PAC (political action committee) |
združenie subjektov, podporujúce určitého kandidáta vo voľbách a získavajúce na tento účel aj finančné prostriedky |
Pacific Rim |
tichomorská oblasť - krajiny v Ázii a Austrálii |
package |
správa, obsahujúca rozhovor, rozprávanie a všetky potrebné zábery |
packaging |
obal, v ktorom sa produkt ponúka na predaj,
ktorý výrobok chráni, a ktorým sa komunikuje informácia;
plní aj dôležité logistické funkcie, napr. malou hmotnosťou šetrí náklady; činnosti pozostávajúce z navrhovania a výroby kontajnera alebo obalu
výrobku |
padding |
vypchávka, vata (nekonkrétne reči) |
page |
strana |
page proof |
stránková korektúra, stránkový obťah |
paid media |
platené médiá - tradičné
priamo platené komunikačné nástroje, napr. televízna, rozhlasová, tlačová
či pútačová reklama plus internetová reklama a platený obsah na sociálnych
sieťach a v sociálnych médiách |
pamphlet |
brožúra, knižôčka, zvyčajne zviazaná kovovými sponami; brochure, booklet, leaflet |
pan |
panoramovať - pohybovať kamerou v horizontálnom smere |
panel |
skupina odborníkov, diskutujúcich, "braintrust"; porota; grémium správna rada, výbor; časť sadzby s odlišnou veľkosťou, typom a rezom písma, zvyčajne
celkom alebo čiastočne obkolesená textom; vzorka spotrebiteľov alebo obchodov, z ktorých výskumníci získavajú výsledky meraní |
panel discussion |
panelová diskusia, okrúhly stôl |
Pan-European |
celoeurópsky, všeeurópsky, paneurópsky |
paperback |
brožovaná kniha, papierová väzba; softcover book |
par value |
nominálna hodnota - hodnota
vytlačená, zobrazená na cennom papieri, minci, známke, bankovke a pod.,
ktorá nemusí zodpovedať jej trhovej hodnote; face value; nominal value |
parallel development |
paralelný vývoj - taký prístup k vývoju nového produktu, pri ktorom sa využíva simultánny vývoj produktu a výrobný proces |
parallel import |
paralelný dovoz; sivý, šedý trh - stav, keď sa produkty predávajú prostredníctvom neautorizovaných distribučných kanálov; grey market |
parasite store |
cudzopasný, parazitný obchod -
predajňa, ktorá žije z jestvujúcej frekvencie zákazníkov, no sama k nej
neprispieva či už komunikáciou, výnimočnosťou služieb, osobitným
marketingovým úsilím a pod.; napr. kiosky na železničných či autobusových
staniciach alebo v ich okolí |
parent company |
rodičovská, materská
spoločnosť, ktorá kontroluje podriadenú dcérsku spoločnosť |
participative leadership |
spoluúčasť na riadení - štýl
riadenia, pri ktorom vedúci vťahuje podriadených do stanovovania cieľov,
plánovania, riešenia problémov, budovania tímu a pod., ponecháva si však
právo na konečné rozhodnutie |
participative management |
participatívne riadenie,
participatívny manažment - riadiaca metóda podnecujúca zamestnancov na
všetkých úrovniach podávať návrhy, prichádzať s myšlienkami a nápadmi na
zlepšenie stanovovania cieľov a plánovania, riešenia problémov a ďalších
rozhodnutí, ktoré sa ich priamo týkajú; môže zahrnovať aj skupinové
rozhodovanie |
partner relationship
management |
úzka spolupráca s partnermi v
iných oddeleniach organizácie a mimo nej s cieľom spoločne priniesť
zákazníkovi väčšiu hodnotu |
partnership |
partnerstvo, spolupráca -
podnikanie alebo spolupráca dvoch alebo viacerých osôb či organizácií |
partnership selling |
partnerský predaj - prax predaja, pri ktorej kupujúci a predávajúci kombinujú svoje skúsenosti a zdroje s cieľom vytvoriť konkrétne riešenia, zaväzujú
sa spoločne obojstranne výhodne plánovať a zdieľať informácie o zákazníkoch, konkurencii a organizácii, z čoho má napokon úžitok zákazník |
part-time |
(práca na) skrátený úväzok |
part-time agent |
sprostredkovateľ, predajca,
agent na čiastočný úväzok |
passive investor |
pasívny investor, ktorý
investuje kapitál, ale nezúčastňuje sa na riadení |
paste-up |
fotomontáž; vlepiť; maketa |
patent |
patent, chránený vynález - exkluzívne práva na výrobu produktu alebo súvisiace technológie, resp. na jedinečné riešenie, ktoré chránia držiteľa
zákonom stanovený čas |
patent monopoly |
patentový monopol - dočasné
exkluzívne práva výrobcu nových a patentovaných produktov |
patronage motives |
motivácia zákazníkov -
pohnútky, ktoré motivujú ľudí, aby navštevovali určité prevádzky, obchody,
zariadenia, atď. |
pay &/and go |
pay-as-you-go - predplatená
služba, paušál: za službu platíme skôr, než ju môžeme použiť a potom môžeme
využiť (bez doplatku) len to, za čo sme zaplatili |
pay-as-you-go |
pay &/and go - predplatená
služba, paušál: za službu platíme skôr, než ju môžeme použiť a potom môžeme
využiť (bez doplatku) len to, za čo sme zaplatili |
pay-per-click (PPC) |
platba za kliknutie - druh internetovej
reklamy, pri ktorej zadávateľ reklamy platí vydavateľovi internetového
obsahu až po kliknutí na reklamu; tiež: cena za klik - cost per click (CPC) |
payment |
výplata, mzda, plat; platenie, zaplatenie, platba, splátka; poplatok |
payout ratio |
vyplatný pomer - percento
čistého zisku, ktorý dostanú akcionári ako dividendu |
payroll (to be on payroll) |
výplatná listina |
payroll tax |
odvod, daň z objemu miezd,
platí zamestnávateľ |
pay-TV |
platená, prémiová televízia,
za ktorej programy sa platí; môže byť pozemná analógová, digitálna, pozemná
aj satelitná, tiež internetová |
P/E |
price-earnings ratio - pomer
ceny akcie a jej výnosu |
peg |
charakteristický zaujímavý prvok, ktorý robí správu pozoruhodnou a novou; angle |
penetration pricing |
prieniková cenotvorba - stanovenie nízkej ceny produktu s cieľom odradiť konkurenciu od vstupu na trh |
pension fund/s |
penzijné fond/y - fondy,
investičné schémy alebo plány určené na výplatu dôchodkov; môžu ich
zriaďovať podnikateľské, odborárske, štátne alebo iné organizácie; pension
fund/s |
penturbia |
malé mestá, najmä v USA, kam sa v 90. rokoch 20. storočia začala sťahovať populácia |
per se illegality |
samo osebe ilegálne - akcia, ktorá nie je v súlade zo zákonom vo svojej podstate |
perceived risk |
vnímaný risk - úzkosti pociťované v dôsledku nemožnosti predvídať výsledok kúpy určitého produktu a vedomia, že po kúpe môžu nastať negatívne dôsledky |
percent of sales budgeting |
rozpočtovanie na základe percenta z predaja - prideľovanie zdrojov na
marketingovú komunikáciu ako percenta z minulého a predpokladaného predaja,
vyjadreného buď v jednotkách meny alebo predaných kusov;
percentage-of-sales method |
percentage-of-sales method |
rozpočtovanie na základe
percenta z predaja - prideľovanie zdrojov na marketingovú komunikáciu ako percenta z minulého a predpokladaného predaja,
vyjadreného buď v jednotkách meny alebo predaných kusov; percent of sales budgeting |
perception |
vnem, vnímanie, percepcia; chápanie - proces, v ktorom jednotlivec vyberá. organizuje a interpretuje informácie a vytvára zmysluplný obraz sveta;
proces dávania zmyslu prichádzajúcim podnetom; vyberanie nájomného |
perceptual map |
mapa vnímania, perceptuálna mapa - dvoj alebo viacrozmerný graf vnímania atribútov produktu spotrebiteľom |
perceptual screen |
rámec vnímania - filter z
potrieb, hodnôt, postojov, očakávaní a skúseností, cez ktorý jednotlivec
spracúva posolstvá a odvodzuje ich význam |
perfect competition |
dokonalá, ideálna, čistá,
perfektná konkurencia - situácia na trhu, keď všetci predávajú podobný
produkt, nik nemôže ovplyvňovať jeho cenu, každý hráč ma pomerne malý
podiel na trhu, kupujúci majú dokonalý prehľad o produktoch aj cenách a
odvetvie nekladie prekážky vstupu ani výstupu; pure competition |
perfect monopoly |
dokonalý, ideálny, čistý,
perfektný monopol - situácia na trhu, keď jeden hráč kontroluje celý trh a
nemusí čeliť žiadnej konkurencii v dôsledku určitej bariéry vstupu do
odvetvia, prípadne patentu a pod.; pure monopoly |
performance |
výkon, výkonnosť, plnenie, splnenie, dodržiavanie; činnosť; predstavenie, predvedenie |
performance review |
zhodnotenie výkonu, dodávky -
štádium nákupného procesu organizácií, v ktorom kupujúci posudzuje výkon
dodávateľa a rozhoduje sa pokračovať v zmluvnom vzťahu, pozmeniť ho, alebo
ukončiť |
periodical |
periodický, pravidelný, časopis, periodikum,
ktoré vychádza najmenej 2-krát ročne |
permanent exhibition, display |
stála výstava |
personal communication
channels |
osobné komunikačné kanály,
osobná komunikácia - kanály, ktorými dvaja alebo viacerí ľudia navzájom
priamo komunikujú, vrátane dorozumievania sa zoči-voči, po telefóne, poštou
alebo elektronickou poštou, dokonca pomocou internetovej debaty (tzv.
