P

 

DOMOV

Dátum pridania posledného slova: 01. 11. 2017 

  A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

PAC (political action committee) združenie subjektov, podporujúce určitého kandidáta vo voľbách a získavajúce na tento účel aj finančné prostriedky
Pacific Rim tichomorská oblasť - krajiny v Ázii a Austrálii
package správa, obsahujúca rozhovor, rozprávanie a všetky potrebné zábery
packaging obal, v ktorom sa produkt ponúka na predaj, ktorý výrobok chráni, a ktorým sa komunikuje informácia; plní aj dôležité logistické funkcie, napr. malou hmotnosťou šetrí náklady; činnosti pozostávajúce z navrhovania a výroby kontajnera alebo obalu výrobku
padding vypchávka, vata (nekonkrétne reči)
page strana
page proof stránková korektúra, stránkový obťah
paid media platené médiá - tradičné priamo platené komunikačné nástroje, napr. televízna, rozhlasová, tlačová či pútačová reklama plus internetová reklama a platený obsah na sociálnych sieťach a v sociálnych médiách
pamphlet brožúra, knižôčka, zvyčajne zviazaná kovovými sponami; brochure, booklet, leaflet
pan panoramovať - pohybovať kamerou v horizontálnom smere
panel skupina odborníkov, diskutujúcich, "braintrust"; porota; grémium správna rada, výbor; časť sadzby s odlišnou veľkosťou, typom a rezom písma, zvyčajne celkom alebo čiastočne obkolesená textom; vzorka spotrebiteľov alebo obchodov, z ktorých výskumníci získavajú výsledky meraní
panel discussion panelová diskusia, okrúhly stôl
Pan-European celoeurópsky, všeeurópsky, paneurópsky
paperback brožovaná kniha, papierová väzba; softcover book
par value nominálna hodnota - hodnota vytlačená, zobrazená na cennom papieri, minci, známke, bankovke a pod., ktorá nemusí zodpovedať jej trhovej hodnote; face value; nominal value
parallel development paralelný vývoj - taký prístup k vývoju nového produktu, pri ktorom sa využíva simultánny vývoj produktu a výrobný proces
parallel import paralelný dovoz; sivý, šedý trh - stav, keď sa produkty predávajú prostredníctvom neautorizovaných distribučných kanálov; grey market
parasite store cudzopasný, parazitný obchod - predajňa, ktorá žije z jestvujúcej frekvencie zákazníkov, no sama k nej neprispieva či už komunikáciou, výnimočnosťou služieb, osobitným marketingovým úsilím a pod.; napr. kiosky na železničných či autobusových staniciach alebo v ich okolí
parent company rodičovská, materská spoločnosť, ktorá kontroluje podriadenú dcérsku spoločnosť
participative leadership spoluúčasť na riadení - štýl riadenia, pri ktorom vedúci vťahuje podriadených do stanovovania cieľov, plánovania, riešenia problémov, budovania tímu a pod., ponecháva si však právo na konečné rozhodnutie
participative management participatívne riadenie, participatívny manažment - riadiaca metóda podnecujúca zamestnancov na všetkých úrovniach podávať návrhy, prichádzať s myšlienkami a nápadmi na zlepšenie stanovovania cieľov a plánovania, riešenia problémov a ďalších rozhodnutí, ktoré sa ich priamo týkajú; môže zahrnovať aj skupinové rozhodovanie
partner relationship management úzka spolupráca s partnermi v iných oddeleniach organizácie a mimo nej s cieľom spoločne priniesť zákazníkovi väčšiu hodnotu
partnership partnerstvo, spolupráca - podnikanie alebo spolupráca dvoch alebo viacerých osôb či organizácií
partnership selling partnerský predaj - prax predaja, pri ktorej kupujúci a predávajúci kombinujú svoje skúsenosti a zdroje s cieľom vytvoriť konkrétne riešenia, zaväzujú sa spoločne obojstranne výhodne plánovať a zdieľať informácie o zákazníkoch, konkurencii a organizácii, z čoho má napokon úžitok zákazník
part-time (práca na) skrátený úväzok
part-time agent sprostredkovateľ, predajca, agent na čiastočný úväzok
passive investor pasívny investor, ktorý investuje kapitál, ale nezúčastňuje sa na riadení
paste-up fotomontáž; vlepiť; maketa
patent patent, chránený vynález - exkluzívne práva na výrobu produktu alebo súvisiace technológie, resp. na jedinečné riešenie, ktoré chránia držiteľa zákonom stanovený čas
patent monopoly patentový monopol - dočasné exkluzívne práva výrobcu nových a patentovaných produktov
patronage motives motivácia zákazníkov - pohnútky, ktoré motivujú ľudí, aby navštevovali určité prevádzky, obchody, zariadenia, atď.
pay &/and go pay-as-you-go - predplatená služba, paušál: za službu platíme skôr, než ju môžeme použiť a potom môžeme využiť (bez doplatku) len to, za čo sme zaplatili
pay-as-you-go pay &/and go - predplatená služba, paušál: za službu platíme skôr, než ju môžeme použiť a potom môžeme využiť (bez doplatku) len to, za čo sme zaplatili
pay-per-click (PPC) platba za kliknutie - druh internetovej reklamy, pri ktorej zadávateľ reklamy platí vydavateľovi internetového obsahu až po kliknutí na reklamu; tiež: cena za klik - cost per click (CPC)
payment výplata, mzda, plat; platenie, zaplatenie, platba, splátka; poplatok
payout ratio vyplatný pomer - percento čistého zisku, ktorý dostanú akcionári ako dividendu
payroll (to be on payroll) výplatná listina
payroll tax odvod, daň z objemu miezd, platí zamestnávateľ
pay-TV platená, prémiová televízia, za ktorej programy sa platí; môže byť pozemná analógová, digitálna, pozemná aj satelitná, tiež internetová
P/E price-earnings ratio - pomer ceny akcie a jej výnosu
peg charakteristický zaujímavý prvok, ktorý robí správu pozoruhodnou a novou; angle
penetration pricing prieniková cenotvorba - stanovenie nízkej ceny produktu s cieľom odradiť konkurenciu od vstupu na trh
pension fund/s penzijné fond/y - fondy, investičné schémy alebo plány určené na výplatu dôchodkov; môžu ich zriaďovať podnikateľské, odborárske, štátne alebo iné organizácie; pension fund/s
penturbia malé mestá, najmä v USA, kam sa v 90. rokoch 20. storočia začala sťahovať populácia
per se illegality samo osebe ilegálne - akcia, ktorá nie je v súlade zo zákonom vo svojej podstate
perceived risk vnímaný risk - úzkosti pociťované v dôsledku nemožnosti predvídať výsledok kúpy určitého produktu a vedomia, že po kúpe môžu nastať negatívne dôsledky
percent of sales budgeting rozpočtovanie na základe percenta z predaja - prideľovanie zdrojov na marketingovú komunikáciu ako percenta z minulého a predpokladaného predaja, vyjadreného buď v jednotkách meny alebo predaných kusov; percentage-of-sales method
percentage-of-sales method rozpočtovanie na základe percenta z predaja - prideľovanie zdrojov na marketingovú komunikáciu ako percenta z minulého a predpokladaného predaja, vyjadreného buď v jednotkách meny alebo predaných kusov; percent of sales budgeting
perception vnem, vnímanie, percepcia; chápanie - proces, v ktorom jednotlivec vyberá. organizuje a interpretuje informácie a vytvára zmysluplný obraz sveta; proces dávania zmyslu prichádzajúcim podnetom; vyberanie nájomného
perceptual map mapa vnímania, perceptuálna mapa - dvoj alebo viacrozmerný graf vnímania atribútov produktu spotrebiteľom
