N

 

DOMOV

Dátum pridania posledného slova: 02. 12. 2015 

  A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z

NAICS North American Industry Classification System - Severoamerický priemyselný klasifikačný systém - systém klasifikácie organizácií na základe hlavnej aktivity alebo hlavných výrobkov alebo služieb, ktoré dodávajú; používa sa v troch krajinách organizácie NAFTA Kanade, Mexiku a USA
name-badge, name tag menovka
narrowcasting presné zacielenie informácie na vybraných adresátov; opak broadcasting
NASDAQ americká burza cenných papierov; National Association of Securities Dealers Automated Quotations
National Association of Securities Dealers Automated Quotations americká burza cenných papierov; NASDAQ
national advertising celoštátna reklama, pokrývajúca celé územie krajiny; niekedy tiež reklama výrobcu zacielená na konečného spotrebiteľa, na rozdiel od reklamy orientovanej na predajcov, maloobchodníkov (retailer)
national character národná povaha - odlišná množina povahových čŕt spoločných pre danú krajinu alebo spoločnosť
national daily celoštátny denník
national income národný dôchodok - výrobky a služby vprodukované v národnom hospodárstve krajiny za jeden rok
National Labor Relations Board Štátny výbor pre pracovné vzťahy (USA) - regulačný orgán federálnej vlády dozerajúci na aktivity odborov a vzťahy odborov a manažmentov
native ads prirodzené reklamy - platený obsah, ktorý prirodzene zapadá do redakčného rámca danej publikácie a súčasne spĺňa očakávania cieľového publika; v prostredí internetu je takýto pôvodný obsah dobre zdieľateľný na sociálnych sieťach, dá sa nájsť a nepôsobí rušivo;native advertising
native advertising prirodzená reklama - platený obsah, ktorý prirodzene zapadá do redakčného rámca danej publikácie a súčasne spĺňa očakávania cieľového publika; v prostredí internetu je takýto pôvodný obsah dobre zdieľateľný na sociálnych sieťach, dá sa nájsť a nepôsobí rušivo;native ads
natsot natural sound; prirodzený zvuk - zvuk na pozadí, zaznamenaný počas nakrúcania; ambience - prostredie, atmosféra
natural environment prírodné prostredie - prírodné zdroje, potrebné ako vstupy do marketingového systému (produkcia a pod.), na ktoré marketingové aktivity vplývajú, alebo ktoré vplývajú na rozličné aspekty marketingu (napr. horúce prostredie na skladovanie potravín a pod.)
near money vysokolikvidné aktíva, ľahko premeniteľné na hotovosť, "blízke" peniaze
need/s potreba/potreby - to, čo sa objavuje, keď osobe chýba jedlo, odev, ubytovanie alebo iná hodnota; pocit nedostatku niečoho; osobitné, zväčša komplexné, potreby môžu mať aj organizácie
need recognition rozoznanie, uvedomenie si potreby - prvý stupeň nákupného rozhodovacieho procesu, kedy si spotrebiteľ uvedomí svoju potrebu alebo problém
need-satisfaction presentation prezentácia typu potreba-uspokojenie - predajný formát zdôrazňujúci skúmanie a počúvanie zo strane predávajúceho s cieľom identifikovať záujmy a potreby perspektívnych kupujúcich
negative advertising negatívna reklama - reklamné posolstvá, zvýrazňujúce nedostatky a zlé stránky konkurenčných výrobkov, služieb, myšlienok, konceptov a pod.; využíva sa najmä v politickom marketingu na znevažovanie protivníkov
negative cash flow záporný, negatívny cash flow, tok peňazí, financí, hotovosti - situácia, keď výdavky v hotovosti prevažujú nad príjmami
negative leverage obrátená "páka" - stav, keď je úrok z pôžičky vyšší než návratnosť investície požičanej sumy; reverse leverage
neger černoch, nádenník, tieňový autor; autor prejavov, článkov a vystúpení významných osobností; v televízii tiež tabuľka s textom, ktorý možno čítať bez toho, aby bola viditeľná v obraze; ghostwriter
negotiable riešiteľný, dosažiteľný rokovaním; prekonateľný; prijateľný; prevoditeľný, speňažiteľný, obchodovateľný
negotiate rokovať, vyjednávať
negotiated price dohodnutá, vyjednaná, vyrokovaná, zmluvná cena medzi dodávateľom a odberateľom, prípadne aj medzi jednotlivými divíziami podniku;
negotiation rokovanie, vyjednávanie
nepotism nepotizmus, uprednostňovanie príbuzných, priateľov a známych, rodinkárstvo, protekcia, najmä pri obsadzovaní výhodných pracovných miest
net contribution čistý príspevok - ukazovateľ výnosnosti produktu, daný rozdielom medzi predajnou cenu produktu a všetkými nákladmi s ním spojenými