chatu) |
personal sonsumption
expenditures (PCE) |
výdavky na osobnú spotrebu -
meradlo zmeny cien spotrebných tovarov (výrobkov a služieb); pozostáva zo
skutočných a predpokladaných výdavkov domácnosti na produkty dlhodobej a
krátkodobej spotreby a služby |
personal contacts |
osobné kontakty |
personal selling |
osobný predaj - obojsmerný tok informácií medzi kupujúcim a predávajúcim, často v podmienkach komunikácie zoči-voči, ktorý má za cieľ ovplyvniť
rozhodnutie o kúpe jednotlivca alebo skupiny; osobná prezentácia firemného
predajcu s cieľom niečo predať a budovať vzťahy so zákazníkom |
personal selling process |
proces osobného predaja -
predajné aktivity pred predajom a po ňom, pozostávajúce zo 7 stupňov: 1.
vyhľadávanie perspektívnych zákazníkov (prospecting), 2. predbežné
priblíženie (preapproach), 3. priblíženie (approach), 4. prezentácia, 5.
uzavretie obchodu (close) a 6. následné aktivity (follow-up) |
personality |
osobnosť - pomerne súrodé a
trvalé správanie sa alebo odozvy osoby na opakujúce sa situácie alebo
prostredie |
personality cult |
kult osobnosti |
personnel |
zamestnanci, pracovníci, osádka, ľudské
zdroje |
personnel
administration |
personálne riadenie, manažment
ľudských zdrojov - získavanie, výber, školenie, tréning, motivovanie,
odmeňovanie a pod. zamestnancov |
personnel department |
osobné, personálne oddelenie, úsek ľudských
zdrojov |
persuasion |
presviedčanie, persuázia |
PERT |
program evaluation and
review technique: metóda sieťovej analýzy - sieť reprezentujúca plán
realizácie projektu, obsahujúca následnosť, časovanie a náklady rozličných
úloh |
phantom freight |
fantómové, umelé dopravné - poplatok za
dopravu, ktorý sa líši od skutočných nákladov, vyšší najmä v prípadoch, keď
neďaleký zákazník platí, ako keby náklad prišiel zo vzdialenejšej
logistickej základne |
photo composition |
fotosadzba |
photo montage |
fotomontáž |
photocall |
fototermín - ponuka pre médiá fotografovať alebo filmovať významných ľudí alebo udalosti v informačne zaujímavých situáciách |
photograph |
fotografia, fotografovať |
photographer |
fotografista |
photographic library |
fotoarchív |
photogravure |
hĺbkotlač |
photo-journalism |
fotografický žurnalizmus |
photoshop |
fotošop, fotošpovať, digitálne upraviť,
pozmeniť obrázok, fotografiu a pod., najmä s cieľom skresliť skutočnosť,
klamať |
photo spread |
celostránková fotografia, fotografická strana/dvojstrana |
photostat |
fotokópia |
phygital marketing |
fygitálny, fyzickodigitálny,
fyzickovirtuálny marketing, spájajúci skutočný fyzický svet so svetom
digitálnym, virtuálnym s cieľom obohatiť skúsenosť ľudí s produktom alebo
iným predmetom marketingu; zloženina slov "physical" (fyzický, reálny,
skutočný) a "digital" (digitálny, počítačovo a/alebo internetom
sprostredkovaný) |
physical depreciation |
fyzické opotrebenie,
znehodnotenie výrobných fondov v dôsledku používania a vplyvov prostredia |
physical distribution |
fyzická distribúcia,
marketingová logistika - úlohy pokrývajúce plánovanie, uskutočňovanie a
kontrolu fyzického toku materiálov, hotových výrobkov a súvisiacich
informácií z miesta pôvodu na miesto spotreby s cieľom uspokojiť požiadavky
zákazníka a zabezpečiť ziskovosť; marketing logistics |
physical distribution specialist |
špecialista fyzickej distribúcie,
logistiky - expert na logistiku, dopravu, skladovanie a distribúciu tovarov |
pica |
polgygrafická miera, približne cicero |
picture editor |
výtvarný redaktor, obrazový redaktor |
picturephone |
videotelefón |
pie chart |
kruhový, koláčový graf,
diagram - celý kruh predstavuje 100 % a jeho výseky pomery v percentách |
piggyback (service) |
kombinovaná doprava - napr.
naložené kamióny na železničných vagónoch alebo lodiach, prípadne
lietadlom, alebo rozličné iné kombinácie - menšie lietadlo na väčšom,
menšia lod na väčšej a pod. |
piggyback franchising |
prídavná franšíza - variant franšízy, pri ktorom obchody jedného reťazca predávajú tovary alebo služby inej franšízovanej firmy |
piggyback survey/research |
zdieľaný výskum/prieskum,
ktorý obsahuje otázky viacerých klientov, ktorí si delia náklady; omnibus
survey |
pilot plant |
skúšobný, "pilotný" závod -
slúži na pokusnú produkciu testovacej série, pričom sa overujú výrobné
postupy, technológie a pod. |
pilot survey |
úvodná, pilotná štúdia |
pin |
pripnúť fotografiu, obrázok a
pod. na jednu z najpopulárnejších sociálnych sietí Pinterest |
pink collar (worker) |
ružový golier - pracovník,
vykonávajúci činnosti v rámci starostlivosti o zákazníkov, v zábavnom
priemysle, v predaji alebo v inej oblasti, súvisiacej so službami |
pioneering advertisement |
priekopnícka reklama - reklamné spoty, oznámenia, inzeráty a pod., ktoré vysvetľujú podstatu produktu: čo to je, na čo je určený a kde ho možno nájsť |
pioneering institutional advertisement |
priekopnícka inštitucionálna reklama - reklamné spoty, oznámenia, inzeráty a pod., ktoré vysvetľujú podstatu organizácie: čo je a čo robí a kde ju
možno nájsť |
pitch |
vysoko cielená a
personalizovaná ponuka publicity pre konkrétneho redaktora/tvorcu, ktorý o
danej oblasti píše/publikuje; ponúkať, hodiť na trh, predávať na trhu; zamerať; myšlienka, ktorú chce zdroj komunikovať publiku; "to make your pitch" - prezentovať váš argument |
pitch letter |
ponukový list |
pix |
fotografie; obraz |
place-based media |
miestne zaujímavé médiá - komunikačné (reklamné) médiá umožňujúce uverejňovať posolstvá na miestach, ktoré priťahujú špecifické cieľové skupiny, napr.
