fabricated materials (parts) |
priemyselné výrobky, ktoré sú
súčasťou hotových výrobkov a väčšmi spracované než suroviny |
face |
rez, charakter písma |
face value |
nominálna hodnota - hodnota
vytlačená, zobrazená na cennom papieri, minci, známke, bankovke a pod.,
ktorá nemusí zodpovedať trhovej hodnote; par value; nominal value |
face-to-face |
zoči-voči, otvorený, osobne |
facilitating agencies |
pomocné agentúry, organizácie
- tie organizácie v marketingu, ktoré produkty nevlastnia, nedistribuujú,
ani ich nepredávajú, ale pomáhajú pri marketingovýh činnostiach - napr.
dopravné firmy, poisťovne, reklamné agentúry, agentúry vzťahov s
verejnosťou, výskumné agentúry, poradenské firmy, finančné inštitúcie,
burzy, a pod. |
facilitator |
sprostredkovateľ, facilitátor; medzičlánok, ktorý pomáha vo fyzických distribučných kanáloch prepravou, skladovaním, financovaním alebo poisťovaním
produktov |
facilities |
zariadenia, vybavenie, technické prostriedky |
facility |
zariadenie, vybavenie, pomôcka, prostriedok |
facsimile |
faksimile, reprodukcia, fax, telefax |
fact-finding |
rešeršovanie, vyhľadávanie faktov |
fact sheet |
leták, dokument s údajmi o výrobku, produkte, projekte, organizácii; technické údaje |
factor |
činiteľ, faktor, koeficient, konateľ; agent;
factoring |
factoring |
faktoring, faktorovanie, kúpa
a predaj pohľadávok - financovania krátkodobých pohľadávok z obchodného
styku pred lehotou ich splatnosti, napr. faktúr; factor |
factors of production |
výrobné činitele - pôda, práca
a kapitál |
factory outlet |
podniková, firemná predajňa - maloobchodná
prevádzka vo vlastníctve výrobcu ponúkaných tovarov s cenami nižšími, než
sú obvyklé, a ktorá zvyčajne ponúka výrobné prebytky, výrobky, ktoré sa už
nevyrábajú, alebo partiové výrobky |
factory overhead |
výrobná réžia, celkové náklady
na výrobu okrem priamej práce a priameho kapitálu |
fad |
módny výstrelok - produkt, ktorého životný cyklus má dve fázy: rýchle uvedenie na trh a rovnako rýchly pokles;
prechodná móda - dočasný stav nezvyčajne vysokého predaja podmieneného
nadšením spotrebiteľov a momentálnou populárnosťou produktu alebo značky |
failure fee |
zlyhávací poplatok - penalizačný poplatok predajcom od výrobcu, ak nový produkt nedosiahne plánovanú predajnosť |
fair comment |
oprávnená obrana, primeraný komentár - obrana voči nactiutŕhaniu, vyjadrenie názoru na veci verejného záujmu |
Fair Packaging and Labeling Act (1966) |
Zákon o čestnom balení a označovaní (USA, 1966) - zákon, ktorý stanovuje výrobcom uvádzať na obale prísady, množstvo a identitu výrobcu |
fair trade |
korektné, čestné, poctivé
obchodovanie - v súčasnosti pojem medzinárodného obchodu medzi rozvojovými
a rozvinutými krajinami, ktorého princípmi sú partnerstvo, založené na
dialógu, priehľadnosti a rešpekte; producentom v menej vyvinutých krajinách
sa zaručujú vyššie ceny, zabezpečujúce aj vyšší sociálny a environmentálny
štandard. |
false front |
organizácia, ktorá podporuje výsek verejnosti, ktorý nereprezentuje |
family branding |
rodinné presadzovanie značky, rodinný branding - stratégia presadzovania značky, pri ktorej firma používa jeden názov pre všetky produkty;
multiproduct branding; blanket branding |
family life cycle |
životný cyklus rodiny - koncept, podľa ktorého každá rodina sa vyvíja cez niekoľko odlišných fáz, z ktorých každá sa spája s rozoznateľným nákupným
správaním |
Farm Bill (1990) |
Gazdovský zákon (USA - 1990) - zákon, ktorý stanovuje normy pre organické potraviny a produkty, ktoré používajú termín "organický" |
farm surplus |