Net Generation  generácia detí narodená po r. 1976 (USA); Net Generation; baby boomlet; Generation Y
net income čistý príjem, dôchodok, zisk - zostatok po odrátaní všetkých nákladov; bottom line
net income per share of common stock čistý príjem, dôchodok na jednu bežnú akciu po odrátaní všetkých nákladov
net loss čistá strata - situácia, keď náklady prevyšujú príjmy; opak čistého zisku
net national product čistý národný produkt - hrubý národný produkt bez odpisov
net operating income čistý prevádzkový príjem, príjem z podnikateľskej činnosti po odrátaní prevádzkových nákladov, ale pred odrátaním dane z príjmu a finančných výdavkov, napr. úrokov a splátok úverov
net present value (NPV) čistá súčasná, dnešná hodnota - rozdiel medzi súčasnou hodnotou hotovostných prírastkov a budúcou hodnotou hotovostných úbytkov; používa sa na rozbor ziskovosti investície alebo projektu
net profit čistý zisk - zisk po odrátaní všetkých nákladov od tržieb
net profit margin čistý zisk po zdanení ako percento z tržieb
netiquette network etiquette - etika komunikácie prostredníctvom internetu, elektronickej pošty, počítačových a sociálnych sietí
network sieť; systém, skupina vysielačov s rovnakým programom; veľká rozhlasová a televízna spoločnosť; sieťovina; prenosový článok; vysielať skupinou vysielačov; záujmová skupina
networking vytváranie, budovanie siete
neuromarketing neuromarketing - oblasť marketingu, ktorá využíva na skúmanie správania sa spotrebiteľov poznatky neurovedy a najmodernejšie technológie, napr. magnetickú rezonanciu, elektroencefalografiu, meranie vodivého odporu kože, presných pohybov očí, srdečného tepu a pod.
new buy nový nákup - prvá kúpa výrobku alebo služby, charakteristická väčším potenciálnym rizikom
New Deal séria protikrízových politických a hospodárskych opatrení vlády USA počas prvej vlády prezidenta Franklina D. Roosevelta
new media nové médiá, nové komunikačné nástroje, charakteristické najmä digitálnou interaktivitou - predovšetkým internet, web stránky, počítačové multimédiá, počítačové hry, CD-ROM, DVD a pod. Tento pojem sa vyvíja, kedysi patrili medzi "nové médiá" teletext, audiovízia, káblová a satelitná televízia a ešte predtým aj rozhlas a neskôr televízia.
new product nový produkt - výrobok, služba alebo myšlienka, ktoré niektorí možní zákazníci vnímajú ako nové
new-product concept koncepcia nového produktu - predbežný opis tovaru alebo služby, ktoré by firma mohla ponúknuť na predaj
new-product development vývoj nového produktu - vyvíjanie pôvodných produktov, zlepšených produktov, pozmenených produktov a nových značiek pomocou vlastného výskumu a vývoja organizácie
new-product process proces nového produktu - sled aktivít firmy, ktoré používa na identifikáciu obchodných príležitostí a ich premenu na predávateľný výrobok alebo službu; pozostáva zo 7 krokov - stratégia nového produktu, generovanie myšlienky, skúmanie a hodnotenie, obchodná analýza, vývoj, testovanie a napokon komercializácia
new-product strategy development stratégia vývoja nového produktu - fáza procesu nového produktu, v ktorej firma definuje úlohu nových produktov vo forme celkových cieľov firmy
new products nové výrobky, produkty
new task nová úloha, nové zadanie - situácia pri nakupovaní organizácií, v ktorej nákupca kupuje výrobok alebo službu prvýkrát
New York Stock Exchange (NYSE) newyorská burza, najväčšia svetová burza
news správa, správy, novinky, zvesti
news agency, wire agency tlačová agentúra
newsagent majiteľ predajne novín
news article novinový článok, aktualita
news conference tlačová konferencia - nástroj na získanie publicity: informatívne stretnutie predstaviteľov organizácie s predstaviteľmi médií, ktorí dostanú podrobnejšie informácie a materiály týkajúce sa predmetu stretnutia; vnútorná redakčná porada média, kde sa rozhoduje o publicite pre rozličné udalosti
news editor spravodajský redaktor
news conference tlačová konferencia - nástroj na získanie publicity: informatívne stretnutie predstaviteľov organizácie s predstaviteľmi médií, ktorí dostanú podrobnejšie informácie a materiály týkajúce sa predmetu stretnutia; štruktúrovaná príležitosť poskytnúť informáciu súčasne všetkým médiám; vnútorná redakčná porada média, kde sa rozhoduje o publicite pre rozličné udalosti
news peg aktuálne zakotvenie tlačovej informácie - ústredný, časový a pre médiá a ich konzumentov príťažlivý obsah tlačovej správy, ktorý dáva hlavný zmysel jej uverejneniu
