NAICS |
North American Industry Classification System - Severoamerický priemyselný klasifikačný systém - systém klasifikácie organizácií na základe
hlavnej aktivity alebo hlavných výrobkov alebo služieb, ktoré dodávajú; používa sa v troch krajinách organizácie NAFTA Kanade, Mexiku a USA |
name-badge, name tag |
menovka |
narrowcasting |
presné zacielenie informácie na vybraných adresátov; opak broadcasting |
NASDAQ |
americká burza cenných
papierov; National Association of Securities Dealers Automated Quotations
|
National Association of
Securities Dealers Automated Quotations |
americká burza cenných
papierov; NASDAQ |
national advertising |
celoštátna reklama,
pokrývajúca celé územie krajiny; niekedy tiež reklama výrobcu zacielená na
konečného spotrebiteľa, na rozdiel od reklamy orientovanej na predajcov,
maloobchodníkov (retailer) |
national character |
národná povaha - odlišná množina povahových čŕt spoločných pre danú krajinu alebo spoločnosť |
national daily |
celoštátny denník |
national income |
národný dôchodok - výrobky a
služby vprodukované v národnom hospodárstve krajiny za jeden rok |
National Labor Relations
Board |
Štátny výbor pre pracovné
vzťahy (USA) - regulačný orgán federálnej vlády dozerajúci na aktivity
odborov a vzťahy odborov a manažmentov |
native ads |
prirodzené reklamy - platený
obsah, ktorý prirodzene zapadá do redakčného rámca danej publikácie a
súčasne spĺňa očakávania cieľového publika; v prostredí internetu je
takýto pôvodný obsah dobre zdieľateľný na sociálnych sieťach, dá sa nájsť
a nepôsobí rušivo;native advertising |
native advertising |
prirodzená reklama - platený
obsah, ktorý prirodzene zapadá do redakčného rámca danej publikácie a
súčasne spĺňa očakávania cieľového publika; v prostredí internetu je
takýto pôvodný obsah dobre zdieľateľný na sociálnych sieťach, dá sa nájsť
a nepôsobí rušivo;native ads |
natsot |
natural sound; prirodzený zvuk - zvuk na pozadí, zaznamenaný počas nakrúcania; ambience - prostredie, atmosféra |
natural environment |
prírodné prostredie -
prírodné zdroje, potrebné ako vstupy do marketingového systému (produkcia
a pod.), na ktoré marketingové aktivity vplývajú, alebo ktoré vplývajú na
rozličné aspekty marketingu (napr. horúce prostredie na skladovanie
potravín a pod.) |
near money |
vysokolikvidné aktíva, ľahko
premeniteľné na hotovosť, "blízke" peniaze |
need/s |
potreba/potreby - to, čo sa objavuje, keď osobe chýba jedlo, odev, ubytovanie alebo iná hodnota;
pocit nedostatku niečoho; osobitné, zväčša komplexné, potreby môžu mať aj
organizácie |
need recognition |
rozoznanie, uvedomenie si
potreby - prvý stupeň nákupného rozhodovacieho procesu, kedy si
spotrebiteľ uvedomí svoju potrebu alebo problém |
need-satisfaction presentation |
prezentácia typu potreba-uspokojenie - predajný formát zdôrazňujúci skúmanie a počúvanie zo strane predávajúceho s cieľom identifikovať
záujmy a potreby perspektívnych kupujúcich |
negative advertising |
negatívna reklama - reklamné
posolstvá, zvýrazňujúce nedostatky a zlé stránky konkurenčných výrobkov,
služieb, myšlienok, konceptov a pod.; využíva sa najmä v politickom
marketingu na znevažovanie protivníkov |
negative cash flow |
záporný, negatívny cash flow,
tok peňazí, financí, hotovosti - situácia, keď výdavky v hotovosti
prevažujú nad príjmami |
negative leverage |
obrátená "páka" -
stav, keď je úrok z pôžičky vyšší než návratnosť investície požičanej sumy;
reverse leverage |
neger |
černoch, nádenník, tieňový
autor; autor prejavov, článkov a vystúpení významných osobností; v
televízii tiež tabuľka s textom, ktorý možno čítať bez toho, aby bola
viditeľná v obraze; ghostwriter |
negotiable |
riešiteľný, dosažiteľný rokovaním; prekonateľný; prijateľný; prevoditeľný, speňažiteľný, obchodovateľný |
negotiate |
rokovať, vyjednávať |
negotiated price |
dohodnutá, vyjednaná,
vyrokovaná, zmluvná cena medzi dodávateľom a odberateľom, prípadne aj
medzi jednotlivými divíziami podniku; |
negotiation |
rokovanie, vyjednávanie |
nepotism |
nepotizmus, uprednostňovanie
príbuzných, priateľov a známych, rodinkárstvo, protekcia, najmä pri
obsadzovaní výhodných pracovných miest |
net contribution |
čistý príspevok - ukazovateľ
výnosnosti produktu, daný rozdielom medzi predajnou cenu produktu a
všetkými nákladmi s ním spojenými |
Net Generation |
generácia detí narodená po r. 1976 (USA); Net Generation; baby boomlet; Generation Y |
net income |
čistý príjem, dôchodok, zisk
- zostatok po odrátaní všetkých nákladov; bottom line |
net income per share of
common stock |
čistý príjem, dôchodok na
