24. Strategická
Stratégia znamená myslieť ďaleko dopredu, pozerať sa dozadu, obzerať sa na všetky strany, a kráčať tam, vtedy a tak, kam, kedy a ako práve treba. Chôdza môže byť vlnitá, kolísavá, pomalá, dokonca s mnohými zastávkami, napokon však vždy dôjdeme úspešne tam, kam sme chceli. "Stratégia je hybnou silou každého podnikania alebo organizácie. Je to intelektuálna sila, ktorá pomáha organizovať, priorizovať a energizovať činnosť. Žiadna stratégia; žiadna energia. Žiadna stratégia; žiadny smer. Žiadna stratégia; žiadna pohnútka. Žiadna stratégia; žiadny výsledok." JIM LUKASZEWSKI[1] Každá systematicky vykonávaná profesionálna činnosť by mala mať strategický rozmer. Mala by sa začínať prieskumom, analýzou východiskových podmienok, formuláciou východísk a problémov; tzv. situačnou analýzou; pokračovať plánovaním, potom realizáciou, teda implementáciou programu; a končiť hodnotením, evaluáciou. Aplikácia na
Vo svojej najpokrokovejšej forme sú
1. Definovanie problému alebo príležitosti – sem patrí sústavné monitorovanie, skenovanie, prieskum vnútornej aj vonkajšej reality organizácie, aktívne načúvanie názorom ľudí, skúmanie ich skutočných potrieb, túžob a požiadaviek - znalosti, predstavy, názory, pocity, postoje, správanie zainteresovaných publík. Situačná analýza – diagnostikovanie. 2. Plánovanie a programovanie – štádium rozhodovania a vytvárania modelov a modulov, konkrétnych programov - publiká, ciele, aktivity, komunikačné stratégie, taktiky, etapové ciele. Stratégia – taktika. 3.
Realizácia
4. Zhodnotenie programu – spätná väzba, posudzovanie výsledkov aj postupov, činnosti aktérov - príprava, implementácia, rezultatívnosť - a prijímanie ozdravných krokov do budúcnosti. Evaluácia – rekonfigurácia.[2] Prvou fázou strategického prístupu ku
Primeraná formulácia problému je prvým predpokladom jeho účinného riešenia. Mám tu na mysli akúkoľvek otázku – teda i takú, ktorá ešte nemusí byť problémom v zmysle niečoho nepríjemného, čo by mal manažment riešiť. Vieme už, že správna formulácia problému znamená najmenej polovicu riešenia. Alebo inak: Aká otázka, taká odpoveď. Ak máme dobre začať, mali by sme problém, otázku formulovať písomne,
opísať počiatočnú situáciu - "bod 0", v ktorom začíname uplatňovať
strategický prístup ku
![]() Čo (kto) je zdrojom znepokojenia? | | ![]() | Kde sa tento problém prejavuje? | ![]() | Kedy sa stáva problémom? | ![]() | Kto je zainteresovaný alebo postihnutý? | ![]() | Ako je zainteresovaný alebo postihnutý? | ![]() | Prečo táto otázka znepokojuje organizáciu a jej publiká? |
Pri formulovaní problému nejde o hľadanie vinníkov, obviňovanie,
naznačovanie riešení. Tým by sme si uzatvárali dvere pred možnými viacerými
riešeniami, ktorých posúdenie a výber sú až ďalšou fázou strategickej
Vo viacerých publikáciách sa táto fáza opisuje ako skúmanie (skenovanie)
okolia organizácie, ktoré je základom správnej a rýchlej orientácie
manažmentu a jeho schopnosti včas a primerane reagovať na zmeny prostredia[5].
Takéto skenovanie musí byť sústavné a je základom trvalého prežitia
Kým formulácia problému je čo najstručnejším výrokom v podobe odseku alebo pár viet, situačná analýza by mala byť vyčerpávajúcim rozborom stavu, ktorý viedol k ťažkostiam, i jeho dôsledkov. Výborným nástrojom takéhoto skúmania je analýza silných a slabých stránok, príležitostí a hrozieb (v angličtine tzv. SWOT analýza). Prvé dve charakteristiky - pozitíva a negatíva - patria do sféry interného manažérskeho auditu, druhé dve - príležitosti a hrozby - zas do sféry auditu externého prostredia.
