spracovanie, manipulácia, obsluha |
handling objections |
riešenie námietok, zaobchádzanie s
námietkami - krok v procese predaja, pri ktorom predajca vyhľadáva,
vyjasňuje a prekonáva zákazníkove námietky voči kúpe |
hand-out |
reklamný leták, prospekt, sylabus, podklad prednášky; úradná správa, komuniké; písomný podklad odovzdaný prítomným |
hand to mouth buying |
kupovanie z ruky do úst -
nakupovanie len nevyhnutne potrebného množstva tovaru; takto môžu nakupovať
maloobchodníci, veľkoobchodníci aj výrobcovia; v bežnom života život z ruky
do úst, keď človek zarába len toľko, čo spotrebuje, takže nie je schopný
nič ušetriť |
hard copy |
trvalý záznam - fotokópia dokumentu alebo kópia videomateriálu na kazete |
hard currency |
tvrdá mena, uznávaná vo svete
a s možnosťou výmeny kdekoľvek |
hardcover |
pevná, tuhá obálka alebo väzba
knihy, zvyčajne kartónová, potiahnutá pevným papierom, plastom, látkou
alebo kožou |
hard goods |
tvrdé výrobky - v porovnaní s
mäkkými, založenými na textile, obsahujú železiarsky sortiment, nábytok,
spotrebiče a pod.; tieto výrobky sú zvyčajne aj tovarmi dlhodobej spotreby |
hard lead |
úvod s najdôležitejšou informáciou v prvej vete |
hard news |
skutočná správa, aktualita; správa, ktorá ovplyvňuje život ľudí |
hard sell(ing) |
výkonná predajná technika, agresívny predaj, umenie predať; otvorené, prudké úsilie presvedčiť,
ktoré sa občas stretáva s odporom oslovovaných; protiklad soft sell(ing) |
hardware |
hardvér, fyzické prvky, z ktorých sa skladá počítačový systém |
harvesting |
žatva, krátkodobý zisk pred stiahnutím výrobku z trhu - stratégia používaná v štádiu poklesu produktu na trhu, pri ktorej firma produkt naďalej
ponúka, ale obmedzuje podporné náklady |
head |
hlava, hlavička, záhlavie, kapitola, titul, rubrika, kategória; vedúci |
head of department |
vedúci oddelenia |
hedging |
hedžovanie - transakcie s
cieľom vyhnúť sa stratám pri zmene ceny vlastneného tovaru |
head-hunter |
lanár, lovec mozgov (nadaných ľudí); lovec lebiek |
head office |
riaditeľstvo, ústredie, centrála |
heading |
titulok, nadpis, hlavička
textu; headline |
headline |
titulok, nadpis, hlavička
textu; heading |
headnote |
zhrnujúci text, vyzdvihujúci najdôležitejšie informácie o texte a autorovi článku |
headquarters (HQ) |
riaditeľstvo, ústredie, centrála; štáb, veliteľstvo, hlavný stan |
head-to-head positioning |
priama konkurencia výrobkov - pozicionovanie produktov ako priamo si konkurujúcich na tom istom trhu |
health care communication |
komunikácia v oblasti starostlivosti o zdravie; zdravotnícke public relations |
hearing |
prerokúvanie, zasadanie; vypočúvanie, vypočutie, konanie |
heart share |
podiel srdca -
percento ľudí, ktorí menovite určili konkurenta, keď sa ich pýtali, od
ktorej spoločnosti by najradšej kúpili nejaký produkt; share of heart |
hed |
headline, titulok |
heterogeneous shopping goods
|
heterogénne, rôznorodé
obchodné tovary - výrobky, ktorých vlastnosti sú pre zákazníka dôležitejšie
než ich cena, chápe ich konkurenčné ponuky ako rozdielne a overuje si ich
kvalitu a vhodnosť |
heuristic/s |
heuristický/heuristika -
tvorivé riešenie problémov na základe skúsenosti, ktoré však nemusí byť
vždy optimálne |
hidden advertising |
skrytá reklama |
hidden inflation |
skrytá inflácia, pri ktorej
nerastú ceny, ale prejavuje sa nedostatkom tovarov, ich menším množstvom a
horšou kvalitou za rovnakú cenu |
hierarchy |
hierarchia - návrh vychádzajúci z teórie systémov, ktorá tvrdí, že systémy sú organizované vzostupne tak, že vyššie z nich sú čoraz obsažnejšie a
komplexnejšie, takže pochopiť systémy správania sa vyžaduje skúmať niekoľko primeraných úrovní |
hierarchy of effects |
hierarchia efektov - následnosť štádií, ktorými prechádza potenciálny kupujúci, počnúc prvotným uvedomením si produktu a končiac prípadnou akciou (
buď vyskúšanie alebo prijatie produktu); zahrnujú: povedomie, záujem, zhodnotenie, vyskúšanie a prijatie |
high learning product |
výrobok vyžadujúci veľa učenia - produkt, ktorý má dlhú uvádzaciu fázu do svojho životného cyklu, pretože na to, aby ho spotrebitelia mohli používať a
vedeli oceniť jeho prínos, je potrebné významné učenie |
high-tech |
masívne využívanie pokrokových technológií;
high technology; hi-tech |
high technology |
pokroková technológia;
high-tech; hi-tech |
hi-tech |
pokroková technológia;
high-tech; high technology |
hi-tech industry |
priemysel pokrokových technológií |
highlighting |
zvýrazňovanie, zdôrazňovanie |
hipster |
hipster - zvyčajne mladý
