17. Nové tendencie vo vzťahoch s verejnosťou – Kam spejeme? Niekedy nie je ani také dôležité, ako rýchlo sa pohybujeme, ako skôr to, kam vlastne smerujeme. "Naše organizácie sú živé systémy, jestvujúce v turbulentnom prostredí, ktoré neprestajne overuje ich schopnosť prežiť... sily zúrivej globálnej konkurencie, závratný technologický pokrok, vajatajúce ekonomiky a veľmi nároční a požadovační zákazníci." C. K. GOMAN[1] Žijeme v novom tisícročí. O čom sme pred desiatkami
rokov snívali, pochybovali, diskutovali, to je dnes realitou. Rozpornou
a nejednoznačnou, no v jednom vyhranenou: Musíme meniť sami seba, svoju
stratégiu, prístupy, aby sme prežili.
Prvého novembra 1999 nebol iba sviatok Všetkých
svätých. Bol to aj deň všetkých značiek jednej
Tu si môžete pozrieť túto dnes už legendárnu reklamu - http://www.youtube.com/watch?v=twsI3JmCgPU. Tento príklad plne vyjadruje tendencie nového tisícročia – globalizácia, rastúca komplexnosť, silnejúca integrita, pokračujúca syntéza, harmonizácia častí a celku... Ale aj postupné vytláčanie, resp. kombinovanie „broadcastingu“ – vysielania masmédiami širokým skupinám tzv. narrowcastingom – oslovovaním veľmi špecifických skupín, ba dokonca jednotlivcov za pomoci výdobytkov informačných technológií. Na začiatku i na konci každého spoločenského snaženia je (mal by byť) človek – blížny, občan, zákazník, klient. V podnikaní a obchode sme sa k tomuto dnes už takmer samozrejmému konštatovaniu dopracúvali stáročia. Napríklad americkí marketingoví odborníci Kerin, Berkowitz, Hartley a Rudelius[2] rozlišujú štyri základné historické orientácie, ktoré sa v zlomových obdobiach prekrývali: ![]()
| produkčná éra - od 18. storočia do 30. rokov 20. storočia | ![]() |
éra predaja - od začiatku 20. storočia do 70. rokov 20. storočia |
![]() |
marketingová éra - od 50. rokov 20. storočia do konca 20 storočia |
![]() |
éra trhovej orientácie - od 80. rokov 20. storočia do súčasnosti. |
Produkčná éra robila zo zákazníka, spotrebiteľa
otroka produktu – mohol si kúpiť len to, čo niekto vyrobil. Zákazník bol
väčšinou rád, že vôbec mal čo kúpiť. Francúzsky ekonóm J. B. Say túto
situáciu výstižne opísal slovami „výroba vytvára svoj vlastný dopyt“.
Ústredným motívom bola myšlienka, že produkty sa predávajú samy, takže
hlavným záujmom podnikateľov bola výroba, nie marketing. Bývalé komunistické
Éra predaja sa vyznačovala filozofiou, že
v podmienkach rastúcej konkurencie
Marketingová éra znamenala prudký nástup
uvedomenia si, že podnikanie je vlastne uspokojovanie potrieb a želaní
spotrebiteľov a až ich prostredníctvom cieľov
Náš zákazník – náš...
Aké sú praktické dôsledky takého prístupu?
Uznáva, že predaj je iba časťou marketingu – marketing teda zahrnuje oveľa širší okruh činností.
Mení miesto a čas vstupu marketingových ideí do výrobného cyklu. Kým predtým marketing „láskavo vpustili“ do cyklu až po vyprodukovaní výrobku, teraz vstupuje do neho ešte pred fázou jeho navrhovania.
Takto sa éra marketingu stala vlastne érou zákazníka.
Mnohé
Historicky najnovším trendom je tzv. éra trhovej orientácie. Veľmi úzko súvisí s rozširovaním „total quality management“ – s manažmentom komplexnej kvality a s úsiliami o získanie certifikátov kvality podľa noriem radu ISO 9000.
Trhová orientácia v praxi znamená:
sústavné zhromažďovanie informácií o potrebách zákazníkov a cieľových skupín;
odovzdávanie týchto informácií všetkým oddeleniam;
využívanie týchto poznatkov na vytváranie hodnôt pre spotrebiteľa[4].