perceptual screen rámec vnímania - filter z potrieb, hodnôt, postojov, očakávaní a skúseností, cez ktorý jednotlivec spracúva posolstvá a odvodzuje ich význam
perfect competition dokonalá, ideálna, čistá, perfektná konkurencia - situácia na trhu, keď všetci predávajú podobný produkt, nik nemôže ovplyvňovať jeho cenu, každý hráč ma pomerne malý podiel na trhu, kupujúci majú dokonalý prehľad o produktoch aj cenách a odvetvie nekladie prekážky vstupu ani výstupu; pure competition
perfect monopoly dokonalý, ideálny, čistý, perfektný monopol - situácia na trhu, keď jeden hráč kontroluje celý trh a nemusí čeliť žiadnej konkurencii v dôsledku určitej bariéry vstupu do odvetvia, prípadne patentu a pod.; pure monopoly
performance výkon, výkonnosť, plnenie, splnenie, dodržiavanie; činnosť; predstavenie, predvedenie
performance review zhodnotenie výkonu, dodávky - štádium nákupného procesu organizácií, v ktorom kupujúci posudzuje výkon dodávateľa a rozhoduje sa pokračovať v zmluvnom vzťahu, pozmeniť ho, alebo ukončiť
periodical periodický, pravidelný, časopis, periodikum, ktoré vychádza najmenej 2-krát ročne
permanent exhibition, display stála výstava
personal communication channels osobné komunikačné kanály, osobná komunikácia - kanály, ktorými dvaja alebo viacerí ľudia navzájom priamo komunikujú, vrátane dorozumievania sa zoči-voči, po telefóne, poštou alebo elektronickou poštou, dokonca pomocou internetovej debaty (tzv. chatu)
personal sonsumption expenditures (PCE) výdavky na osobnú spotrebu - meradlo zmeny cien spotrebných tovarov (výrobkov a služieb); pozostáva zo skutočných a predpokladaných výdavkov domácnosti na produkty dlhodobej a krátkodobej spotreby a služby
personal contacts osobné kontakty
personal selling osobný predaj - obojsmerný tok informácií medzi kupujúcim a predávajúcim, často v podmienkach komunikácie zoči-voči, ktorý má za cieľ ovplyvniť rozhodnutie o kúpe jednotlivca alebo skupiny; osobná prezentácia firemného predajcu s cieľom niečo predať a budovať vzťahy so zákazníkom
personal selling process proces osobného predaja - predajné aktivity pred predajom a po ňom, pozostávajúce zo 7 stupňov: 1. vyhľadávanie perspektívnych zákazníkov (prospecting), 2. predbežné priblíženie (preapproach), 3. priblíženie (approach), 4. prezentácia, 5. uzavretie obchodu (close) a 6. následné aktivity (follow-up)
personality osobnosť - pomerne súrodé a trvalé správanie sa alebo odozvy osoby na opakujúce sa situácie alebo prostredie
personality cult kult osobnosti
personnel zamestnanci, pracovníci, osádka, ľudské zdroje
personnel administration

personálne riadenie, manažment ľudských zdrojov - získavanie, výber, školenie, tréning, motivovanie, odmeňovanie a pod. zamestnancov

personnel department osobné, personálne oddelenie, úsek ľudských zdrojov
persuasion presviedčanie, persuázia
PERT program evaluation and review technique: metóda sieťovej analýzy - sieť reprezentujúca plán realizácie projektu, obsahujúca následnosť, časovanie a náklady rozličných úloh
phantom freight fantómové, umelé dopravné - poplatok za dopravu, ktorý sa líši od skutočných nákladov, vyšší najmä v prípadoch, keď neďaleký zákazník platí, ako keby náklad prišiel zo vzdialenejšej logistickej základne
photo composition fotosadzba
photo montage fotomontáž
photocall fototermín - ponuka pre médiá fotografovať alebo filmovať významných ľudí alebo udalosti v informačne zaujímavých situáciách
photograph fotografia, fotografovať
photographer fotografista
photographic library fotoarchív
photogravure hĺbkotlač
photo-journalism fotografický žurnalizmus
photoshop fotošop, fotošpovať, digitálne upraviť, pozmeniť obrázok, fotografiu a pod., najmä s cieľom skresliť skutočnosť, klamať
photo spread celostránková fotografia, fotografická strana/dvojstrana
photostat fotokópia
phygital marketing fygitálny, fyzickodigitálny, fyzickovirtuálny marketing, spájajúci skutočný fyzický svet so svetom digitálnym, virtuálnym s cieľom obohatiť skúsenosť ľudí s produktom alebo iným predmetom marketingu; zloženina slov "physical" (fyzický, reálny, skutočný) a "digital" (digitálny, počítačovo a/alebo internetom sprostredkovaný)
physical depreciation fyzické opotrebenie, znehodnotenie výrobných fondov v dôsledku používania a vplyvov prostredia
physical distribution fyzická distribúcia, marketingová logistika - úlohy pokrývajúce plánovanie, uskutočňovanie a kontrolu fyzického toku materiálov, hotových výrobkov a súvisiacich informácií z miesta pôvodu na miesto spotreby s cieľom uspokojiť požiadavky zákazníka a zabezpečiť ziskovosť; marketing logistics
physical distribution specialist špecialista fyzickej distribúcie, logistiky - expert na logistiku, dopravu, skladovanie a distribúciu tovarov
pica polgygrafická miera, približne cicero
picture editor výtvarný redaktor, obrazový redaktor
picturephone videotelefón
pie chart kruhový, koláčový graf, diagram - celý kruh predstavuje 100 % a jeho výseky pomery v percentách
piggyback (service) kombinovaná doprava - napr. naložené kamióny na železničných vagónoch alebo lodiach, prípadne lietadlom, alebo rozličné iné kombinácie - menšie lietadlo na väčšom, menšia lod na väčšej a pod.
piggyback franchising prídavná franšíza - variant franšízy, pri ktorom obchody jedného reťazca predávajú tovary alebo služby inej franšízovanej firmy
piggyback survey/research zdieľaný výskum/prieskum, ktorý obsahuje otázky viacerých klientov, ktorí si delia náklady; omnibus survey
pilot plant skúšobný, "pilotný" závod - slúži na pokusnú produkciu testovacej série, pričom sa overujú výrobné postupy, technológie a pod.
pilot survey úvodná, pilotná štúdia
pin pripnúť fotografiu, obrázok a pod. na jednu z najpopulárnejších sociálnych sietí Pinterest
pink collar (worker) ružový golier - pracovník, vykonávajúci činnosti v rámci starostlivosti o zákazníkov, v zábavnom priemysle, v predaji alebo v inej oblasti, súvisiacej so službami
pioneering advertisement priekopnícka reklama - reklamné spoty, oznámenia, inzeráty a pod., ktoré vysvetľujú podstatu produktu: čo to je, na čo je určený a kde ho možno nájsť
pioneering institutional advertisement priekopnícka inštitucionálna reklama - reklamné spoty, oznámenia, inzeráty a pod., ktoré vysvetľujú podstatu organizácie: čo je a čo robí a kde ju možno nájsť
pitch vysoko cielená a personalizovaná ponuka publicity pre konkrétneho redaktora/tvorcu, ktorý o danej oblasti píše/publikuje; ponúkať, hodiť na trh, predávať na trhu; zamerať; myšlienka, ktorú chce zdroj komunikovať publiku; "to make your pitch" - prezentovať váš argument
pitch letter ponukový list
pix fotografie; obraz
place-based media miestne zaujímavé médiá - komunikačné (reklamné) médiá umožňujúce uverejňovať posolstvá na miestach, ktoré priťahujú špecifické cieľové skupiny, napr. letiská, ambulancie lekárov, fitness centrá a pod.
