DOMOV

Kódex etiky public relations APRSR

Prijatý na valnom zhromaždení Asociácie public relations Slovenskej republiky [APRSR] v Bratislave dňa 14. októbra 1997.

Na základe Aténskeho a Lisabonského kódexu spracoval IVAN ŽÁRY, APR, prvý prezident APRSR.

Vzhľadom na to, že Slovenská republika ako členský štát Organizácie spojených národov súhlasila s tým, že bude uznávať jej Chartu, ktorá znovu potvrdzuje "vieru v základné ľudské práva, v dôstojnosť a hodnotu ľudskej bytosti", a berúc do úvahy skutočnú podstatu našej profesie, profesionáli pôsobiaci v oblasti public relations na Slovensku sa zaväzujú uznávať a rešpektovať princípy stanovené touto Chartou;

Vzhľadom na to, že, popri právach, ľudské bytosti nemajú len fyzické alebo materiálne potreby, ale aj potreby intelektuálne, morálne a sociálne, a že ich práva sú pre ne skutočným prínosom len potiaľ, pokiaľ sú tieto ich potreby v podstate naplnené;

Vzhľadom na to, že pri vykonávaní svojich profesionálnych povinností a v závislosti od toho, ako tieto povinnosti vykonávajú, profesionáli v oblasti public relations môžu podstatne pomôcť napĺňať tieto intelektuálne, morálne a sociálne potreby;

A, napokon, vzhľadom na to, že používanie moderných komunikačných médií a metód, umožňujúcich vstupovať do vplyvného kontaktu s miliónmi ľudí, dáva profesionálom public relations moc, ktorá musí byť regulovaná dodržiavaním prísneho morálneho kódexu.

Na týchto základoch vyhlasujú členovia Asociácie public relations Slovenskej republiky, že prijímajú ako svoju morálnu chartu zásady nasledovného etického kódexu, a že, ak sa vo svetle dôkazov predložených Prezídiu ukáže, že člen našej asociácie pri výkone svojich profesionálnych povinností porušil tento kódex, bude sa považovať za vinného pre vážne porušenie zásad profesionálneho správania sa, čo si zasluhuje primeraný trest.

Časť I
Kritériá a normy profesionálnej kvalifikácie profesionálnych pracovníkov viazaných týmto kódexom.

Odsek 1

Každý profesionálny člen Asociácie public relations SR, riadne prijatý na základe jej stanov, sa pre potreby tohto kódexu považuje za profesionála v oblasti public relations, a teda zaviazaného týmto kódexom.

Časť II
Všeobecné profesionálne povinnosti

Odsek 2

Pri vykonávaní svojej profesie sa profesionál v oblasti public relations zaväzuje rešpektovať morálne princípy a pravidlá stanovené Všeobecnou deklaráciou ľudských práv, menovite slobodu prejavu a slobodu tlače, ktoré umožňujú realizovať právo jednotlivca prijímať a rozširovať informácie.

Preto sa usiluje povzbudzovať a organizovať morálne, psychologické, intelektuálne i materiálne a technické podmienky na dialóg v skutočnom zmysle tohto slova, a uznáva právo zúčastnených strán uviesť svoje argumenty a vyjadriť svoje názory.

Snaží sa budovať také komunikačné modely a spojenia, ktoré podporovaním voľného toku podstatných informácií dajú každému členovi spoločnosti, v ktorej žijeme, pocit informovanosti, vedomia osobnej zainteresovanosti, zodpovednosti a solidárnosti s ostatnými členmi.

Pri výkone svojej profesie bude brať do úvahy vlastné záujmy zúčastnených strán: záujmy organizácie, ktorej slúži aj záujmy zainteresovaného publika. Súčasne sa zaväzuje konať v súlade s verejným záujmom ako najvyššou hodnotou a neznevažovať ľudskú dôstojnosť, bezúhonnosť a integritu ktoréhokoľvek jednotlivca.

Odsek 3

Profesionálny pracovník public relations musí vo svojom profesionálnom správaní preukazovať čestnosť, intelektuálnu integritu a lojálnosť. Najmä sa zaväzuje nepodriaďovať pravdu iným požiadavkám a nepoužívať a nerozširovať komentáre alebo informácie, ktoré - podľa jeho vedomostí alebo presvedčenia - sú nepravdivé, dvojzmyselné alebo inak zavádzajúce, a ktoré nemožno podložiť nepopierateľnými a overiteľnými faktami. V rovnakom duchu sa musí starostlivo vyhýbať používaniu - dokonca i náhodnému - praktík a metód, ktoré by boli v rozpore s týmto kódexom.

Profesionálny pracovník public relations sa musí správať vždy a za každých okolností tak, aby si zaslúžil a zaistil dôveru tých, s ktorými prichádza do styku.

Odsek 4

Aktivity public relations musia byť vykonávané otvorene: musia byť zreteľne identifikovateľné, musia niesť jasné znaky svojho pôvodu, a nesmú sa usilovať zmiasť tretie strany. Používať akékoľvek manipulatívne metódy alebo techniky určené na vytvorenie podvedomých motívov, ktoré by jednotlivec nebol schopný ovládať vlastnou slobodnou vôľou, a nemohol byť tak zodpovedný za činy z nich vyplývajúce, je neprípustné.

Odsek 5

Vo vzťahoch k iným profesiám a k iným odvetviam sociálnej komunikácie musí profesionálny pracovník public relations rešpektovať pravidlá a zvyklosti príslušnej profesie, a to potiaľ, pokiaľ sú v zhode s etikou jeho vlastnej profesie.

