vacancies |
neobsadené, voľné pracovné
miesta |
vacancy |
niečo voľné, neobsadené,
nezastavané - miesta, budovy, kancelárie, parcely a pod. |
validity |
platnosť, validita; opisný termín miery, ktorá správne odráža pojem, ktorý sa má merať |
value |
hodnota - hodnotu možno špecificky definovať ako pomer vnímanej kvality a ceny (cena = vnímané výhody/cena);
hodnota, ktorú poskytujeme zákazníkovi účinným uplatnením marketingu a
ktorú na druhej strane od neho získavame |
value added |
pridaná hodnota - hodnota pridaná k materiálu jeho ďalším spracovaním; v maloobchodnom strategickom rozhodovaní rozmer obchodnej matrice
pozicionovania, ktorý poukazuje na úroveň služieb a operačné metódy obchodníka;
úžitky pridané k produktu na rozličných úrovniach marketingu - najmä forma,
čas, miesto a vlastníctvo |
value-added pricing |
cenotvorba, tvorba ceny
pridaním hodnoty - pridávanie hodnotných vlastností a služieb k ponukám
podniku s cieľom odlíšiť sa a podporiť účtovanie vyšších cien |
value added tax |
daň z pridanej hodnoty; VAT |
value analysis |
hodnotová analýza - systematické posudzovanie dizajnových, kvalitatívnych a výkonových požiadaviek na produkt s cieľom znižovať nákupné
alebo výrobné náklady; pri výrobe sa posudzujú možnosti iného dizajnu,
štandardizácie alebo využitie lacnejších výrobných postupov |
value chain |
hodnotový reťazec - skupina
oddelení, ktoré vykonávajú hodnototvorné činnosti pri navrhovaní, výrobe,
ponúkaní, dodávaní a následnej servisnej podpore produktov organizácie,
firmy |
value consciousness |
hodnotové povedomie, vedomie - záujem spotrebiteľa získať za danú cenu tovaru alebo služby najlepšiu kvalitu, vlastnosti a výkon |
value delivery network |
hodnotová, hodnototvorná
dodávateľská sieť - sieť zložená z podniku/ organizácie, dodávateľov,
distribútorov a koncových zákazníkov/klientov, ktorí vytvárajú vzájomné
partnerstvá s cieľom zlepšiť výkonnosť celého systému |
value pricing |
hodnotová cenotvorba - prax súčasného pridávania výhod služby alebo tovaru a znižovania ceny |
value proposition |
ponúkaná hodnota - komplexné
pozíciovanie značky - úplný zoznam výhod, na ktorých je značna postavená |
value-based pricing |
cenotvorba, tvorba ceny
založená na hodnote (pre zákazníka) - stanovenie cien na základe vnímania
hodnoty produktu kupujúcim, nie na základe nákladov predávajúceho |
values |
hodnoty, zásady, meradlá - presvedčenie osoby alebo kultúry; aplikované na tvorbu cien - pomer vnímanej kvality a ceny (cena = vnímané výhody/cena) |
vandyke |
fotografická kópia (na vrstvu chloridu strieborného); obťah negatívnej alebo ofsetovej platne na svetlocitlivý papier; blues; silver print |
variable cost/s |
variabilné, premenlivé náklady - výdavky firmy, ktoré sa menia priamo úmerne s množstvom produktov, ktoré vyrába a predáva |
variable-price policy |
politika premenlivej,
pružnej, variabilnej ceny - stanovenie rozličnej ceny pre podobných zákazníkov,
kupujúcich rovnaký produkt a množstvo za rovnakých podmienok; náprotivok
one-price policy - politiky jednotnej ceny; takáto cena je výsledkom
vyjednávania v čase predaja/kúpy; variable pricing |
variable pricing |
politika premenlivej,
pružnej, variabilnej ceny - stanovenie rozličnej ceny pre podobných zákazníkov,
kupujúcich rovnaký produkt a množstvo za rovnakých podmienok; náprotivok
one-price policy - politiky jednotnej ceny; takáto cena je výsledkom
vyjednávania v čase predaja/kúpy; variable-price policy |
variety store |
zmiešaný tovar, obchod so
zmiešaným tovarom, drobný obchod - menšia maloobchodná jednotka s tovarom
menšej hodnoty, často predávaným za jednotnú cenu |
variety-seeking buying
behavior |
nákupné správanie
vyhľadávajúce rozmanitosť - nákupné správanie sa spotrebiteľov v
situáciách, keď je zainteresovanosť spotrebiteľov malá, ale vnímajú
významné rozdiely medzi značkami |
VAT |
value added tax - daň z
pridanej hodnoty |
VCR (video cassette recorder / and player) |
videomagnetofón |
VDT |
visual display terminal; obrazovka počítača, monitor, umožňujúci editovať texty a upravovať obrazy |
vending |
predaj, predávanie - podomovým
spôsobom, od dverí k dverám, v stánku alebo pomocou predajného automatu
(vending machine) |
vending machine |
predajný automat - obchodná operácia, pri ktorej sa produkty skladujú v stroji a predávajú z neho |
vendor |
predajca, predávajúci, obchodník, pouličný predavač, maloobchodník; predajný automat |
vendor-managed inventory |
dodávateľsky riadené zásobovanie - zásobovací riadiaci systém, pri ktorom dodávateľ určuje množstvo a sortiment produktov, ktoré zákazník (napríklad