letiská, ambulancie lekárov, fitness centrá a pod. |
place-name (at table) |
menovka (na stole) |
place utility |
miesto ako úžitková hodnota - hodnota pre spotrebiteľa spočívajúca v dostupnosti tovaru alebo služby tam, kde to je potrebné |
planned economy |
plánovaná ekonomika,
hospodárstvo riadené z ústredia - vládou, plánovacou komisiou a pod.;
centrally planned economy |
planned publicity |
plánovaná publicita -
publicita, ktorá je plánovaným výsledkom vedomého úsilia upriamiť pozornosť
na problém, udalosť, organizáciu |
planning |
plánovanie |
plant |
závod, továreň, výrobňa -
fixné aktíva: pozemky, budovy, stroje a zariadenia |
plant tour |
exkurzia (po závode) |
planting |
umiestniť materiál v médiu |
playback |
prehrávanie, spätné
prehrávanie; v televízii a na koncertoch simulácia vystúpenia, napr.
speváka, ktorý pohybuje perami, tvárou a celým telom podľa vopred nahratého
zvuku |
pleasing products |
príjemné produkty - produkty,
prinášajúce veľké momentálne uspokojenie, ktoré však môžu poškodiť
spotrebiteľov z dlhodobého hľadiska |
plug |
priaznivý a bezplatný odkaz |
POA |
power of attorney -
splnomocnenie na právne zastupovanie, napr. pri obchodovaní, správe
financií a pod. |
point |
bod - typografická miera |
point of purchase (POP) |
miesto kúpy - priestory
(maloobchodých) predajní, kde sa pohybujú zákazníci, rozhodujú sa, čo si
vybrať a kúpiť; tu ich môžeme účinne ovplyvniť rozličnými materiálmi a
postupmi - výstavkami, ochutnávkami, zľavami, elektronickými displejmi,
atraktívnou úpravou priestorov a pod. |
point-of-purchase (POP) display |
výstavka na mieste kúpy - výstavka na veľmi frekventovaných miestach predajní, často
aj vedľa pokladní |
point of sale (POS) |
miesto predaja - miesto, kde v
maloobchode zákazníci platia, zvyčajne pokladne, vybavené rozličnými
terminálmi; aj tu je možné na spotrebiteľov vplývať, aby si na poslednú
chvíľu kúpili rozličné maličkosti, sladkosti a pod. |
points of difference |
hlavné rozdiely - charakteristické odlišnosti produktu, ktoré ho robia lepším než konkurenčné náhradky |
poison pills |
otrávené pilulky, jedovaté
tabletky - kroky na obranu spoločnosti pred nepriateľským prevzatím, napr.
tzv. flip-in alebo flip-over |
policy |
politika, politická línia, taktika; zásadná doktrína organizácie, ktorá podmieňuje vzory jej postojov a aktivít;
trvalý plán organizácie, ktorý slúži ako vodidlo pri rozhodovaní, zvyčajne
stanovený vrcholovým manažmentom |
policy manual |
príručka firemnej politiky |
policy statement |
zásadné vyhlásenie |
political action commitee (PAC) |
politický výkonný výbor - skupina ľudí
alebo združenie subjektov, podporujúce určitého kandidáta vo federálnych voľbách
v USA a získavajúce na tento účel aj finančné prostriedky (najmenej 1 000
USD) |
political environment |
politické prostredie - zákony, vládne úrady
a nátlakové skupiny, ktoré ovplyvňujú a obmedzujú rozličné organizácie a
jednotlivcov v danej spoločnosti |
poll |
zisťovanie názorov, postojov a túžob |
pool |
spojiť, združiť, dať dohromady, združenie, súbor. kartel, kartelová dohoda, syndikát; bazén, kúpeľ; kaluž |
pooling |
zdieľanie, deľba marketingových nákladov
medzi viacerými partnermi; v poľnohospodárstve spôsob združovania produktov
od mnohých jednotlivých výrobcov a ich predaj, pričom jednotliví
dodávatelia dostávajú priemernú cenu |
POP |
point-of-purchase - miesto predaja |
population |
obyvateľstvo, populácia; univerzum všetkých ľudí, obchodov alebo predajcov a predávajúcich, ktorí sú predmetom prieskumov a zovšeobecnení;
universe |
portal |
vstupná brána, portál - elektronický vstup do World Wide Webu, ktorý poskytuje širokú paletu noviniek, zábavy, informačných zdrojov a nákupných
služieb |
portfolio |
portfólio, zoznam, kolekcia, paleta,
zásoba, súbor - napr. členitosť predmetu podnikania; zbierka cenných
papierov rozličného druhu kvôli diverzifikácii rizika |
portfolio analysis |
rozbor predmetu podnikania, analýza
portfólia - postup, pomocou ktorého vedenie hodnotí produkty a oblasti
podnikania, ktoré tvoria spoločnosť |
portfolio manager |
správca porfólia, cenných papierov - osoba
alebo organizácia spravujúca cenné papiere zákazníka - ich majiteľa |
portfolio test |
portfóliový test - predbežný test, pri ktorom sa propagačný nástroj (reklamný šot, inzerát a pod.) umiestni medzi iné nástroje a spotrebiteľská vzorka sa vyjadruje
o svojich dojmoch z tohto portfólia |
position paper |
článok, publikácia vymedzujúca pozíciu; stanovisko organizácie k nejakej dôležitej otázke |
positioning |
pozícia, umiestnenie, postavenie produktu, organizácie vo vedomí určitého publika;
pozicionovanie - vytváranie jasného, výrazného a žiaduceho miesta v
mysliach cieľových spotrebiteľov v porovnaní s konkurenciou |
positioning
statement |
vyjadrenie
pozície - vyjadrenie pozície spoločnosti, organizácie alebo značky. Máva
takúto podobu: Pre (cieľový segment a potrebu) naša (značka,organizácia,
produkt) je (koncept), ktorý/á (odlišnosť od konkurencie). |
positive
leverage |
využitie
požičaných finančných prostriedkov na zvýšenie návratnosti investícií |
possession utility |
funkcia uľahčenia nadobudnutia vlastníctva, program financovania - hodnota spočívajúca v uľahčení kúpy pomocou kreditných kariet alebo
osobitných programov financovania |
postage stamp pricing |
jednopásmová cenotvorba - cenová politika, pri ktorej všetci kupujúci platia za dodávku tovaru tú istú cenu bez ohľadu na ich
vzdialenosť od predajcu; uniformed delivered pricing; single-zone pricing |
poster |
plagát, nálepka |
postmortem |
následný, posmrtný, následná analýza |
postproduction |
postprodukcia - produkčná aktivita po výrobe: záznam hlásateľa, editovanie, zvuková mixáž |
postpurchase behavior |
ponákupné správanie - štádium
rozhodovacieho procesu kupujúceho, v ktorom spotrebiteľ vykonáva ďalšie
činnosti po kúpe v závislosti od jeho spokojnosti alebo nespokojnosti |
posttest |
posttest, následný test - test vykonaný po tom, ako bol propagačný nástroj (reklamný šot, inzerát a pod.) prezentovaný cieľovej skupine s cieľom
určiť, či sa splnil daný cieľ |
posture of receptivity |
vnímavý postoj; pripravenosť osoby prijímať komunikáciu z určitého zdroja a reagovať na ňu |
potential |
možný, prípadný, potenciálny, eventuálny, prichádzajúci do úvahy; napätie; napätosť; polohový; utajený |
power center |
veľké obchodné stredisko - veľké nákupné centrum pozdĺž komunikácie v USA s viacerými tzv. kotevnými (anchor) alebo celoštátnymi
obchodmi, na výhodnom mieste a so supermarketom |
power of attorney (POA) |
splnomocnenie na právne
zastupovanie, napr. pri obchodovaní, správe financií a pod. |
PPC |
pay-per-click: platba za kliknutie - druh
internetovej reklamy, pri ktorej zadávateľ reklamy platí vydavateľovi
internetového obsahu až po kliknutí na reklamu; tiež: cena za klik - cost
per click (CPC) |
PR (public relations) |
skratka public relations |
PR crap |
táraniny public relations; vulg. hovno PR |
PR gimmick |
PR trik, určený na manipuláciu verejnosti |
PR news |