jednu bežnú akciu po odrátaní všetkých nákladov |
net loss |
čistá strata - situácia, keď
náklady prevyšujú príjmy; opak čistého zisku |
net national product |
čistý národný produkt - hrubý
národný produkt bez odpisov |
net operating income |
čistý prevádzkový príjem,
príjem z podnikateľskej činnosti po odrátaní prevádzkových nákladov, ale
pred odrátaním dane z príjmu a finančných výdavkov, napr. úrokov a splátok
úverov |
net present value (NPV) |
čistá súčasná, dnešná hodnota
- rozdiel medzi súčasnou hodnotou hotovostných prírastkov a budúcou
hodnotou hotovostných úbytkov; používa sa na rozbor ziskovosti investície
alebo projektu |
net profit |
čistý zisk - zisk po odrátaní
všetkých nákladov od tržieb |
net profit margin |
čistý zisk po zdanení ako
percento z tržieb |
netiquette |
network etiquette - etika komunikácie prostredníctvom internetu, elektronickej pošty, počítačových
a sociálnych sietí |
network |
sieť; systém, skupina vysielačov s rovnakým programom; veľká rozhlasová a televízna spoločnosť; sieťovina; prenosový článok; vysielať
skupinou vysielačov; záujmová skupina |
networking |
vytváranie, budovanie siete |
neuromarketing |
neuromarketing -
oblasť marketingu, ktorá využíva na skúmanie správania sa spotrebiteľov
poznatky neurovedy a najmodernejšie technológie, napr. magnetickú
rezonanciu, elektroencefalografiu, meranie vodivého odporu kože, presných
pohybov očí, srdečného tepu a pod. |
new buy |
nový nákup - prvá kúpa výrobku alebo služby, charakteristická väčším potenciálnym rizikom |
New Deal |
séria protikrízových
politických a hospodárskych opatrení vlády USA počas prvej vlády
prezidenta Franklina D. Roosevelta |
new media |
nové médiá, nové komunikačné
nástroje, charakteristické najmä digitálnou interaktivitou - predovšetkým
internet, web stránky, počítačové multimédiá, počítačové hry, CD-ROM, DVD
a pod. Tento pojem sa vyvíja, kedysi patrili medzi "nové médiá" teletext,
audiovízia, káblová a satelitná televízia a ešte predtým aj rozhlas a
neskôr televízia. |
new product |
nový produkt - výrobok,
služba alebo myšlienka, ktoré niektorí možní zákazníci vnímajú ako nové |
new-product concept |
koncepcia nového produktu - predbežný opis tovaru alebo služby, ktoré by firma mohla ponúknuť na predaj |
new-product development |
vývoj nového produktu -
vyvíjanie pôvodných produktov, zlepšených produktov, pozmenených produktov
a nových značiek pomocou vlastného výskumu a vývoja organizácie |
new-product process |
proces nového produktu - sled aktivít firmy, ktoré používa na identifikáciu obchodných príležitostí a ich premenu na predávateľný
výrobok
alebo službu; pozostáva zo 7 krokov - stratégia nového produktu, generovanie myšlienky, skúmanie a hodnotenie, obchodná analýza, vývoj, testovanie a napokon komercializácia |
new-product strategy development |
stratégia vývoja nového produktu - fáza procesu nového produktu, v ktorej firma definuje úlohu nových produktov vo forme celkových cieľov
firmy |
new products |
nové výrobky, produkty |
new task |
nová úloha, nové zadanie -
situácia pri nakupovaní organizácií, v ktorej nákupca kupuje výrobok alebo
službu prvýkrát |
New York Stock Exchange
(NYSE) |
newyorská burza, najväčšia
svetová burza |
news |
správa, správy, novinky, zvesti |
news agency, wire agency |
tlačová agentúra |
newsagent |
majiteľ predajne novín |
news article |
novinový článok, aktualita |
news conference |
tlačová konferencia - nástroj na získanie publicity: informatívne stretnutie predstaviteľov organizácie s predstaviteľmi médií, ktorí
dostanú podrobnejšie informácie a materiály týkajúce sa predmetu stretnutia; vnútorná redakčná porada média, kde sa rozhoduje o publicite pre rozličné udalosti |
news editor |
spravodajský redaktor |
news conference |
tlačová konferencia - nástroj na získanie publicity: informatívne stretnutie predstaviteľov organizácie s predstaviteľmi médií, ktorí
dostanú podrobnejšie informácie a materiály týkajúce sa predmetu stretnutia;
štruktúrovaná príležitosť poskytnúť informáciu súčasne všetkým médiám; vnútorná redakčná porada média, kde sa rozhoduje o publicite pre rozličné udalosti |
news peg |
aktuálne zakotvenie tlačovej
informácie - ústredný, časový a pre médiá a ich konzumentov príťažlivý
obsah tlačovej správy, ktorý dáva hlavný zmysel jej uverejneniu |
news release |
tlačová informácia, informácia pre tlač, tlačové komuniké; press release, publicity release |
newsletter |
informačný bulletin, newsletter (spravidla časopis, tlačové informačné médium nejakej inštitúcie),
môže sa rozširovať aj v elektornickej forme pomocou e-mailov - tzv.
