label |
nálepka, etiketa, vineta, štítok, visačka, menovka; prilepiť štítok, označiť nálepkou |
laboratory experiment |
laboratórny experiment - simulácia činnosti (spojenej s komunikáciou, public relations, marketingom) vo vysoko kontrolovanom prostredí |
labour/labor |
práca, výrobný faktor, ľudské
zdroje |
labour force |
pracovná sila, obyvateľstvo
schopné pracovať |
labour intensive |
náročný na prácu, pracovne
náročný - vyžadujúci si vysoký podiel nasadenia pracovnej sily, napr.
odevný priemysel, vývoj softvéru a pod. |
labour market |
trh práce |
laggards |
oneskorenci - 16 % trhu: ľudia majúci strach z dlhov, využívajú ako informačné zdroje priateľov, a myšlienky a produkty akceptujú až vtedy, keď sú už
dlho na trhu |
laissez-faire |
doslova z francúzštiny: nechaj
pôsobiť; ekonomické prostredie, v ktorom súkromní podnikatelia pôsobia bez
regulácie vlády |
LAN |
local area network; relatívne malá počítačová sieť, zvyčajne v jednej budove alebo skupine budov |
land |
pôda, pozemky |
landlord |
prenajímateľ, vlastník
prenajímanej nehnuteľnosti |
Lanham Act (1946) |
Lanhamov zákon (USA) o ochranných značkách, ktorý dovoľuje firme registrovať
trade-mark, obchodnú značku (symbol alebo slovo) na svoje výlučné využívanie |
laser printing |
laserová tlač |
late majority |
neskorá väčšina - 34 % obyvateľov, ktorí sú skeptickí, majú podpriemerný sociálny status, a spoliehajú sa na reklamu a osobný predaj ako informačné
zdroje menej než inovátori a skorí prijímatelia |
latent public |
skryté, utajené, latentné publikum - ľudia, ktorí si neuvedomujú daný problém |
launch |
začať, uviesť do chodu, do života,
na trh, spustiť na vodu, vypustiť; čln |
law of diminishing demand |
zákon klesajúceho dopytu -
zákonitosť, podľa ktorej s rastom ceny klesá dopyt po danom produkte |
law of markets |
zákon trhov - tzv. Sayov
zákon, podľa ktorého ponuka, produkcia vytvára svoj vlastný dopyt,
spotrebu, a tak vzniká na trhu rovnováha; tento klasický predpoklad
vyvrátila veľká hospodárska kríza v 30. rokoch 20. storočia; Say's Law |
law of supply and demand |
zákon ponuky a dopytu -
zákonitosť, podľa ktorej v trhovej ekonomike vytvára cenu pomer medzi
ponukou a dopytom |
laws |
zákony - spoločenské hodnoty a normy, ktoré sú vynútiteľné na súdoch |
lay off |
prepustenie zo zamestnania |
layout |
nákres, náčrt, skica, schéma,
usporiadanie; grafický návrh, grafická úprava; návrh prezentácie materiálu na publikovanie |
lay-press |
populárna, neodborná, laická tlač |
LBO |
leveraged buyout - kúpenie
spoločnosti na dlh |
LC, lc |
lower case; malé písmená abecedy |
L.C.L. rate |
less than (reilway) car load,
less than container load - cena za náklad menší, než je objem železničného
vagóna, resp. kontajnera |
lead |
úvodný, obyčajne zhrnujúci odsek článku; hlavný článok novín; tiež prúžok olova v niekdajšej olovenej sadzbe novín; tip na potenciálny príbeh; možný
zákazník - spotrebiteľ alebo organizácia, ktorí prejavili záujem o produkt |
lead generation |
podnietenie záujmu - výsledok ponuky priameho marketingu s cieľom vzbudiť záujem o výrobok alebo službu a vyžiadanie si ďalších informácií |
lead time |
výrobná lehota, prípravný proces - čas, potrebný pre médium na prevzatie informačných materiálov a ich úpravu na články, relácie, programy a
uverejnenie; najdlhší pre magazíny, najkratší pre web stránky; časový odstup medzi objednávkou veci a jej doručením a prípravou na použitie |
leader |
úvodník - najmä v britskom
prostredí: príspevok vyjadrujúci pohľad redakcie, publikácie, vydavateľa;
leading article (US); editorial (UK) |
leading article |
úvodník - najmä v americkom
prostredí: príspevok vyjadrujúci pohľad redakcie, publikácie, vydavateľa;
leader (UK); editorial |
leader pricing |
navádzacia cena - nižšia než
zvyčajná cena s cieľom pritiahnuť zákazníkov |
leading edge technology |
pokroková, špičková technológia |
leaflet |
leták, prospekt, lístok; flyer, dodger, handbill |