správy na základe PR informácií |
PR ploy |
PR manéver, trik, ťah, ktorý
má zmiatnuť, zneistiť alebo inak manipulovať situáciu, mienku ľudí a pod. |
practitioner |
praktik, profesionál, odborník |
PRCA (Public Relations Consultants Association) |
britské združenie konzultantov PR |
preapproach |
preapproach stage |
preapproach stage |
predoslovovacie štádium (predaja) - štádium procesu osobného predaja, ktoré zahrnuje získanie
čo najviac informácií o možnom zákazníkovi (prospektovi) a rozhodnutie o
najlepšom spôsobe jeho oslovenia; preapproach |
precinct principle |
princíp volebného okrsku; organizácia kampaní prostredníctvom delegovania miestnej zodpovednosti na vybraných lídrov v každej komunite - podobne ako v
okrskoch mesta počas politickej kampane |
precycling |
predrecyklácia, prebežná recyklácia - úsilie výrobcov redukovať odpad zmenšovaním množstva obalového materiálu a obalov |
predatory pricing |
dravá cenotvorba - predaj produktov za nízke ceny s cieľom poškodiť alebo zničiť konkurentov |
preface |
predhovor, predslov (autora ku knihe), úvod |
preferred dividend |
preferovaná, prioritná,
prednostná dividenda - časť zisku prednostne vyplácaná majiteľom
prednostných, preferovaných dividend |
preferred shares |
preferované, prioritné,
prednostné akcie, cenné papiere - časť akcií, ktorá má prednosť pri
vyplácaní dividend; preferred stock |
preferred stock |
preferované, prioritné,
prednostné akcie, cenné papiere - časť akcií, ktorá má prednosť pri
vyplácaní dividend; preferred shares |
preliminaries |
materiál, ktorý je v knihe pred hlavným textom - napr. úvod, predslov a titulná stránka; preliminary matter; front matter |
preliminary matter |
materiál, ktorý je v knihe pred hlavným textom - napr. úvod, predslov a titulná stránka; preliminaries; front matter |
preliminary research |
predbežný prieskum |
premium |
prémia, darček - nástroj podpory predaja, spočívajúci v ponuke tovaru zadarmo alebo s výraznou zľavou oproti maloobchodnej cene,
darčekov, cien, pridaných služieb pod. Na finančnom trhu hodnota
akcií nad ich nominálnu hodnotu. |
preproduction |
predprodukcia, predvýroba - produkčná aktivita pred výrobou: príprava scenára, výber miesta nakrúcania a pod. |
pre-roll |
predotáčky - rozkrútenie videopásu na niekoľko sekúnd pre začatím nahrávania, aby sa zariadenie stabilizovalo |
present value |
súčasná, skutočná hodnota -
terajšia hodnota budúcich príjmov alebo nákladov |
presentation |
uvedenie, predstavenie, predvedenie, prezentácia; venovanie, darovanie; doručenie, predloženie; ponuka programu alebo služieb na stretnutí - môže
zahrnovať písomné materiály, grafické výstavy, filmy alebo iné materiály;
štádium procesu osobného predaja, v ktorom predajca rozpovie kupujúcemu
"príbeh produktu", vyzdvihujúc prínosy pre zákazníka |
presentation stage |
prezentačné štádium, štádium prezentácie - jadro procesu osobného predaja, v ktorom sa predajca usiluje premeniť potenciálneho
zákazníka (prospekta) na zákazníka podnecovaním túžby po tovare alebo službe |
presentation training |
prezentačný tréning -
praktický nácvik prezentácie projektov, plánov, návrhov a pod., potrebný
najmä pri získavní klientov agentúr a konzultantov |
president |
prezident, riaditeľ, generálny
riaditeľ - najvyšší výkonný manažér spoločnosti, organizácie |
press |
tlač, noviny, masmédiá všeobecne; lis, tlačiť, stláčať; tlačiareň, vydavateľstvo; dav, zástup |
press advertisement |
inzerát |
press agency |
tlačová agentúra |
press agent |
tlačový agent, hovorca, propagačný referent;
človek, ktorý používa informáciu ako nástroj manipulácie, využívajúci
všetky dostupné prostriedky na dosiahnutie žiaducej verejnej mienky alebo
aktivity |
press agentry |
snaha urobiť čokoľvek na vyvolanie publicity; naháňanie publicity za každú cenu, vytváraním pochybných a nezmyselných správ |
press announcement |
tlačové oznámenie |
press bureau |
tlačová kancelária, tlačový úrad |
press centre |
tlačové stredisko |
press clipping bureau, press cutting agency |
výstrižková služba |
press conference |
tlačová konferencia; stretnutie s novinármi na tému udalosti alebo noviny s cieľom informovať ich, umožniť im klásť otázky a preskúmať ich okruh
záujmov v danej oblasti |
press corps |
tlač, médiá (pracovníci tlače, masmédií) |
press coverage |
publicita |
press cuttings |
výstrižky z tlače |
press facilities |
služby pre tlač |
press interview |
rozhovor, interview pre tlač, médiá |
press kit |
obal s informáciami pre novinárov, tlačová mapa - zvyčajne obsahuje tlačovú informáciu, fotografie,
videá a ďalšie informácie o produkte, organizácii,
osobnosti; cieľom takého informačného balíka je pritiahnuť pozornosť médií |
press list |
zoznam novinárov, médií |
press luncheon |
obed pre novinárov |
press officer |
tlačový referent, pracovník pre prácu s tlačou |
press pack |
obal s informáciami pre novinárov, tlačová mapa - zvyčajne obsahuje tlačovú informáciu, fotografie a ďalšie informácie o produkte, organizácii, osobnosti |
press relations |
vzťahy s tlačou, médiami, novinármi |
press release |
správa pre tlač, tlačová informácia, komuniké pre tlač; news release, publicity release |
pressroom (press office) |
tlačový odbor, útvar - zvyčajne najmä iniciuje, rozvíja a udržiava vzťahy s masmédiami, organizuje odpovede na otázky a požiadavky novinárov a vytvára
a distribuuje tlačové informácie |
press tour |
tlačový, novinársky zájazd -
zvyčajne 2-3 dňový program pre žurnalistov s cieľom umožniť im osobnú
skúsenosť s predmetom želanej publicity |
pressure group |
nátlaková skupina |
prestige |
významnosť, vážnosť, dôstojnosť, postavenie osoby, inštitúcie alebo skupiny; prestíž, prestížny |
prestige advertising |
brandingová reklama, reklama značky |
prestige pricing |
prestížna cenotvorba - stanovenie vysokej ceny, aby produkt priťahoval spotrebiteľov zakladajúcich si na svojom statuse |
prestige publication |
reprezentačná publikácia |
presumers |
predspotrebitelia - spotrebitelia, ktorí sú zainteresovaní na produktoch,
ktoré sa ešte len pripravujú: investujú do nich, podporujú a propagujú ich,
najmä cestou tzv. crowdfundingu, teda získavania investícií on line;
zloženina slov "pre" (pred) a "consumers" (spotrebitelia) |
pretest |
pretest, predbežný test - test pred tým, než sa použije propagačný nástroj (napr. reklamný šot, inzerát a pod.) s cieľom určiť, či
komunikuje zamýšľané posolstvo alebo vybrať z niekoľkých verzií daného nástroja |
pretax earnings |
zisk pred zdanením, hrubý
zisk; pretax profit |
pretax profit |
zisk pred zdanením, hrubý
zisk; pretax earning |
pretesting |
overovanie vzorky prieskumu pred jeho uskutočnením |
price |
cena - peniaze alebo iné protiplnenia
(hodnoty) vymieňané za kúpu alebo použitie výrobku, služby alebo myšlienky;
trhová hodnota tovaru vyjadrená v peniazoch |
price discrimination |
cenová diskriminácia - prax účtovania rozličných cien rozličným kupujúcim za tovary rovnakého druhu a kvality
a bez dokázateľných vyšších nákladov (V USA Claytonov zákon, novelizovaný