Začíname teda znútra. Tým, čo organizácia a jej ľudia robili a robia v
oblasti súvisiacej s problémom vnútri aj navonok. Súčasťou je aj tzv.
komunikačný audit – systematická dokumentácia a vyhodnotenie
Veľmi dôležitou časťou situačnej analýzy je rozbor, prieskum všetkých
zainteresovaných skupín a dôležitých jednotlivcov: kto je a ako zasiahnutý
daným problémom, akú v situácii zaujíma pozíciu, aké sú za tým záujmy
(komu to osoží – Cui prodest) a pod. Takýto prieskum zainteresovaných (tzv.
stakeholders, t.j. všetkých, ktorí majú na danej veci nejaký záujem) "overuje
správnosť predpokladov o tom, kto sú, čo vedia, ako pociťujú situáciu, ako
sú do nej zapojení alebo ako na nich vplýva, ktoré informácie považujú za
dôležité, ako ich využívajú, a dokonca ako ich získavajú. S týmito údajmi v
ruke – a až potom – môžu plánovači programov zaznamenať ciele pre každé
publikum a pripraviť stratégie na ich dosiahnutie".[6]
Takýto prieskum veľmi pomáha aj pri určovaní komunikačných priorít a
príprave, definovaní a cizelovaní obsahu
Obsah situačnej analýzy:
1. interné faktory
1. poslanie organizácie, charta, stanovy, dejiny, štruktúra
2. zoznamy, životopisy a fotografie kľúčových vedúcich, členov predstavenstva, manažérov a pod.
3. opis a história programov, produktov, služieb atď.
4. štatistika zdrojov, rozpočtu, personálneho obsadenia, ziskov, akcionárov a pod.
5. strategické zámery a postupy súvisiace s problémovou situáciou
6. pozičné stanoviská (citáty) kľúčových vedúcich pracovníkov k problémovej situácii
7. opis toho, ako organizácia momentálne rieši problémovú situáciu
8. opis a zoznam interne zainteresovaných
9.
súpis dvojsmerných komunikačných
2. externé faktory
1.
výstrižky z tlače (
2.
reportáže, prepisy a záznamy z elektronických
3. obsahová analýza publicity a internetových zdrojov
4.
zoznam
5. zoznam a podrobné informácie týkajúce sa jednotlivcov a skupín, čo zdieľajú obavy organizácie, jej záujmy a stanoviská k problémovej situácii - vrátane ich kontrolovaných interných a externých mediálnych nástrojov
6. zoznam a podrobné informácie týkajúce sa jednotlivcov a skupín, čo sú proti obavám organizácie, jej záujmom a stanoviskám k problémovej situácii - vrátane ich kontrolovaných interných a externých mediálnych nástrojov
7. výsledky prieskumov a výskumov verejnej mienky vo vzťahu k organizácii a problémovej situácii
8. rozvrh organizovaných podujatí, sviatkov a ďalších dôležitých dátumov súvisiacich s organizáciou a problémovou situáciou
9. súpis vládnych inštitúcií, zákonodarcov a ďalších úradníkov s regulačnou a legislatívnou právomocou s dosahom na organizáciu a jej problémovú situáciu
10.
kópie dôležitých smerníc,
11. kópie uverejnených výskumov aktuálnych otázok týkajúcich sa problémovej situácie
12. súpis dôležitých referenčných kníh, záznamov a zoznamov a miesta ich uloženia v organizácii.[7]
Ide vlastne o špecifický súpis, zmapovanie všetkého, čo malo, má a môže mať vplyv na riešenie, neriešenie či vyriešenie daného problému, zdolanie výzvy, zužitkovanie príležitosti.