V akej „historickej fáze“ sa nachádza vaša
Aké sú praktické dôsledky uplatňovania trhovej orientácie?
Tzv. zákaznícky orientované
Už z predošlého výpočtu, ktorý by sme mohli hádam aj
rozšíriť podľa rozličných konkrétnych situácii každodenného života, vyplýva,
že ak má byť
Po druhé, musíme mať k dispozícii príslušné metódy a nástroje získavania informácií, ich úpravy, rozširovania, vyhodnocovania atď.
Totálna zmena
V dnešnom svete zaznamenávame niekoľko tendencií:
globalizácia
informačných tokov – zo sveta sa stáva tzv. informačná dedina, resp. jedna kancelária čo obývačka, kde vďaka masmédiám, internetovému zosieťovaniu, sociálnym médiám a osobnej elektornike každý o každom všetko vie a ihneď;
podnikania, obchodu a trhu – vzniká tzv.
sieťová ekonomika, pokrývajúca celú zemeguľu, sprevádzaná vznikom gigantov
ako výsledkov megafúzií; s tým je spojená rastúca a čoraz viac očakávaná
a vyžadovaná zodpovednosť
nezamestnanosti – sprievodný jav globalizácie podnikania, vznikajúci ako následok sústavného zefektívňovania a znižovania nákladov podnikateľských subjektov v rastúcej konkurencii;
odumieranie tzv. sociálneho
zneisťovanie situácie na finančných trhoch – otrasy, posuny a presuny ako reakcie na ekonomický, politický a sociálny vývoj;
posuny verejnej mienky – nepretržitá
kritický dôraz na trvalú udržateľnosť ľudského pokroku
– zrejmé otepľovanie atmosféry a extrémy
starnutie spoločnosti – ľudí v postproduktívnom veku
pribúda vo všetkých ekonomicky vyspelých krajinách, vrátane našej.
V najvyspelejších
technologizácia – rýchle prenikanie, doslova invázia nových technických riešení do všetkých sfér ľudského života.[5]
Viaceré európske postkomunistické krajiny – vrátane
Život, to je zmena. Mení sa všetko, aj marketing. Ani vzťahy s verejnosťou nie sú výnimkou. Aj v živote VsV môžeme sledovať niekoľko základných tendencií:
1.
Opravdivosť – prehlbuje sa reálny pohľad na svet a reálne
chápanie svojho obrazu v meniacom sa svete. To sa týka organizácií,
2.
Porozumenie – globalizácia podnikania si vyžaduje nový druh
kvalifikácie: schopnosť medzikultúrnej
3. Udržateľnosť – zodpovednosť za budúci environmentálny, hospodársky a sociálny rozvoj sa stáva nevyhnutnou súčasťou podnikania, VsV nevynímajúc. Profesionál VsV už nesmie klásť na prvé miesto zisk, plat, kvantitatívny úspech – etické a strategické princípy sa dostávajú na popredné miesto hierarchie hodnôt a začínajú byť určujúce pre ďalší úspešný vývoj profesie.
4. Etika – vnútorný kompas sa stáva hlavným vodidlom správania sa skutočného profesionála. Interné presvedčenie začína prevládať nad vonkajším donútením.
5. Spájanie síl – biznis verzus politika. Druhý – podnikateľský sektor preberá na seba zodpovednosť za ďalší komplexný rozvoj spoločnosti. Politika stráca historickú iniciatívu, strategickí podnikatelia vidia neraz ďalej a lepšie než taktickí politici, ktorí myslia v horizontoch volebných období a mocenských ambícií.
6.
Cielenosť – presné smerovanie, rastúca profesionalizácia a
špecializácia ako rozvojová črta VsV. Diverzifikácia potrieb klientov prináša
diverzifikáciu ponuky VsV služieb, rafináciu postupov a spresňovanie
požiadaviek na kvalifikáciu profesionálnych komunikátorov. Rastie význam
public affairs,
7. Kvalita – systém kvality podľa noriem ISO aj v VsV ako komparatívna výhoda v podnikaní. Skvalitňovanie celého systému práce VsV od brífingu po vyhodnotenie projektu ako predpoklad dôvery klientov a získania nových objednávok.