place-name (at table) menovka (na stole)
place utility miesto ako úžitková hodnota - hodnota pre spotrebiteľa spočívajúca v dostupnosti tovaru alebo služby tam, kde to je potrebné
planned economy plánovaná ekonomika, hospodárstvo riadené z ústredia - vládou, plánovacou komisiou a pod.; centrally planned economy
planned publicity plánovaná publicita - publicita, ktorá je plánovaným výsledkom vedomého úsilia upriamiť pozornosť na problém, udalosť, organizáciu
planning plánovanie
plant závod, továreň, výrobňa - fixné aktíva: pozemky, budovy, stroje a zariadenia
plant tour exkurzia (po závode)
planting umiestniť materiál v médiu
playback prehrávanie, spätné prehrávanie; v televízii a na koncertoch simulácia vystúpenia, napr. speváka, ktorý pohybuje perami, tvárou a celým telom podľa vopred nahratého zvuku
pleasing products príjemné produkty - produkty, prinášajúce veľké momentálne uspokojenie, ktoré však môžu poškodiť spotrebiteľov z dlhodobého hľadiska
plug priaznivý a bezplatný odkaz
POA power of attorney - splnomocnenie na právne zastupovanie, napr. pri obchodovaní, správe financií a pod.
point bod - typografická miera
point of purchase (POP) miesto kúpy - priestory (maloobchodých) predajní, kde sa pohybujú zákazníci, rozhodujú sa, čo si vybrať a kúpiť; tu ich môžeme účinne ovplyvniť rozličnými materiálmi a postupmi - výstavkami, ochutnávkami, zľavami, elektronickými displejmi, atraktívnou úpravou priestorov a pod.
point-of-purchase (POP) display výstavka na mieste kúpy - výstavka na veľmi frekventovaných miestach predajní, často aj vedľa pokladní
point of sale (POS) miesto predaja - miesto, kde v maloobchode zákazníci platia, zvyčajne pokladne, vybavené rozličnými terminálmi; aj tu je možné na spotrebiteľov vplývať, aby si na poslednú chvíľu kúpili rozličné maličkosti, sladkosti a pod.
points of difference hlavné rozdiely - charakteristické odlišnosti produktu, ktoré ho robia lepším než konkurenčné náhradky
poison pills otrávené pilulky, jedovaté tabletky - kroky na obranu spoločnosti pred nepriateľským prevzatím, napr. tzv. flip-in alebo flip-over
policy politika, politická línia, taktika; zásadná doktrína organizácie, ktorá podmieňuje vzory jej postojov a aktivít; trvalý plán organizácie, ktorý slúži ako vodidlo pri rozhodovaní, zvyčajne stanovený vrcholovým manažmentom
policy manual príručka firemnej politiky
policy statement zásadné vyhlásenie
political action commitee (PAC) politický výkonný výbor - skupina ľudí alebo združenie subjektov, podporujúce určitého kandidáta vo federálnych voľbách v USA a získavajúce na tento účel aj finančné prostriedky (najmenej 1 000 USD)
political environment politické prostredie - zákony, vládne úrady a nátlakové skupiny, ktoré ovplyvňujú a obmedzujú rozličné organizácie a jednotlivcov v danej spoločnosti
poll zisťovanie názorov, postojov a túžob
pool spojiť, združiť, dať dohromady, združenie, súbor. kartel, kartelová dohoda, syndikát; bazén, kúpeľ; kaluž
pooling zdieľanie, deľba marketingových nákladov medzi viacerými partnermi; v poľnohospodárstve spôsob združovania produktov od mnohých jednotlivých výrobcov a ich predaj, pričom jednotliví dodávatelia dostávajú priemernú cenu
POP point-of-purchase - miesto predaja
population obyvateľstvo, populácia; univerzum všetkých ľudí, obchodov alebo predajcov a predávajúcich, ktorí sú predmetom prieskumov a zovšeobecnení; universe
portal vstupná brána, portál - elektronický vstup do World Wide Webu, ktorý poskytuje širokú paletu noviniek, zábavy, informačných zdrojov a nákupných služieb
portfolio portfólio, zoznam, kolekcia, paleta, zásoba, súbor - napr. členitosť predmetu podnikania; zbierka cenných papierov rozličného druhu kvôli diverzifikácii rizika
portfolio analysis rozbor predmetu podnikania, analýza portfólia - postup, pomocou ktorého vedenie hodnotí produkty a oblasti podnikania, ktoré tvoria spoločnosť
portfolio manager správca porfólia, cenných papierov - osoba alebo organizácia spravujúca cenné papiere zákazníka - ich majiteľa
portfolio test portfóliový test - predbežný test, pri ktorom sa propagačný nástroj (reklamný šot, inzerát a pod.) umiestni medzi iné nástroje a spotrebiteľská vzorka sa vyjadruje o svojich dojmoch z tohto portfólia
position paper článok, publikácia vymedzujúca pozíciu; stanovisko organizácie k nejakej dôležitej otázke
positioning pozícia, umiestnenie, postavenie produktu, organizácie vo vedomí určitého publika; pozicionovanie - vytváranie jasného, výrazného a žiaduceho miesta v mysliach cieľových spotrebiteľov v porovnaní s konkurenciou
positioning statement vyjadrenie pozície - vyjadrenie pozície spoločnosti, organizácie alebo značky. Máva takúto podobu: Pre (cieľový segment a potrebu) naša (značka,organizácia, produkt) je (koncept), ktorý/á (odlišnosť od konkurencie).
positive leverage využitie požičaných finančných prostriedkov na zvýšenie návratnosti investícií
possession utility funkcia uľahčenia nadobudnutia vlastníctva, program financovania - hodnota spočívajúca v uľahčení kúpy pomocou kreditných kariet alebo osobitných programov financovania
postage stamp pricing jednopásmová cenotvorba - cenová politika, pri ktorej všetci kupujúci platia za dodávku tovaru tú istú cenu bez ohľadu na ich vzdialenosť od predajcu; uniformed delivered pricing; single-zone pricing
poster plagát, nálepka
postmortem následný, posmrtný, následná analýza
postproduction postprodukcia - produkčná aktivita po výrobe: záznam hlásateľa, editovanie, zvuková mixáž
postpurchase behavior ponákupné správanie - štádium rozhodovacieho procesu kupujúceho, v ktorom spotrebiteľ vykonáva ďalšie činnosti po kúpe v závislosti od jeho spokojnosti alebo nespokojnosti
posttest posttest, následný test - test vykonaný po tom, ako bol propagačný nástroj (reklamný šot, inzerát a pod.) prezentovaný cieľovej skupine s cieľom určiť, či sa splnil daný cieľ
posture of receptivity vnímavý postoj; pripravenosť osoby prijímať komunikáciu z určitého zdroja a reagovať na ňu
potential možný, prípadný, potenciálny, eventuálny, prichádzajúci do úvahy; napätie; napätosť; polohový; utajený
power center veľké obchodné stredisko - veľké nákupné centrum pozdĺž komunikácie v USA s viacerými tzv. kotevnými (anchor) alebo celoštátnymi obchodmi, na výhodnom mieste a so supermarketom
power of attorney (POA) splnomocnenie na právne zastupovanie, napr. pri obchodovaní, správe financií a pod.
