14. Vzťahy s verejnosťou a masmédiá – na jednej lodi?
„ BERNARD COHEN Tlač "je často neobjektívna, nerozvážna a jednoducho zlá. Ale aj keď nie je naším priateľom, je tým najlepším priateľom, ktorý národ má, a mali by sme byť za to vďační." CHESTER BURGER[1] Vzťahy ku klasickým
masmédiám - k
Cieľom
šľachtenia vzťahov s masmédiami (media relations) je sústavným objektívnym
informovaním a neformálnymi kontaktmi dosiahnuť čo najlepšie vzťahy s
Klasické masmédiá,
tlač,
Preto je –
najmä z dlhodobého hľadiska – omnoho účinnejšie dodávať žurnalistom skutočné
novinky, zaujímavosti, teda hodnotné, aktuálne a objektívne informácie,
ktoré môžu interesovať aj čitateľa, diváka, poslucháča, než sa pokúšať
Ak chceme mať uverejnené presne to, čo chceme, vtedy, kedy to chceme, a na takom mieste, kde to chceme, potom môžeme využiť inštitút platenej inzercie. To je však celkom iné pole, o ktorom tu nehovoríme. Táto, tzv. platená publicita – vlastne inzercia – musí byť v médiách zreteľne označená a považuje sa za oveľa menej dôveryhodnú, teda napokon menej účinnú, než "spontánna", neplatená publicita.[2] Napokon
možno celé umenie dosiahnuť potrebnú publicitu sformulovať do krátkeho
aforizmu: "Musíte sa dostať k tomu pravému redaktorovi toho pravého
Rozumieť novinárskej práci Nevyhnutnou
podmienkou úspešných vzťahov s
K chápaniu
práce žurnalistov patrí aj porozumenie pre ich spôsob myslenia: niekedy istá
pragmatická "povrchnosť", mimoriadna šírka záberu, vyplývajúca z neustáleho
zhonu a naháňania novostí, nedostatok času na hlbšie analýzy, skepsa voči
oficialitám a vôbec voči
Masmédiá patria v demokratickej spoločnosti s prosperujúcim hospodárstvom medzi lukratívne veľké podniky – nie sú to ideologické páky totality. Okrem iného umožňujú pre svojich inzerentov prístup k svojmu spravidla presne definovanému publiku. "Masmédiá sú podniky, ktoré zhromažďujú, balia a predávajú informácie"[4].
Pochopiteľne, masmédiá na
Poznať štruktúru masmédií Ak má byť
pôsobenie prostriedkami VsV efektívne, musí byť diferencované. To znamená, že
subjekt vykonávajúci VsV by mal vedieť, v čom sa kam, na koho, kedy a ako
obrátiť. Na to sú potrebné rozsiahle znalosti titulov
Na tomto
poli niet inej
Vedieť písať Nevyhnutnou
súčasťou kvalifikácie pracovníka VsV je ovládanie žurnalistického štýlu a
spôsobu videnia i tvorby. Aj keď ide o vedúceho pracovníka VsV, supervízora
či manažéra, musí mať o týchto veciach aspoň predstavu – inak nie je
predpoklad, že budú jeho informácie pre
Čo považujú za zaujímavé pre svojich čitateľov, poslucháčov a divákov ľudia v médiách? Spravidla materiály, ktoré majú týchto 6 prvkov: ![]() Účinok (impact) –
počet nejakou udalosťou či faktom zasiahnutých ľudí, vážnosť dôsledkov,
priamy vzťah medzi príčinou a dôsledkom a bezprostrednosť výsledku či
diania. | | ![]() | Blízkosť (proximity) – vzdialenosť medzi publikom a problémom alebo predmetom obáv. Miestne spojivá alebo lokálny aspekt správy zvyšujú spravodajskú hodnotu materiálu a jeho príťažlivosť pre danú lokalitu. | ![]() | Aktuálnosť –
pominuteľnosť (timeliness – perishability). Rovnako ako chlieb či
kvety, aj správy vysychajú a vädnú. Toto kritérium vysvetľuje, prečo
|
![]() | Dôležitosť (prominence)
– významnosť, uznávanosť a čo najširšia známosť. Je to takmer definícia: o
slávne osobnosti sa zaujíma veľký počet ľudí; sú hodné správ. Prominencia
značí, že
|
![]() | Novosť (novelty) – nezvyčajné, bizarné, až úchylné a neobvyklé. Niektorí dokonca definujú správu, novinu ako odchýlku od normálneho, deviáciu. Žurnalisti a redaktori vedia, že ľudí priťahuje a zaujíma to, čo je nové, výnimočné a neočakávané. | ![]() | Konflikt (conflict)