leak |
únik informácií; prepúšťať, vytekať; otvor, trhlina |
learning |
učenie -
zmeny správania, ktoré
sú výsledkom opakovanej skúsenosti a myslenia |
learning curve (experience curve) |
krivka učenia (skúsenostná
krivka) - pokles priemerných nákladov na jednotku produkcie, ktorý umožňuje
získaná výrobná skúsenosť |
leased department |
prenajaté oddelenie - časť
obchodu, prenajatá inou firmou |
leasing |
lízing, prenájom - umožňuje
výrobcovi alebo distribútorovi dať do užívania predmet lízingu zákazníkovi,
pričom vlastníctvo si ponecháva; lízing umožňuje rozložiť finančnú záťaž do dlhšieho obdobia, pričom splátky sú daňovo
odpočítateľnou položkou |
leave of absence |
dočasná neprítomnosť v
zamestnaní, dovolenka - napr. na zvýšenie kvalifikácie, výskumný projekt, a
pod. |
lecture |
prednáška; prednášať |
lecturer |
prednášateľ, odborný asistent, docent, vysokoškolský učiteľ |
ledger |
(hlavná) účtovná kniha |
legend |
popisok fotografie, text k obrazovému materiálu, titulok ilustrácie,
legenda; caption; cutline |
lessee |
ten, kto si niečo prenajíma na
lízing |
lessor |
ten, kto poskytuje niečo na
lízing |
leg art |
"umenie nôh", fotografie polonahých dievčat; cheesecake |
letterhead |
hlavička (listu), záhlavie |
letter of complaint |
reklamácia, sťažnosť |
letter to the editor |
list šéfredaktorovi; časť periodika vyhradená listom čitateľov, zvyčajne oproti stránke s redakčnými názormi |
letterpress |
kníhtlač; prenos farby na papier priamo z vyvýšených miest tlačiarenskej platne |
letterspacing |
vkladanie tenkých medzier medzi písmená |
level of analysis |
úroveň analýzy - pri systémovom prístupe veľkosť systému vybratého na skúmanie |
level of service |
úroveň služby poskytovanej zákazníkovi: samoobsluha, obmedzená alebo komplexná služba |
leverage |
vplyv; vplývať; sila, činnosť páky; investovanie finančných prostriedkov |
leveraged buyout |
kúpenie spoločnosti na dlh;
LBO |
leveraged company |
zadlžená spoločnosť -
organizácia s vysokým podielom dlhu na akciovom kapitáli |
liaison |
spojka, styčný dôstojník - jednotlivec, ktorý slúži ako svorník spájajúci dve alebo viacero skupín v komunikačnej sieti organizácie; internal boundary
spanner |
libel |
publikovaná urážka na cti; ohovárať
v tlači alebo vo vysielaní, takéto ohováranie, nactiutŕhanie; podľa
angloamerického práva je libel písomné alebo vysielané ohováranie,
kým slander ústne ohováranie |
licence/license |
koncesia, licencia, potvrdenie, preukaz; dať koncesiu, licenciu, povolenie |
licence/license laws |
licenčné zákony, upravujúce
podnikanie v niektorých oblastiach |
licensed brand |
značka používaná na základe
licencie |
licensee |
majiteľ koncesie - povolenia
na používanie značky |
licensing |
licencovanie - zmluvný vzťah, ktorým spoločnosť udeľuje inej firme
právo používať svoju značku, patent, obchodné tajomstvo alebo iné vlastníctvo za poplatok
alebo zadarmo; forma vstupu na zahraničný
trh - spoločosť
uzatvára dohodu s partnerom na zahraničnom trhu,
ktorý môže za poplatok alebo podiel na zisku používať
výrobný proces, registrovanú značku, patent,
obchodné tajomstvo alebo nejakú inú hodnotu |
licensure |
licenzúra, certifikácia - formálny certifikačný proces, ktorý označuje, že osoba zodpovedá sústave profesionálnych noriem a požiadaviek |
lifestyle |
životný štýl - spôsob života, charakteristický tým, ako ľudia trávia svoj čas a využívajú zdroje (aktivity), čo považujú za dôležité vo svojom okolí
(záujmy), a čo si myslia sami o sebe a o svete okolo nich (názory);
životný vzorec osoby, vyjadrený jej aktivitami, záujmami a názormi |
light pen |
svetelné pero; rúrka s fotobunkou používaná na redigovanie textu, uloženého v počítači a zobrazovaného na obrazovke |
Likert scale |
Likertova stupnica - štandardizované kategórie odpovedí v dotazníkových prieskumoch; pevná alternatívna otázka, v odpovedi na ktorú respondent určuje,
do akej miery súhlasí alebo nesúhlasí s daným výrokom |