zákonom Robinsona-Patmana takéto kroky zakazuje.) |
price-earnings ratio |
pomer ceny akcie a jej výnosu;
P/E |
price
elasticity |
cenová
pružnosť - miera citlivosti dopytu nazmeny cien; price elasticity of demand |
price elasticity of demand |
cenová elasticita / pružnosť dopytu - percentuálna zmena v požadovanom množstve vo vzťahu k percentuálnej zmeny ceny;
price elasticity |
price fixing |
špekulatívna cenotvorba - sprisahanie firiem pri stanovovaní cien produktov;
nedovolené cenové dohody konkurentov |
price index |
cenový index -
ukazovateľ zmeny cien určitých produktov v danom období |
price leader |
cenový vodca -
výrobca, podnik, ktorý má vedúce postavenie na trhu, a preto sú jeho ceny
určujúce; pri akciovej cenotvorbe cenové lákadlo, ktoré priťahuje svojou
nízkou cenou spotrebiteľov do obchodu - tam súčasne nakúpia aj iné veci, a
to omnoho drahšie |
price level |
cenová úroveň,
hladina - priemerná hodnota cien rôznych produktov |
price lining |
stanovenie cien produktovej línie na niekoľkých cenových úrovniach (napr. 29,-, 49,- 69,- 199,- ) |
price guarantee |
cenová záruka, garancia -
cenová politika predajcov, ktorá ponúka kupujúcim predaj za nižšiu cenu, ak
ju nájdu u konkurencie alebo ak cena klesne v čase medzi objednávkou a
doručením |
price war |
cenová vojna, cenový súboj -
intenzívne znižovanie cien konkurentov, ktoré niekedy vedie až k poklesu
cien pod výrobné náklady |
pricing constraints |
obmedzenia cenotvorby - činitele limitujúce možnosti stanovovania cien |
pricing objectives |
ciele cenotvorby - ciele špecifikujúce úlohu ceny v marketingovom a strategickom plánovaní organizácie |
primary data |
prvotné, primárne údaje - novozískané fakty a čísla v danom projekte;
informácie zozbierané na daný účel |
primary demand |
prvotný, primárny dopyt - túžba skôr po triede produktov než po určitej značke |
primary metropolitan statistical area (PMSA) |
primárne metropolitné štatistické územie (USA) - územie, ktoré je časťou väčšieho konsolidovaného štatistického metropolitného územia a celkovou
populáciou jeden milión a viac |
primary public |
prvotné, primárne publikum -
skupina ľudí, ktorých chce organizácia ovplyvniť na prvom mieste, aby
získala ich súhlas |
prime rate |
úrok banky pre najväčších a
najspoľahlivejších klientov |
primary research |
primárny prieskum - zber
nových informácií, ktoré ešte nie sú k dispozícii |
prime-time |
najsledovanejší čas (TV, rozhlas); čas, keď je potenciálne publikum najväčšie - zvyčajne večer |
principal |
majiteľ, vlastník súkromnej
spoločnosti; základ pôžičky bez úrokov; |
principal stockholder |
hlavný, dôležitý akcionár,
ktorý vlastní vyše 10 % akcií s hlasovacím právom |
principle |
princíp, zásada, základ, teoréma |
print |
tlač (technológia) |
print marketing |
tlačový, tlačený marketing - využívanie
tlačených médií na marketingovú komunikáciu: klasické tlačené masmédiá,
periodiká, teda noviny a časopisy a neperiodické tlačené publikácie a
materiály, napr. plagáty, letáky, brožúry a pod. |
print media |
tlačové médiá, tlač |
Printer's Ink model statute |
model zákona, ktorý v r. 1911
v USA navrhol reklamný časopis Printer's Ink; podľa neho je priestupkom
každá nepravdivá alebo zavádzajúca reklama; prijalo ho 44 štátov USA, ale
vzhľadom na zložité dokazovanie sa len málokedy využíva |
priority |
prednosť; prvenstvo; naliehavá, dôležitá vec; prednostné právo; záujem |
privacy |
súkromie |
private brand |
značka, ktorú vlastní alebo
vytvoril priekupník výrobku alebo služby; store brand |
private branding |
súkromné označovanie; výroba produktov pod značkou veľkoobchodu alebo maloobchodu |
private carrier |
súkromný prepravca -
spoločnosť, ktorá prepravuje len svoje vlastné tovary a doprava nie je jej
hlavným podnikaním |
privilege |
obrana proti publikovanému
ohováraniu (libel) - tolerancia voči tomu, čo by inak bolo ohováraním
vzhľadom na okolnosti, za ktorých bol výrok vyslovený |
prize |
cena, odmena,prémia, výhra; korisť |
PRO (public relations officer) |
skratka pracovník PR |
proactive |
predvídavý a aktívne konajúci proaktívny |
proactive public relations |
aktívne public relations, preberajúce iniciatívu v plánovaní a realizácií programov na žiaduce formovanie vzťahov; protiklad reaktívnych public
relations |
proactive strategies |
proaktívne stratégie; stratégie nového produktu zahrnujúce agresívne využitie zdrojov na identifikáciu príležitostí pre rozvoj
produktu |
probability sample/sampling |
pravdepodobnostný výber vzorky - využívanie presných pravidiel na výber vzorky, napr. takých, že každý prvok populácie má známu špecifickú možnosť
výberu; náhodný výber |
problem |
problém |
problem recognition |
rozoznanie, uvedomenie si
problému - prvé štádium nákupného procesu, v ktorom si niekto v nakupujúcej
organizácii alebo ako spotrebiteľ (jednotlivec, rodina, domácnosť) uvedomí
nedostatok niečoho, potrebu, ktorá môže byť uspokojená získaním výrobku
alebo služby |
procedure |
postup, spôsob práce, metodika, metóda, protokol;
druh trvalého plánu, pozostávajúceho zo štandardných pokynov na vykonávanie
spoločných úloh; pomocou procedúr sa vykonávajú politiky, zásady
organizácie |
product |
produkt, výrobok, výtvor - tovar, služba alebo myšlienka pozostávajúce zo súboru hmatateľných a nehmatateľných vlastností, ktoré
uspokojujú potreby spotrebiteľov a vymieňajú sa z peniaze alebo iné hodnoty;
čokoľvek, čo môžeme ponúknuť na trhu s cieľom vyvolať záujem, získať,
použiť alebo spotrebovať na uspokojenie potreby alebo želania |
product adaptation |
prispôsobenie (adaptácia)
produktu tak, aby zodpovedal miestnym podmienkam alebo želaniam na
zahraničných trhoch |
product advertisement |
produktová reklama - reklama sústreďujúca sa na predaj výrobku alebo služby, majúca tri formy: 1. pionierska (informačná), 2. konkurenčná (presviedčacia),
3. pripomínajúca |
product
assortment |
sortiment,
portfólio, zoznam, množina produktov, ktoré organizácia ponúka |
product bundle
pricing |
balíčková
cenotvorba - kombinácia niekoľkých produktov a ponuka balíčka za zníženú
cenu |
product (program) champion |
osoba schopná a ochotná prestrihnúť pásku a posunúť produkt (program) vpred |
product class |
produktová trieda - celá kategória produktov alebo priemysel |
product
concept |
koncepcia
produktu - podrobná verzia návrhu nového produktu, vyjadrená zmysluplným
jazykom spotrebiteľa; koncepcia, vyjadrujúca predpoklad, že spotrebitelia
budú uprednostňovať produkty vyššej kvality, výkonu a s lepšími
vlastnosťami, a organizácia by preto mala venovať svoju energiu sústavnému
zlepšovaniu produktov |
product counterfeiting |
falšovanie produktov - lacné kópie populárnych značiek, ktoré nevyrába pôvodný výrobca |
product development |
vývoj produktu - stratégia
rastu organizácie ponukou pozmenených alebo nových výrobkov na existujúcich trhoch;
rozvinutie konceptu produktu do fyzického produktu s cieľom presvedčiť sa,
že myšlienku nového produktu je možné premeniť na fungujúci produkt |
product differentiation |