news release tlačová informácia, informácia pre tlač, tlačové komuniké; press release, publicity release
newsletter informačný bulletin, newsletter (spravidla časopis, tlačové informačné médium nejakej inštitúcie), môže sa rozširovať aj v elektornickej forme pomocou e-mailov - tzv. e-newsletter
newspaper noviny, denník; časopis
newsprint novinový papier, určený aj na lacnejšie tlačoviny
news-room redakcia správ; čitáreň novín a časopisov; miestnosť pre novinárov informujúcich o nejakej udalosti, kde sú k dispozícii informácie, služby, občerstvenie, hygienické zariadenia a pod, tlačové stredisko
newsworthy hodiaci sa do novín, stojaci za správu pre médiá
NGO (non-governmental organization) mimovládna, nezisková, dobrovoľnícka organizácia, organizácia tretieho sektora
niche voľné miesto, medzera na trhu; miesto, výklenok, útočisko
niche strategy kľúčové orientácia firiem, ktoré sa sústreďujú na obsluhovanie čiastkových trhových segmentov, ktoré sú dostatočne veľké na to, aby prinášali zisk a súčasne mimo záujmu ostatných konkurentov
no comment bez komentára, "Nekomentujem", "no comment"; bez pripomienok
noise šum - vonkajšie faktory, ktoré pôsobia proti účinnej komunikácii skresľovaním informácie, posolstva lebo spätnej väzby
nominal value nominálna hodnota - hodnota vytlačená, zobrazená na cennom papieri, minci, známke, bankovke a pod., ktorá nemusí zodpovedať jej trhovej hodnote; face value; par value
non-attributable bez udania zdroja
noncumulative quantity discounts nekumulatívne množstevné zľavy - cenové redukcie na základe jednotlivých objednávok
nondurable good tovar, predmet krátkodobej spotreby - položka, ktorá sa spotrebúva pri jednom alebo niekoľkých použitiach
nonpersonal communication channels neosobné komunikačné kanály - médiá, ktoré nesú posolstvo bez osobného kontaktu alebo spätnej väzby, vrátane hlavných masmédií, atmosféry a riadených udalostí
nonprobability sampling nepravdepodobnostná vzorkovanie - využívanie subjektívnych úsudkov na výber vzoriek, čo spôsobuje, že šanca na výber určitého prvku môže byť neznáma alebo nulová
nonprofit nezárobkový, neziskový
nonprofit organization nezárobková organizácia - mimovládna organizácia, ktorá slúži svojím zákazníkom, ale nevytyčuje si zisk ako svoj organizačný cieľ
non-governmental organization (NGO) mimovládna, nezisková, dobrovoľnícka organizácia, organizácia tretieho sektora
non-price competition necenová konkurencia - trhová situácia, keď konkurenti zo strachu z cenovej vojny neznižujú ceny, ale súťažia v oblasti marketingovej komunikácie, reklamy a pod., aby odlíšili svoje produkty osobitnými črtami alebo hodnotami, povedzme kvalitou, predĺženými zárukami, servisom, zákazníckymi službami, a pod.
nonrepetitive decisions neopakovateľné rozhodnutia - rozhodnutia, ktoré sú jedinečné v danom čase a danej situácii
non-stock corporation neakciová spoločnosť, ktorá nemá vlastníkov akcií
non-store retailing maloobchodný predaj mimo predajní - napr. cez internet alebo priamym marketingom prostredníctvom teleshopingu, telemarketingu, katalógového predaja, predajných automatov a pod.
non-voting stock akcie bez hlasovacieho práva, najmä tzv. preferované akcie
no-par stock akcie bez uvedenia nominálnej hodnoty
North American Industry Classification System (NAICS) Severoamerický priemyselný klasifikačný systém - systém klasifikácie organizácií na základe hlavnej aktivity alebo hlavných výrobkov alebo služieb, ktoré dodávajú; používa sa v troch krajinách organizácie NAFTA Kanade, Mexiku a USA
not-for-profit nezárobkový, neziskový
not-for-profit organisation nezisková organizácia - skupina alebo firma, ktorej prvotným zmyslom nie je dosahovať zisk, bez ohľadu na to, či ho v danom roku dosahuje alebo nie
note poznámka, záznam; zaznamenať; znak, značka; správa, povesť
notebook zápisník, notes, diár; prenosný počítač
notice oznam, predbežné upozornenie; vyhlásenie; varovanie; všimnúť si; dávať pozor; uviesť; výpoveď
NPV net present value: čistá súčasná, dnešná hodnota - rozdiel medzi súčasnou hodnotou hotovostných prírastkov a budúcou hodnotou hotovostných úbytkov; používa sa na rozbor ziskovosti investície alebo projektu
NYSE New York Stock Exchange - newyorská burza, najväčšia svetová burza

                        A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z