Prieskum pozostáva z jasnej definície problému, návrhu prieskumu (plánu pozorovaní a zisťovaní), jeho realizácie a vyhodnotenia. Prístup a metódy závisia od mnohých vecí: od samotného problému, ktorý sa má riešiť, a teda najprv skúmať, znalostí, zručností a preferencií výskumníka, od disponibilných zdrojov, podmienok a obmedzení v danej situácii. Pritom každý problém, každá problémová situácia sú iné, nedajú sa chápať šablónovito, nevyhnutný je individuálny, konkrétny prístup, skúmanie interakcií, dialektiky konkrétneho javu.
Systematický prístup k prieskumu by mal mať tieto kroky:
1. Skúmavý pohľad dozadu – história organizácie, problému, ľudí...
2. Široký pohľad okolo – panoráma súvislostí, podmienok, vzťahov organizácie, problému a okolia...
3.
Hlboký pohľad dovnútra – charakter a osobnosť organizácie, jej šéfov,
majiteľov, štýl práce a
4. Dlhý pohľad vpred – je poslanie organizácie realistické? Ako bude ona vyzerať o desať rokov? Aká je vízia vedenia? Kam smeruje? Aká je jej perspektíva?
"Vízia je umenie vidieť neviditeľné," napísal
Ako nástroje prieskumu môžeme vyžívať metódy neformálne a formálne. Neformálne sú rýchle, lacné a nenáročné, ich reprezentatívnosť je však otázna. Preto môžu poslúžiť len v prípravnej fáze na detekciu a predbežné, orientačné preskúmanie problémovej situácie, prípadne na tzv. pretesty prieskumov a stratégií, prípadne niektorých predbežných riešení - napr. grafických návrhov, sloganov, posolstiev a pod. Takéto metódy môžu problémy, ťažkosti signalizovať, nemôžeme však ich výsledky zovšeobecňovať, pretože vzorka je príliš malá a skreslenia vnáša aj subjekt kladúci otázky, moderátor, facilitátor. Seriózne diagnostikovanie a rozbor skúmaných otázok dosiahneme len pomocou zložitejších, vedecky osnovaných postupov – tzv. formálnych výskumných metód.
Medzi neformálne metódy patria napr.:
K formálnym metódam prieskumu, ktorých cieľom je získať údaje z vedecky reprezentatívnych vzoriek, a môcť tak presnejšie spoznať konkrétne publiká, zaraďujeme:
Niekedy sa proces zhromažďovania relevantných údajov o nejakom probléme
nazýva hľadaním faktov (fact-finding)[9].
Je dôležité zdôrazniť, že má ísť práve o fakty – podstatné, správne
a overené údaje o reálnej skutočnosti Očistené od neraz mnohých vrstiev
komentárov a interpretácií či už
F. P. Seitel[10] rozoznáva dva druhy prieskumov – opisné (descriptive) a vysvetľujúce (explanatory). Prvé sú akousi momentkou situácie, daného stavu. Druhé sa zaoberajú príčinami a následkami situácie, stavu. Idú do hĺbky, „pod kožu“. Deskriptívne prieskumy odpovedajú na otázku „Čo?“, prípadne „Ako?“, explanatórne na otázku „Prečo?“
Iné členenie ponúka pohľad z aspektu charakteru údajov. Ak preberáme už zozbierané – tzv. sekundárne – dáta, hovoríme o tzv. prieskume spoza zeleného stola (desk research). Ak sa orientujeme na zber čerstvých, nových údajov, hovoríme o terénnom (field) prieskume. Jeho výsledkom sú primárne dáta, ktoré dovtedy neboli k dispozícii[11].
Ak zohľadňujeme hľadisko opakovania, rozoznávame tzv. ad hoc, jednorazový prieskum a pokračujúci, kontinuálny prieskum[12].
Spomínané hľadiská sú aplikovateľné na prieskumy v o VsV aj marketingu.
Zaujímavým druhom prieskumu trhového správania sa je analýza odpadu – tzv. dustbin check. Skúma sa jednoducho obsah kontajnerov na smeti alebo vreciek s odpadom nachystaným na odvoz[13]. Takýto pohľad neraz ukáže to, čo ľudia skutočne kupujú, používajú a vyhadzujú. Možno, že pri priamej otázke, čo nakupujú, by sa štylizovali a uviedli niečo iné.