Profesionálny pracovník public relations musí rešpektovať tento kódex etiky profesionálneho správania sa v oblasti public relations a platné zákony Slovenskej republiky, a obmedzovať svoju vlastnú publicitu.

Časť III
Zvláštne profesionálne povinnosti

Voči klientom alebo zamestnávateľom

Odsek 6

Profesionálny pracovník v oblasti public relations nesmie reprezentovať konfliktné alebo konkurenčné záujmy bez výslovného súhlasu zainteresovaných klientov alebo zamestnávateľov.

Odsek 7

Profesionálny pracovník v oblasti public relations musí pri vykonávaní svojej profesie zachovávať úplnú diskrétnosť. Musí úzkostlivo rešpektovať profesionálne tajomstvo, nesmie najmä prezradiť žiadnu dôvernú informáciu, ktorú získal od svojich klientov alebo zamestnávateľov, a to minulých, súčasných či možných, alebo použiť takú informáciu bez výslovného splnomocnenia.

Odsek 8

Ak záujem profesionálneho pracovníka public relations koliduje so záujmom klienta alebo zamestnávateľa, musí na túto situáciu upozorniť čo najskôr.

Odsek 9

Profesionálny pracovník public relations nesmie odporúčať svojmu klientovi alebo zamestnávateľovi služby takej organizácie alebo podniku, v ktorom má finančnú, obchodnú alebo inú účasť bez toho, že by predtým odhalil tento svoj záujem.

Odsek 10

Profesionálny pracovník public relations neuzavrie s klientom alebo zamestnávateľom taký kontrakt, ktorým by garantoval kvantifikovateľné profesionálne výsledky.

Odsek 11

Profesionálny pracovník public relations smie prijať odmenu za svoje služby len vo forme platu alebo poplatkov, ale v žiadnom prípade nesmie prijať platbu alebo iné materiálne výhody, závislé od kvantifikovateľných profesionálnych výsledkov.

Odsek 12

Profesionálny pracovník public relations neprijme za svoje služby klientovi alebo zamestnávateľovi žiadnu odmenu od tretej strany, napríklad zľavy, provízie alebo platby v naturáliách, ak s tým nevysloví súhlas klient alebo zamestnávateľ.

Odsek 13

Ak by realizácia určitej úlohy v oblasti public relations mohla vo svojich dôsledkoch zapríčiniť vážne porušenie profesionálnej etiky a viedla k správaniu, priečiacemu sa zásadám tohto kódexu, musí profesionálny pracovník public relations ihneď o tom informovať klienta alebo zamestnávateľa, a podniknúť všetky kroky, aby požiadavky kódexu boli rešpektované. Ak klient alebo zamestnávateľ trvajú na svojom zámere, musí profesionálny pracovník napriek tomu rešpektovať kódex, a to bez ohľadu na dôsledky pre seba samého.

Voči verejnej mienke a informačným prostriedkom

Odsek 14

Duch tohto kódexu a pravidlá uvedené v predchádzajúcich odsekoch - predovšetkým odseky 2, 3, 4, a 5 - obsahujú stály záujem profesionálneho pracovníka public relations, ba jeho povinnosť poskytovať informácie v rámci profesionálnej dôvery. Tá predpokladá tiež rešpektovanie práv a nezávislosti informačných médií.

Odsek 15

Zakázané je akékoľvek úsilie podvádzať či manipulovať verejnú mienku alebo jej predstaviteľov. Správy musia byť poskytované bezplatne a bez skrytej odmeny za ich využitie či uverejnenie.

Odsek 16

Ak sa to na udržanie iniciatívy pri rozširovaní informácií a jeho riadení ukazuje byť nevyhnutné, môže profesionálny pracovník - v rámci zásad tohto kódexu - kupovať priestor alebo vysielací čas v súlade s pravidlami, zvyklosťami a obyčajami na tomto poli.

Voči kolegom profesionálom

Odsek 17

Profesionálny pracovník public relations sa musí zdržať nekalej konkurencie voči svojim profesionálnym kolegom.

Nesmie ani konať ani hovoriť takým spôsobom, ktorý by mohol znevážiť povesť alebo podnik profesionálneho kolegu, rešpektujúc zakaždým svoju povinnosť podľa odseku 19b tohto kódexu.

Voči profesii

Odsek 18

Profesionálny pracovník v oblasti public relations nesmie konať tak - a to ani v súkromí, aby spôsobil ujmu povesti svojej profesie.

Nesmie najmä spôsobiť škodu Asociácii public relations Slovenskej republiky, jej efektívnej činnosti alebo jej dobrému menu zlomyseľnými útokmi či akýmkoľvek porušením jej stanov alebo pravidiel.

Odsek 19

Za povesť profesie je zodpovedný každý jej príslušník. Profesionálny pracovník public relations má nielen povinnosť rešpektovať tento kódex, ale aj:

a) pomáhať, aby sa kódex stával širšie a hlbšie známym a chápaným;

b) oznámiť Prezídiu Asociácie public relations Slovenskej republiky každé porušenie alebo každé podozrenie z porušenia kódexu, s ktorým sa stretne;

c) podniknúť všetky dostupné kroky zaručujúce, že rozhodnutia disciplinárnych miest, uplatňujúce tento kódex sa budú rešpektovať a sankcie budú účinné.

Bratislava 23.03.97

DOMOV