e-newsletter |
newspaper |
noviny, denník; časopis |
newsprint |
novinový papier, určený aj na lacnejšie tlačoviny |
news-room |
redakcia správ; čitáreň novín
a časopisov; miestnosť pre novinárov informujúcich o nejakej udalosti, kde
sú k dispozícii informácie, služby, občerstvenie, hygienické zariadenia a
pod, tlačové stredisko |
newsworthy |
hodiaci sa do novín, stojaci za správu pre médiá |
NGO (non-governmental organization) |
mimovládna, nezisková, dobrovoľnícka organizácia, organizácia tretieho sektora |
niche |
voľné miesto, medzera na trhu; miesto, výklenok, útočisko |
niche strategy |
kľúčové orientácia firiem,
ktoré sa sústreďujú na obsluhovanie čiastkových trhových segmentov, ktoré
sú dostatočne veľké na to, aby prinášali zisk a súčasne mimo záujmu
ostatných konkurentov |
no comment |
bez komentára, "Nekomentujem", "no comment"; bez pripomienok |
noise |
šum - vonkajšie faktory, ktoré pôsobia proti účinnej komunikácii skresľovaním informácie, posolstva lebo spätnej väzby |
nominal value |
nominálna hodnota - hodnota
vytlačená, zobrazená na cennom papieri, minci, známke, bankovke a pod.,
ktorá nemusí zodpovedať jej trhovej hodnote; face value; par value |
non-attributable |
bez udania zdroja |
noncumulative quantity discounts |
nekumulatívne množstevné zľavy - cenové redukcie na základe jednotlivých objednávok |
nondurable good |
tovar, predmet krátkodobej spotreby - položka, ktorá sa spotrebúva pri jednom alebo niekoľkých použitiach |
nonpersonal communication
channels |
neosobné komunikačné kanály -
médiá, ktoré nesú posolstvo bez osobného kontaktu alebo spätnej väzby,
vrátane hlavných masmédií, atmosféry a riadených udalostí |
nonprobability sampling |
nepravdepodobnostná vzorkovanie - využívanie subjektívnych úsudkov na výber vzoriek, čo spôsobuje, že šanca na výber určitého prvku môže
byť neznáma alebo nulová |
nonprofit |
nezárobkový, neziskový |
nonprofit organization |
nezárobková organizácia - mimovládna organizácia, ktorá slúži svojím zákazníkom, ale nevytyčuje si zisk ako svoj organizačný cieľ |
non-governmental organization (NGO) |
mimovládna, nezisková, dobrovoľnícka organizácia, organizácia tretieho sektora |
non-price competition |
necenová konkurencia - trhová
situácia, keď konkurenti zo strachu z cenovej vojny neznižujú ceny, ale
súťažia v oblasti marketingovej komunikácie, reklamy a pod., aby odlíšili
svoje produkty osobitnými črtami alebo hodnotami, povedzme kvalitou,
predĺženými zárukami, servisom, zákazníckymi službami, a pod. |
nonrepetitive decisions |
neopakovateľné rozhodnutia - rozhodnutia, ktoré sú jedinečné v danom čase a danej situácii |
non-stock corporation |
neakciová spoločnosť, ktorá
nemá vlastníkov akcií |
non-store retailing |
maloobchodný predaj mimo
predajní - napr. cez internet alebo priamym marketingom prostredníctvom
teleshopingu, telemarketingu, katalógového predaja, predajných automatov a
pod. |
non-voting stock |
akcie bez hlasovacieho práva,
najmä tzv. preferované akcie |
no-par stock |
akcie bez uvedenia nominálnej
hodnoty |
North American Industry Classification System (NAICS) |
Severoamerický priemyselný klasifikačný systém - systém klasifikácie organizácií na základe hlavnej aktivity alebo hlavných výrobkov
alebo služieb, ktoré dodávajú; používa sa v troch krajinách organizácie NAFTA Kanade, Mexiku a USA |
not-for-profit |
nezárobkový, neziskový |
not-for-profit organisation |
nezisková organizácia -
skupina alebo firma, ktorej prvotným zmyslom nie je dosahovať zisk, bez
ohľadu na to, či ho v danom roku dosahuje alebo nie |
note |
poznámka, záznam; zaznamenať; znak, značka; správa, povesť |
notebook |
zápisník, notes, diár; prenosný počítač |
notice |
oznam, predbežné upozornenie; vyhlásenie; varovanie; všimnúť si; dávať pozor; uviesť; výpoveď |
NPV |
net present value: čistá
súčasná, dnešná hodnota - rozdiel medzi súčasnou hodnotou hotovostných
prírastkov a budúcou hodnotou hotovostných úbytkov; používa sa na rozbor
ziskovosti investície alebo projektu |
NYSE |
New York Stock Exchange -
newyorská burza, najväčšia svetová burza |