Užitočné rady pred začatím výskumného projektu ponúka David L. Smith[14]. Odporúča vopred skontrolovať:
1. Ako sa využijú výsledky výskumu?
2. Ktorú špecifickú skupinu populácie bude prieskum študovať a ako sa bude vyberať vzorka?
3. Aká výskumná technika sa na to hodí? Prieskum nemusí byť vždy najlepší. Možno cielený rozhovor, možno niečo iné...
4. Ak sa použije prieskum verejnej mienky, aká metóda zberu dát v teréne bude najlepšia? Rozosielanie dotazníkov poštou? Telefonické opytovanie? Osobné rozhovory?
5. Odporúčajú sa otázky uzavreté, otvorené alebo kombinované?
6. Aké sú skúsenosti výskumnej agentúry a čo za ľudia v nej pracujú? Aké má referencie?
7. Ako sa budú analyzovať dáta a v akej forme dostaneme výsledky? Budú interpretované?
8. Ako rýchlo budú výsledky k dispozícii?
9.
Koľko to bude stáť? Je dobré požiadať o ponuku tri
Keď máme za sebou prieskumy, rozbory a problém
Aby sme mohli účinne plánovať, musíme ovládať strategické myslenie
– pohľad dopredu, predstava o želanom cieli i o cestách, ako ho dosiahnuť,
pripravenosť predvídať možné prekážky aj stimuly, správne rozvrhnúť dostupné
zdroje a schopnosť motivovať a seba i organizáciu pevne kráčať týmto smerom.
Vari všetky príklady kríz a následnej neúspešnej krízovej
Ak sú experti
Ako vyzerá prezieravé dlhodobé plánovanie a predvídanie pravdepodobného vývoja v praxi? Jeho výsledkom by mali byť:
1. integrovaný program, ktorý ako celok smeruje ku konečným výsledkom v cieľových oblastiach;
2. zvýšená účasť a podpora manažmentu;
3. programový dôraz na pozitíva, nie negatíva a defenzívu;
4. starostlivo zvážený výber tém, časovanie a taktika.[15]
Píšem "výsledkom by mali byť", pretože v realite to často tak nebýva.
Komunikační experti buď nemajú sami dosť znalostí, strategického myslenia a
odvahy, alebo ich šéfovia či klienti nepripustia k stratégii, ktorú si
strážia ako "tajomstvo" – hoci aj nedvižné a choré... Zabúdame, že miera
schopnosti strategicky plánovať
Strategické plánovanie je sériou rozhodnutí o budúcnosti a o tom, ako,
kedy a akými prostriedkami sa k nej dopracovať. Strategické plánovanie v
Plánovanie a programovanie spravidla obsahuje tieto kroky:
1. Definovať role a poslania. Určiť charakter a rozsah práce, ktorá sa má vykonať.
2. Stanoviť kľúčové oblasti výsledkov. Určiť, kam investovať čas, energiu a talent.
3. Identifikovať a špecifikovať ukazovatele účinnosti. Vymedziť merateľné činitele, na základe ktorých môžu byť vytýčené ciele.
4. Vybrať a stanoviť ciele. Stanoviť výsledky, ktoré majú byť dosiahnuté.
5. Pripraviť akčné plány. Určiť, ako dosiahnuť špecifické ciele.
Programovanie. Vymedzenie sekvencie súvisiacich
Rozvrh. Určiť časové požiadavky cieľov a akčných krokov.
Rozpočet. Stanoviť a prideliť na dosiahnutie stanovených cieľov požadované zdroje.
Zodpovednosť. Rozhodnúť, kto bude dozerať na výsledky a akčné kroky.
Kontrola a schvaľovanie. Overovanie a podľa potreby
úpravy predbežného plánu pred rozhodnutím sa pre
6. Ustanoviť dohľad. Zabezpečiť efektívne dosahovanie cieľov.
7.
8. Implementácia. Zaručiť súhlas všetkých kľúčových ľudí s tým, komu ktoré úsilie bude zverené, aký prístup je najlepší, kto má byť zainteresovaný, a ktoré okamžité kroky sa musia ihneď vykonať.[18]
Poslanie organizácie vyjadruje zmysel jej existencie, účel, na ktorý vznikla. Je to čo najstručnejšie, najvýstižnejšie a najinšpiratívnejšie vyjadrenie vnútorného, spoločenského dôvodu jej jestvovania.