8.
Technika a technológia – nástroje porozumenia a zdokonaľovania
9.
Stratégia – rastúci význam a vplyv
VsV a ďalší rozvoj
strategickej funkcie VsV. Šírenie poznatku, že bez pochopenia a implementácie
VsV na najvyšších rozhodovacích a riadiacich miestach niet úspešnej
Moderné vzťahy s verejnosťou sa už nezaobídu bez dialógu,
obojsmernej
Znamená to, že už nepôjde natoľko o mechanické zručnosti profesie, „proces“ jej vykonávania, ale skôr o rozvoj a uplatňovanie kritického myslenia za pomoci štúdia teórie, ľudskej psychológie, ekonomiky a podnikateľskej filozofie[7].
Nepretržité hodnotenie
Aj vo vzťahoch s verejnosťou sa čoraz viac uplatňujú rozličné
formy a druhy výskumu, ktoré umožňujú dôkladnejšie, dôslednejšie a
efektívnejšie komunikovať dané posolstvo príslušnej cieľovej skupine.
Výskumy, prieskumy, orientačné sondy a pod. majú svoje miesto v prípravnej,
realizačnej aj záverečnej fáze
Veľmi dôležitým momentom v VsV je
hodnotenie účinku, posudzovanie efektívnosti
pôsobenia. Podľa niektorých prieskumov v zahraničí až 90 % medzinárodných
Údaje zo
Pritom čoraz viac manažérov a klientov sa pýta: Kde sú
a aké sú výsledky
Frank Jefkins[10] rozlišuje tzv. hmatateľné (tangible) a nehmatateľné (intangible) VsV: „Rozdiel medzi hmatateľnými a nehmatateľnými PR je v tom, či majú alebo nemajú určené ciele, alebo v tom, či sú alebo nie sú ich výsledky merateľné... Hmatateľné PR znamenajú efektívne PR.“
Ako vlastne demonštrovať účinnosť, efektívnosť, úspech
Tzv. hodnotiacim výskumom, podrobným skúmaním výsledkov a ich porovnávaním s cieľmi. Rossi a Freeman[11] definujú takéto preskúmavanie ako "systematickú aplikáciu postupov sociálneho výskumu na posudzovanie konceptualizácie, návrhu, implementácie a užitočnosti sociálnych intervenčných programov".
Načrtávajú tieto základné otázky evaluácie:
· Konceptualizácia programu a návrh
Aký je rozsah a rozdelenie cieľového problému a / alebo populácie?
Je program navrhnutý v súlade so zámermi? Podporujú ho racionálne súvislosti? Boli maximalizované možnosti jeho úspešnej realizácie?
Aké sú plánované a skutočné náklady, a aký je ich vzťah k prínosom a účinnosť?
· Monitorovanie a zodpovednosť za implementáciu programu
Zasahuje program určené cieľové obyvateľstvo alebo územie?
Použili sa intervenčné metódy špecifikované v návrhu programu?
· Zhodnotenie užitočnosti programu: výsledok a účinnosť
Je program efektívny pri dosahovaní plánovaných zámerov?
Môžeme výsledky programu vysvetliť nejakým iným procesom, ktorý nebol zahrnutý v programe?
Má program nejaké výsledky, ktoré sa nepredpokladali?
Aké sú náklady na realizáciu služieb a prínosov pre účastníkov programu?
Je program efektívnym využitím zdrojov v porovnaní s ich alternatívnym využitím?
Pravda, niekedy sa stretávame aj s tzv. pseudovýskumami. Využívajú sa z troch dôvodov:
Meraj, meraj, meraj!
Najúčinnejším a najpresvedčivejším spôsobom hodnotenia
je meranie. Meranie napr. postojov pred
Pochopiteľne, že seriózne meranie čosi stojí.