PPC pay-per-click: platba za kliknutie - druh internetovej reklamy, pri ktorej zadávateľ reklamy platí vydavateľovi internetového obsahu až po kliknutí na reklamu; tiež: cena za klik - cost per click (CPC)
PR (public relations) skratka public relations
PR crap táraniny public relations; vulg. hovno PR
PR gimmick PR trik, určený na manipuláciu verejnosti
PR news správy na základe PR informácií
PR ploy PR manéver, trik, ťah, ktorý má zmiatnuť, zneistiť alebo inak manipulovať situáciu, mienku ľudí a pod.
practitioner praktik, profesionál, odborník
PRCA (Public Relations Consultants Association) britské združenie konzultantov PR
preapproach preapproach stage
preapproach stage predoslovovacie štádium (predaja) - štádium procesu osobného predaja, ktoré zahrnuje získanie čo najviac informácií o možnom zákazníkovi (prospektovi) a rozhodnutie o najlepšom spôsobe jeho oslovenia; preapproach
precinct principle princíp volebného okrsku; organizácia kampaní prostredníctvom delegovania miestnej zodpovednosti na vybraných lídrov v každej komunite - podobne ako v okrskoch mesta počas politickej kampane
precycling predrecyklácia, prebežná recyklácia - úsilie výrobcov redukovať odpad zmenšovaním množstva obalového materiálu a obalov
predatory pricing dravá cenotvorba - predaj produktov za nízke ceny s cieľom poškodiť alebo zničiť konkurentov
preface predhovor, predslov (autora ku knihe), úvod
preferred dividend preferovaná, prioritná, prednostná dividenda - časť zisku prednostne vyplácaná majiteľom prednostných, preferovaných dividend
preferred shares preferované, prioritné, prednostné akcie, cenné papiere - časť akcií, ktorá má prednosť pri vyplácaní dividend; preferred stock
preferred stock preferované, prioritné, prednostné akcie, cenné papiere - časť akcií, ktorá má prednosť pri vyplácaní dividend; preferred shares
preliminaries materiál, ktorý je v knihe pred hlavným textom - napr. úvod, predslov a titulná stránka; preliminary matter; front matter
preliminary matter materiál, ktorý je v knihe pred hlavným textom - napr. úvod, predslov a titulná stránka; preliminaries; front matter
preliminary research predbežný prieskum
premium prémia, darček - nástroj podpory predaja, spočívajúci v ponuke tovaru zadarmo alebo s výraznou zľavou oproti maloobchodnej cene, darčekov, cien, pridaných služieb  pod. Na finančnom trhu hodnota akcií nad ich nominálnu hodnotu.
preproduction predprodukcia, predvýroba - produkčná aktivita pred výrobou: príprava scenára, výber miesta nakrúcania a pod.
pre-roll predotáčky - rozkrútenie videopásu na niekoľko sekúnd pre začatím nahrávania, aby sa zariadenie stabilizovalo
present value súčasná, skutočná hodnota - terajšia hodnota budúcich príjmov alebo nákladov
presentation uvedenie, predstavenie, predvedenie, prezentácia; venovanie, darovanie; doručenie, predloženie; ponuka programu alebo služieb na stretnutí - môže zahrnovať písomné materiály, grafické výstavy, filmy alebo iné materiály; štádium procesu osobného predaja, v ktorom predajca rozpovie kupujúcemu "príbeh produktu", vyzdvihujúc prínosy pre zákazníka
presentation stage prezentačné štádium, štádium prezentácie - jadro procesu osobného predaja, v ktorom sa predajca usiluje premeniť potenciálneho zákazníka (prospekta) na zákazníka podnecovaním túžby po tovare alebo službe
presentation training prezentačný tréning - praktický nácvik prezentácie projektov, plánov, návrhov a pod., potrebný najmä pri získavní klientov agentúr a konzultantov
president prezident, riaditeľ, generálny riaditeľ - najvyšší výkonný manažér spoločnosti, organizácie
press tlač, noviny, masmédiá všeobecne; lis, tlačiť, stláčať; tlačiareň, vydavateľstvo; dav, zástup
press advertisement inzerát
press agency tlačová agentúra
press agent tlačový agent, hovorca, propagačný referent; človek, ktorý používa informáciu ako nástroj manipulácie, využívajúci všetky dostupné prostriedky na dosiahnutie žiaducej verejnej mienky alebo aktivity
press agentry snaha urobiť čokoľvek na vyvolanie publicity; naháňanie publicity za každú cenu, vytváraním pochybných a nezmyselných správ
press announcement tlačové oznámenie
press bureau tlačová kancelária, tlačový úrad
press centre tlačové stredisko
press clipping bureau, press cutting agency výstrižková služba
press conference tlačová konferencia; stretnutie s novinármi na tému udalosti alebo noviny s cieľom informovať ich, umožniť im klásť otázky a preskúmať ich okruh záujmov v danej oblasti
press corps tlač, médiá (pracovníci tlače, masmédií)
press coverage publicita
press cuttings výstrižky z tlače
press facilities služby pre tlač
press interview rozhovor, interview pre tlač, médiá
press kit obal s informáciami pre novinárov, tlačová mapa - zvyčajne obsahuje tlačovú informáciu, fotografie, videá a ďalšie informácie o produkte, organizácii, osobnosti; cieľom takého informačného balíka je pritiahnuť pozornosť médií
press list zoznam novinárov, médií
press luncheon obed pre novinárov
press officer tlačový referent, pracovník pre prácu s tlačou
press pack obal s informáciami pre novinárov, tlačová mapa - zvyčajne obsahuje tlačovú informáciu, fotografie a ďalšie informácie o produkte, organizácii, osobnosti
press relations vzťahy s tlačou, médiami, novinármi
press release správa pre tlač, tlačová informácia, komuniké pre tlač; news release, publicity release
pressroom (press office) tlačový odbor, útvar - zvyčajne najmä iniciuje, rozvíja a udržiava vzťahy s masmédiami, organizuje odpovede na otázky a požiadavky novinárov a vytvára a distribuuje tlačové informácie
press tour tlačový, novinársky zájazd - zvyčajne 2-3 dňový program pre žurnalistov s cieľom umožniť im osobnú skúsenosť s predmetom želanej publicity
pressure group nátlaková skupina
prestige významnosť, vážnosť, dôstojnosť, postavenie osoby, inštitúcie alebo skupiny; prestíž, prestížny
prestige advertising brandingová reklama, reklama značky
prestige pricing prestížna cenotvorba - stanovenie vysokej ceny, aby produkt priťahoval spotrebiteľov zakladajúcich si na svojom statuse
prestige publication reprezentačná publikácia
presumers predspotrebitelia - spotrebitelia, ktorí sú zainteresovaní na produktoch, ktoré sa ešte len pripravujú: investujú do nich, podporujú a propagujú ich, najmä cestou tzv. crowdfundingu, teda získavania investícií on line; zloženina slov "pre" (pred) a "consumers" (spotrebitelia)
pretest pretest, predbežný test - test pred tým, než sa použije propagačný nástroj (napr. reklamný šot, inzerát a pod.) s cieľom určiť, či komunikuje zamýšľané posolstvo alebo vybrať z niekoľkých verzií daného nástroja
pretax earnings zisk pred zdanením, hrubý zisk; pretax profit
pretax profit zisk pred zdanením, hrubý zisk; pretax earning
pretesting overovanie vzorky prieskumu pred jeho uskutočnením
price cena - peniaze alebo iné protiplnenia (hodnoty) vymieňané za kúpu alebo použitie výrobku, služby alebo myšlienky; trhová hodnota tovaru vyjadrená v peniazoch
price discrimination cenová diskriminácia - prax účtovania rozličných cien rozličným kupujúcim za tovary rovnakého druhu a kvality a bez dokázateľných vyšších nákladov (V USA Claytonov zákon, novelizovaný zákonom Robinsona-Patmana takéto kroky zakazuje.)