odlíšenie produktov, diferenciácia výrobkov - stratégia s rozličnými ale súvisiacimi významami: využívanie rozličných aktivít v rámci
marketingového mixu, napr. predstavovanie produktu a reklama, s cieľom pomôcť spotrebiteľom vnímať produkt ako odlišný a lepší než iné produkty |
product form |
produktová forma, forma produktu - variácie produktu v produktovej triede |
product
invention |
vynájdenie
produktu - vytváranie nových výrobkov alebo služieb pre zahraničné trhy |
product item |
produktová položka - konkrétny produkt charakterizovaný jedinečnou značkou, veľkosťou a cenou |
product liability |
zodpovednosť za škody -
princíp, podľa ktorého firmy sú zodpovedné za akékoľvek škody alebo
choroby, ktoré by mohli byť spôsobené používaným ich produktov; firmy
(najmä v USA) sa držia čoraz prísnejších noriem a občas prehrávajú súdne
spory napriek tomu, že škoda spôsobená výrobkom alebo bola s ním spojená,
bola dôsledkom jeho nesprávneho použitia |
product life cycle (PLC) |
životný cyklus produktu - život produktu počas štádií:
vývoj produktu, uvedenie na trh, rast, zrelosť, pokles |
product line |
produktová skupina, línia, produktový rad - skupina úzko súvisiacich produktov, ktoré uspokojujú skupinu potrieb,
majú podobné vlastnosti, používajú sa spolu,
predávajú sa rovnakej skupine zákazníkov, distribuujú sa cez rovnaké kanály alebo spadajú do danej cenovej kategórie |
product line grouping |
sortimentné zoskupenie, zoskupenie podľa produktových skupín - organizačná formácia, ktorej jednotka je zodpovedná za konkrétnu ponuku produktov |
product line pricing |
cenotvorba produktovej línie;stanovenie ceny pre produkty daného produktového radu
- stanovenie cenových intervalov rozličných produktov v produktovej línii,
založené na nákladových rozdieloch medzi produktami, zákazníckom hodnotení
ich rozličných vlastností a cenách konkurencie |
product manager |
produktový manažér - osoba, ktorá pripravuje, uskutočňuje a kontroluje ročné a dlhodobé plány pre produkty, za ktorých
inovačný cyklus zodpovedá |
product/market
expansion grid |
stratégie
rastu produkt/trh - plánovací nástroj na rozširovanie podnikateľského
portfólia; umožňuje identifikovať možnosti rastu podniku pomocou
preniknutia trhu, rozvoja trhu, vývoja produktu alebo diverzifikácie |
product mix |
kombinácia produktov, produktový mix -
množina všetkých produktových tried, línií a položiek ktoré ponúka určitý
predajca; produktové portfólio (product portfolio) |
product modifications |
zmeny, modifikácie produktu - stratégie zmeny vlastností produktu: kvality, výkonu alebo vzhľadu |
product
motives |
produktová
motivácia, motívy produktov - podnety, dôvody, želania a túžby, pre ktoré
si ľudia vyberajú určité produkty a kupujú ich; v pozadí produktovej
motivácie stoja určité potreby - napr. bezpečnosti, istoty, lásky, a pod. |
product placement |
umiestnenie produktu vo filme,
televíznom programe a pod. - alternatíva reklamných médií, pri ktorej výrobca platí za výlučnú možnosť použiť svoj značkový
výrobok vo filme, televíznej relácii a pod. |
product portfolio |
produktové portfólio - kombinácia produktov, produktový mix -
množina všetkých produktových tried, línií a položiek ktoré ponúka určitý
predajca; produktový mix (product
mix) |
product position(ing) |
pozicionovanie, umiestňovanie, pozícia, vnímanie produktu - miesto, ktoré ponúkaný produkt zaberá v mysliach spotrebiteľov s ohľadom na dôležité vlastnosti v porovnaní s
konkurenčnými ponukami |
product publicity |
publicita o produkte |
product quality |
kvalita produktu - vlastnosti
výrobku alebo služby, ktoré sú nositeľom schopnosti uspokojiť vyslovené
alebo nevyslovené potreby |
product recall |
stiahnutie produktu z predaja |
product research |
výskum produktov, produktový
výskum - prvok marketingového výskumu, ktorý skúma vlastnosti
produktov (výrobkov alebo/a služieb), ktoré môžu uspokojiť určité potreby
alebo želania, teda dopyt |
product sales force structure |
štruktúra predaja produktu -
organizácia predaja, v rámci ktorej sa predajcovia špecializujú len na
predaj časti produktov alebo produktových radov podniku |
product specification |
špecifikácia produktu -
štádium nákupného procesu organizácie, v ktorom kupujúca organizácia
rozhoduje o najlepších technických vlastnostiach produktu, ktorý potrebuje |
production goods |
výrobné tovary, tovary na výrobnú spotrebu - tovary používané pri výrobe iných položiek, ktoré sa stávajú súčasťou finálneho produktu |
production line |
výrobná linka; linka spájajúca režiséra živého nakrúcania a režiséra televíznej stanice vysielajúcej satelitný program |
production orientation |
orientácia, sústredenie sa na
produkciu, výrobu - napr. na efektívnosť, procesy a pod. Štádium na ceste k
trhovej, zákazníckej orientácii. |
professional relations |
vzťahy s profesionálnou komunitou |
professional salesperson |
profesionálny predajca komplexných riešení - predáva zložité alebo na mieru šité produkty podnikom, čo si vyžaduje poznanie technológie produktu;
complex salesperson |
profit |
zisk - odmena obchodnej firmy za riziko, ktoré podstupuje pri predaji produktu; peniaze, ktoré zostanú po odpočítaní celkových nákladov firmy od jej
celkových príjmov |
profit equation |
rovnica zisku: Zisk = Celkové príjmy - Celkové náklady |
proft margin |
miera zisku,
marža, zisková prirážka - zisk pripadajúci na jednotku produkcie |
profit responsiblity |
zodpovednosť za zisk - názor, že firmy majú jedinú povinnosť, ktorou je maximalizácia zisku pre svojich vlastníkov alebo akcionárov |
profitability |
ziskovosť |
profitability analysis |
analýza ziskovosti - prostriedok na meranie ziskovosti firmy: jej produktov, zákazníckych skupín, území predaja, distribučných kanálov a pod. |
program (AM) |
náčrt plánu aktivít kampane |
program (AM) schedule |
časový rozvrh programu - graf s časovými líniami, zobrazujúci vzťahy medzi rozličnými úlohami programu |
programme |
náčrt plánu aktivít kampane |
program
evaluation and review technique (PERT) |
metóda
sieťovej analýzy - sieť reprezentujúca plán realizácie projektu, obsahujúca
následnosť, časovanie a náklady rozličných úloh |
programme schedule |
časový rozvrh programu - graf s časovými líniami, zobrazujúci vzťahy medzi rozličnými úlohami programu |
progress |
postup, pokrok, vývoj; postúpiť, vyvinúť sa |
progress report |
správa o činnosti, postupe |
project |
projekt, plán, návrh; projektovať, navrhnúť; zobraziť |
project basis |
spolupráca na základe jednotlivých projektov |
project manager |
projektový manažér, riaditeľ projektu |
projector |
projektor |
proliferation |
šírenie; rýchle rozmnožovanie, rozširovanie; proliferácia |
promotion |
marketingová komnunikácia, propagácia, podpora, reklama, zviditeľnenie; povýšenie; akvizícia; špeciálne aktivity s cieľom vytvoriť a stimulovať záujem o osobu, produkt,
organizáciu alebo kauzu |
promotion mix |
marketingový komunikačný mix, propagačný mix - použitie (kombinácia) jedného alebo viacerých
marketingových komunikačných prvkov na presvedčovaciu komunikáciu so spotrebiteľmi.