Predpokladá prieskum, metodické oslovovanie tých, čo majú byť – resp. už
boli – komunikačným projektom oslovení. V praxi, žiaľ, zatiaľ len zriedkavo
vidíme systematické využívanie naozajstného merania reálnych výsledkov
Aby sme mohli hodnotiť
merateľné ciele
hodnotenie prípravnej fázy komunikačného projektu (
hodnotenie realizačnej fázy komunikačného projektu (
hodnotenie výsledkov
Hodnotenie prípravnej fázy znamená posudzovanie
primeranosti podkladových informácií, z ktorých vychádza plánovanie
Adekvátnosť zberu informácií a prieskumných krokov v
prípravnej fáze. Chýbali v zozname publík niektoré cieľové skupiny? Ktoré
predpoklady o publikách sa ukázali chybné? Požadovali
Organizácia a primeranosť programu, stratégie posolstiev a
taktiky. Zapadal obsah posolstiev do problémov, cieľov a
Hodnotenie kvality posolstiev a ďalších elementov prezentácie, ich "balenia". Aký je ich štýl, forma a predstavenie? Hodnotí sa intuitívne na základe skúseností profesionálov, ale aj exaktne - čitateľnosť (pre angličtinu jestvujú napr. Fleschov, Gunningov a Fryov vzorec), počúvateľnosť (pre angličtinu je k dispozícii Fangov vzorec ľahkej vnímateľnosti). Sú to, samozrejme, len hrubé ukazovatele, zaváži aj používanie žargónu, odborných slov, nárečí a pod.
Hodnotenie realizačnej fázy pozostáva zo spočítania, evidencie počtu informácií.
Koľko bolo vytlačených a distribuovaných publikácií, tlačových
informácií, materiálov v médiách, listov,
Koľko ľudí v cieľových publikách skutočne informáciu dostalo? Tu sa rozlišuje oslovené publikum od efektívneho publika. To prvé sú všetci potenciálni vnímatelia, to druhé len členovia cieľového publika, zaujímaví z hľadiska daného projektu.
Koľko z tých, ktorí ju mali možnosť zachytiť, si ju aj všimlo? A ako si ju všimli? Čo si zapamätali? Aj tu jestvuje viacero možností hodnotenia. Napr. čitateľov môžem rozdeliť na tých,
čo si spomenú, že videli inzerát, reklamu, článok (tzv. noted readers)
čo si pamätajú aj meno inzerenta, organizácie (tzv. associated readers)
čo si prečítalo najmenej polovicu materiálu, takže vedia, o čo
v ňom išlo (tzv. read most readers)[14].
V
meranie (meter) – elektronické zaznamenávanie naladenej stanice a času; nevýhodou je, že nevieme, kto program sleduje (ak vôbec niekto), koľko je takých ľudí a pod.
meranie ľudí (people meter) – sofistikovaná metóda, kde každý
monitoruje svoje správanie sa pri
telefonické interview – počas príslušnej relácie; odkazovače a neochota odpovedať sú problematickou stránkou takýchto metód.
Hodnotenie výsledkov dokumentuje rozsah, do akého výsledky zodpovedajú cieľom pre každé cieľové publikum aj program vcelku. Ide tu o to, čo sa ľudia dozvedeli, naučili z programu, ako ich ovplyvnil.
Výsledky sa členia na
kvalitatívne a
kvantitatívne.
Kvalitatívne výsledky nemeriame štatisticky, ale skúsenosťou. Povedzme, v praxi zisťujeme, že pacienti prichádzajúci k lekárovi s určitou chorobou sú informovanejší a väčšmi sa snažia o prevenciu - a to bolo cieľom komunikačného programu.
Kvantitatívne výsledky môžeme číselne aj graficky demonštrovať na raste či poklese nejakého javu – napr. väčší počet záujemcov o určité povolanie, menej sťažností, reklamácií a pod.[15]
Jefkins[16] spomína aj tzv. samozrejmé výsledky (self-evident), ktoré nemusia byť nijako špeciálne dokazované a hovoria samy za seba. Uvádza príklad poklesu sťažností z dôvodu nesprávneho používania produktu vplyvom vzdelávacej kampane pre používateľov. Výsledok môžeme kvantifikovať a viacej či menej atraktívne ho prezentovať, to však nič nemení na fakte, že je bezprostredne viditeľný a zrejmý.