price-earnings ratio pomer ceny akcie a jej výnosu; P/E
price elasticity cenová pružnosť - miera citlivosti dopytu nazmeny cien; price elasticity of demand
price elasticity of demand cenová elasticita / pružnosť dopytu - percentuálna zmena v požadovanom množstve vo vzťahu k percentuálnej zmeny ceny; price elasticity
price fixing špekulatívna cenotvorba - sprisahanie firiem pri stanovovaní cien produktov; nedovolené cenové dohody konkurentov 
price index cenový index - ukazovateľ zmeny cien určitých produktov v danom období
price leader cenový vodca - výrobca, podnik, ktorý má vedúce postavenie na trhu, a preto sú jeho ceny určujúce; pri akciovej cenotvorbe cenové lákadlo, ktoré priťahuje svojou nízkou cenou spotrebiteľov do obchodu - tam súčasne nakúpia aj iné veci, a to omnoho drahšie
price level cenová úroveň, hladina - priemerná hodnota cien rôznych produktov
price lining stanovenie cien produktovej línie na niekoľkých cenových úrovniach (napr. 29,-, 49,- 69,- 199,- )
price guarantee cenová záruka, garancia - cenová politika predajcov, ktorá ponúka kupujúcim predaj za nižšiu cenu, ak ju nájdu u konkurencie alebo ak cena klesne v čase medzi objednávkou a doručením
price war cenová vojna, cenový súboj - intenzívne znižovanie cien konkurentov, ktoré niekedy vedie až k poklesu cien pod výrobné náklady
pricing constraints obmedzenia cenotvorby - činitele limitujúce možnosti stanovovania cien
pricing objectives ciele cenotvorby - ciele špecifikujúce úlohu ceny v marketingovom a strategickom plánovaní organizácie
primary data prvotné, primárne údaje - novozískané fakty a čísla v danom projekte; informácie zozbierané na daný účel
primary demand prvotný, primárny dopyt - túžba skôr po triede produktov než po určitej značke
primary metropolitan statistical area (PMSA) primárne metropolitné štatistické územie (USA) - územie, ktoré je časťou väčšieho konsolidovaného štatistického metropolitného územia a celkovou populáciou jeden milión a viac
primary public prvotné, primárne publikum - skupina ľudí, ktorých chce organizácia ovplyvniť na prvom mieste, aby získala ich súhlas
prime rate úrok banky pre najväčších a najspoľahlivejších klientov
primary research primárny prieskum - zber nových informácií, ktoré ešte nie sú k dispozícii
prime-time najsledovanejší čas (TV, rozhlas); čas, keď je potenciálne publikum najväčšie - zvyčajne večer
principal majiteľ, vlastník súkromnej spoločnosti; základ pôžičky bez úrokov;
principal stockholder hlavný, dôležitý akcionár, ktorý vlastní vyše 10 % akcií s hlasovacím právom
principle princíp, zásada, základ, teoréma
print tlač (technológia)
print marketing tlačový, tlačený marketing - využívanie tlačených médií na marketingovú komunikáciu: klasické tlačené masmédiá, periodiká, teda noviny a časopisy a neperiodické tlačené publikácie a materiály, napr. plagáty, letáky, brožúry a pod.
print media tlačové médiá, tlač
Printer's Ink model statute model zákona, ktorý v r. 1911 v USA navrhol reklamný časopis Printer's Ink; podľa neho je priestupkom každá nepravdivá alebo zavádzajúca reklama; prijalo ho 44 štátov USA, ale vzhľadom na zložité dokazovanie sa len málokedy využíva
priority prednosť; prvenstvo; naliehavá, dôležitá vec; prednostné právo; záujem
privacy súkromie
private brand značka, ktorú vlastní alebo vytvoril priekupník výrobku alebo služby; store brand
private branding súkromné označovanie; výroba produktov pod značkou veľkoobchodu alebo maloobchodu
private carrier súkromný prepravca - spoločnosť, ktorá prepravuje len svoje vlastné tovary a doprava nie je jej hlavným podnikaním
privilege obrana proti publikovanému ohováraniu (libel) - tolerancia voči tomu, čo by inak bolo ohováraním vzhľadom na okolnosti, za ktorých bol výrok vyslovený
prize cena, odmena,prémia, výhra; korisť
PRO (public relations officer) skratka pracovník PR
proactive predvídavý a aktívne konajúci proaktívny
proactive public relations aktívne public relations, preberajúce iniciatívu v plánovaní a realizácií programov na žiaduce formovanie vzťahov; protiklad reaktívnych public relations
proactive strategies proaktívne stratégie; stratégie nového produktu zahrnujúce agresívne využitie zdrojov na identifikáciu príležitostí pre rozvoj produktu
probability sample/sampling pravdepodobnostný výber vzorky - využívanie presných pravidiel na výber vzorky, napr. takých, že každý prvok populácie má známu špecifickú možnosť výberu; náhodný výber
problem problém
problem recognition rozoznanie, uvedomenie si problému - prvé štádium nákupného procesu, v ktorom si niekto v nakupujúcej organizácii alebo ako spotrebiteľ (jednotlivec, rodina, domácnosť) uvedomí nedostatok niečoho, potrebu, ktorá môže byť uspokojená získaním výrobku alebo služby
procedure postup, spôsob práce, metodika, metóda, protokol; druh trvalého plánu, pozostávajúceho zo štandardných pokynov na vykonávanie spoločných úloh; pomocou procedúr sa vykonávajú politiky, zásady organizácie
product produkt, výrobok, výtvor - tovar, služba alebo myšlienka pozostávajúce zo súboru hmatateľných a nehmatateľných vlastností, ktoré uspokojujú potreby spotrebiteľov a  vymieňajú sa z peniaze alebo iné hodnoty; čokoľvek, čo môžeme ponúknuť na trhu s cieľom vyvolať záujem, získať, použiť alebo spotrebovať na uspokojenie potreby alebo želania
product adaptation prispôsobenie (adaptácia) produktu tak, aby zodpovedal miestnym podmienkam alebo želaniam na zahraničných trhoch
product advertisement produktová reklama - reklama sústreďujúca sa na predaj výrobku alebo služby, majúca tri formy: 1. pionierska (informačná), 2. konkurenčná (presviedčacia), 3. pripomínajúca
product assortment sortiment, portfólio, zoznam, množina produktov, ktoré organizácia ponúka
product bundle pricing balíčková cenotvorba - kombinácia niekoľkých produktov a ponuka balíčka za zníženú cenu
product (program) champion osoba schopná a ochotná prestrihnúť pásku a posunúť produkt (program) vpred
product class produktová trieda - celá kategória produktov alebo priemysel
product concept koncepcia produktu - podrobná verzia návrhu nového produktu, vyjadrená zmysluplným jazykom spotrebiteľa; koncepcia, vyjadrujúca predpoklad, že spotrebitelia budú uprednostňovať produkty vyššej kvality, výkonu a s lepšími vlastnosťami, a organizácia by preto mala venovať svoju energiu sústavnému zlepšovaniu produktov
product counterfeiting falšovanie produktov - lacné kópie populárnych značiek, ktoré nevyrába pôvodný výrobca
product development vývoj produktu - stratégia rastu organizácie ponukou pozmenených alebo nových výrobkov na existujúcich trhoch; rozvinutie konceptu produktu do fyzického produktu s cieľom presvedčiť sa, že myšlienku nového produktu je možné premeniť na fungujúci produkt
product differentiation odlíšenie produktov, diferenciácia výrobkov - stratégia s rozličnými ale súvisiacimi významami: využívanie rozličných aktivít v rámci marketingového mixu, napr. predstavovanie produktu a reklama, s cieľom pomôcť spotrebiteľom vnímať produkt ako odlišný a lepší než iné produkty
