10. Tretí sektor Mimovládne organizácie robia to, čo nechce alebo nemôže robiť vláda a nerobia to, čo chcú a musia robiť podnikatelia. Neziskové, charitatívne, mimovládne organizácie ("non-government" - NGO) sú významnou zložkou spoločenskej štruktúry demokratickej, pluralitnej spoločnosti. Zastrešujú tie najrozmanitejšie záujmy občanov, počnúc trebárs niekoľkými veriacimi, zapálenými pre istý druh náboženských úkonov a vierovyznania, cez širšie osnované organizácie na podporu rozumného využívania voľného času mládeže, proti zneužívaniu drog, na zlepšenie života bezdomovcov, až po masové organizácie typu združení žien či medzinárodných charitatívnych štruktúr. Naše legislatívne predpisy zatiaľ nevymedzujú dostatočne túto významnú časť sociálnych aktivít pluralitnej spoločnosti - chýbajú najmä jasne sformulované daňové vzťahy a úľavy pre zainteresované podnikateľské subjekty - a, preto, aj keď kvantitatívne je organizácií tretieho sektora dosť, musíme považovať túto oblasť stále za slabo rozvinutú. Ďalším vážnym problémom je spochybňovanie významu, prínosu, ba legitímnosti existencie tohto nezávislého sektora v našej spoločnosti - mnohým sa zdajú mimovládne organizácie "neprehľadné", "nekontrolovateľné", "závislé od zahraničného kapitálu" a zdrojov, ba sú i takí, čo ich ešte stále považujú za "piatu kolónu protislovenských síl". V zahraničí sa podobným združeniam hovorí dobrovoľnícky neziskový sektor, tretí sektor - v protiklade k podnikateľským aktivitám a vládnym či mocenským štruktúram - alebo nezávislý sektor, čo vyjadruje určitú voľnosť vo vzťahu k obmedzeniam inštitucionálneho práva a trhových pravidiel. v USA napr. charakterizujú činnosť organizácií tohto typu šiestimi základnými cieľmi:
| ![]() | zušľachťovanie náboženstva; | ![]() | rozvoj vzdelávania a vedy; | ![]() | vykonávanie funkcií vládnych orgánov a zmenšovanie ich záťaže; | ![]() | podpora zdravia a | ![]() | podpora sociálnej starostlivosti. |
Len tie organizácie, ktoré napĺňajú aspoň jeden z týchto účelov, smú využívať príslušné zákonné výhody - daňové úľavy, možnosť získavať peniaze od verejnosti vo forme z daní odpočítateľných príspevkov - ref. , poštovné a telekomunikačné zľavy, špeciálne zvýhodnenia najmä v rozhlase a televízii vo forme neplatených verejných oznámení a inzercie, podporujúcich rozličné prípady, projekty, činnosti a občas aj dary. V USA je napr. asi 900 000 takýchto organizácií a ročne získavajú na svoju činnosť okolo 300 miliárd dolárov - ref (Lesley). Organizácie tretieho sektora tu obhospodarujú vyše polovicu nemocničných lôžok, polovicu vysokých škôl a univerzít, väčšinu sociálnych služieb a takmer všetky kultúrne aktivity. Reprezentujú 6,3 % hrubého domáceho produktu a zamestnávajú takmer 7 % všetkých pracujúcich v USA.
Organizácie tretieho sektora sú:
Vzhľadom na spomínané základné účely charitatívne organizácie musia konať a byť riadené v duchu verejného záujmu. Musia účinne komunikovať svoje ciele a zámery, aby získavali a udržiavali svoj pozitívny obraz, dôveryhodnosť, zodpovednosť, aby podporovali svoj rast a rozvoj.
O čo sa usilujú experti komunikácie na úseku neziskových organizácií?
Pracovníci vzťahov s verejnosťou v neziskových organizáciách musia byť pripravení odpovedať na celé spektrum zvedavých otázok verejnosti aj príslušných
kontrolných orgánov:
Odpovede na tieto otázky - napríklad v masmédiách alebo v príslušnej časti odbornej verejnosti - ukazujú rozdiel medzi dobrými a zlými
VsV. VsV pre neziskové organizácie nie sú ničím iným než
VsV "všeobecne" alebo VsV pre hociktorú inú špecializovanú ľudskú činnosť. Ide o cieľavedomé
zušľachťovanie všetkých podstatných vzťahov príslušného subjektu. Cieľom tohto cieleného úsilia je vytvoriť a potom udržiavať takú atmosféru, také prepojenia medzi subjektom
a jeho publikom, ktoré vyústia do vzájomného porozumenia. Napokon ide o získanie podpory dôležitých výsekov verejnosti. Keďže sa v zásade nelíšia ani ciele, ani základný obsah činností
VsV na prospech neziskových organizácií a štruktúr, podobné sú aj prostriedky a
formy aktivít vzťahov s verejnosťou. Využívame základné nástroje a techniky "doručovania" správ a posolstiev: rozmanité publikácie
- osobitne dôležité sú výročné správy, bulletiny a
rozličné brožúry, internet, sociálne médiá, tlačové správy-news releases, tlačové konferencie, vyhlásenia, stretnutia, exkurzie, návštevy, video, film, vysielanie, výstavy, riadené udalosti - tzv. events,
ktorých význam môže podčiarknuť prítomnosť významnej osobnosti a pod. Mnohé neziskové organizácie sa pri svojej
činnosti dostanú do situácie, keď sa dostanú do rozporu. Aj keď si kladú za
cieľ pôsobiť najmä pozitívne, nemôžu sa vyhnúť zápasu proti niečomu.