– štrajky, boje, hádky, vojny, zločin, politika a šport. Veľmi často je
konflikt hlavnou prímesou správy. Nielen pre svoju príťažlivosť pre
|
Ak chceme,
aby naše materiály zaujali ľudí z
Závažným
faktorom úspešnosti je stručnosť, krátkosť, koncíznosť. V dnešných
časoch kontinuálneho pretlaku tých najrozmanitejších informácií
v najrozličnejších podobách a formách je zaujatie pozornosti adresáta
problémom číslo jeden. V tejto súvislosti hovorí Clay Schoenfeld[6]
o tzv. vzorci 30-3-30. Prvé číslo znamená, že mnohí vnímatelia vám nedajú
viac než 30 sekúnd na vašu prezentáciu, nech je akokoľvek zaujímavá. Kľúčové
body textu musia byť silné, pozitívne a dominantne zobrazené. Druhé číslo
značí, že ďalší sú ochotní vnímať až 3 minúty – zavážia aj grafické prvky:
linky, podtitulky, texty pod fotografiami a možno aj zvýraznené resumé. Sú
aj takí, ktorí obetujú ďalších 30 minút na podrobnejšie štúdium materiálu v
tlači – ak ich zaujímajú detaily. Pravda, neraz by sme mohli byť v praxi
ešte pesimistickejší, a nespoliehať sa najmä na tých 30 minút... A to
nehovoríme o
Samozrejme, news releases, teda tlačové informácie a iné materiály by mali byť bez diskusie aj jazykovo – pravopisne, gramaticky aj štylisticky správne a primerané.
Osobitnou otázkou je sémantika a hra so slovami a pomenovaniami. Experti vzťahov s verejnosťou sú často nazývaní "spin doktormi", odborníkmi na to, ako všetko prekrútiť, ako premaľovať neúspech na úspech a zakryť popraskanú fasádu efektným plagátom.
Názvy,
pomenovania vecí a javov sú nesmierne dôležité. Veď, napr., ak by poisťovne
predávali životné poistenie v prvom pláne ako poistenie pre prípad
zajtrajšej smrti, asi by neboli veľmi úspešné... Zvyšovanie daní lepšie znie
ako zvýšenie príjmu do rozpočtu... Miesto prepúšťania ľudí sa hovorieva o
racionalizácii, reštrukturalizácii, dosiahnutí optimálnej zamestnanosti. Ba
dokonca, keď Procter & Gamble rušili 13 000 miest a zatvárali 30 fabrík,
interpretovali oznam o tom ako "globálne iniciatívne oznámenie".
Známe sú melioratíva z vojenstva, kde sa totálna likvidácia odporujúcich
ľudí nazýva vyčisťovacou operáciou, zbrane hromadného ničenia udržiavateľmi
mieru... Alebo v každodennom obchodnom živote voláme krčmu pohostinstvom či
snack barom, výpredaj brakov „
Praktici
Rešpekt partnerov
Ďalšou
veľmi dôležitou zásadou dobrých vzťahov s
Aj keď sú vzťahy pracovníkov VsV so žurnalistami čo ako dobré, nemožno si neuvedomovať, že ich záujmy nie sú totožné, niekedy sú dokonca protikladné.
Odborník na VsV zodpovedá na prvom mieste svojmu klientovi alebo zamestnávateľovi, samozrejme, že v rámci profesionálnej etiky, platných právnych noriem a verejného záujmu. Úlohou praktika VsV je realizovať odsúhlasený plán VsV s cieľom docieliť maximum prezentácie a poznania klientovej alebo zamestnávateľovej organizácie, ich výrobkov či služieb, projektov.
Spôsoby,
ako docieliť publikovanie žiaducich informácií v masmédiách, sú viaceré.
Medzi najzákladnejšie patria tzv. news releases - "uvoľnenie", uverejnenie
správy, informácie – odoslanie príslušnej "tlačovej" informácie do redakcie
-
a rozmanité masmediálne podujatia – tlačové konferencie, novinárske
exkurzie, interview, besedy, diskusie, a pod. Pri rozhodovaní o ich použití
si treba zakaždým zodpovedať na tieto otázky: Je táto správa vhodná na
uverejnenie? Zlepší tento obrázok vzhľad novinovej či časopiseckej stránky?
Zatraktívni reláciu, program? Zaujme adresáta? Prečo by mal
Tu je zopár dobrých rád:
Zveľaďujte svoje vzťahy s
Nič tak nenaruší vaše vzťahy k médiám ako obava pred pravdou.
Pravdivosť, správnosť, otvorenosť, osobná integrita a
kompletnosť je to, čo
Správajte sa profesionálne.