product form produktová forma, forma produktu - variácie produktu v produktovej triede
product invention vynájdenie produktu - vytváranie nových výrobkov alebo služieb pre zahraničné trhy
product item produktová položka - konkrétny produkt charakterizovaný jedinečnou značkou, veľkosťou a cenou
product liability zodpovednosť za škody - princíp, podľa ktorého firmy sú zodpovedné za akékoľvek škody alebo choroby, ktoré by mohli byť spôsobené používaným ich produktov; firmy (najmä v USA) sa držia čoraz prísnejších noriem a občas prehrávajú súdne spory napriek tomu, že škoda spôsobená výrobkom alebo bola s ním spojená, bola dôsledkom jeho nesprávneho použitia
product life cycle (PLC) životný cyklus produktu - život produktu počas štádií: vývoj produktu, uvedenie na trh, rast, zrelosť, pokles
product line produktová skupina, línia, produktový rad - skupina úzko súvisiacich produktov, ktoré uspokojujú skupinu potrieb, majú podobné vlastnosti, používajú sa spolu, predávajú sa rovnakej skupine zákazníkov, distribuujú sa cez rovnaké kanály alebo spadajú do danej cenovej kategórie
product line grouping sortimentné zoskupenie, zoskupenie podľa produktových skupín - organizačná formácia, ktorej jednotka je zodpovedná za konkrétnu ponuku produktov
product line pricing cenotvorba produktovej línie;stanovenie ceny pre produkty daného produktového radu - stanovenie cenových intervalov rozličných produktov v produktovej línii, založené na nákladových rozdieloch medzi produktami, zákazníckom hodnotení ich rozličných vlastností a cenách konkurencie
product manager produktový manažér - osoba, ktorá pripravuje, uskutočňuje a kontroluje ročné a dlhodobé plány pre produkty, za ktorých inovačný cyklus zodpovedá
product/market expansion grid stratégie rastu produkt/trh - plánovací nástroj na rozširovanie podnikateľského portfólia; umožňuje identifikovať možnosti rastu podniku pomocou preniknutia trhu, rozvoja trhu, vývoja produktu alebo diverzifikácie
product mix kombinácia produktov, produktový mix - množina všetkých produktových tried, línií a položiek ktoré ponúka určitý predajca; produktové portfólio (product portfolio)
product modifications zmeny, modifikácie produktu - stratégie zmeny vlastností produktu: kvality, výkonu alebo vzhľadu
product motives produktová motivácia, motívy produktov - podnety, dôvody, želania a túžby, pre ktoré si ľudia vyberajú určité produkty a kupujú ich; v pozadí produktovej motivácie stoja určité potreby - napr. bezpečnosti, istoty, lásky, a pod.
product placement umiestnenie produktu vo filme, televíznom programe a pod. - alternatíva reklamných médií, pri ktorej výrobca platí za výlučnú možnosť použiť svoj značkový výrobok vo filme, televíznej relácii a pod.
product portfolio produktové portfólio - kombinácia produktov, produktový mix - množina všetkých produktových tried, línií a položiek ktoré ponúka určitý predajca; produktový mix (product mix)
product position(ing) pozicionovanie, umiestňovanie, pozícia, vnímanie produktu - miesto, ktoré ponúkaný produkt zaberá v mysliach spotrebiteľov s ohľadom na dôležité vlastnosti v porovnaní s konkurenčnými ponukami
product publicity publicita o produkte
product quality kvalita produktu - vlastnosti výrobku alebo služby, ktoré sú nositeľom schopnosti uspokojiť vyslovené alebo nevyslovené potreby
product recall stiahnutie produktu z predaja
product research výskum produktov, produktový výskum -  prvok marketingového výskumu, ktorý skúma vlastnosti produktov (výrobkov alebo/a služieb), ktoré môžu uspokojiť určité potreby alebo želania, teda dopyt
product sales force structure štruktúra predaja produktu - organizácia predaja, v rámci ktorej sa predajcovia špecializujú len na predaj časti produktov alebo produktových radov podniku
product specification špecifikácia produktu - štádium nákupného procesu organizácie, v ktorom kupujúca organizácia rozhoduje o najlepších technických vlastnostiach produktu, ktorý potrebuje
production goods výrobné tovary, tovary na výrobnú spotrebu - tovary používané pri výrobe iných položiek, ktoré sa stávajú súčasťou finálneho produktu
production line výrobná linka; linka spájajúca režiséra živého nakrúcania a režiséra televíznej stanice vysielajúcej satelitný program
production orientation orientácia, sústredenie sa na produkciu, výrobu - napr. na efektívnosť, procesy a pod. Štádium na ceste k trhovej, zákazníckej orientácii.
professional relations vzťahy s profesionálnou komunitou
professional salesperson profesionálny predajca komplexných riešení - predáva zložité alebo na mieru šité produkty podnikom, čo si vyžaduje poznanie technológie produktu; complex salesperson
profit zisk - odmena obchodnej firmy za riziko, ktoré podstupuje pri predaji produktu; peniaze, ktoré zostanú po odpočítaní celkových nákladov firmy od jej celkových príjmov
profit equation rovnica zisku: Zisk = Celkové  príjmy - Celkové náklady
proft margin miera zisku, marža, zisková prirážka - zisk pripadajúci na jednotku produkcie
profit responsiblity zodpovednosť za zisk - názor, že firmy majú jedinú povinnosť, ktorou je maximalizácia zisku pre svojich vlastníkov alebo akcionárov
profitability ziskovosť
profitability analysis analýza ziskovosti - prostriedok na meranie ziskovosti firmy: jej produktov, zákazníckych skupín, území predaja, distribučných kanálov a pod.
program (AM) náčrt plánu aktivít kampane
program (AM) schedule časový rozvrh programu - graf s časovými líniami, zobrazujúci vzťahy medzi rozličnými úlohami programu
programme náčrt plánu aktivít kampane
program evaluation and review technique (PERT) metóda sieťovej analýzy - sieť reprezentujúca plán realizácie projektu, obsahujúca následnosť, časovanie a náklady rozličných úloh
programme schedule časový rozvrh programu - graf s časovými líniami, zobrazujúci vzťahy medzi rozličnými úlohami programu
progress postup, pokrok, vývoj; postúpiť, vyvinúť sa
progress report správa o činnosti,  postupe
project projekt, plán, návrh; projektovať, navrhnúť; zobraziť
project basis spolupráca na základe jednotlivých projektov
project manager projektový manažér, riaditeľ projektu
projector projektor
proliferation šírenie; rýchle rozmnožovanie, rozširovanie; proliferácia
promotion marketingová komnunikácia, propagácia, podpora, reklama, zviditeľnenie; povýšenie; akvizícia; špeciálne aktivity s cieľom vytvoriť a stimulovať záujem o osobu, produkt, organizáciu alebo kauzu
promotion mix marketingový komunikačný mix, propagačný mix - použitie (kombinácia) jedného alebo viacerých marketingových komunikačných prvkov na presvedčovaciu komunikáciu so spotrebiteľmi. Marketingové komunikačné prvky zahrnujú: reklamu, osobný predaj, podporu predaja, vzťahy s verejnosťou a priamy marketing. Ich úlohou je komunikovať hodnotu pre zákazníka a budovať vzťahy so zákazníkmi. Tiež promotional mix; marketing communications mix.