Klasické Gándhího nenásilné postupy účinne rozpracoval Arne Naess -
ref. (Naess, A.). Uvádza
tieto zásady vedenia nenásilných politických kampaní: Špecifikom sú akcie, zacielené na získavanie finančnej a materiálnej podpory pre organizáciu. Môže ísť o žiadosti o granty rozličných nadácií, prosby
o pomoc zasielané konkrétnym adresátom - tzv. direct mail, akcie na získavanie nových členov
- prispievajúcich aj finančne na činnosť organizácie, predaj publikácií, listy
a mejly súkromným
osobám-občanom a predstaviteľom korporácií, firiem a spoločností, zrážky z miezd a zbieranie peňazí na pracoviskách, ako aj špeciálne organizované podujatia
- dobročinné koncerty, výstavy, burzy a pod. Neziskové organizácie získavajú prostriedky z troch hlavných zdrojov: Tak sa vlastne tretí sektor stáva nástrojom zmysluplného kombinovania rozličných finančných zdrojov s cieľom napĺňať sociálne, kultúrne, vzdelávacie a
zdravotné potreby spoločnosti. Aj nekonečný "kolotoč" činnosti VsV je obdobný: prieskum situácie, vytyčovanie dlhodobých a krátkodobých cieľov, ich presná formulácia a písomné
zachytenie, plán aktivít, realizácia projektu - vlastná komunikácia, zhodnotenie výsledkov
- spätná väzba... A opäť od začiatku: prieskum... Pochopiteľne, že nejaké rozdiely predsa len existujú. A to v cieľoch a zdrojoch. Kým napr. cieľom
VsV pre podnikateľské subjekty je väčšmi
ovplyvniť zákazníkov, klientov, vládu, vlastných akcionárov, zamestnancov,
VsV orientované na neziskové organizácie cielia väčšmi na pomoc ľuďom, získanie financií na vlastnú činnosť,
prípadne šírenie špecifickej osvety či lobovanie za určitú legislatívu a
pod. Pokiaľ ide o rozdiely v zdrojoch, spočívajú predovšetkým v napospol menšom objeme prostriedkov a financií, vyčlenených na reklamné, marketingové a
public relations
aktivity. Ďalším dôvodom je zvyčajne menšie pochopenie manažérov neziskových či charitatívnych organizácií pre takéto aktivity a občas až podceňovanie potreby sústavne účinne
informovať verejnosť o svojej činnosti. Mnohí z nich si myslia, že ich nezištný zápal pre dobrú vec je sám osebe argumentom, ktorý vidia a chápu všetci tak jasne, ako oni sami... Rozdiely sú aj v konkrétnych výsekoch verejnosti, ktoré majú aktivity
VsV zasiahnuť, teda v publiku. Iné bude publikum dobročinnej organizácie, iné
vysoko profesionálneho združenia expertov a iné neziskovej univerzity. Takéto je napr. základné publikum univerzity: študenti, učitelia, administratíva, absolventi, rodičia, kurátori, štátne výkonné
orgány, legislatíva, profesionálne združenia a učené spoločnosti, akreditačné orgány, vydavatelia učebníc, obchodné a priemyselné organizácie, ktoré zamestnávajú absolventov
a poskytujú im stáže,
miestna komunita. Napr. typickými publikami komunikačných programov vyššieho vzdelávania sú: Medzi neziskové organizácie patria aj náboženské organizácie a cirkvi. Tie v čoraz zložitejšom prostredí, kde si konkurujú mnohé organizácie - aj
cirkevné - musia komunikovať rovnako účinne ako ktokoľvek iný. Pravda, bránia im v tom určité špecifiká: Inou oblasťou - ktorá sa na Slovensku ešte len dostáva do správnych otáčok - sú asociácie, profesionálne a iné združenia. Praktici komunikácie a
vzťahov s verejnosťou v nich slúžia týmto potrebám: Asociácie a spoločnosti zväčša fungujú v ročných cykloch, usilujúc sa o získavanie nových členov, informujúc ich a organizujúc konferencie. Väčšinou
robia niečo alebo všetko z tohto: Dnes si už aj odbory uvedomujú potrebu systematickej informačnej práce a dobrých vzťahov s novinármi. Nie je to už direktíva prvého prezidenta
amerických odborov (AFL-CIO) Georga Meanyho - ref.: "Skopnite prekliatych reportérov zo schodov", čo diktuje
