DOMOV

0. Úvod - Na začiatku bolo... priateľstvo

Vzťahy s verejnosťou sú ako priateľstvo. Spoznávame ich zväčša až v núdzi, keď zisťujeme, akú veľkú hodnotu majú veci každodenné, a keď pripúšťame, že sme sa mohli mýliť a kráčať nesprávnym smerom, nesprávnym tempom, v nesprávnom čase, s nesprávnymi partnermi, nesprávne vybavení a nesprávne naladení...

Táto publikácia je pokračovaním a kontinuálnym rozvíjaním doterajšej publikačnej práce autora - tento raz vo virtuálnej podobe bez papiera a tlačiarenských farieb. Je priebežne inovovaná tak, ako pribúdajú poznatky autora, ale hlavne tak, ako mu to dovoľuje náš Pán Najvyšší - čas. Takže, sledujte, ako sa to vyvíja...

POZNÁMKA k poznámkam

Odkazy, referencie na osobitnej stránke. Odkaz vyzerá takto: - ref.

Vzťahy s verejnosťou - public relations - sú na Slovensku pomerne novou disciplínou. Objavili sa výraznejšie v praxi až po roku 1989 - po páde totality. Už na tomto mieste treba povedať, že vzťahy s verejnosťou (ďalej budem používať skratku VsV) sú produktom a súčasne podmienkou existencie pluralitnej, demokratickej, občianskej spoločnosti. Keďže sú bytostne zviazané s celým spektrom rozličných ľudských záujmov, späté s ich odhaľovaním, definovaním, presadzovaním a šľachtením, môžu voľne dýchať len tam, kde je slobodný zápas hoci aj diametrálne odlišných záujmov dovolený, možný. Totalitné režimy sú charakteristické sankcionovaním zvyčajne jediného "oficiálneho", "správneho" - ideologicky aj mocensky rozličnými spôsobmi podporovaného - záujmu. Tento záujem na piedestáli sa definúva rozmanito: či už ako štátny, národný, stranícky, ekonomický, kultúrny alebo iný. Ostatné záujmy sa potláčajú, obmedzujú, kritizujú, odsudzujú, v najtvrdších režimoch až kriminalizujú, hroziac dokonca psychickou a fyzickou likvidáciou ich nositeľov - koncentračné tábory, gulagy, psychiatrické liečebne, revolučné tribunály, škandalizácia v masmédiách, na politických mítingoch...

Slobodná spoločnosť podporuje rozvoj rozličných záujmov. V prirodzenom prostredí voľnej konkurencie záujmov je možné a žiaduce pestrú paletu interesov rozvíjať a obohacovať. Túto voľnosť hatia iba ústava a zákonná úprava najdôležitejších verejných a individuálnych záujmov, napr. zákaz propagácie fašizmu, rasizmu a iných podobných ideológií, neprípustnosť porušovania osobnej a domovej slobody, sankcionovanie zneužívania slobody prejavu, získavania a šírenia informácií a pod.

Bratislava 16. novembra 1997 Ivan Ž á r y
(dátum prvej verzie celej publikácie)

Public relations... Public affairs... Práca s verejnosťou... Vzťahy s verejnosťou... Vzťahy k verejnosti... Firemná komunikácia... Korporatívna komunikácia... Komunikácia organizácie... Strategická komunikácia... Komunikácia s verejnosťou… Externá a interná komunikácia... Externé vzťahy... Manažment reputácie... Riadenie povesti...

Nech to nazveme akokoľvek, je to zakaždým to isté, a predsa každý raz celkom iné:

bulletKomunikácia, dorozumievanie sa, informovanie a oznamovanie…
bulletJemná práca s informáciami, faktami, ich významom a súvislosťami…
bulletProfesionálne narábanie so starostlivo vybranými cieľovými skupinami, podskupinami a jednotlivcami…
bulletPriam alchymistické zaobchádzanie so záujmami, názormi a presvedčením ľudí…

Cieľom tejto plánovitej, dlhodobej činnosti je krok za krokom budovať, vybudovať a potom udržiavať čo najlepšie vzťahy, vzájomné porozumenie, prispievať k dobrej reputácii, povesti, obrazu, imidžu organizácie. Ide aj o umné presadzovanie a obranu záujmov, o skvalitňovanie informovanosti, o prípravu a podporu zmeny vnímania a správania sa tých, na ktorých organizácii záleží. Povedané inak: Vzťahmi s verejnosťou sa usilujeme povedať to dôležité tomu najdôležitejšiemu, optimálnym spôsobom, v optimálnom čase a priestore tak, aby výsledkom bola želaná zmena skutočnosti.

Čo sú teda vzťahy s verejnosťou?