Na základe poslania je možné a potrebné rozširovať v celej organizácii
špecifické hodnoty a pestovať osobitnú
V čom spočíva poslanie samotných vzťahov s verejnosťou? Profesionáli
1. zbierať a analyzovať informácie o meniacom sa poznaní, názoroch a správaní sa kľúčových publík a skupín zainteresovaných;
2.
slúžiť ako ústredný zdroj informácií, názorov o organizácii a ako
oficiálny kanál
3. komunikovať významné informácie, názory a interpretácie, a udržiavať tak publiká organizácie a ďalších zainteresovaných informované o politike organizácie a jej aktivitách;
4. koordinovať aktivity, ktoré ovplyvňujú vzťahy organizácie k publikám a ďalším skupinám zainteresovaných.[20]
Ďalšími pojmami na
Pojmy stratégia a taktika korenia vo vojenstve. Stratégia zahrnuje
kľúčové rozhodnutia vojny alebo bitky, napr. či použiť rakety alebo letecké
bombardovanie, či len diaľkovo ovládané dróny. Stratégia je celkový plán hry. Taktika, to sú
rozhodnutia prijímané "za pochodu" v priebehu boja. Sú to rozhodnutia na
mieste, ovplyvnené meniacimi sa okolnosťami v priebehu implementácie
strategického plánu. V
Dlhodobé, strategické plánovanie je typické pre preventívne, proaktívne
vzťahy s verejnosťou. Naopak, nápravné, reaktívne VsV majú na
plánovanie minimum času - alebo to aspoň o sebe tvrdia. Trendom je
presadzovanie strategického prístupu, ktorý predvída dobré aj zlé a
pripravuje organizáciu, jej manažment, ľudské zdroje a dôležité publiká na
všetky možné situácie. Tak silnie povesť organizácie najstabilnejšie.
Organizácia môže – a musí – aktívne formovať seba samú aj svoje vnímanie v
duchu výroku britského politika a spisovateľa
Strategický plánovací proces vo vzťahoch s verejnosťou aj
v ďalších formách marketingovej
1. Definícia problému
Problém, znepokojenie, príležitosť: Čo sa deje teraz?
Situačná analýza - interná a externá: Aké pozitívne a negatívne sily pôsobia? Kto je zainteresovaný a / alebo postihnutý? Ako je postihnutý / zainteresovaný?
2. Plánovanie a programovanie
Programový cieľ: Aká je žiaduca situácia?
Cieľové publiká: Na koho – interne a externe – sa má program obracať, koho má zasiahnuť a ovplyvniť?
Ciele: Čo treba dosiahnuť vo vzťahu ku každému publiku, aby sa dosiahol programový cieľ?
3.
Realizácia aktivít a
Stratégie činností: Aké zmeny treba urobiť, aby sa dosiahli výsledky v stanovených cieľoch?
Komunikačné stratégie: Aké posolstvo treba komunikovať, aby sa
dosiahli výsledky v stanovených cieľoch? Ktoré
Plány implementácie programu: Kto bude zodpovedný za
realizáciu každej
4. Vyhodnotenie programu
Hodnotiace plány: Ako sa budú merať výsledky špecifikované v programových zámeroch a cieľoch?
Spätná väzba a úpravy programu: Ako sa budú výsledky hodnotenia oznamovať manažérom programu a využívať na zmeny programu?
Dôležitou fázou plánovania je výber, definícia cieľových publík. Publikom som sa zaoberal v kapitole 5, preto na tomto mieste iba stručne preberiem otázky súvisiace so strategickým rozmerom VsV.
