DOMOV

19. Imidž - Je, aký je...

Vnímanie = realita.
Nejde o to, čo robíte, ako vyzeráte a čo a ako hovoríte, ale o to, ako vás chápu, vidia, a čo počujú.

"Ak zlým rozhodnutím spôsobíš firme finančnú stratu, pochopím to. Ak však poškodíš povesť firmy, budem neúprosný." - ref.

WARREN BUFFETT

Imidž, obraz, povesť, reputácia stojí na začiatku i na konci snaženia vzťahov s verejnosťou. Na začiatku ako východisko, štartovacie podmienky projektu, kampane a na konci ako cieľ, vízia, želaný profil subjektu. To, čo je medzitým, to je zmes analýz, komunikačných postupov, presviedčania, modifikácie správania sa aj informácií a neraz dlhého a zložitého dolaďovania a odlaďovania tak, aby výsledný obraz zodpovedal želaniam.

Po radu, ako účinne pracovať na svojom imidži môžeme zájsť až k starogréckemu filozofovi Sokratovi: "Ak chcete získať dobrú povesť, snažte sa byť takými, akými túžite vyzerať"... To je skutočne najistejšia cesta k dobrému obrazu, pretože ľudia väčšinou rýchlo pobadajú rozpor medzi úpornou snahou nejako vyzerať a realitou skutočného bytia. 

Hlavným strategickým cieľom vzťahov s verejnosťou (VsV) je na základe dobrých vzťahov vytvoriť a udržiavať porozumenie medzi subjektom VsV a jeho podstatným publikom. Toto aktívne porozumenie, resp. goodwill - ref. - či pozitívny imidž subjektu VsV - napr. organizácie, firmy, inštitúcie, významnej osobnosti v očiach dôležitých vrstiev verejnosti je predpokladom úspešnej činnosti, a to aj za nepriaznivých okolností, recesie, kríz, pohrôm a pod.

Hovorieva sa, že svoj obraz, imidž si nemožno kúpiť v jedno ráno na trhu. Musíme si ho prácne vybudovať a dlhodobo budovať. Táto nehmatateľná kategória sa ťažko vyjadruje v peniazoch. Je skôr hodnotou prejavujúcou sa vo vnímaní organizácie, firmy, osobnosti, výrobku či služby. Ako spraviť svoj imidž dobrým?

Timothy R. V. Foster radí: "Jedným zo spôsobov, ako budovať váš imidž, je robiť dobré veci. Najmä konať také dobro, ktoré považujú za dobro vaši zákazníci alebo tí, ktorí ich ovplyvňujú. A nerobiť zlé veci. Také, ktoré sa síce nemusia zdať zlými vám, ktoré by však za také mohol považovať váš klient. Nie realita vašich aktivít je realitou - realitou je ich vnímanie verejnosťou. Jediné, čo tu zaváži, je - čo si myslia ľudia." - ref.

Imidž pritom existuje objektívne - či si to želáme alebo nie, či sa ho usilujeme formovať alebo nie. Umne plánovanými a profesionálne vykonávanými aktivitami na prospech nášho obrazu však v každom prípade prinajmenšom zmenšujeme nebezpečenstvo hoci aj nechceného poškodenia nášho imidžu.

R. E. Stanley - ref. - rozlišuje:

  1. obraz firmy, spoločnosti (corporate image) - mnohorakosť dojmov, ktoré majú ľudia z firmy, spoločnosti, subjektu;
  2. obraz značky (brand image) - všetky citové a estetické kvality, ktoré si ľudia spájajú s daným názvom výrobku, s príslušnou značkou;
  3. obraz obchodu/predajcu (store image) - rozlišujúce, "osobnostné" znaky obchodov, predajných miest a pod.

Vidíme, že samotný imidž je pojem vnútorne štruktúrovaný a vždy závisí od konkrétnej situácie - tej na počiatku, štartovnej, i tej na konci, cieľovej, želanej žiaducej, ktorá sa má pôsobením VsV a ďalšími prostriedkami dosiahnuť.