Skúmanie výsledkov
priebežné (intermediate, formative), v určitej etape
realizácie projektu, aby sme vedeli, kde sa nachádzame a či ideme správnou
cestou – umožňujú nám zmenu prístupu, korektívne
konečné (summative) na konci implementácie, ktoré ukazuje, či sme dosiahli plánovaný bod[17].
Od poznania po správanie
Keď hodnotíme, čo sa ľudia dozvedeli z komunikačného
programu, meriame to isté poznanie, povedomie, pochopenie, ktoré sme
merali pred realizáciou programu. Tu sa používa na porovnanie buď rovnaká
skupina, alebo tzv. kontrolná skupina, ktorá nebola vystavená
Konečné sumatívne hodnotenie je zvyčajne vecou náročnejších sociologických a antropologických výskumov, ktoré sú schopné zaznamenať spoločenské a kultúrne zmeny v dlhšom časovom období.
Na začiatku každého zmysluplného hodnotenia musia byť jasne definované, merateľné ciele, primerané danej fáze komunikačného programu. Pri stanovovaní týchto cieľov sú nevyhnutné určité kroky:
vyjasnenie štartovnej pozície – súčasné názory, správanie a znalosti jednoznačne definovaných cieľových skupín
vyjasnenie cieľovej pozície – želané
rozhodnutie, či je dosiahnutie toto cieľa reálne, a ak áno, v akom časovom rozpätí a za čo – či sa to oplatí[18].
Desatoro hodnotiaceho procesu ponúkajú Cutlip. Center a Broom[19]:
1. Získať súhlas na využitie a zmysel hodnotenia. Bez takéhoto súhlasu výskum často nahromadí množstvo nepoužitých a neraz zbytočných dát. Problém, starosti alebo otázky, ktoré motivujú prieskum treba položiť na papier. Potom treba detailizovať, ako sa využijú výsledky. Takéto podklady sú ešte užitočnejšie vtedy, ak využívame externých odborníkov.
2. Zabezpečiť záväzok organizácie vyhodnocovať a urobiť výskum základom programu. Organizáciu nemôžeme jednoducho pridať niekde na konci výskumu. Treba vstavať výskum do celého procesu, s dostatočnými zdrojmi, aby sa stal záväzným pri definovaní problému, plánovaní a programovaní, implementácii a hodnotení.
3. Dosiahnuť súhlas s hodnotiacim výskumom v príslušnom oddelení. Súčasťou úsilia musia byť aj tí, ktorí sa nechcú rozlúčiť so svojím chápaním public relations ako "nehmatateľných". Aj oni musia prijať koncept hodnotiaceho výskumu, aby bol čas na celý proces, a oni si boli istí, že výskum úplne nevyvráti to, čo nadobudli skúsenosťou.
4. Napísať ciele programu sledovateľnými a merateľnými pojmami. Bez merateľných výsledkov špecifikovaných v programových cieľoch nemôžeme navrhnúť zhodnotenie výsledkov programu. Ak cieľ nemôžeme vyhodnotiť, nie je užitočný. Evaluačný imperatív si vyžaduje jasnosť a precíznosť pri plánovaní, hlavne keď píšeme špecifické ciele pre každé cieľové publikum.
5. Vybrať najprimeranejšie kritériá. Ciele vyjadrujú zamýšľané výsledky. Pred zberom dát treba určiť, aké zmeny v poznaní, názoroch, postojoch a správaní sú špecifikované v cieľoch. To isté platí v prípadoch, keď cieľom programu je udržať jestvujúce úrovne požadovaných stavov.
6.
Určiť najlepší spôsob získavania údajov. Prieskumy nie sú zakaždým
najlepším spôsobom, ako zistiť výsledky programu. Niekedy obsahujú potrebné
dáta záznamy organizácie. Inokedy môže byť jedinou cestou overiť a
vyhodnotiť program terénny experiment alebo prípadová štúdia. Neexistuje
jediná správna
otázok a účelu, ktoré motivujú hodnotenie
kritérií výsledkov špecifikovaných v cieľoch
ceny výskumu podmienenej zložitosťou programu, situácie alebo oboch.