poľnohospodárske prebytky -
nepredané poľnohospodárske produkty |
FAS (free alongside ship) |
dodacia doložka hlavné
prepravné neuhradené podľa Incoterms: vyplatené k boku lode do určitého
prístavu; všetky ďalšie úkony a náklady sú na kupujúcom;určené pre lodný
spôsob prepravy |
fashion |
móda - momentálne prijatý alebo populárny
štýl v danej oblasti |
fashion cycle |
módny cyklus - typický životný
cyklus módnych produktov, charakteristický rýchlym vzostupom a podobne
rýchlym poklesom a s možnosťou návratu po určitom čase (retro móda) |
fashion product |
módny výrobok - produkt, ktorého životný cyklus môže klesať a potom sa vrátiť cez iný životný cyklus |
fast moving consumer goods |
rýchloobrátkový spotrebný
tovar - spotrebné produkty, ktoré sa predávajú/kupujú často, rýchlo,
pomerne lacno, zato však vo veľkých množstvách, napr. hygienické potreby,
mydlo, kozmetika, batérie, výrobky z papiera, plastov a pod.; FMCG |
favorable trade balance |
aktívna obchodná bilancia -
priaznivý stav, keď je vývoz vyšší než dovoz |
fax (facsimile) |
telefax; faxová distribúcia informácií metódou "push", tlačenia |
fax-on-demand |
faxová distribúcia informácií na požiadanie - metódou "pull", ťahania |
FCA (free carrier ) |
dodacia doložka hlavné
prepravné neuhradené podľa Incoterms: vyplatené dopravcovi na určité
dodacie miesto; všetky ďalšie úkony a náklady sú na kupujúcom;možný je
hocijaký spôsob prepravy |
FDA |
Food and Drug Administration; Úrad pre potraviny a lieky (USA) - federálny vládny regulačný úrad USA, zaoberajúci sa účinkami, označovaním, balením a
predajom potravín, liekov a kozmetiky |
feasibillity study |
úvodný projekt, realizačná štúdia, štúdia efektívnosti |
feature (article) |
reportáž, fíčr, feature; príbeh založený skôr na záujme alebo pozadí než na správe; hlavná téma záujmu v príbehu |
feature editor |
redaktor |
feature syndicate |
organizácia distribuujúca články do médií |
federal deficit |
federálny deficit - stav, keď
sú výdavky federálne vlády (USA) vyššie než jej príjmy |
Federal Deposit Insurance
Corporation (FDIC) |
Federálna spoločnosť pre
poistenie vkladov (USA) |
Federal Reserve Bank |
Federálna rezervná banka -
jedna z 12 bánk Federálneho rezervného systému USA; ich úlohou je kontrola
monetárnej politiky krajiny |
Federal Reserve System |
Federálny rezervný systém -
centrálna banka USA |
Federal Trade Commission (FTC) |
Federálna obchodná komisia (USA) - regulačný orgán federálnej vlády USA,
založený v r. 1914, ktorý zabezpečuje slušné a primerané konanie v oblasti tovarov a služieb v
takých veciach, akými sú pravdiovsť reklamy; rieši najmä "neférové" formy
konkurencie |
federated cooperative
association |
federálne združenie družstiev
- dobrovoľný zväz miestnych výrobných družstevníkov (USA) |
fee |
poplatok, honorár |
feed |
elektronický signál vysielaný zo zdroja do iných vysielačov |
feedback |
spätná väzba; reakcia na komunikáciu, akciu alebo posolstvo, umožňujúca ich zhodnotenie; komunikačný tok od prijímateľa späť k odosielateľovi -
ukazuje, či správa bola dekódovaná a pochopená tak, ako to bolo zamýšľané; technická porucha pri verejných vystúpeniach, pri ktorej sa zvuk zachytený mikrofónom opakovane zosilňuje a zhoršuje
kvalitu vnímania |
fellow |
spolupracovník, partner, spoločník, člen, odborný asistent; chlapík, kamarát |
feuilleton |
z francúzštiny - lístoček,
lístok; fejtón - novinársky článok, ktorý humorným až satirickým spôsobom
zobrazuje rozličné javy života; pôvodne nepolitická časť novín s klebetami,
kultúrnymi a umeleckými materiálmi a rozličnými zábavnými príspevkami |