Práve tu sa nám hodia poznatky od
Pochopiteľne, že pre úspešnú
Tu sú prístupy, ktoré nám pomôžu buď spolu alebo aj jednotlivo definovať cieľové publiká medzi rozličnými skupinami zainteresovaných:
1. geografia – prírodné a politické hranice – ukazujú, kde nájsť ľudí, ale nehovoria veľa o dôležitých rozdieloch vnútri území;
2.
demografia – pohlavie, príjem, vek, stav,
3. psychografia – charakteristiky psychiky a životného štýlu, hodnôt a pod. – dôležité najmä v súvislosti s ďalšími črtami;
4. skrytá moc – politická alebo ekonomická moc "za scénou", ktorá nie je ľahko pozorovateľná; títo ľudia ovládajú iných a na ich identifikáciu treba starostlivé pozorovania, rozhovory s ľuďmi v problémových situáciách, analýzy dokumentov, ktoré zaznamenávajú alebo slúžia n výkon skrytej moci;
5. postavenie – pozícia, ktorú zastávajú jednotlivci v problémovej situácii, najmä tzv. kľúčoví hráči, ktorí situácie ovplyvňujú;
6. povesť – ľudia, ktorých účastníci danej situácie opisujú ako vplyvných a schopných formovať mienku iných (nejde o skrytú moc, ale o názory ľudí na iných ľudí);
7. členstvo – príslušnosť k nejakej organizácii, ktorá vyjadruje organizovanú zainteresovanosť ľudí na určitých veciach;
8. úloha v rozhodovaní – identifikácia tých najaktívnejších, ktorí skutočne rozhodujú, konajú a komunikujú.[21]
Kľúčom k definícii publika je rozpoznať, ako sú ľudia zaangažovaní a ovplyvnení situáciou, pre ktorú pripravujeme program. T. j. čo najpresnejšie určiť, čo o veci vedia, ako ju pociťujú a ako vo vzťahu k nej konajú.
Keď máme "pod strechou" cieľové publiká, formulujeme pre každé z nich
programové ciele. Ony vyjadrujú kľúčové výsledky, ktoré majú byť
dosiahnuté pri každom publiku, aby sa splnil programový zámer. Ciele určujú
ohnisko, na ktoré sa budú praktická činnosť aj
Ako formulovať ciele?
1. niečo – zvýšiť, znížiť, udržať...
2. špecifikácia výsledku – môžeme zvýšiť (posilniť), znížiť (oslabiť) alebo udržať
povedomie o..., znalosti o... porozumenie pre... (výsledky v oblasti poznania, tzv. kognitívne)
pocit... (výsledky v oblasti pocitov, tzv. predispozičné alebo emotívne)
konanie... (výsledky v oblasti správania sa, tzv. behaviorálne, konatívne)
3. stanovenie veľkosti zmeny alebo hladiny, ktorá má byť udržaná v merateľných výrazoch
4. určenie cieľového dátumu, kedy má byť výsledok dosiahnutý.
Dôležité je, aby každý cieľ vyjadroval jeden špecifický výsledok.[22]
Pri formulácii cieľov je mimoriadne dôležité uvedomiť si rozdiel medzi
výstupmi (outputs) a výsledkami (outcomes). Množstvo výstupov –
povedzme tlačových konferencií, tlačových informácií, rozhovorov, článkov,
schôdzí, blogov, "tvítov" a ďalších komunikačných nástrojov a foriem – nehovorí takmer vôbec
nič o skutočných výsledkoch v podobe pozitívnych, želaných zmien v myslení,
správaní sa cieľových publík, nehovoriac už o dlhodobejšej zmene životného
štýlu či
Ciele sú akousi mapou, ktorá nás vedie od hypotéz, predpokladov,
pracovných teórií k vytýčenému zámeru, k tomu, čo chceme dosiahnuť. Bez
hmatateľných, merateľných a konkrétnych cieľov sa praktik
Keď už vieme, kam sa chceme dostať - a tušíme aj ako
- môžeme pokračovať v
načrtávaní plánov. Keďže pôsobíme v sociálnej realite, vieme, že
prostredie sa vyvíja neraz nepredvídateľne. Preto komunikátor musí byť
pripravený na rozličné varianty vývoja. Spravidla uvažujeme s plánmi
optimistickými, pesimistickými a nejakými "strednými". Najpesimistickejšie z
pesimistických scenárov predpokladajú, že môže nastať aj kríza. Pravda, aká,
to sa nedá presne vopred predvídať. Dá sa však vždy predvídať, že niečo
nepríjemné by sa mohlo stať - a stáva sa. To je témou osobitnej
kapitoly 15. Na
tomto mieste strategického pohľadu na profesiu
Realizácia
Kedysi, keď masové oznamovacie prostriedky nevysielali nepretržite a
nejestvoval
Ak dobre premyslený a pripravený čin vieme patrične okomentovať, "skomunikovať",
máme šancu vyhrať komunikačný zápas. Pretože verejnosť,
Na počiatku vzťahov s verejnosťou – napriek Biblii – teda nie je SLOVO, ale ČIN.