promotional allowance propagačná náhrada, bonifikácia - platba v hotovosti alebo osobitné množstvo tovaru zadarmo pre predajcov v distribučnom reťazci, ktorí vykonávajú určité reklamné alebo predajné aktivity s cieľom propagovať produkt
promotional mix marketingový komunikačný mix, propagačný mix - použitie (kombinácia) jedného alebo viacerých marketingových komunikačných prvkov na presvedčovaciu komunikáciu so spotrebiteľmi. Marketingové komunikačné prvky zahrnujú: reklamu, osobný predaj, podporu predaja, vzťahy s verejnosťou a priamy marketing. Ich úlohou je komunikovať hodnotu pre zákazníka a budovať vzťahy so zákazníkmi. Tiež promotion mix; markting communications mix.
promotional pricing propagačná, motivačná cenotvorba - dočasné stanovenie ceny produktov pod ich cenníkovú cenu, a niekedy nepokrývajúcu ani náklady, s cieľom krátkodobo zvýšiť predaj
prompted awareness test test znalosti produktu, značky, mena a pod., pri ktorom sa respondentov pýtajú, či poznajú uvedený produkt
proof obťahy na korektúru; korektúrny nátlačok
proof reading korektúra, kontrolné čítanie
propaganda propaganda, nábor; propagovanie, presadzovanie doktrín; úsilie ovplyvniť názory iných
propaganda of the deed propaganda činom - provokatívna akcia s jediným cieľom: pritiahnuť pozornosť na myšlienku alebo sťažnosť
proposal návrh, ponuka; organizované materiály s cieľom ponúknuť produkt, program alebo služby - ponuka sa môže realizovať cestou prezentácie alebo doručiť poštou či osobne; ponuka na sobáš
proposal solicitation žiadosť o zaslanie ponúk, ponukové konanie - štádium nákupného procesu organizácií, v ktorom kupujúci vyzýva kvalifikovaných dodávateľov, aby predložili svoje ponuky
proprietorship podnik, firma vlastnený/á aj riadený/á jednotlivcom, jediným človekom, ktorý je zodpovedný za jej záväzky
pros and cons za a proti - fakty, dôvody, argumenty podporujúce niečo/niekoho a opačné; výhody a nevýhody
prospect potenciálny zákazník, ktorý chce a potrebuje produkt, môže si ho dovoliť a môže rozhodnúť o jeho kúpe
prospecting prospektorské štádium, fáza vyhľadávania potenciálnych zákazníkov - vyhľadávanie a kvalifikácia potenciálnych zákazníkov v procese (osobného) predaja; prospecting stage
prospecting stage prospektorské štádium, fáza vyhľadávania potenciálnych zákazníkov - vyhľadávanie a kvalifikácia potenciálnych zákazníkov v procese (osobného) predaja; prospecting
prosumers - protrebitelia, proftrebitelia, profesionálni spotrebitelia - skúsení spotrebitelia, ktorí najmä prostredníctvom internetu poznajú trh a produkty tak dokonale, že sú takmer profesionáli; zloženina slov "professional" (profesionál) a "consumers" (spotrebitelia)

- tiež spotrebitelia konzumujúci a produkujúci médiá v prostredí internetu; odvodené od slova "prosumption" - produkcia spotrebiteľov

protectionism protekcionizmus, ochranárstvo - prax ochraňovania jedného alebo viacerých sektorov ekonomiky danej krajiny pred zahraničnou konkurenciou pomocou taríf a kvót
protocol protokol, záznam, špecifikácia - počiatočný dokument v procese vývoja nového produktu, ktorý určuje presne definovaný cieľový trh, potreby zákazníkov, ich požiadavky a vymedzuje produkt a jeho funkcie
provide obstarať, zadovážiť, poskytnúť, dodať, zabezpečiť
provider dodávateľ, poskytovateľ, obstarávateľ
provincial daily regionálny denník
proxy splnomocnenec, oprávnený zástupca; náhrada; plná moc; splnomocniť; písomné povolenie akcionára hlasovať v jeho mene
proxy fight bojovné úsilie akcionára alebo skupiny získať hlasy väčšinových akcionárov
proxy server pomocný počítač, ukladajúci na disk navštívené internetové adresy a uľahčujúci prístup k nim
proxy statement dokument požadovaný vládnymi predpismi alebo burzami, podávajúci akcionárom alebo ich splnomocnencom všetky informácie potrebné na to, aby mohli konať na zhromaždení akcionárov
PRSA (Public Relations Society of America) združenie PR profesionálov USA
PRVA (Public Relations Verband Austria) združenie profesionálov PR Rakúska
PSA, public service announcement oznámenie v médiách vo verejnom záujme, uverejnené zadarmo
psychographic segmentation psychografická segmentácia - rozdelenie trhu na rozličné skupiny na základe spoločenskej triedy, životného štýlu alebo osobnostných charakteristík
psychographics psychografia, opisná psychológia - charakteristiky reprezentované črtami osobnosti a životného štýlu (aktivity, záujmy a názory)
psychological pricing psychologická cenotvorba - prístup k tvorbe cien, ktorý zvažuje psychológiu cien, nielen ekonomiku; cena tak niečo hovorí o samotnom produkte
public / s verejnosť; obyvateľstvo; cieľová skupina; verejný; štátny; akákoľvek skupina jednotlivcov, ktorú sa usiluje osloviť program public relations; publikom môže byť aj výbor troch ľudí; publikom môžu byť zamestnanci firmy, akcionári, zákazníci, komunita, legislatíva, celý národ, štát, svet...; skupina jednotlivcov, ktorých spája spoločná charakteristika, reakcie alebo skutočné či možné záujmy alebo majú vplyv na dosiahnutie cieľov organizácie
public acceptance verejné uznanie, súhlas
public awareness povedomie verejnosti
public-address system verejný rozhlas
public affairs práca s verejnosťou, podujatia pre verejnosť, public affairs, verejné záležitosti; public relations; komunikácia vlády a súkromného sektora; časť public relations, zaoberajúca sa politickým okolím organizácií
public communication verejná komunikácia - mnohokrokový a mnohosmerný proces rozširovania posolstiev širokej, niekedy nediferencovanej, verejnosti prostredníctvom zložitých sietí alebo aktívnych vysielačov
public consent súhlas verejnosti, verejná zhoda
public information verejná informácia, verejne prístupné fakty, správy, posolstvá, obrazy alebo dáta; šírenie takýchto informácií ako funkcia vlády, štátnych orgánov, neziskových organizácií, škôl a univerzít
public information/public affairs officers (PIOs/PAOs) referenti verejných informácií/záležitostí, ktorí pôsobia vo vládnych úradoch USA alebo v iných inštitúciách, ktorí používajú tieto tituly
public interest verejný záujem
public opinion verejná mienka; meradlo postoja verejnosti k nejakej osobe, organizácii, objektu, pojmu, myšlienke, projektu a pod.; imidž, obraz niečoho vo verejnosti
public ownership verejné vlastníctvo, štátne vlastníctvo podnikov, organizácií, nehnuteľností; akcie spoločnosti vo vlastníctve verejnosti