človek, ktorý je štýlový, finančne zabezpečený, sleduje trendy a je
nekonvenčne pokrokový; subkultúra takýchto bohémskych ľudí, žijúca najmä v
susedstve vyšších stredných vrstiev |
hire |
najať, prenajať si; nájom, nájomné |
hit |
zásah, klik na web stránku,
obrázok, link a pod., vyjadrujúci záujem návštevníka o nejaký súbor zo
servera; keďže web stránka môže pozostávať z viacerých súborov, počet
"hitov" nie je relevantným meradlom populárnosti web stránky alebo premávky
na nej |
hold |
pozastavenie publikácie alebo vysielania do autorizácie |
hold for release |
materiál, ktorý bude publikovaný až v určenom čase alebo za určitých podmienok |
holding company |
holdingová spoločnosť -
podnik, ktorý vlastní akcie iných spoločností |
holding statement |
vopred pripavené vyhlásenie o
krízovej situácii, ktoré stručne sumarizuje základné informácie, ktoré má v
danej chvíli organizácia k dispozícii a o tom, čo podniká na prekonanie
aktuálnej krízy |
home page |
prvá stránka prezentácie vo svetovej počítačovej sieti (www, v internete) |
home-town stories |
príbehy pre miestnu tlač o jednotlivcoch-účastníkoch udalosti alebo aktivít |
hometowner |
news release, tlačová informácia pre médiá z daného mesta |
homogeneous shopping goods
|
homogénne, rovnorodé obchodné
tovary - výrobky, ktoré sú podobnej kvality, ale majú niektoré ďalšie
odlišné vlastnosti, a preto si ich zákazníci dlhšie a dôkladnejšie vyberajú |
honorary |
čestný, bezplatný; pamätný |
horizontal conflict |
horizontálny konflikt - nedorozumenie medzi sprostredkovateľmi na tej istej úrovni marketingového kanála |
horizontal integration |
horizontálna integrácia -
vlastníctvo spoločností alebo závodov s podobnými produktmi a
marketingovými funkciami; opak vertikálnej integrácie |
horizontal marketing system |
usporiadanie marketingovej distribučnej
cesty, pri ktorom dve alebo viacero firiem na jednej úrovni sa spoja, aby
využili novú marketingovú príležitosť |
horizontal merger |
horizontálne splynutie,
vodorovná fúzia - zlučovanie spoločností s podobným predmetom činnosti v
tom istom odvetví |
horizontal price fixing |
horizontálna úprava cien - prax, keď dvaja alebo viacerí konkurenti otvorene alebo skryto spolupracujú na stanovení cien |
hospitality |
pohostinnosť |
host |
hostiteľ; konferencier; hromada, zástup |
hostess |
hostiteľka, konferencierka; partnerka (platená) |
hot |
senzačný, atraktívny, módny; horúci, pikantný |
hot line |
pohotovostná linka, horúca linka, priama linka, stála telefónna služba |
hourly fee |
hodinový poplatok |
hourly rate |
hodinová sadzba |
house account |
(celo)firemný zákazník -
zákazník, o ktorého sa kvôli jeho významu a objemu obchodu nestará
príslušný teritoriálny predajca, ale priamo vedenie firmy; býva to aj
vtedy, ke tohto zákazníka získal niekto z vedenia firmy |
house journal, house publication, house magazine, house organ, company publication, internal publication |
podniková, firemná, interná publikácia a jej (aj elektronické) variácie |
house style |
firemný štýl |
house-to-house-selling/sale |
priamy, podomový predaj - "od
domu k domu", bez ohlásenia alebo po dohode; door-to-door-selling |
household |
domácnosť, členovia domácnosti |
HQ |
skratka headquarters - riaditeľstvo, ústredie, centrála, hlavný stan |
human interest |
ľudský záujem; materiál typu fíčru, apelujúci na city, sympatie alebo vášne |
human relations |
medziľudské vzťahy, ľudské vzťahy |
human resources |
ľudské zdroje |
human resources department |
oddelenie ľudských zdrojov |
human resources management |
riadenie ľudských zdrojov |
hype |
rozsiahla publicita, často
zveličená; rozruch; nadnesené reklamné tvrdenia |
hyperinflation |
hyperinflácia -
nekontrolovateľná inflácia, spôsobujúca takmer úplné znehodnotenie meny |
hyperlink |
prvok v elektronickom dokumente, odkazujúci na iné miesto v tomto dokumente alebo na celkom iný dokument |
hypermarket |
hypermarket - veľký obchodný dom (vyše 60 000 m2) s miešanou ponukou potravinových produktov a všeobecného tovaru |
hypertext |
špeciálny druh databázy, v ktorom objekty (texty, obrazy, zvuky, programy a pod.) môžu byť tvorivo pospájané |
hypothesis |
hypotéza, domnienka - predpoklad alebo myšlienka o vzťahu dvoch alebo viacerých činiteľov alebo o tom, čo by sa mohlo stať v budúcnosti |
hypothesis evaluation |
vyhodnotenie hypotézy - prieskum testujúci myšlienky, ktoré sa objavili vo fáze tvorby hypotéz, ako pomoc pri odporúčaní pre marketingové akcie |
hypothesis generation |
tvorba hypotéz - hľadanie myšlienok, ktoré sa môžu vyhodnotiť neskorším prieskumom |