fiber optics |
optické vlákno; technológia prenosu hlasu, obrazu a dát pomocou číselných pulzov svetla cez tenké a pružné sklené vlákna |
field experiment |
terénny experiment - test marketingových premenných v skutočnom obchode alebo nákupných podmienkach |
field of experience |
skúsenostné pole - chápanie a znalosti osoby; aby bola komunikácia účinná, vysielajúci a prijímajúci musia navzájom zdieľať skúsenostné pole |
field research |
výskum v teréne, primárny výskum |
field shoot |
nakrúcanie v teréne; on-location shot |
field warehouse |
detašovaný sklad - špeciálny verejný sklad, kde sú uložené produkty firmy, ktorý vydáva potvrdenie, potrebné na získanie pôžičky na skladované zásoby |
file |
súbor, (informácií), zoznam, kartotéka, šanón, zakladač; zakladať, zapisovať; poslať príbeh pomocou drôtových alebo elektronických prostriedkov |
filler, fillers |
výplne; krátke spravodajské alebo publicistické materiály na vyplnenie voľných plôch v novinách a iných tlačených médiách - ich pôvodcom sú často
distribučné agentúry alebo public relations zdroje |
fill-in stories |
centrálne pripravené tlačové informácie pre miestne médiá, obsahujúce informácie o mnohých jednotlivcoch (napr. povýšenia vojakov, adresy dílerov a
pod.) |
film |
film |
fnal assembly |
záverečná, finálna montáž
hotového výrobku |
final goods |
spotrebné výrobky, spotrebný tovar - produkty, ktoré kupuje konečný spotrebiteľ
na svoju vlastnú spotrebu; consumer goods |
final product |
finálny, konečný produkt,
výrobok - hotový tovar na predaj |
finance allowance |
finančný príspevok - obchodne orientovaná podpora predaja, pri ktorej je maloobchodník platený za financovanie nákladov alebo strát spojených s
podporou predaja smerom k spotrebiteľom |
financial accounting |
finančné účtovníctvo,
vykazovanie finančnej situácie organizácie |
financial analyst |
finančný analytik; odborník na štúdium a hodnotenie cenných papierov; investičný poradca, manažér fondov alebo iný špecialista, ktorého funkciou je
zbierať informácie o rozličných firmách, pripravovať výhľady ich výkonnosti a posudzovať, ako akciové trhy vyhodnotia tieto činitele |
financial budget |
finančný rozpočet - detailný odhad očakávaných výdavkov organizácie v danom období a finančných zdrojov |
financial capital |
finančný kapitál, likvidné
aktíva spoločnosti |
financial institution |
finančná inštitúcia |
financial intermediary |
finančný sprostredkovateľ -
osoba alebo organizácia sprostredkúvajúca finančné transakcie |
financial market |
finančný trh |
financial press |
finančná tlač, finančné médiá - tlačové a elektronické médiá, zaoberajúce sa obchodnými a finančnými informáciami |
financial (public) relations |
finančné vzťahy, vzťahy k finančným inštitúciám; komunikácia s finančnými inštitúciami; investorské vzťahy (investor relations); proces vytvárania a
udržiavania dôvery investorov a budovanie pozitívnych vzťahov s finančnou komunitou pomocou rozširovania informácií o firme |
findings |
zistenia, výsledky skúmania, závery |
fine |
pokuta, penále, peňažný trest; pokutovať, uložiť peňažný trest |
fine art |
krásne umenie, ktorého
primárnym cieľom je estetické vyjadrenie a zážitok |
finished artwork |
originál (výsledok umeleckej práce) |
finished goods |
hotové výrobky - výrobky alebo
materiály po konečnej úprave, pripravené na použitie, predaj alebo
expedíciu |
firewall |
systém zabraňujúci neoprávnenému preniknutiu do počítačovej siete alebo z nej |
firm |
podnik, obchod, firma; podnikový, obchodný, firemný; pevný, solídny |
First Amendment |