Marketingové komunikačné
prvky zahrnujú: reklamu, osobný predaj, podporu predaja, vzťahy s
verejnosťou a priamy marketing. Ich úlohou je komunikovať hodnotu pre
zákazníka a budovať vzťahy so zákazníkmi. Tiež promotional mix; marketing
communications mix. |
promotional allowance |
propagačná náhrada, bonifikácia - platba v hotovosti alebo osobitné množstvo tovaru zadarmo pre predajcov v distribučnom reťazci, ktorí vykonávajú
určité reklamné alebo predajné aktivity s cieľom propagovať produkt |
promotional mix |
marketingový komunikačný mix, propagačný mix - použitie (kombinácia) jedného alebo viacerých
marketingových komunikačných prvkov na presvedčovaciu komunikáciu so spotrebiteľmi.
Marketingové komunikačné
prvky zahrnujú: reklamu, osobný predaj, podporu predaja, vzťahy s
verejnosťou a priamy marketing. Ich úlohou je komunikovať hodnotu pre
zákazníka a budovať vzťahy so zákazníkmi. Tiež promotion mix; markting
communications mix. |
promotional
pricing |
propagačná, motivačná
cenotvorba - dočasné stanovenie ceny produktov pod ich cenníkovú cenu, a
niekedy nepokrývajúcu ani náklady, s cieľom krátkodobo zvýšiť predaj |
prompted awareness test |
test znalosti produktu,
značky, mena a pod., pri ktorom sa respondentov pýtajú, či poznajú uvedený
produkt |
proof |
obťahy na korektúru; korektúrny nátlačok |
proof reading |
korektúra, kontrolné čítanie |
propaganda |
propaganda, nábor; propagovanie, presadzovanie doktrín; úsilie ovplyvniť názory iných |
propaganda of the deed |
propaganda činom -
provokatívna akcia s jediným cieľom: pritiahnuť pozornosť na myšlienku
alebo sťažnosť |
proposal |
návrh, ponuka; organizované materiály s cieľom ponúknuť produkt, program alebo služby - ponuka sa môže realizovať cestou prezentácie alebo doručiť
poštou či osobne; ponuka na sobáš |
proposal solicitation |
žiadosť o zaslanie ponúk,
ponukové konanie - štádium nákupného procesu organizácií, v ktorom kupujúci
vyzýva kvalifikovaných dodávateľov, aby predložili svoje ponuky |
proprietorship |
podnik, firma vlastnený/á aj
riadený/á jednotlivcom, jediným človekom, ktorý je zodpovedný za jej
záväzky |
pros and cons |
za a proti - fakty, dôvody,
argumenty podporujúce niečo/niekoho a opačné; výhody a nevýhody |
prospect |
potenciálny zákazník, ktorý chce
a potrebuje produkt, môže si ho dovoliť a môže rozhodnúť o jeho kúpe |
prospecting |
prospektorské štádium, fáza vyhľadávania potenciálnych zákazníkov - vyhľadávanie a kvalifikácia potenciálnych zákazníkov v procese
(osobného) predaja; prospecting stage |
prospecting stage |
prospektorské štádium, fáza vyhľadávania potenciálnych zákazníkov - vyhľadávanie a kvalifikácia potenciálnych zákazníkov v procese
(osobného) predaja; prospecting |
prosumers |
- protrebitelia,
proftrebitelia, profesionálni spotrebitelia - skúsení spotrebitelia, ktorí
najmä prostredníctvom internetu poznajú trh a produkty tak dokonale, že sú
takmer profesionáli; zloženina slov "professional" (profesionál) a
"consumers" (spotrebitelia)
- tiež spotrebitelia konzumujúci a produkujúci
médiá v prostredí internetu; odvodené od slova "prosumption" - produkcia
spotrebiteľov |
protectionism |
protekcionizmus, ochranárstvo - prax ochraňovania jedného alebo viacerých sektorov ekonomiky danej krajiny pred zahraničnou
konkurenciou pomocou taríf a kvót |
protocol |
protokol, záznam, špecifikácia - počiatočný dokument v procese vývoja nového produktu, ktorý určuje presne definovaný cieľový trh, potreby zákazníkov,
ich požiadavky a vymedzuje produkt a jeho funkcie |
provide |
obstarať, zadovážiť, poskytnúť, dodať, zabezpečiť |
provider |
dodávateľ, poskytovateľ, obstarávateľ |
provincial daily |
regionálny denník |
proxy |
splnomocnenec, oprávnený zástupca; náhrada; plná moc; splnomocniť; písomné povolenie akcionára hlasovať v jeho mene |
proxy fight |
bojovné úsilie akcionára alebo skupiny získať hlasy väčšinových akcionárov |
proxy server |
pomocný počítač, ukladajúci na disk navštívené internetové adresy a uľahčujúci prístup k nim |
proxy statement |
dokument požadovaný vládnymi predpismi alebo burzami, podávajúci akcionárom alebo ich splnomocnencom všetky informácie potrebné na to, aby mohli konať
na zhromaždení akcionárov |
PRSA (Public Relations Society of America) |
združenie PR profesionálov USA |
PRVA (Public Relations Verband Austria) |
združenie profesionálov PR Rakúska |
PSA, public service announcement |
oznámenie v médiách vo verejnom záujme, uverejnené zadarmo |
psychographic
segmentation |
psychografická
segmentácia - rozdelenie trhu na rozličné skupiny na základe spoločenskej
triedy, životného štýlu alebo osobnostných charakteristík |
psychographics |
psychografia, opisná psychológia - charakteristiky reprezentované črtami osobnosti a životného štýlu (aktivity, záujmy a názory) |
psychological pricing |
psychologická cenotvorba -
prístup k tvorbe cien, ktorý zvažuje psychológiu cien, nielen ekonomiku;
cena tak niečo hovorí o samotnom produkte |
public / s |
verejnosť; obyvateľstvo;
cieľová skupina; verejný; štátny; akákoľvek skupina jednotlivcov, ktorú sa
usiluje osloviť program public relations; publikom môže byť aj výbor troch
ľudí; publikom môžu byť zamestnanci firmy, akcionári, zákazníci, komunita,
legislatíva, celý národ, štát, svet...; skupina jednotlivcov, ktorých spája
spoločná charakteristika, reakcie alebo skutočné či možné záujmy alebo majú
vplyv na dosiahnutie cieľov organizácie |
public acceptance |
verejné uznanie, súhlas |
public awareness |
povedomie verejnosti |
public-address system |
verejný rozhlas |
public affairs |
práca s verejnosťou, podujatia pre verejnosť, public affairs, verejné záležitosti; public relations; komunikácia vlády a súkromného sektora;
časť public relations, zaoberajúca sa politickým okolím organizácií |
public communication |
verejná komunikácia -
mnohokrokový a mnohosmerný proces rozširovania posolstiev širokej, niekedy
nediferencovanej, verejnosti prostredníctvom zložitých sietí alebo
aktívnych vysielačov |
public consent |
súhlas verejnosti, verejná zhoda |
public information |
verejná informácia, verejne prístupné fakty, správy, posolstvá, obrazy alebo dáta; šírenie takýchto informácií ako funkcia vlády, štátnych orgánov,
neziskových organizácií, škôl a univerzít |
public information/public
affairs officers (PIOs/PAOs) |
referenti verejných
informácií/záležitostí, ktorí pôsobia vo vládnych úradoch USA alebo v iných
inštitúciách, ktorí používajú tieto tituly |
public interest |
verejný záujem |
public opinion |
verejná mienka; meradlo
postoja verejnosti k nejakej osobe, organizácii, objektu, pojmu, myšlienke,
projektu a pod.; imidž, obraz niečoho vo verejnosti |
public ownership |
verejné vlastníctvo, štátne
vlastníctvo podnikov, organizácií, nehnuteľností; akcie spoločnosti vo
vlastníctve verejnosti |
public relations |