Stratégia má teda dve zložky:
V zásade ide o vzťah, hru a napätie medzi slovami a činmi. Patrí do
klasiky, že činy sú silnejšie ako slová, napriek tomu však aj slová môžu byť
činmi. Najmä ak ich prednesú vysoko postavení predstavitelia, uctievané či
uznávané osobnosti. Vtedy majú praktici VsV čo robiť, aby
"uviedli veci na pravú mieru". To nič nemení na fakte, že
Z hľadiska systémového prístupu je konatívna stratégia prejavom reakcie
otvorených systémov – teda tých, ktoré sa správajú pružne a sú schopné učiť
sa, adaptovať na meniace sa podmienky. Napokon, len takéto systémy sú
schopné prežiť. Tí, čo nie sú schopní komunikovať
Ako správne budovať povesť - Správne "píár" = správne konanie a správna komunikácia
Komunikačný komponent stratégie sleduje oslovenie cieľovej skupiny.
Účinné oslovenie. Nie v duchu klasickej
piesne Simona a
Tu je niekoľko osvedčených techník na prekonanie rozporu medzi pozíciou komunikátora a adresátov:
1.
Používajte
2.
Využívajte komunikačné zdroje, ktoré sa tešia veľkej dôveryhodnosti
publika z hľadiska aktuálnej témy
3.
Tlmte rozdiely medzi postojmi v
4. Hľadajte stotožnenie s publikom v slovníku a anekdote v oblasti vyňatej z problému.
5. Vybudujte pozíciu komunikátora ako väčšinovú, definujúc väčšinu z publika samotného.
6. Zapojte do hry skupinovú identifikáciu publika, ak taká identifikácia pomôže vybudovať pozitívny ohlas. Platí to aj naopak.
7. Modifikujte posolstvo tak, aby zodpovedalo potrebám organizácie.[24]
Sme teda v komunikačnej fáze. Kľučkujeme pomedzi úklady sémantiky, symbolov, bariér a stereotypov, odlišných skúseností publík. Čo sa nám všetko môže prihodiť a na čo by sme nemali zabudnúť? Hyman a Sheatsley[25]- uvádzajú 5 hlavných dôvodov, prečo zlyhávajú informačné kampane:
1. Jestvuje skupina chronických zadebnencov. Týchto ľudí ťažko získate – bez ohľadu na úroveň alebo podstatu informácie.
2. Najviac informácií vstrebávajú ľudia zainteresovaní. Na učenie alebo asimiláciu poznania najviac vplýva motivácia a v spoločnosti sú stále veľké skupiny, ktoré pripúšťajú, že o verejné záležitosti majú malý alebo žiadny záujem.
3. Ľudia vyhľadávajú informácie, ktoré sú kompatibilné s ich doterajšími postojmi a vyhýbajú sa informáciám, ktoré do ich skúsenosti nezapadajú.
4. Rozliční ľudia interpretujú tú istú informáciu rôzne. Výberové vnímanie a interpretácia obsahu nasledujú po stretnutí sa s informáciou: Osoby vnímajú, prijímajú a pamätajú si obsah rôzne.
5. Informácia nemusí nevyhnutne zmeniť postoje. Zmeny názorov alebo správania sa po vystavení informácii môžu byť rozmanito ovplyvnené pôvodnými individuálnymi predispozíciami.
Iný odborník – Harold Mendelsohn[26]naopak ukazuje, ako informačné kampane môžu byť úspešné:
1. Ak ich plánujeme na základe predpokladu, že väčšina adresátov sa bude buď iba mierne alebo vôbec nebude zaujímať o to, čo chceme komunikovať.