prvý dodatok k ústave USA o garancii základných slobôd - tlače, prejavu, zhromažďovania a náboženského vyznania |
first line management |
riadenie prvej línie -
najnižšia úroveň riadenia, napr. vedúci smeny, majstri, supervízori výroby
a pod. |
first-come first-served basis |
Kto prv príde, prv melie. Systém obsluhy na princípe uprednostňovania tých, čo prídu prví. |
fiscal |
fiškálny, vzťahujúci sa na
vládne, verejné financie |
fiscal policy |
fiškálna, rozpočtová, daňová
politika - vzťahujúca sa na štátnu reguláciu ekonomiky daňami a štátnymi
výdavkami |
fixed alternative question |
uzavretá otázka, na ktorú sa dá odpovedať výberom pripravených odpovedí; close-end question |
fixed assets |
základné prostriedky, fixné
aktíva, napr. pozemky, budovy, stroje a pod. |
fixed costs (overhead) |
fixné, stále (režijné) náklady - výdavky firmy, ktoré sú stabilné a nemenia sa s množstvom vyprodukovaných a predaných produktov |
fixed cost contribution per
unit |
podiel fixných nákladov na
jednotku výroby |
fixed income investment |
investícia s pevným príjmom,
výnosom |
fixing |
stanovenie pevnej ceny |
flack |
tlačový agent; naháňač publicity; hanlivý termín, používaný občas na opis praktikov public relations, najmä zo strany reportérov a redaktorov; flak |
flag |
vlajka, zástava; vyvesiť zástavu; titul publikácie; záložka; národnosť, štátna príslušnosť |
flagship |
vlajková loď |
flagship station |
hlavná stanica vysielacej siete, zvyčajne programotvorná |
flak |
tlačový agent; naháňač publicity; hanlivý termín, používaný občas na opis praktikov public relations, najmä zo strany reportérov a redaktorov; flack |
flash |
flash (krátka aktuálna správa oznamujúca dôležitú udalosť), fleš |
flat tax |
rovná daň - rovnaká daňová
sadzba pre všetky príjmové skupiny |
flexible-price policy |
politika pružných cien - ponuka rovnakého produktu a množstva podobným zákazníkom za rozličné ceny |
flextime/flexitime |
pružný pracovný čas |
flighting schedule |
prelietavý rozvrh - plánovací prístup, pri ktorom sa striedajú fázy reklamy s fázami bez reklamy ako odraz sezónneho dopytu |
floating exchange rate |
pohyblivý výmenný kurz na
základe ponuky a dopytu |
floppy disc |
disketa |
flow |
tok, prúd; tiecť, prúdiť |
fluctuation |
kolísanie, fluktuácia - zmeny
cien, úrokových sadzieb, kurzov cenných papierov a pod. okolo určitej
hodnoty |
fluctuation limit |
hranice kolísania, fluktuácie
- najvyššia a najnižšia cena, stanovená burzou, ktorú môže dosiahnuť
komodita počas burzového dňa |
flyer |
leták; plagát so základnými údajmi a posolstvami; dodger; broadside, handbill |
FM |
frequency modulation; frekvenčná modulácia; vysielanie vo vyšších frekvenčných pásmach, kde je menej rušenia než v AM (amplitude modulation) |
FMCG |
fast moving consumer goods:
rýchloobrátkový spotrebný tovar - spotrebné produkty, ktoré sa
predávajú/kupujú často, rýchlo, pomerne lacno, zato však vo veľkých
množstvách, napr. hygienické potreby, mydlo, kozmetika, batérie, výrobky z
papiera, plastov a pod. |
FOB (free on board) |
dodacia doložka hlavné
prepravné neuhradené podľa Incoterms: vyplatené na loď do určitého
prístavu; všetky ďalšie úkony a náklady sú na kupujúcom;určené pre lodný
spôsob prepravy |
FOB origin pricing |
cenotvorba podľa miesta pôvodu - metóda tvorby cien, pri ktorej právo na majetok prechádza na kupujúceho v mieste nakladania;
geografická cenová stratégia, pri ktorej zákazník platí náklady za prepravu
z výroby na miesto dodávky podľa druhu dopravy |
FOB with freight-allowed pricing |