maloobchodník) potrebuje a automaticky dodáva potrebné položky |
venture |
rizikové podnikanie;
podnikanie |
venture capital |
rizikový kapitál, riziková
investícia; vloženie prostriedkov do nového podniku s dlhšou dobou
návratnosti; peniaze alebo iné hodnoty vložené do spoločného podniku |
venture team |
vývojársky tím - multidisciplinárny tím marketingárov, výrobárov a vývojárov (v užšom zmysle slova), ktorí stoja pri zrode nového produktu od
myšlienky po výrobu |
venue |
miesto konania |
vertical conflict |
vertikálny konflikt - nezhody medzi rozličnými úrovňami marketingového distribučného kanála |
vertical integration |
vertikálna integrácia - vlastníctvo
nadväzujúcich výrobných stupňov alebo marketingových funkcií - napr.v rámci
distribučnej cesty; opak horizontálnej integrácie |
vertical marketing system (VMS) |
vertikálny marketingový systém - profesionálne riadený a centrálne koordinovaný marketingový kanál určený na dosiahnutie distribučnej efektívnosti a maximálneho
marketingového účinku; výrobcovia, veľkoobchodníci a maloobchodníci v ňom
konajú jednotne; jeden člen distribučnej cesty vlastní ostatných, má s nimi
zmluvy alebo je taký silný, že všetci spolupracujú |
vertical price fixing |
vertikálne určovanie cien - prax, pri ktorej predajcovia nesmú predávať pod minimálnu predajnú cenu; resale price maintanance |
very important person (VIP) |
veľmi dôležitá osoba, významná osobnosť, významný hosť |
VHF |
very high frequency - veľmi vysoká frekvencia; v USA pôvodné pásmo televíznych vysielacích kanálov (2 až 12) |
white paper |
biela kniha - dokument organizácie pripravený ako argument na jej podporu v danej veci, zvyčajne argumentatívnejší než vyjadrenie pozície (position paper) |
vice president (VP) |
viceprezident, podpredseda |
video |
vizuálny televízny signál |
video cassette recorder (VCR) |
videomagnetofón |
videoconference |
videokonferencia, telekonferencia |
video news release (VNR) |
krátke video so zaujímavou informáciou, určené na dosiahnutie TV publicity |
video printer |
video tlačiareň, obrazovková
tlačiareň - zariadenie na tlač priamo z obrazovky |
videophone |
videotelefón |
videotape |
videopás; televízna nahrávka obrazu a zvuku |
vignette |
medailón, miniatúra - krátky publicistický alebo literárny útvar, zvyčajne vo forme stĺpčeka, podávajúci humorný, priliehavý pohľad na vec |
Vine Street |
ulica v Hollywoode, kde
sídlili rozhlasoví a filmoví producenti - symbol zábavného priemyslu |
VIP (very important person) |
veľmi dôležitá osoba, významná osobnosť, významný hosť |
viral marketing |
virálny, "chytľavý" marketing
- internetová verzia osobného ústneho odporúčania (word of mouth) - web
stránky, e-mailové správy, videá, animácie, obrázky alebo iné marketingové
udalosti, ktoré sú také "infekčné", že ľudia, zákazníci ich chcú zdieľať s
priateľmi a známymi |
visit card |
navštívenka, vizitka; business
card |
visual aids |
vizuálne pomôcky |
visual display terminal (VDT) |
obrazovka počítača, monitor, umožňujúci editovať texty a upravovať obrazy |
VNR (video news release) |
krátke video so zaujímavou informáciou, určené na dosiahnutie TV publicity; zvyčajne s tzv. soft news a dlhé asi 90 sekúnd |
V/O |
skratka voice-over - hlásateľov hlas počuť silnejšie než videozáznam |
voice share |
podiel hlasu,
publicity určitej organizácie, značky, produktu a pod. na celkovom pokrytí
odvetvia a pod.; share of voice |
volatility |
volatilita, nestálosť,
premenlivosť na trhu cenných papierov alebo komodít, ktorá odzrkadľuje
kolísanie cien obchodovaných produktov |
volume |
objem, intenzita obchodovania
- počet akcií alebo kontraktov, ktoré boli zobchodované na burze za určitý
čas |
volume discount |
množstvová zľava, zľava z
množstva, kvantity - zníženie jednotkovej ceny pri objednávke väčšieho množstva;
quantity discount |
voluntary chain |
dobrovoľný reťazec -
dobrovoľné združenie nezávislých maloobchodníkov s cieľom účinnejšie
vykonávať niektoré činnosti, napr. nakupovanie, marketingová komunikácia a
pod. |
voluntary wholesaler |
dobrovoľný veľkoobchodník -
veľkoobchod, ktorý zorganizoval skupinu menších maloobchodníkov a poskytuje
im rozličné služby, vrátane manažérskeho poradenstva, často na princípe
franšízy |
voting shares |
akcie s hlasovacím právom;
voting stock |
voting stock |
akcie s hlasovacím právom;
voting shares |
VP (vice president) |
viceprezident, podpredseda |
VTR |
videotape recorder - videorekordér, videonahrávacie zariadenie |