Žite a konajte tak, ako sa od vás čaká.
Nehrajte sa na favorita
Neproste o výhody, špeciálnu publicitu, nesnažte sa o potlačenie nepríjemných správ.
D. Collins[8]uvádza desatoro dobrých pracovných vzťahov so šéfredaktormi/redaktormi:
Upozorni šéfredaktora na prichádzajúcu významnú správu tak skoro vopred, ako je to len možné. Tento nešpecifický "tip" pripraví šéfredaktora bez predčasného prezradenia novinky o vašej organizácii.
Vždy faxuj alebo pošli
news release šéfredaktorovi pred tým, než mu budeš
Netelefonuj v čase uzávierky. Vtedy býva v redakcii hrozný zhon a všetky telefonáty okrem tých najzávažnejších sa pociťujú ako otravovanie.
Uvoľni vašu správu tak skoro na začiatku vydavateľského cyklu, ako je to len možné. Napríklad, ak má týždenník uzávierku v piatok, pošli vašu informáciu šéfredaktorovi už v pondelok. Články alebo správy musia byť v mesačníkoch prediskutované týždne, ba mesiace pred zadávaním do tlače.
Buď pripravený ponúknuť šéfredaktorovi mená a telefónne čísla ľudí, ktorí môžu poskytnúť doplňujúce informácie a súvislosti - analytici, pozorovatelia daného odvetvia, a/alebo vedúci pracovníci vašej spoločnosti.
V redakčných kontaktoch pokračuj zdvorilostným listom alebo telefonickým rozhovorom; "nepoľuj" však na šéfredaktora, aby si dosiahol publikovanie materiálu. Opakované vypytovanie sa, kedy bude informácia uverejnená, sú netaktné a môžu podmínovať reakciu redakcie – a sú neúčinné.
Nežiadaj konečnú korektúru upravenej správy. Väčšina šéfredaktorov by považovala takúto žiadosť za porušenie žurnalistickej etiky.
Ak nechceš, aby bolo niečo publikované, nespomínaj to. Dôverné informácie môžu niekedy skončiť ako citáty z tvojich úst.
Ak máte významnú novinku, ktorá je zaujímavá pre niekoľko konkurujúcich si periodík, buď nestranný. Vydaj správu tak, aby ju mohli použiť všetci v rovnakom čase. Niekedy môže byť primerané vopred "upozorniť" určitého šéfredaktora, ale buďte si vedomí, že ostatní si to všimnú a zapamätajú.
Buď stručný. Keď už nemáš čo povedať, skonči.
Iné "pätoro" vzťahov k médiám ponúkajú Cutlip, Center a Broom[9]. Aj keď sú ich rady z iného kultúrneho a politického prostredia, platia aj u nás:
Bojujte čestne (shot
squarely). Najlepšou politikou je úprimnosť. Dôveru
Poskytujte služby
(give service). Najrýchlejšou a najistejšou cestou k spolupráci s
Nežobrite a nehaňte
(do not beg or carp). Žobroniť o uverejnenie niečo, čo nie je pre
Nechcite zastaviť
publicitu (do not ask for kills). Praktici
vzťahov s verejnosťou a
Nezaplavujte
Držte sa toho, čo
Udržiavajte zoznamy
Informáciu posielajte
len jednému – tomu najkompetentnejšiemu
Úlohou
A ešte desatoro ostrieľaných praktikov:
Hovorte z pohľadu verejného záujmu, nie záujmu organizácie.
Napíšte správu tak, aby bola ľahko čitateľná a použiteľná. Dajte jej krátky, výrazný titulok priťahujúci pozornosť a naznačte možným adresátom tému. Nepoužívajte žargón, neznáme skratky alebo technické termíny. Osobné zámená, mená a citáty robia váš materiál čitateľnejším a zaujímavejším. Na tlačovú informáciu uveďte meno, (e-mailovú) adresu a telefónne číslo zdroja správy, vrátane kontaktnej osoby.
Ak nechcete, aby nejaký
váš výrok citovali, nevyslovujte ho. Hovorcovia by sa mali vyhýbať tzv. "off
the record" podávaniu informácií, pretože takéto stanoviská sa môžu
ocitnúť v médiách ako informácie z neznámeho zdroja. Niektoré spravodajské
organizácie zakazujú
Najdôležitejší fakt uveďte
hneď na začiatku. Logická prezentácia manažéra môže najsamprv vymenovať
fakty, ktoré viedli k rozhodnutiu,
So žurnalistom sa
nehádajte a nestrácajte sebaovládanie. Pochopte, že
Ak je otázka negatívna
alebo obsahuje negatívne slová, ktoré sa vám nepáčia, neopakujte ich ani v
prípade, že ich chcete vyvrátiť. V súlade s líniou posledného slova môžu
reportéri vybrať do záveru citáty, časti viet, dokonca jednotlivé slová.