    Každá definícia kríva – niektoré dokonca na obe nohy. S týmto vedomím berme aj túto nasledovnú:

    Vzťahy s verejnosťou sú systematickou, premyslenou a spravidla dlhodobou obojsmernou komunikáciou organizácie s verejnosťou, diferencovanou vzhľadom na presne vymedzené externé aj interné cieľové publiká. Cieľom je objektívne informovať, vytvárať priaznivý obraz, presviedčať, obhajovať a presadzovať špecifické záujmy a budovať pozitívne vzťahy. Public relations využívajú najširšiu paletu komunikačných prostriedkov, metód a postupov od jednoduchého klasického tlačového vyhlásenia, cez multimediálne prezentácie až po sofistikovanú globálnu digitálnu komunikáciu prostredníctvom Internetu a sociálnych médií.

Vzťahy s verejnosťou – ako ľudská, sociálna komunikácia – slúžia na dorozumievanie sa ľudí, na výstavbu mnohokrát krehkého, ale nesmierne významného pradiva dôvery a vzájomného pochopenia.

bulletMôžu napríklad významne prispieť k posilňovaniu informovanosti a pocitov spolupatričnosti vnútri organizácií. bulletMôžu prinášať rast dôveryhodnosti firmy v očiach jej dôležitých cieľových skupín – zákazníkov, dodávateľov, odberateľov, masmédií… bulletMôžu pomôcť zmeniť zlú povesť a nepriaznivý obraz štátu v zahraničí, v očiach politikov, investorov, dôležitých záujmových skupín. bulletMôžu zmäkčiť nepríjemné prechody a situácie – povedzme pri zavádzaní spoločenských reforiem a zmien. bulletMôžu priviesť občanov k volebným urnám a spraviť pre nich prijateľnejších niektorých kandidátov či ich programy. bulletMôžu ovplyvniť formuláciu, tvorbu, znenie i výklad a uplatňovanie zákonov a iných právnych noriem. bulletMôžu zmierniť pocity horkosti, ba dokonca bôľ pozostalých po obetiach leteckej katastrofy a eliminovať ich súdne spory s prepravnou spoločnosťou. bulletMôžu aj všeličo iné.

Nemôžu však zmeniť čierne na biele, vyrobiť z pravdy lož či z lži pravdu, „vyžehliť“ zločiny…

Vzťahy s verejnosťou nie sú propagandou a nemali by sa k nej uchyľovať. Tzv. „spin doctors“ – ako posmešne nazývajú prekrúcačov skutočnosti, ktorí si hovoria, že sú odborníkmi na public relations – môžu síce dodať faktom falš a faloš, ktoré ich nezainteresovaným zobrazia v inom svetle; je to však len načas, pokým pravda nevyjde na svetlo božie. Potom sa spravidla narába ďalším slovným spojením, prebraným z krajín vyspelých public relations – „public relations katastrofa“. A vtedy sú prislabí už aj experti na krízovú komunikáciu. Vedia, že profesionálna, teda presvedčivá, komunikácia sa musí opierať o pravdu, fakty také, aké skutočne sú, a nie o ich karikatúru.

Skutočne profesionálne vzťahy s verejnosťou sú jednotou správneho konania a správnej komunikácie. Na ich začiatku sú úmysel a myseľ jednotlivcov, ktorí tvoria organizácie. Začínajú sa v každom z nás. (Bližšie pozrite tu - http://zary1.typepad.com/blog/2011/02/vztahy-s-verejnostou-vztahy-so-sebou.html)

Konfucius mal svätú pravdu:

"Ušľachtilý človek hovorí skromne, ale vyniká svojimi činmi." (A superior man is modest in his speech, but exceeds in his actions.) Plne to platí na celé vzťahy s verejnosťou.

____________________________________________

Najnovšia definícia americkej Public Relations Society of America: “Public relations is about influencing, engaging and building a relationship with key stakeholders across a myriad of platforms in order to shape and frame the public perception of an organization.” Po slovensky: "Vzťahy s verejnosťou sú o ovplyvňovaní, angažovaní a budovaní vzťahov s kľúčovými skupinami, ktoré majú v organizácii svoje záujmy (stakeholdermi), naprieč nespočetným množstvom platforiem s cieľom vytvárať a formulovať verejné vnímanie organizácie." - http://www.prsa.org/AboutPRSA/PublicRelationsDefined

Dátum poslednej revízie: 14. 01. 2018 

Obsah - Kapitola 1 - Literatúra

horizontal rule

© Copyright Ivan Žáry 1997-2019: Reprodukcia na nekomerčné účely povolená za predpokladu uvedenia zdroja.

DOMOV