cenotvorba s odpočtom dopravného - metóda tvorby cien, pri ktorej si môže kupujúci odrátať náklady na dopravu od cenníkovej ceny predaného produktu;
cenotvorba absorbujúca dopravné náklady |
focus group |
ohnisková skupina, fókus skupina - neformálne stretnutie 6-10 súčasných alebo potenciálnych používateľov produktu, pri ktorom sa vedúci diskusie snaží
získať ich názory na produkty firmy alebo konkurencie; skupina reprezentujúca rozličné publiká organizácie, zvolaná - zvyčajne len raz, aby poskytla predbežné reakcie na určitý plán |
focus group interviewing |
rozhovory vo fókusových skupinách - osobné
rozhovory, ktoré obsahujú pozývanie 6-10 ľudí na niekoľkohodinové
stretnutie s vycvičeným pracovníkom, ktorý im kladie otázky na produkt
(výrobok alebo službu), značku alebo organizáciu; interviewujúci
"zaostruje" (fókus) skupinovú diskusiu na dôležité otázky |
FOIA |
Freedom of Information Act; Zákon o slobodnom prístupe k informáciám (USA) - zákon schválený v roku 1974 požadujúci uverejňovanie určitých kategórií
vládnych informácií |
folder |
mapa, skladačka, obal, dosky |
follow-up |
následný list, krok; doplnkový, nový, opätovný; doplňujúca správa; second- / third-day story;
posledný krok v procese predaja, v ktorom sa predajca usiluje o spokojnosť
zákazníka po kúpe a jeho opakovaný nákup |
follow-up stage |
následné štádium - fáza procesu osobného predaja, v ktorej sa overuje, či produkt, ktorý si zákazník kúpil, mu bol riadne dodaný a nainštalovaný, a
kde sa dbá na to, aby sa akékoľvek problémy s používaním produktu uspokojivo riešili |
font |
typ písma |
Food and Drug Administration (FDA) |
Úrad pre potraviny a lieky (USA) - federálny vládny regulačný úrad USA, zaoberajúci sa účinkami, označovaním, balením a predajom potravín, liekov a
kozmetiky |
Food, Drug, and Cosmetic Act (1938) |
Zákon o potravinách, liekoch a kozmetike (USA - 1938) - zákon, ktorý predchádza falšovaniu a zneužívaniu značiek pre tieto tri druhy
produktov |
foodporn |
pornojedlo - prehnane
šťavnaté, farebné, lákavé obrázky jedál, neraz nadmerne kalorických, v
reklame, na web stránkach, v rozličných programoch a rozmanitých médiách,
oslavujúce jedenie takmer ako náhradu sexu; food porn |
footage |
stopáž, metráž; surový,
neredigovaný nafilmovaný materiál, ktorý sa pred vysielaním upravuje |
forced distribution markets |
trhy s nútenou distribúciou - trhy, na ktorých trhový test nového produktu robí externá agentúra a maloobchodníci dostanú za vystavenie produktu
zaplatené; selected controlled markets |
forecast |
predpoveď, prognóza, odhad; predpovedať, prognózovať, odhadovať |
Foreign Corrupt Practices Act |
Zákon proti korupcii v zahraničí - zákon USA, podľa ktorého je pre americké podniky trestným činom podplácanie zahraničných úradníkov alebo politikov
s cieľom získať alebo udržať si v cudzej krajine obchod |
foreword |
predhovor, predslov (niekoho iného než autora ku knihe) |
forgetting rate |
stupeň zabúdania - rýchlosť vytrácania sa značky z pamäti kupujúcich, ak nevidia reklamu |
form |
formulár, predtlač; forma, tvar; formovať, prispôsobiť |
form of ownership |
forma vlastníctva - kto vlastní maloobchodnú predajňu: vlastníctvo nezávislé, firemnej siete, družstevné alebo franšízové |
Form 10-K, Form 10-Q, Form 8-K |
správy vyžadované Komisiou pre cenné papiere a burzy USA od verejne obchodovateľných spoločností |
form utility |
úžitková hodnota - hodnota výroby alebo zmeny tovaru alebo služby pre spotrebiteľov |
format |
formát; veľkosť, tvar a všeobecný vzhľad publikácie |
formula selling presentation |