Ak vám reportér kladie
priamu otázku, dajte na ňu rovnako priamu odpoveď. Pocit tlaku povedať
čosi viac než na čo sa pýtala otázka je všeobecná chyba. Ak je správna
odpoveď "áno" alebo "nie", dajte správnu odpoveď a nepovedzte nič viac.
Niektorí reportéri po tom, ako dostanú odpoveď, zostanú ticho. Dúfajú, že
partner im dobrovoľne poskytne viac informácií. Predpokladajte, že kamera
stále zapnutá; inak sa môže stať, že nestrážený výrok sa stane hitom
večerných správ. Mediálny poradca
Ak hovoriaci nevie, ako na
otázku odpovedať, mal by jednoducho povedať: "Neviem, ale zistím to". Po
tomto záväzku by malo nasledovať dodanie informácie v čo najkratšom možnom
čase. Ešte lepšie je pripraviť sa na interview predvídaním možných otázok,
prípravou krátkych odpovedí a preskúšaním si odpovedania na otázky
niekoho, kto hrá rolu
Hovorte pravdu aj vtedy, ak
to bolí. Ani chvíľu si nemyslite, že zlá správa sa vyparí alebo že
Nezvolávajte tlačovú
konferenciu, ak nemáte niečo, čo považujú reportéri za správu. Kedy je
tlačovka ospravedlniteľná? Zriedka. V zásade zvolávajte tlačovú
konferenciu len vtedy, keď nie sú nijaké iné prostriedky ako dostať
dôležitú a mimoriadne aktuálnu správu rýchlo do
Dôležitou zložkou každého programu VsV je jeho záverečné zhodnotenie, získanie kvalitnej spätnej väzby a z toho plynúce spresnenia alebo zmeny ďalšieho postupu. Pri pohľade z aspektu vzťahov k masmédiám ide vlastne o hodnotenie skutočnej publicity. Toto zhodnotenie by malo obsahovať tieto body:
Vzťahy s verejnosťou a masové komunikačné prostriedky, resp. žurnalistika sú na jednej
lodi. Je to loď
Summa summarum:
Masové
komunikačné prostriedky aj vzťahy s verejnosťou majú spoločnú povinnosť
i objektívny strategický záujem presadzovať verejný záujem, transparentnosť,
objektívne a zaujímavé informovanie verejnosti a presadzovanie spoločensky
zodpovedného správania sa organizácií, inštitúcií a
Dátum poslednej revízie: 22. 04. 2013
[1]
BURGER, Ch.: Phony Communication Is Worse Than None at All. Arthur W.
[2]
Pod PUBLICITOU rozumieme každú informáciu, ktorá vnáša istý predmet –
osobu, vec, súvislosť a pod. – do pozornosti verejnosti prostredníctvom
publikovania v médiách. Niekedy sa v literatúre prísne odlišuje
publicita ako “upozorňovanie definovaného cieľového publika na
špecifickú správu inými prostriedkami než platenou inzerciou či
reklamou”. FOSTER, T. R. V.: 101 Ways to get
Niektoré pramene uvádzajú, že až 75 % obsahu
F. M. CORRADO píše: “Publicita prináša výrobku takú dôveryhodnosť,
akú nemožno kúpiť za žiadne množstvo platenej reklamy”. Media for
Managers.
[3]
Napr. F. M. CORRADO píše, že “
[4]
BASKIN, O. W. – ARONOFF, C. E.:
[5]
BROOKS, B. S. – KENNEDY, G. – MOEN, D. R. – RANLY, D.: News Reporting
and Writing. 3rd ed. New York, St. Martin´s
[6]
SCHOENFELD, C.: Thirty Seconds to Live. Writer´s market,
[7]
CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[8]
COLLINS, D.:
[9]
CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[10]
Upravené podľa AILES, R. – KRAUSHAR, J.: You Are the Messaage: Secrets
of the Master Communicators. Homewood, IL, Dow Jones-Irwin 1988; BURGER,
Ch.: How to Meet the Press. Harvard business review, July-August 1975;
BEARD, Ch. K. – DALTON, H. J. Jr.: The Power of Positive Press. Sales
and Marketing Management,
[11]
Porovnaj: NOBLE, P.: A Proper Role for Media Evaluation. Internat.
Obsah - Kapitola 15 - Literatúra
© Copyright Ivan Žáry 1997-2019: Reprodukcia na nekomerčné účely povolená za predpokladu uvedenia zdroja.