public relations vzťahy s verejnosťou, práca s verejnosťou; komunikácia s rozličnými cieľovými skupinami; forma manažmentu komunikácie, obrazu a povesti organizácie, usilujúca sa ovplyvniť pocity, názory alebo presvedčenie zákazníkov, akcionárov, dodávateľov, zamestnancov a ďalších publík vo vzťahu k firme a jej produktom a službám; budovanie dobrých vzťahov s rozličnými publikami organizácie pomocou pozitívnej publicity, vytváraním dobrého obrazu (imidžu) organizácie a zvládaním nepriaznivých klebiet, povestí a udalostí; funkcia manažmentu, ktorá pomáha definovať filozofiu organizácie a jej smerovanie pomocou primeraného správania sa a sústavnej vnútornej aj vonkajšej komunikácie a sledovania diania - tým umožuje organizácii prispôsobiť sa prostrediu a dôležitým očakávaniam rozličných publík
public relations advertising inzercia a reklama pre účely public relations
public relations association Asociácia public relations
public relations award cena za public relations
public relations bonanza zlatá baňa public relations - vďačná téma komunikácie, komunikačne výhodná situácia
public relations committee výbor pre public relations
public relations consultancy poradenstvo v oblasti vzťahov s verejnosťou; konzultačná firma public relations
Public Relations Consultants Association (PRCA) britské združenie konzultantov PR
public relations counsel/or poradca public relations, pracovník vzťahov s verejnosťou, ktorý informuje publiká aj organizácie s cieľom vytvoriť vzájomne výhodné vzťahy a získať podporu
public relations director riaditeľ public relations
public relations disaster pohroma pre organizáciu, firmu, osobnosť z hľadiska jej imidžu, povesti
public relations excercise hanlivé označenie aktivít public relations, ktoré okato niečo zakrývajú alebo demonštrujú
public relations executive referent, výkonný pracovník public relations
public relations manager manažér public relations
public relations officer (PRO) pracovník PR
Public Relations Society of America (PRSA) združenie PR profesionálov USA
public relations support podpora prostriedkami public relations
Public Relations Verband Austria (PRVA) združenie profesionálov PR Rakúska
public service verejnoprospešné služby, verejnoprávne inštitúcie
public service announcement, PSA oznámenie v médiách vo verejnom záujme, uverejnené zadarmo; nástroj publicity, využívajúci bezplatný priestor alebo čas, venovaný médiami
public service advertising inzercia a reklama vo verejnom záujme
public speaking verejný prejav
public warehouse verejný sklad - skladovacie priestory pre organizácie alebo spotrebiteľov
publication publikácia, uverejnenie, publikovanie, vydanie; vyhlásenie
publicize uverejniť, publikovať, verejne oznámiť
publicity publicita; propagácia; rozširovanie účelne plánovaných a realizovaných posolstiev prostredníctvom vybraných médií na podporu záujmu organizácie alebo osoby bez platenia médiu; neosobná, nepriamo platená prezentácia organizácie, výrobku alebo služby, myšlienky, projektu, osobnosti a pod.
publicity agent sprostredkovateľ, agent publicity, informácií o organizáciách pre verejnosť, rozličné publiká s cieľom podporovať porozumenie, sympatie alebo získavať zákazníkov, klientov pre organizácie
publicity release správa pre tlač, tlačová informácia, komuniké pre tlač; news release, press release
publicity tools nástroje publicity - metódy získavania neosobnej prezentácie organizácie, tovaru alebo služby bez priamych platieb médiu. Príklady: tlačové informácie (news releases), tlačové konferencie a verejné oznámenia (public service announcements)
publicly held company verejne obchodovateľná spoločnosť, podnik, ktorého akcie sú na predaj verejnosti
publics cieľové skupiny
publisher vydavateľ, nakladateľ; vydavateľstvo, nakladateľstvo
publishing vydávanie, vydavateľský podnik
puff krikľavá reklama, oslavné tirády, prázdne slová; pozitívny redakčný materiál využívajúci text tlačovej informácie; puffery, puff-piece
puffery pozitívny redakčný materiál využívajúci text tlačovej informácie; zveličovanie alebo neopodstatnený materiál v publicite; puff, puff-piece
puff-piece pozitívny redakčný materiál využívajúci text tlačovej informácie; puffery, puff
pull strategy stratégia priťahovania - smerovanie komunikačného mixu, najmä reklamy a podpory predaja, na konečných spotrebiteľov s cieľom podnietiť ich, aby požadovali daný produkt od predajcu-maloobchodníka, ktorý ho potom objedná od sprostredkovateľa (distribútora, veľkobchodníka), a ten od výrobcu
pulse schedule pulzný rozvrh - kombinácia pevného a prelietavého rozvrhu vyplývajúca z rastu dopytu, období tvrdej propagácie alebo uvádzania nového produktu
punch dôraz alebo prieraznosť v príbehu alebo vysielaní
purchase decision rozhodnutie kúpiť, nákupné rozhodnutie - rozhodnutie kupujúceho, ktorú značku, ktorý produkt, výrobok alebo službu si kúpi
purchase decision process nákupný rozhodovací proces - kroky a štádiá, ktorými prechádza kupujúci, keď sa rozhoduje, ktorý produkt si kúpi
purchase frequency frekvencia nákupu - častosť nákupu určitého produktu
purchasing power kúpna sila - schopnosť určitých ľudí alebo skupín ľudí kupovať ponúkané produkty;kúpna sila meny - množstvo tovarov, ktoré sa dá kúpiť za jednotku danej meny; buying power
pure competition dokonalá, ideálna, čistá, perfektná konkurencia - situácia na trhu, keď všetci predávajú podobný produkt, nik nemôže ovplyvňovať jeho cenu, každý hráč ma pomerne malý podiel na trhu, kupujúci majú dokonalý prehľad o produktoch aj cenách a odvetvie nekladie prekážky vstupu ani výstupu; perfect competition
Pure Food and Drug Act federálny zákon USA o čistých potravinách a liekoch z r. 1906, ktorý má zaručiť čistotu potravín, doplnený v r. 1938 zákonom Wheeler-Lea, pokrývajúcim aj lieky a kozmetiku; zakazuje predaj falšovaných a klamlivo označených potravín, liekov a kozmetiky medzi štátmi USA
pure monopoly dokonalý, ideálny, čistý, perfektný monopol - situácia na trhu, keď jeden hráč kontroluje celý trh a nemusí čeliť žiadnej konkurencii v dôsledku určitej bariéry vstupu do odvetvia, prípadne patentu a pod.; perfect monopoly
purpose zmysel, účel; poslanie (zmysel existencie), dlhodobý cieľ, úloha
push strategy stratégia postrkovania, tlačenia - smerovanie komunikačného mixu na účastníkov distribučného reťazca alebo medzičlánky (sprostredkovateľov) s cieľom získať ich pre spoluprácu pri objednávaní, skladovaní, distribúcii a propagácii daného produktu; využíva sa najmä osobný predaj, predajcovia a komunikácia medzi organizáciami (B2B)
put in play dať ponuku firme, ktorá priťahuje ďalšie ponuky, a tak tvorí aktívny trh
put to bed (a newspaper) uzávierka

                        A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z