vzorec predajnej prezentácie - formát predaja, pozostávajúci z podávania informácií primeraným, dôkladným a postupným spôsobom s cieľom presvedčiť
potenciálneho zákazníka, aby kúpil |
Fortune 500 |
zoznam 500 najväčších podnikov
USA, ktorý každoročne zostavuje magazín Fortune |
forward buying |
perspektívny nákup - odpoveď na zľavy výrobcov, pri ktorej supermarkety kúpia viac tovaru, než plánujú predať počas propagačnej akcie, a zvyšný tovar
predajú za bežnú cenu neskôr alebo prevedú do iného obchodu |
forward contract |
forwardová zmluva - zmluva o
budúcom predaji alebo kúpe aktív v stanovenom čase za určenú cenu |
foundation |
fond, nadácia, základ; zakladanie, založenie, zriadenie |
founder |
zakladateľ, zriaďovateľ |
four-colour process |
reprodukcia plnofarebných ilustrácií
pomocou štyroch farieb |
frame |
políčko filmu; 1/30 sekundy vo filme; 1/24 sekundy v televízii; jednotlivá ilustrácia na skici vizuálnej komunikácie |
four C's |
štyri C: customer solution -
riešenie pre zákazníka (produkt), cost - náklady z pohľadu zákazníka
(price), convenience/channel - dostupnosť riešenia, pohodlie pri nákupe
(place), communication - komunikácia z hľadiska zákazníka |
four I´s of service |
štyri N služieb (nehmatateľnosť, nekonzistentnosť, neoddeliteľnosť, neskladovateľnosť) |
four P´s |
štyri P: product - produkt, price - cena, place - miesto,
distribúcia, promotion - marketingová komunikácia, "propagácia" |
four S's |
štyri S v internetovom
marketingu: scope/strategy - rozsah, hľadisko a stratégia (najmä spojenie s
celkovou marketingovou stratégiou organizácie), site - web stránka a jej
náležitosti, synergy - synergia v rámci ďalších aktivít organizácie, system
- riadenie všetkých technologických - hardvérových, softvérových aj
sieťových atď. - súčastí príslušného internetového riešenia |
framework |
systém, štruktúra, sústava, nosná konštrukcia |
franchise |
koncesia, licencia, výsada;
franšíza; udeliť koncesiu, licenciu; zmluvné združenie výrobcu,
veľkoobchodníka alebo organizácie poskytujúcej služby (franšízor) a
nezávislých podnikateľov (franšízantov), ktorí kupujú právo vlastniť a
prevádzkovať jednu alebo viacej jednotiek vo franšízovom systéme |
franchise agreement |
dohoda o franšíze - zmluva
medzi franšízorom a franšízantom, ktorá musí mať podľa zákonov USA
predpísaný obsah |
franchise-building services |
budovanie povedomia o zmysle organizácie |
franchise organization |
franšízová organizácia - zmluvný vertikálny
(zvislý) marketingový systém, v ktorom člen organizácie - nazývaný
franšízor - spája niekoľko stupňov vo výrobno-distribučnom procese |
franchising |
udelenie práva na predaj výrobku alebo služby - zmluva medzi materskou firmou a jednotlivcom alebo firmou, ktorá dovoľuje franšíze prevádzkovať určitý
typ podnikania pod známym menom a podľa osobitných pravidiel |
free enterprise |
slobodná (ekonomická) iniciatíva,
slobodné podnikanie bez vládnych zásahov |
free market |
voľný trh, na ktorom slobodne
pôsobia ponuka a dopyt |
free on board (FOB) |
vyplatene na loď, vlak, automobil - vzťahuje sa k miestu, po ktoré predávajúci hradí dopravné náklady |
free trade |
voľný obchod - oslobodený od
ciel a vládnej regulácie |
Freedom of Information Act (FOIA) |
Zákon o slobodnom prístupe k informáciám (USA) - zákon schválený v roku 1974 požadujúci uverejňovanie určitých kategórií vládnych informácií |
freelance |
externá spolupráca ("na voľnej nohe") |
freelancer |
externista, pracovník, ktorý
vykonáva rozličné - väčšinou tvorivé činnosti - nie ako interný zamestnanec
nejakej organizácie, ale ako zmluvný alebo ad hoc prispievateľ, vykonávateľ