limited company (Ltd.) |
spoločnosť s ručením
obmedzeným, kde spoločníci ručia za záväzky spoločnosti len do výšky
svojich vkladov |
limited function wholesaler |
veľkoobchodník s obmedzenými
službami - veľkoobchod, ktorý poskytuje služby spravidla menším
maloobchodníkom, ale neposkytuje ich v úplnom rozsahu ako typický
veľkoobchod |
limited liability |
obmedzené ručenie, napr. v
akciovej spoločnosti ručia akcionári za záväzky spoločnosti len do výšky
svojho akciového kapitálu |
limited partnership |
obmedzené partnerstvo - forma
podnikania, kde popri jednom alebo viacerých tzv. generálnych partneroch s
neobmedzeným ručením, pôsobia aj partneri s obmedzeným ručením, ktorí sa
nezúčastňujú na riadení podniku a ručia za záväzky podniku len do výšky
vloženého kapitálu |
limited-coverage warranty |
obmedzená záruka - stanovisko výrobcu, v ktorom určuje hranice ručenia za chyby výrobku |
limited-line store |
špecializovaný obchod - malobchodná predajňa, napríklad so športovými potrebami, ktorá ponúka pozoruhodný sortiment alebo hĺbku príslušnej línie
špeciálnych produktov |
limited-service agency |
agentúra s obmedzenou ponukou služieb - agentúra, ktorá sa špecializuje na určitý aspekt reklamného, komunikačného procesu, napr. na kreatívne služby
alebo nákup médií |
limited-service retailer |
špecializovaný predajca - predajca, ktorý poskytuje vybrané služby, napr. úvery alebo reklamácie tovaru |
linage |
počet riadkov; riadkový
honorár |
line extension |
rozšírenie línie - prax využívania súčasnej značky na vstup na nový trh vo svojej produktovej triede;
rozšírenie jestvujúcej značky na nové formy,
farby, veľkosti, prísady alebo chute jestvujúcej
produktovej kategórie |
line function |
líniová funkcia; vo veľkej organizácii je líniová štruktúra operatívnou silou - napr. manažéri a personál výrobných závodov alebo dôstojníci bojových
jednotiek v ozbrojených silách; funkciou tejto línie je niečo vykonávať, realizovať - nie plánovať |
line organization |
líniová, lineárna organizácia - metóda štruktúrovania organizácie ako sledu vzostupných úrovní zodpovednosti za
produkciu výrobkov alebo služieb |
line and staff organization |
líniovo-štábna organizácia -
kombinácia líniovej priamo riadiacej organizácie a štábnej s poradenskými
funkciami |
line management |
líniové riadenie - manažment
líniových funkcíí, ktoré priamo tvoria produkt organizácie |
line manager |
líniový manažér - riadiaci
pracovník s priamou riadiacou právomocou a zodpovednosťou |
line positions |
línioví vedúci - napr. manažéri marketingových skupín, ktorí majú autoritu a zodpovedajú za vydávanie príkazov svojim podriadeným, napr. marketingovým
manažérom |
lineprinter |
počítačové zariadenie na tlač riadkov rukopisu z pamäti |
line-up |
vyrovnať; vyrovnanie, zoskupenie; kompetentný pracovník (zodpovedný po línii hore) |
linotype |
linotyp; sádzací stroj, sádzajúci celé riadky |
liquid assets |
likvidné, ľahko speňažiteľné
aktíva - napr. hotovosť, cenné papiere, štátne dhopisy a pod. |
liquidation value |
likvidačná hodnota - hodnota
aktív spoločnosti v likvidácii |
liquidation |
likvidácia - ukončenie
činnosti spoločnosti; najprv sa uspokojujú pohľadávky veriteľov, zvyšok sa
vypláca akcionárom |
liquidity |
platobná schopnosť, likvidita |
list price |
cenníková, katalógová cena, z
ktorej je možné dávať zľavy; často je to výrobcom odporúčaná predajná cena |
listed company |
spoločnosť, ktorej akcie sa predávajú na burze, kótovaná akciová spoločnosť |
listed security |
cenný papier predávaný cez
burzu |
listing requirements |
požiadavky, podmienky,
regulujúce predaj cenných papierov na burze |
listserver |
automatizovaný elektronický poštový systém na distribúciu rovnakej informácie mnohým adresátom |
litho |
litografia, kameňotlač |
lithographic printing |
litografická tlač; prenos farby na papier z hladkého povrchu chemickým procesom; druhy litografickej tlače - planografia, ofsetová litografia,