F. Jefkins - ref. - opisuje tieto druhy imidžu:

  1. Zrkadlový obraz (mirror image) - obraz, o ktorom si predstavitelia danej organizácie či firmy myslia, že je ich reálnym obrazom; preto je zvyčajne falošnou predstavou o skutočnom obraze.
  2. Súčasný obraz (current image) - je to súhrn poznatkov, názorov a pocitov, ktoré reálne majú rozliční ľudia o danom subjekte; býva neraz pre vrcholových predstaviteľov šokujúci.
  3. Mnohoraký obraz (multiple image) - súhrn obrazov o organizácii založených na vnímaní rozličných jej reprezentantov.
  4. Želaný obraz (wish image) - podporovaný obraz novej organizácie, ktorá predtým nejestvovala, nemala teda žiadny imidž.
  5. Obraz firmy/spoločnosti (corporate image) - obraz vnímaný na základe rozličných prejavov organizácie; môže byť zrkadlový alebo súčasný.
  6. Obraz výrobku (product image) - obraz produktu, daný napr. reklamou.
  7. Optimálny obraz (optimum image) - priemerné a primerané porozumenie/poznanie organizácie ako určité meradlo účinnosti VsV.

Najlepším spôsobom objektivizácie imidžu organizácie, firmy, inštitúcie, subjektu je jeho výskum. Poznáme niekoľko druhov prieskumov imidžu:

bulletštúdie rozpoznávania
bulletprieskumy názorov
bulletposudzovanie etickosti
bulletkvalitatívne hĺbkové rozhovory
bulletcielené skupinové rozhovory (focus groups)
bulletindividuálne výskumy (one-on-one research) - ref. (Garbett).

Koho majú takéto prieskumy oslovovať? Všetkých, ktorí sú pre vnímanie daného subjektu dôležití:

bulletvšeobecná verejnosť bulletspotrebitelia, zákazníci, klienti bulletzamestnanci bulletakcionári bulletpotenciálni investori bulletzdroje financovania bulletmanažment bulletvláda bulletzákonodarcovia bulletdodávatelia bulletkonkurenti bulletkomunita...

Sme tým, za čo nás považuje naše okolie. Okolie sa rozhoduje na základe vnímania. Nie sú dôležité naše zámery, ale výsledok. Na náš imidž vplývajú aj “drobnosti”, napríklad:

bulletsprávanie sa spojovateľky a personálu bulletštýl a úprava písomností...

Na reputáciu organizácie, firmy majú kľúčový vplyv tieto tri zložky:

bulletzákazníci - ich referencie, hodnotenia organizácie, firmy... bulletzamestnanci a ich rodiny - čo organizácii hovoria doma a priateľom... bulletpovesť najvyššieho výkonného vedúceho...

Kde začať pri zlepšovaní imidžu osobnosti, firmy, organizácie, regiónu, mesta, štátu...?

bulletpri vlastnom správaní sa - to je najlacnejšie a najúčinnejšie - nie aj najľahšie...: bulletmanažmentu bulletpracovníkov bulletpri vzťahu k zákazníkom, klientom - tzv. zákaznícky orientovaná firma, obyvateľom, investorom, médiám... bulletpri kultúre osobnosti, firmy, organizácie, regiónu, mesta, štátu... bulletpri vzhľadovej totožnosti (CI - corporate identity)...

Mimoriadne dôležité sú:

bulletproaktívna, preventívna komunikácia bulletaktívna pripravenosť ihneď efektívne reagovať bulletprofesionálny manažment reputácie bulletpozitívne signály a modely komunikácie

Dobrý imidž je komparatívnou výhodou toho, kto ho má. Pri zhode všetkých ostatných parametrov - niektoré môžu byť dokonca horšie! - je schopný zvrátiť rozhodovanie zákazníkov a ďalších cieľových skupín na prospech riešení, za ktorými stojí lepší obraz.

Imidž nie je lacná záležitosť - či už dobrý alebo zlý. Dobrý stojí toľko, koľko sa investuje do "propagácie", marketingu, reklamy, komunikácie na všetkých úrovniach – v externej aj internej rovine fungovania firmy. Zlý toľko, koľko stojí reparácia poškodeného imidžu.