7. Udržiavať úplné záznamy o programe. Programové stratégie a materiály sú skutočným vyjadrením pracovných teórií praktikov o príčine a následku. Úplná dokumentácia pomáha určiť, čo fungovalo a čo nie. Záznamy pomáhajú obmedziť vplyv výberového vnímania a subjektívneho skresľovania pri rekonštrukcii intervencií a udalostí, ktoré prispeli k úspechu alebo zlyhaniu programu.
8. Využiť výsledky evaluácie. Každý cyklus programového procesu môže byť efektívnejší než predošlý cyklus, ak sa výsledky hodnotenia využívajú na úpravy. Definícia problému a situačná analýza by mali byť podrobnejšie a presnejšie, ak sú k dispozícii dodatočné fakty z vyhodnotenia. Revidované zámery a ciele by mali odzrkadľovať, čo sa zistilo. Aktivity a komunikačné stratégie môžu pokračovať, jemnejšie vyladené alebo zrušené na základe poznania toho, čo fungovalo čo nie.
9. Oznámiť výsledky hodnotenia manažmentu. Pripraviť postup pravidelného oboznamovania líniových a štábnych manažérov. Dokumentované výsledky a úpravy podložené faktami ilustrujú skutočnosť, že public relations sú usmerňované tak, aby pomáhali dosahovať ciele organizácie. Hodnotiace správy pomáhajú aj demonštrovať dôležitosť tejto funkcie.
10. Prispieť k profesionálnemu poznaniu. Vedecké riadenie vzťahov s verejnosťou vedie k lepšiemu pochopeniu celého procesu a jeho výsledkov. Väčšina hodnotení programov má tendenciu byť typickými pre danú organizáciu alebo čas, ale niektoré výsledky platia na viaceré situácie. Delenie sa o znalosti z relevantného výskumu odlišuje profesionálnu prax od kopy technického remesla, praktizovaného pod hlavičkou vzťahov s verejnosťou
Hodnotenie je základom sebazdokonaľovania sa systému –
či už
V júni 2011 sa delegáti 3. Európskeho samitu o meraní v Lisabone dohodli na týchto najdôležitejších prioritách merania výsledkov vzťahov s verejnosťou do roku 2020:
"1. Ako merať
návratnosť investícií vo vzťahoch s verejnosťou.
2. Vytvoriť a prijať celosvetové normy merania sociálnych médií.
3. Meranie kampaní a programov vzťahov s verejnosťou sa musí stať vnútornou
súčasťou nástrojov vzťahov s verejnosťou.
4. Zaviesť vzdelávanie klientov, aby trvali na meraní výstupov, výsledkov a
tiež obchodných výsledkov programov vzťahov s verejnosťou."
http://prsay.prsa.org/index.php/2011/08/15/measuring-pr-beyond-barcelona-principles/
Druhé pohlavie, sivá revolúcia a rozmanitosť
Kto pracuje vo vzťahoch s
verejnosťou? Vo vyspelých krajinách
pozorujú už niekoľko desaťročí pozoruhodný trend – rast počtu žien,
pôsobiacich v tejto profesii. Elizabeth Toth[21]
- nazvala vzťahy s verejnosťou už v roku 1987 "zamatovým ghettom" (velvet ghetto).
Kým v roku 1979 bolo v USA podľa Katalógu firemnej
K rastúcej rozmanitosti komunikačných profesií –
vrátane VSV – prispievajú aj významné demografické posuny, diverzifikácia.
V USA, v EÚ a i na
A tak – aby sme prežili a prosperovali – zamestnávame
vo vyspelých krajinách čoraz viac cudzincov, imigrantov v produktívnom veku
a meníme štruktúru zamestnanosti tak, aby vernejšie odzrkadľovala
demografickú štruktúru spoločnosti. To je nesmierne dôležití najmä v
V zásade platí, že rozličné komunikačné aj
marketingové
Podobné požiadavky znejú možno ešte u nás na
„Buď pripravený – Vždy pripravený!“
Na zhromaždení PRSA v októbri 1999 v Anaheime, CA,
USA, hlavný rečník –
buďte protijedom odmietania
buďte nepriateľmi ortodoxnosti
buďte bleskozvodom budúcnosti
buďte fanatikom novôt, poľujte na sviežosť.