komunikačné správanie odborárskych bossov. Dnešné odbory využívajú širokú paletu komunikačných médií od novín a časopisov - externých aj interných, cez brožúry, plagáty, letáky,
zhromaždenia a demonštrácie, lobovanie, diskusie, politické nátlakové akcie,
internet, sociálne média, atď. Špecifickým nástrojom odborov sú štrajky. Sú to vlastne gigantické riadené udalosti, ktoré svojou maximálnou nepohodlnosťou a nepríjemnosťou pre zamestnávateľov,
občanov, vládu atď. konkrétne demonštrujú silu zjednotených zamestnancov. Úlohou komunikátorov v takýchto situáciách je vysvetľovať ľuďom dôvody nepohodlia a obmedzení a získavať
ich za postoje presadzované štrajkom. Koniec koncov ide o zlepšovanie východiskových vyjednávacích pozícií odborov so zamestnávateľmi. V mnohých krajinách sa odborárske hnutie
zlieva s nedostatočne reprezentovanými skupinami, napr. žien, príslušníkov
menšín a pod. Základom úspešného fungovania štruktúr VsV je aj v neziskových organizáciách dôsledná koordinácia, harmonická spolupráca všetkých
zainteresovaných pracovníkov, pochopenie faktu, že VsV - ak majú byť účinné - musia byť funkciou vrcholového manažmentu, konzistentná informačná a komunikačná politika,
ale aj sústavná výmena interných informácií o všetkom dôležitom, čo môže mať význam z hľadiska prezentácie organizácie navonok alebo pre jej hladké vnútorné fungovanie.
Takto môžu aj neziskové organizácie získať napokon svoj "zisk" - ešte účinnejšiu službu verejnosti a vytýčenému účelu svojej verejnoprospešnej existencie. Organizácie tretieho sektora - múzeá, zoologické a botanické záhrady, divadlá, symfonické orchestre, baletné, tanečné a iné umelecké telesá, knižnice,
profesionálne spoločnosti, zväzy, asociácie, obchodné združenia, občianske aktivistické a ochranárske organizácie, odbory, federácie asociácií, cirkvi a náboženské združenia a
pod. majú často funkciu tzv. riaditeľa služieb členom a rozvoja. Rozvoj definujú klasici public relations Cutlip, Center a Broom - ref. - ako "špecializovanú
časť public relations v súkromných neziskových organizáciách, ktoré vytvárajú a udržiavajú vzťahy s darcami a členmi s cieľom zabezpečiť finančnú a dobrovoľnícku podporu". Dátum poslednej revízie:
19. 04. 2013
Obsah - Kapitola 11 -
LiteratúraKto vás financuje?
Ako hospodárite s prostriedkami?
Ozaj robíte to, čo hovoríte, že robíte?
Je vaša pomoc reálna?
Prečo nerobíte viac?
Prečo by sme mali niečo darovať vám a nie iným organizáciám?
Hovoríte pravdu?
Prečo nespojíte sily s ďalšími organizáciami na tomto poli?
Kto a ako vás riadi?
Aká je kvalifikácia vašich pracovníkov?
Kto pôsobí vo vašich správnych radách?
Koľko dobrovoľníkov vám pomáha?
Rešpektujete príslušné zásady a predpisy pri získavaní prostriedkov?
Načo vlastne ste?
"Vysvetlite otvorene a jasne podstatu
problému a ciele kampane. Rozlišujte pritom podstatné od nepodstatného.
Usilujte sa o osobný kontakt so svojimi
odporcami. Buďte im vždy k dispozícii, správajte sa k nim otvorene. Snažte
sa dosiahnuť, aby sa znepriatelené skupiny stretli.
Pokúste sa presvedčiť svojho odporcu a
získať ho na svoju stranu, ale nevyvíjajte na neho nátlak a neusilujte sa
ho zneužiť.
Ak úmyslene alebo neumýselne poškodíte
majetok svojho odporcu, nahnevá ho to."
súkromné dobročinné dary
jednotlivcov
firiem
nadácií
firemných
nezávislých
komunitných
vládna podpora a platby
granty
kontrakty alebo úhrada za služby
súkromné poplatky a platby za predaj služieb alebo
rozličných výrobkov spotrebiteľom.
© Copyright Ivan Žáry 1997-2019: Reprodukcia na nekomerčné účely povolená za predpokladu uvedenia zdroja.