Zlý obraz krajiny napríklad výrazne zdražuje úvery pre ňu, odrádza zahraničných investorov a turistov, oslabuje sebavedomie občanov a zhoršuje ich pracovnú morálku aj psychickú pohodu. Dobrý, naopak zlepšuje všetky spomenuté parametre. Do imidžu treba investovať. Systematicky. A nie málo.

Aký je dobrý imidž modernej firmy? Ľudia pozitívne hodnotia ten podnikateľský subjekt, ktorý môžeme nazvať spoločensky zodpovedná spoločnosť / firma / organizácia. Tá sa vyznačuje týmito vlastnosťami:

bulletrešpektovanie a podpora verejného záujmu bulletotvorenosť - systematické, pravdivé informovanie médií a verejnosti bulletekologická orientácia - udržateľný rozvoj bulletkvalita produktov - tovarov i služieb bulletorientácia na zákazníka - na jeho potreby, súčasné aj perspektívne bulletvysoká profesionalita v danej oblasti podnikania - tzv. lídri odvetvia bulletsociálne cítenie - vzťah k zamestnancom, charita a pod.

Čo vplýva na správanie sa spoločnosti zajtrajška? Viacero faktorov:

bulletprávo a regulácia bulletpolitická mienka bulletverejná mienka (otázka dôvery) bulletnátlakové skupiny bulletindividuálne postoje bulletzákazníci bulletdodávatelia bulletspotrebitelia bulletzamestnanci bulletinvestori bulletkomunita bulletmasmédiá bulletpriemyselné a trhové štandardy bulletpriemyselná povesť.

Osobitnou kapitolou je imidž krajiny, štátu. Dôležitých je niekoľko momentov:

bulletkaždý občan má právo žiť v krajine s dobrou povesťou bulletobraz štátu vplýva na: bulletsebavedomie obyvateľov (aby sa občan nemusel hanbiť…) bulletvlastenectvo... bulletvedomie cudziny bulletinvestori bulletturisti bulletpolitici...

Aké sú predpoklady budovania pozitívneho obrazu krajiny? Predovšetkým:

bulletide o to - byť, a nie zdať sa; zlepšovanie obrazu nesmie byť propagandou bulletpochopenie a primerané správanie sa vrcholnej reprezentácie - signalizácia činmi bulletprofesionálna koordinácia a výkon bulletprimeraný rozpočet - najlacnejšie je nerobiť hlúposti a kotrmelce… bulletstratégia bulletdlhodobé úsilie

V posledných rokoch sa dostalo do popredia módne slovo ("buzz-word") reputácia. Často ho nachádzame v podobných kontextoch ako slovo imidž. Napr. Wall Street Journal[1] používa na stanovenie poradia firiem v rebríčku najlepšej a najhoršej reputácie, povesti tieto kritériá:

  1. citová príťažlivosť (emotional appeal)
  2. finančná výkonnosť (financial performance)
  3. výrobky a služby (products and services)
  4. vízia a schopnosť byť na čele (vision and leadership)
  5. pracovné prostredie (workplace environment)
  6. spoločenská zodpovednosť (social responsibility)[2] .

Dá sa povedať, že povesť, reputácia je krokom vpred - je to akýsi presnejšie definovaný imidž z hľadiska toho, čo je pre úspech v súčasom svete najdôležitejšie.

V súčasnosti je veľmi účinným strojcom dobrej povesti organizácie, značky , produktu, osobnosti a pod. internet a predovšetkým tzv. sociálne médiá. Informácie aj dezinformácie sa tam šíria prakticky okamžite. Preto priebežné monitorovanie obsahu a tónu internetovej komunikácie vo všštkých jej formách a podobách a proaktívne šírenie želaného obrazu je nevyhnutné.

Dátum poslednej revízie: 26. 07. 2013 

[1] Wall Street Journal 6. decembra 2005.

[2] Citované podľa Seitel, Fraser P. The Practice of Public Relations. (2007). 10th ed. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall., p. 75.

Obsah - Kapitola 20 - Literatúra

horizontal rule

© Copyright Ivan Žáry 1997-2019: Reprodukcia na nekomerčné účely povolená za predpokladu uvedenia zdroja.

 

DOMOV