vzťahy s verejnosťou, práca s verejnosťou; komunikácia s rozličnými cieľovými skupinami; forma manažmentu komunikácie,
obrazu a povesti organizácie, usilujúca sa ovplyvniť pocity,
názory alebo presvedčenie zákazníkov, akcionárov, dodávateľov, zamestnancov a ďalších publík vo vzťahu k firme a jej produktom a službám;
budovanie dobrých vzťahov s rozličnými publikami organizácie pomocou
pozitívnej publicity, vytváraním dobrého obrazu (imidžu) organizácie a
zvládaním nepriaznivých klebiet, povestí a udalostí; funkcia manažmentu,
ktorá pomáha definovať filozofiu organizácie a jej smerovanie pomocou
primeraného správania sa a sústavnej vnútornej aj vonkajšej komunikácie a
sledovania diania - tým umožuje organizácii prispôsobiť sa prostrediu a
dôležitým očakávaniam rozličných publík |
public relations advertising |
inzercia a reklama pre účely public relations |
public relations association |
Asociácia public relations |
public relations award |
cena za public relations |
public relations bonanza |
zlatá baňa public relations - vďačná téma komunikácie, komunikačne výhodná situácia |
public relations committee |
výbor pre public relations |
public relations consultancy |
poradenstvo v oblasti vzťahov s verejnosťou; konzultačná firma public relations |
Public Relations Consultants Association (PRCA) |
britské združenie konzultantov PR |
public relations counsel/or |
poradca public relations,
pracovník vzťahov s verejnosťou, ktorý informuje publiká aj organizácie s
cieľom vytvoriť vzájomne výhodné vzťahy a získať podporu |
public relations director |
riaditeľ public relations |
public relations disaster |
pohroma pre organizáciu, firmu, osobnosť z hľadiska jej imidžu, povesti |
public relations excercise |
hanlivé označenie aktivít public relations, ktoré okato niečo zakrývajú alebo demonštrujú |
public relations executive |
referent, výkonný pracovník public relations |
public relations manager |
manažér public relations |
public relations officer (PRO) |
pracovník PR |
Public Relations Society of America (PRSA) |
združenie PR profesionálov USA |
public relations support |
podpora prostriedkami public relations |
Public Relations Verband Austria (PRVA) |
združenie profesionálov PR Rakúska |
public service |
verejnoprospešné služby, verejnoprávne inštitúcie |
public service announcement, PSA |
oznámenie v médiách vo verejnom záujme, uverejnené zadarmo; nástroj publicity, využívajúci bezplatný priestor alebo čas, venovaný médiami |
public service advertising |
inzercia a reklama vo verejnom záujme |
public speaking |
verejný prejav |
public warehouse |
verejný sklad - skladovacie
priestory pre organizácie alebo spotrebiteľov |
publication |
publikácia, uverejnenie, publikovanie, vydanie; vyhlásenie |
publicize |
uverejniť, publikovať, verejne oznámiť |
publicity |
publicita; propagácia; rozširovanie účelne plánovaných a realizovaných posolstiev prostredníctvom vybraných médií na podporu záujmu organizácie alebo
osoby bez platenia médiu; neosobná, nepriamo platená prezentácia organizácie,
výrobku alebo služby, myšlienky, projektu, osobnosti a pod. |
publicity agent |
sprostredkovateľ, agent
publicity, informácií o organizáciách pre verejnosť, rozličné publiká s
cieľom podporovať porozumenie, sympatie alebo získavať zákazníkov, klientov
pre organizácie |
publicity release |
správa pre tlač, tlačová informácia, komuniké pre tlač; news release, press release |
publicity tools |
nástroje publicity - metódy získavania neosobnej prezentácie organizácie, tovaru alebo služby bez priamych platieb médiu. Príklady: tlačové informácie
(news releases), tlačové konferencie a verejné oznámenia (public service announcements) |
publicly held company |
verejne obchodovateľná
spoločnosť, podnik, ktorého akcie sú na predaj verejnosti |
publics |
cieľové skupiny |
publisher |
vydavateľ, nakladateľ; vydavateľstvo, nakladateľstvo |
publishing |
vydávanie, vydavateľský podnik |
puff |
krikľavá reklama, oslavné tirády, prázdne slová; pozitívny redakčný materiál využívajúci text tlačovej informácie; puffery, puff-piece |
puffery |
pozitívny redakčný materiál využívajúci text tlačovej informácie; zveličovanie alebo neopodstatnený materiál v publicite; puff, puff-piece |
puff-piece |
pozitívny redakčný materiál využívajúci text tlačovej informácie; puffery, puff |
pull strategy |
stratégia priťahovania - smerovanie
komunikačného mixu, najmä reklamy a podpory predaja, na konečných
spotrebiteľov s cieľom podnietiť ich, aby požadovali daný produkt od
predajcu-maloobchodníka, ktorý ho potom objedná od sprostredkovateľa
(distribútora, veľkobchodníka), a ten od výrobcu |
pulse schedule |
pulzný rozvrh - kombinácia pevného a prelietavého rozvrhu vyplývajúca z rastu dopytu, období tvrdej propagácie alebo uvádzania nového produktu |
punch |
dôraz alebo prieraznosť v príbehu alebo vysielaní |
purchase
decision |
rozhodnutie
kúpiť, nákupné rozhodnutie - rozhodnutie kupujúceho, ktorú značku, ktorý
produkt, výrobok alebo službu si kúpi |
purchase decision process |
nákupný rozhodovací proces - kroky a štádiá, ktorými prechádza kupujúci, keď sa rozhoduje, ktorý produkt si kúpi |
purchase frequency |
frekvencia nákupu - častosť nákupu určitého produktu |
purchasing power |
kúpna sila -
schopnosť určitých ľudí alebo skupín ľudí kupovať ponúkané produkty;kúpna
sila meny - množstvo tovarov, ktoré sa dá kúpiť za jednotku danej meny;
buying power |
pure competition |
dokonalá, ideálna, čistá,
perfektná konkurencia - situácia na trhu, keď všetci predávajú podobný
produkt, nik nemôže ovplyvňovať jeho cenu, každý hráč ma pomerne malý
podiel na trhu, kupujúci majú dokonalý prehľad o produktoch aj cenách a
odvetvie nekladie prekážky vstupu ani výstupu; perfect competition |
Pure Food and
Drug Act |
federálny
zákon USA o čistých potravinách a liekoch z r. 1906, ktorý má zaručiť
čistotu potravín, doplnený v r. 1938 zákonom Wheeler-Lea, pokrývajúcim aj
lieky a kozmetiku; zakazuje predaj falšovaných a klamlivo označených
potravín, liekov a kozmetiky medzi štátmi USA |
pure monopoly |
dokonalý, ideálny, čistý,
perfektný monopol - situácia na trhu, keď jeden hráč kontroluje celý trh a
nemusí čeliť žiadnej konkurencii v dôsledku určitej bariéry vstupu do
odvetvia, prípadne patentu a pod.; perfect monopoly |
purpose |
zmysel, účel; poslanie (zmysel existencie), dlhodobý cieľ, úloha |
push strategy |
stratégia postrkovania, tlačenia - smerovanie
komunikačného mixu na účastníkov distribučného reťazca alebo medzičlánky
(sprostredkovateľov) s cieľom získať ich pre
spoluprácu pri objednávaní, skladovaní, distribúcii a propagácii daného produktu;
využíva sa najmä osobný predaj, predajcovia a komunikácia medzi
organizáciami (B2B) |
put in play |
dať ponuku firme, ktorá priťahuje ďalšie ponuky, a tak tvorí aktívny trh |
put to bed (a newspaper) |
uzávierka |