ofsetová tlač, foto ofset |
litigation public relations |
súdne vzťahy; komunikácia s cieľom ovplyvniť súdny proces a najmä jeho mimoprávne dôsledky a súvislosti; pomoc organizáciám riešiť vzťahy širšie než
právne |
live |
priamy prenos, živý, vopred nenahraný vstup v médiách; pálčivý, žeravý, živý, aktuálny |
litigation public relations |
súdne vzťahy; komunikácia s cieľom ovplyvniť súdny proces |
live |
priamy prenos, živý, vopred nenehraný vstup v médiách; pálčivý, žeravý, živý, aktuálny |
live-on-tape |
satelitné interview nahraté na playback v neskoršom vysielaní |
live shot |
živý, alebo nakrútený ako živý, interaktívny rozhovor s prenosom videosignálu cez satelit a audiosignálu po telefóne; taped-as-live |
loaded question |
sugestívna otázka |
loan |
pôžička |
lobby/ies |
záujmová, nátlaková skupina, presadzujúca určitý zámer; vestibul; kuloáre; miestnosť v britskej Dolnej snemovni, kde sa poslanci stretávajú s
lobistami |
lobbying |
lobovanie, lobizmus, presadzovanie určitých záujmov u poslancov či vládnych predstaviteľov; stretnutie voličov s poslancami; úsilie ovplyvniť vládne
rozhodnutia, zvyčajne vykonávané agentmi, ktorí slúžia záujmovým skupinám |
lobby correspondent |
novinár píšuci o parlamente |
local government |
miestna správa |
local government relations |
vzťahy s miestnou samosprávou; komunikácia s úradmi miestnej samosprávy |
local
marketing |
lokálny,
miestny marketing - prispôsobenie značiek
a marketingovej komunikácie na mieru podla potrieb a želaní miestnych
skupín zákazníkov: miest, obcí, spoločenstiev,
ba dokonca konkrétnych obchodov |
localize |
lokalizovať, odkazovať na konkrétne miesto v masovo šírenom príbehu alebo vysielaní |
logistics |
logistika - efektívny tok
surovín, výrobných zásob, hotového tovaru a súvisiacich informácií z bodu
pôvodu do bodu spotreby s cieľom uspokojiť požiadavky zákazníkov a
zabezpečiť ziskovosť; dodávanie správnych produktov v správnom stave a
správnom množstve v správnom čase na správne miesto a správnym spôsobom, za
správnych (optimálnych) nákladov |
logistics management |
manažment logistiky - organizovanie efektívneho toku surovín, výrobných zásob, hotového tovaru a súvisiacich informácií z bodu pôvodu do bodu spotreby
s cieľom uspokojiť požiadavky zákazníkov a zabezpečiť ziskovosť; marketing
logistics |
logo |
emblém, logo - grafický
symbol, znak označujúci organizáciu, firmu, podnik ako celok a vyjadrujúci
jej charakter; logotyp, zliatok dvoch písmen |
logotype |
logotyp, zliatok dvoch písmen; emblém, logo; |
long-range planning |
dlhodobé plánovanie, zvyčajne
na viac ako 5 rokov |
long shot |
fotografia alebo film nasnímané z diaľky; LS |
long-term |
dlhodobý, dlhoročný |
loss |
strata |
loss leader |
stratové lákadlo - jednotlivý
tovar, predávaný pod nákupnú cenu s cieľom prilákať do obchodu čo najviac
zákazníkov |
loss-leader pricing |
stratovo-navádzacia cenotvorba- úmyselné stanovenie ceny pod jej obvyklú hladinu na prilákanie pozornosti |
loss-limitation acts |
zákony, štátna regulácia s
cieľom určiť najnižšiu prípustnú cenu predaja stratových lákadiel |
lost-horse forecast |
predpoveď systémom strateného koňa - začatie poslednou známou hodnotou predpovedaného javu, uvedenie faktorov, ktoré by mohli ovplyvniť predpoveď,
zhodnotenie ich pozitívneho alebo negatívneho vplyvu, a záverečná predpoveď |
low-key |
rezervovaný, tlmený, tichý,
skromný - napr. publicita, exponovanosť |
low-learning product |
produkt s nízkou mierou učenia - produkt, ktorého predaj v úvodnej fáze ihneď rastie, pretože jeho výhody sú pre spotrebiteľov jasne rozoznateľné a
nemusia sa učiť používať ho |
low power TV |
nízkowattová televízia pre malé komunity |
low profile |
snaha vyhnúť sa publicite, nekomunikovať s médiami |
LS |
long shot; fotografia alebo film nasnímané z diaľky |
luxury tax |
daň z luxusu - zdaňovanie
produktov, ktoré nie sú nevyhnutné pre život |