projektu a pod, napr. voľný novinár, redaktor, fotograf, konzultant,
programátor, atď. a pod. |
frequency |
hustota, početnosť, frekvencia, kmitočet |
frequency modulation |
frekvenčná modulácia; vysielanie vo vyšších frekvenčných pásmach, kde je menej rušenia než v AM (amplitude modulation); FM |
freight-absorption pricing |
cenotvorba tlmiaca, absorbujúca prepravné
náklady - geografická cenová stratégia, pri ktorej predajca hradí celé
náklady na prepravu alebo ich časť s cieľom uzavrieť želanú transakciu |
freight consolidators |
prepravní konsolidátori - firmy, ktoré skladajú malé náklady do väčších a potom najmú prepravcu, aby ich premiestnili, zvyčajne za znížené ceny;
freight forwarders |
freight forwarders |
prepravní konsolidátori - firmy, ktoré skladajú malé náklady do väčších a potom najmú prepravcu, aby ich premiestnili, zvyčajne za znížené ceny;
freight consolidators |
frequency |
frekvencia - priemerný počet expozícií určitého posolstva alebo reklamy, ktorým je vystavená osoba v cieľovom publiku |
fringe benefits |
sociálne výhody, mimoplatové výhody |
front cover |
titulný list |
front matter |
materiál, ktorý je v knihe pred hlavným textom - napr. úvod, predslov a titulná stránka; preliminary matter, preliminaries |
front organization |
"nezávislá" organizácia, vytvorená na šírenie pozitívnych posolstiev o inej organizácii, ktorá ju tajne financuje; neetická realizácia princípu
podpory treťou stranou |
FTC |
Federal Trade Commission, Federálna obchodná komisia (USA) - regulačný orgán federálnej vlády USA, ktorý zabezpečuje slušné a primerané konanie v
oblasti tovarov a služieb v takých veciach, akými sú pravdivosť reklamy |
|
|
FTC Act (1914) |
zákon USA, ktorým bola v r. 1914 ustanovená Federálna obchodná komisia (Federal Trade Commission) na monitorovanie nekalej alebo klamlivej reklamy a
nečestných obchodných praktík |
full cost |
úplná, plná cena - obsahuje
všetky náklady a ziskovú prirážku |
full cost pricing |
stanovenie ceny tak, že
pokrýva všetky náklady a zisk |
full-service agency |
agentúra s komplexnými službami; reklamná agentúra - prieskum trhu, výber a plánovanie médií, tvorba textov, výtvarná časť a produkcia; public
relations agentúra - komunikačný audit, komunikačný projekt a jeho realizácia |
full-service retailer |
predajca s kompletnými službami - maloobchodník, ktorý zabezpečuje pre svojich zákazníkov kompletné služby |
full warranty |
plná záruka - vyhlásenie o neobmedzenej zodpovednosti výrobcu za chyby produktu |
functional groupings |
funkčné zoskupenia - organizačné zoskupenia, v ktorých sú oddelenia rozdelené podľa rozličných obchodných aktivít vnútri firmy, ako napr. výroba,
marketing a financie |
functional level |
funkčná úroveň - úroveň, na ktorej skupina špecialistov tvorí pre firmu hodnoty |
functional obsolescence |
funkčné, morálne opotrebenie -
zastaranosť produktu v dôsledku technického pokroku, módy, dizajnových
inovácií a pod. |
functional organization |
funkčná organizácia -
organizačná štruktúra s útvarmi, ktoré plnia určité funkcie, napr.
marketing, ľudské zdroje, financie, výskum a vývoj a pod. |
fund |
fond, istina, akcia. hotovosť, základný kapitál; kryť kapitálom |
fundraising |
získavanie prostriedkov; vyhľadávanie sponzorov |
fusion |
zlúčenie, fúzia organizácií,
firiem do jedného celku |
futures contract |
termínovaný kontrakt - dohoda
o kúpe alebo predaji za dohodnutú cenu v dohodnutom čase |
futures market |
termínovaný trh - trhy, na
ktorých sa uzatvárajú tremínované obchody |
FYI (for your information) |
na informáciu |