A spýtal sa: "Koho počúvate – minulosť alebo budúcnosť? Za koho hovoríte – za starú gardu či avantgardu?"
Nové tisícročie si vyžaduje nové prístupy. Aj keď v
podstate všetko zostáva po starom – to len ľudská fantázia, vehementne
podporovaná marketingom až propagandou si robí nádeje, že "potom" to bude
zrazu celkom iné – nie je možné udržať doterajšie chápanie vecí. V novom
storočí a tisícročí sa zmena jednoducho žiada, všetci na ňu čakajú, každý ju
očakáva. Preto rastie význam priekopníkov, pionierov. A to aj v
Mimochodom, viete rozoznať pionierov? Nie, nemajú
červené šatky okolo krku (to je naša špecifická postkomunistická predstava,
a na tú nadväzuje aj medzititulok s pionierskym pozdravom) - "ležia
tvárou v blate so šípmi v chrbte", ako povedal zakladateľ americkej
Takýto osud nič nemení na
nevyhnutnosti prechodu od stromov k lesu, od jednotlivostí k celku, od
taktiky k stratégii a od opisu a náhodného nahlodávania povrchu k pochopeniu
a systematickej pozitívnej zmene diania vnútri. Možno, že nám má čo povedať
aj táto myšlienka americkej feministky
Dátum poslednej revízie: 26. 06. 2013
[1]
GOMAN, C. K.: Energizing a
[2]
KERIN, R. A. – BERKOWITZ, E. N. – HARTLEY, S. W. – RUDELIUS, W.:
Marketing. 7th ed. McGraw-Hill/
[3]
KERIN, R. A. – BERKOWITZ, E. N. – HARTLEY, S. W. – RUDELIUS, W.:
Marketing. 7th ed. McGraw-Hill/
[4] KERIN, R. A. – BERKOWITZ, E. N. – HARTLEY, S. W. – RUDELIUS, W.: Marketing, 7th ed., McGraw Hill-Irwin 2003, s. 20-22.
[5]
Pozri a porovnaj: SEITEL, F. P.: Practice of
[6]
D. G. HEARLE uvádza, že v nasledujúcich desaťročiach bude
charakterizovať úspešnú profesiu PR kombinácia “manažérov-generalistov”
a “poradcov-špecialistov”. Don´t Sing For Me, Write Me A Song: A Public
Relations Perspective for the Rest of the 20th Century. The
1980 Vernon C.
[7]
THOMSEN, S. R.:
[8] ČECHOVÁ, R.: Nedělejte nic, co nedokážete změřit. Strategie, 1999, No. 4, p. 6.
[9]
SEITEL, F. P.: Practice of
[10]
JEFKINS, F.:
[11]
ROSSI, P. H. – FREEMAN, H. E.: Evaluation: A Systematic Approach. 5th ed.
Newbury Park, CA, Sage Publications 1993. Podľa CUTLIP, S. M. – CENTER,
A. H. – BROOM, G. M:
[12]
SMITH, S. A.: Research and Pseudo-Research in Marketing.
[13]
[14]
CUTLIP, S. M. - CENTER, A. H. - BROOM, G. M:
[15]
JEFKINS, F.:
[16] Tamže.
[17]
CUTLIP, S. M. - CENTER, A. H. - BROOM, G. M:
[18]
[19]
CUTLIP, S. M. - CENTER, A. H. - BROOM, G. M:
[20]
O hodnotení v PR pozri tiež: LESLY, P.:
[21]
Podľa BUI, L. S.: Mothers in Public Relations:
[22]
JEFKINS, F.:
[23]
SEITEL, F. P.: Practice of
[24]
O prístupe a technikách
[25]
Podľa BERKOWITZ, E. N. – KERIN, R. A. – HARTLEY, S. W. – RUDELIUS, W.:
Marketing, 5th ed., Irwin McGraw
[26]
Obsah - Kapitola 18 - Literatúra
© Copyright Ivan Žáry 1997-2019: Reprodukcia na nekomerčné účely povolená za predpokladu uvedenia zdroja.