2. Ak strednodobé zámery, ktoré môžeme rozumne realizovať ako dôsledok vystavenia informáciám, stanovíme ako konkrétne ciele. Často je rovnako dôležité aj pripraviť alebo využiť podporné systémy v okolí, aby samotná odovzdávaná informácia spôsobila zmenu správania sa.
3. Ak po tom, ako sme stanovili strednodobé ciele, starostlivo zvážime podrobné načrtnutie konkrétnych cieľových skupín v zmysle ich demografických a psychologických vlastností, ich životného štýlu, hodnotových systémov, viery a masmediálnych zvykov. Tu je tiež dôležité nielen určiť rozsah predošlej ľahostajnosti, ale aj odhaliť jej korene.
Napokon ide vždy o to, aby naša
Dobrým vodidlom je klasických 7 K dobrej
1.
Kredibilita (credibility) –
2.
Kontext (context) – komunikačný program musí byť primeraný
skutočnostiam v okolí. Masovokomunikačné prostriedky sú len doplnkom slov a
činov každodenného života. Kontext musí poskytovať účasť a reprodukciu. Musí
posolstvo potvrdzovať, nie mu protirečiť. Účinná
3. Kontent (content) – posolstvo musí byť pre prijímateľov zmysluplné, a musí byť v zhode s ich hodnotovým systémom. Musí mať podstatný vzťah k situácii adresáta. Vo všeobecnosti si ľudia vyberajú tie informácie, ktoré im môžu priniesť najväčšie výhody. Kontent, obsah podmieňuje publiku.
4.
Klarita (clarity) – Posolstvo sa musí podávať jednoduchými
výrazmi. Slová musia znamenať to isté pre prijímateľov aj odosielateľov.
Zložité otázky treba zhutniť do jednoduchých a jasných hlavných myšlienok,
sloganov, hesiel alebo stereotypov. Čím ďalej má posolstvo
5.
Kontinuita a konzistencia (continuity and consistency) –
6.
Kanály (channels) – na
7.
Kapacita (capability) –
Poslednou fázou strategického oblúku
Dátum poslednej revízie: 03. 07. 2014
[1]
LUKASZEWSKI, J.: Let´s Get Serious about Strategy. Strategy, 1,
1998,
[2]
Pozri a porovnaj CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[3]
CUTLIP, S. M. - CENTER, A. H. - BROOM, G. M:
[4]
JEFKINS, F.:
[5]
Pozri napr. SEITEL, F. P.: Practice of
[6]
CUTLIP, S. M. - CENTER, A. H. - BROOM, G. M:
[7]
CUTLIP, S. M. - CENTER, A. H. - BROOM, G. M:
[8]
Pozri bližšie a porovnaj CUTLIP, S. M. - CENTER, A. H. - BROOM, G. M:
[9]
Pozri napr. COOK, W. W.: Fact-Finding for
[10]
SEITEL, F. P.: Practice of
[11]
Pozri napr. JEFKINS, F.:
[12]
JEFKINS, F.:
[13]
JEFKINS, F.:
[14]
SMITH, D. L.: Checklist for Starting a Research Project.
[15]
CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[16]
KINKEAD, R. W. – WINOKUR, D.:
[17]
YOUNG, D.: Building Your Company´s Good Name. New York,
[18]
MORRISEY, G. L.: Management by Objectives and Results for Business and
Industry. 2nd ed. Reading, MA, Addicon-Wesley
[20]
CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[21]
CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[22]
CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[23]
BURSON, H.: Beyond "PR": Redefining the Role of Public Relations. 29th
[24]
LANE, E. F.:
[25]
HYMAN, H. H. – SHEATSLEY, P. B.:
[26]
MENDELSOHN, H.:
[27]
CUTLIP, S. M. – CENTER, A. H. – BROOM, G. M:
[28]
K hodnoteniu výsledkov
© Copyright Ivan Žáry 1997-2019: Reprodukcia na nekomerčné účely povolená za predpokladu uvedenia zdroja.